Edelleen, tulli saa kirjoittaa ohjeisiinsa mitä virkamies vaan sattuu keksimään. Jos ohje on jollain tavalla ristiriidassa lain kanssa laki kävelee ohjeen yli 6-0. Eli kannattaa verrata mitä laissa sanotaan eikä tuijottaa pelkkiä ohjeita. Jos myös laissa on mainittu 16:15 niin sitten ei itku auta.
Autoverolain 69 §:n 3 momentissa säädetään muun ohella, että määräaika oikaisuvaatimuksen tekemiselle on kolme vuotta veron määräämistä seuraavan kalenterivuoden alusta.
X:ä koskeva autoveropäätös oli tehty 28.4.2010. Hän jätti oikaisuvaatimuksen Tulliin torstaina 2.1.2014. «Tulli» jätti vaatimuksen tutkimatta, koska autoverolain 69 §:n mukaan vaatimus olisi tullut toimittaa Tulliin 31.12.2013 mennessä.
Valituksessaan X vetosi säädettyjen määräaikain laskemisesta annetun lain 3 §:än. Hänen tulkintansa mukaan määräajan laskenta olisi aloitettava 1.1.2011, jolloin määräaika päättyy pyhäpäivänä 1.1.2014. Kun oikaisuvaatimus oli jätetty ensimmäisenä arkipäivänä tuon päivän jälkeen eli 2.1.2014, sitä ei olisi saanut jättää tutkimatta.
Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen. Autoverolain 69 §:n 3 momentissa oikaisuvaatimusajan pituutta ei ole määrätty vuosina nimetyn päivän jälkeen vaan aika on säädetty alkavaksi kalenterivuoden alusta. Vedottu säännös ei siten tullut sovellettavaksi vaan oikaisuvaatimus oli pitänyt jättää tutkimatta.
Ratkaisijakokoonpano
Asian ovat ratkaisseet hallinto-oikeustuomarit Aarne Reiman, Eija Mäkelä ja Tuomas Salo. Asian esittelijä hallinto-oikeussihteeri Pasi Vikman.
Erimieltä
Eri mieltä ollut hallinto-oikeuden jäsen olisi kumonnut Tullin päätöksen ja palauttanut asian Tullille oikaisuvaatimuksen tutkimiseksi. Autoverolain muutoksenhakua koskevan säännöksen sanamuoto on epätarkka ja oikaisuvaatimuksen määräajan voi säännöksen perusteella tulkita päättyvän kalenterivuoden alussa kolmen vuoden kuluttua. Tämän vuoksi torstaina 2.1.2014 saapunut oikaisuvaatimus olisi tehty määräajassa. Tätä tulkintaa puoltaa myös laki säädettyjen määräaikain laskemisesta, vaikka autoverolaissa ei ole todettu määräaikalain 3 §:ssä vaadittua nimettyä päivää.
Jatkovalitus tai valituslupahakemus vireillä KHO:ssa.
Jatkovalitus tai valituslupahakemus vireillä KHO:ssa.
Mielenkiintoinen tapaus. Koska asiaa on näköjään mahdollista tulkita Tullin tavalla (HO:n äänestystulos) niin veikkaan että KHO ei edes ota asiaa käsiteltäväksi. Kolme vuotta oli valitusaikaa mutta valitus myöhästyi. Vittumainen juttu mutta minkäs teet - valitus totta kai jos valituslupahakemuksen saa jättää ilmaiseksi mutta läpimenon mahdollisuudet marginaaliset.
Tullin sivuilta bongattu tänään, koskien uutta autoverolain muutosta alkaen 1.1.2016
Muutetun lain mukaista veroprosenttia sovelletaan käytetyn ajoneuvon verotuksessa, kun verotuspäätös tehdään lain voimaantulon jälkeen. Lisäksi käytettynä verotetun ajoneuvon verotusta voi hakea oikaistavaksi 1.1.2016 voimaantulevan lain mukaiseksi, jos verotus on toimitettu 1 päivänä tammikuuta 2012 tai sen jälkeen. Määräaika oikaisuvaatimuksen tekemiselle on kolme vuotta veron määräämistä seuranneen kalenterivuoden alusta, kuitenkin vähintään 31 päivään joulukuuta 2016. Näin ollen esimerkiksi vuonna 2012 annettuun verotuspäätökseen, jossa säännönmukainen muutoksenhakuaika päättyy 31.12.2015, voi veroprosenttia hakea muutettavaksi 31.12.2016 asti, mutta verotusarvoa koskeva muutoksenhaku tulee tehdä 31.12.2015 mennessä.
Voiko tullissa "sisällä" olevat valitukset kääntää/osoittaa hallinto-oikeuteen? Laitoin syksyllä parista tuonnista valituksen, vaikka 60n päivän määräaika meni umpeen. Ne on edelleen käsittelyssä. Lutta nyt tuli mieleen että tulevat ensi vuoden alussa bumerangina takaisin. Vielä kerkeisi vanhalla hinnalla HO, kun ensi vuonna hinta nousee. Palautettava vero on pienempi kuin tulevat HO kulut.
Onkin sopivasti mennyt nippukaupalla vanhaksi noita, no hyvään tarkoitukseen menee valtion kassasta.
jaa siis 2012 tuotuja vai? niistähän saa valituksen tehdä vielä ensi vuoden ajan, ja nytkin ehtii vielä kivasti tälle vuodelle (just lähetin yhden kirjaamoon).
jaa siis 2012 tuotuja vai? niistähän saa valituksen tehdä vielä ensi vuoden ajan, ja nytkin ehtii vielä kivasti tälle vuodelle (just lähetin yhden kirjaamoon).
Vanhempia ovat, eihän näissä ole pysynyt millään kärryillä kun niitä on kuitenkin pari tai kolmekymmentä, markkina-arvosta ja jotain elv palautuksia on tulleena mutta tuohon prosenttiasiaan ei oikein ole tullut perehdyttyä muuten kuin näiden uudempien tuontien kanssa.
6.1.16 loppuu Saksan kilvistä aika ja tarkoituksena on ollut venyttää verotusta mahd. pitkälle. MUTTA siis, kannattaako verohakemus laittaakin menemään jo tämän vuoden puolella? Ihan en nyt päässy jyvälle tästä tulevasta muutoksesta ja sen vaikutuksista :think Tässähän ei nyt tullut mitään uusia prosentteja...
Edit: yksinkertaistetaan kysymystä, kuinka tämä vaikuttaa;
- verotuspäätöksiin, joista on jo lähetetty oikaisuvaatimus mutta ei ole vielä käsitelty?
- uusiin verohakemuksiin, jotka on juuri nyt ajankohtaisia?
Tyhmä kysymys, mutta varmistan että oliko huomenna myöhäistä hakea muutosta 2011 tuotuihin autoihin? 2012 tuotuihin kun tuli prosentin osalta lisäaikaa 2016 vuoden loppuun.
Tyhmä kysymys, mutta varmistan että oliko huomenna myöhäistä hakea muutosta 2011 tuotuihin autoihin?
Kyllä on, 2011 verotetuista on valitusoikeus päättynyt 31.12.2014. Tarkemmin: Päätöksen päivämäärä kun on ollut 2011 puolella, on valitusoikeus jo päättynyt, mutta mikäli auto on tuotu 2011 puolella, ja veropäätös on valmistunut 2012 puolella on vielä valitusaikaa 31.12.2015 asti (uuden lain mukaan vero% oikaisua voi hakea vielä 31.12.2016 asti).
Kävin eilen viemässä henkilökohtaisesti Tullin kirjaamoon valitukset 01/2012 tuodusta E90 ja 07/2012 tuodusta E36 Cabriosta. Jälkimmäisessä oli myös mukana korjauspyyntö verotusarvosta.
6.1.16 loppuu Saksan kilvistä aika ja tarkoituksena on ollut venyttää verotusta mahd. pitkälle. MUTTA siis, kannattaako verohakemus laittaakin menemään jo tämän vuoden puolella? Ihan en nyt päässy jyvälle tästä tulevasta muutoksesta ja sen vaikutuksista :think Tässähän ei nyt tullut mitään uusia prosentteja...
Edit: yksinkertaistetaan kysymystä, kuinka tämä vaikuttaa;
- verotuspäätöksiin, joista on jo lähetetty oikaisuvaatimus mutta ei ole vielä käsitelty?
- uusiin verohakemuksiin, jotka on juuri nyt ajankohtaisia?
1. Venytä. (älä kuitenkaan ammu sanansaattajaa)
2. prosessi jatkuu aloitushetkellä voimassa olleen lainsäädännön mukaisesti.
3. sama vastaus.
2.- ja 3.-kohdan osalta koskee niitä prosesseja jotka aloitetaan vanhan (nykyisen) lain voimassa ollessa.
"Siirtymävaihetta varten säädettäisiin, että sellaisen asian käsittelystä, joka on tullut vireille ennen lain voimaantuloa, peritään käsittelymaksu sen suuruisena kuin siitä oli säädetty perittäväksi maksua asian vireille tullessa voimassa olleiden säännösten mukaan, joko tuomioistuinmaksulaissa tai -asetuksessa. Vastaavasti meneteltäisiin muiden suoritteiden suhteen, joiden maksuperuste on syntynyt ennen lain voimaantuloa."
Tarkoittaa sitä että vuoden 2012 alusta (tarkoitan veropäätöksiä joista voi määräajan mukaisesti vaatia oikaisua/valittaa) aina siihen saakka kun em. laki astuu voimaan/träder i kraft ei oikaisupyyntö ja valitus hallinto-oikeuteen tehtynä maksa "mitään".
"Siirtymävaihetta varten säädettäisiin, että sellaisen asian käsittelystä, joka on tullut vireille ennen lain voimaantuloa, peritään käsittelymaksu sen suuruisena kuin siitä oli säädetty perittäväksi maksua asian vireille tullessa voimassa olleiden säännösten mukaan, joko tuomioistuinmaksulaissa tai -asetuksessa. Vastaavasti meneteltäisiin muiden suoritteiden suhteen, joiden maksuperuste on syntynyt ennen lain voimaantuloa."
Tarkoittaa sitä että vuoden 2012 alusta (tarkoitan veropäätöksiä joista voi määräajan mukaisesti vaatia oikaisua/valittaa) aina siihen saakka kun em. laki astuu voimaan/träder i kraft ei oikaisupyyntö ja valitus hallinto-oikeuteen tehtynä maksa "mitään".
Tarkoittaako sitä, että jos teen tänään oikaisuvaatimuksen tullille, saan sieltä vastineen ehkä ensi syksynä, en ole siihen tyytyväinen vaan haluan vastineesta 60 päivän sisällä viedä asian eteenpäin niin hallinto-oikeus käsittely ei maksaisi mitään koska olen asian laittanut vireille tämän vuoden puolella?
Vai tulkitaanko tuota niin, että vasta kun kerron etten nyt kuitenkaan ollut tyytyväinen virkaloisen vastineeseen ja vien asian eteenpäin niin se lähtee siitä "uutena" keissinä taas alusta?
Comment