Nyt se on sit kait virallista. Tästä se alkaa :think
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista III
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Mikään ei ole virallista ennen kuin se on paperilla. Tulevan hallituksen peruslinjauksia lienee kuultavilla tänään klo 1400 alkaen. Salkkujakoa myöten. Ellei puolueitten sisäisissä palavereissa tule takapakkia?
Tässä nyt käy niinkuin ennenkin eli tälläkin kertaa hyvää tarkoittavat poliitikot valtiovarainministeriön virkamiesten panostamalla ja autokauppiaitten antamalla aseella ampuvat EU-oikeuden tuomioiden ja Komission direktiivipäätöksen myötä itseään polveen...
Luulisi kerrasta tai edes muutavasta oppivan mutta ei. Polvet ihan riekaleina ja aina vaan menevät samaan virkamiesten ja autoporhojen "pitkien siirtymäaikojen" koukkuun. Kusetusta kaikki tyynni.
EDIT. Mutta se on selvää että autokauppa seisoo nyt kuin vanhapoikapastorin järki hääyönä.Last edited by nullzwei; 27-05-2015, 10:44.
Comment
-
-
Onhan tämä kuitenkin jo iso askel eteenpäin autoveroasiassa. Aikaisemmat hallitukset kirjailleet ohjelmiinsa tyyliin "auton hankinnan verotusta siirretään käytön verotukseen", tms.. Nyt ilmeisesti kerrotaan selvästi, että autovero joltain osin alenee.
Elättelen salaa toivetta että ensi vuoden alussa olisi se toinen suuri "porras", jolloin vero poistuu kokonaan. Nyt voi olla ensimmäinen porras hyvinkin pian, että suurinta ostokiimaa saadaan vähän purettua ja vaihtoaan pantanneet liikkeelle autokauppoihin. Valtio saa vielä tämän vuoden ajan autoverotuloja edes jonkin verran. Minusta nuo käyttömaksut nousi hiljattain enemmän kuin noissa "uutisissa" kaavaillut parin kympin korotukset ajoneuvoveroon.
2016 vuoden alustahan voi liisata auton toisesta EU maasta ja ajaa sillä suomessa, luulen että tässä on mukana suomalaisia toimijoita etenkin virossa ja massiiviset mainoskampit alkaa loppuvuodesta (etenkin jos veroa ei poisteta tai lasketa merkittävästi). Tyyliin All in one- systeemi joka ollut jo pari vuotta.
En usko että valtio pystyy torppaamaan ulkomaan liisauksia juuri mitenkään suuremmilla ajoneuvo (päiväkohtaisilla? tms.) veroilla. Sehän on syrjivää jo suomessa olevia autoja kohtaa. Vapaa liikkuvuus kato.Last edited by bemmeri; 27-05-2015, 11:17.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
-
Originally posted by bemmeri View Post
2016 vuoden alustahan voi liisata auton toisesta EU maasta ja ajaa sillä suomessa, luulen että tässä on mukana suomalaisia toimijoita etenkin virossa ja massiiviset mainoskampit alkaa loppuvuodesta (etenkin jos veroa ei poisteta tai lasketa merkittävästi). Tyyliin All in one- systeemi joka ollut jo pari vuotta.
En usko että valtio pystyy torppaamaan ulkomaan liisauksia juuri mitenkään suuremmilla ajoneuvo (päiväkohtaisilla? tms.) veroilla. Sehän on syrjivää jo suomessa olevia autoja kohtaa. Vapaa liikkuvuus kato.
Comment
-
-
No eipä tästä juurikaan hyötyä loppujen lopuksi ole...ajaminen vain kallistuu entisestään.
Sitä vertaa en jaksanut tutkia että onko tällä vaikutusta käytettynä tuotavien autojen verotukseen...olettaakseni ei.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Tästä on tullut vaahdottua
...Henkilöautojen autoverotuksessa tehdyn ja pakettiautojen autoverotukseen ehdotetun ympäristöohjauksen sekä verotuottojen säilyttämiseksi autoveron osuudelle kannettavan arvonlisäveron suuruinen verorasitus siirrettäisiin autoveron määrään lähtökohtaisesti korottamalla kaikkien ajoneuvoryhmien autoveroprosentteja arvonlisäveron verran eli 22 prosentilla. Ottaen huomioon...
********
On hyvä miettiä miten ensin palautetaan liikaa peritty ELV (em 22 prosentin osuus) jolloin sitä ei enää -ajoneuvon arvossa jäljellä olevana autoverona- ole, mutta myöhemmin se kuitenkin korotettuna autoverona MUKA on...
Linkki http://www.edilex.fi/he/20080192
EDIT tähän jottei GTSn postaus joudu kadoksiin: Jos ajoneuvolla ei ole CO2 päästöarvoa niin sille keksitääv veroprosentti... Oheisen selvityksen kukaan co2 päästöarvoja on kuitenkin aken rekisterissä ollut 180000 henkilöautosta...
"Vuoden 2006 lopussa ajoneuvoliikennerekisteri sisälsi direktiivissä 80/1268/ETY tai sitä muuttavissa direktiiveissä säädetyillä mittausmenetelmillä mitatut ajoneuvon kaupunki- ja maantieajon yhdistettyä kulutusta vastaavat hiilidioksidipäästötiedot 814 918 kappaleesta ajoneuvoveron alaisia henkilöautoja eli noin kolmanneksesta henkilöautoista. Tämän lisäksi rekisterissä oli hiilidioksidipäästömerkintä direktiivin soveltamisalan ulkopuolelle jäävistä reilusta 180 000 henkilöautosta, joista vanhimmat ovat vuosimallia 1986."
VIRKAMIEHEN VASTAUS;
"Jos ajoneuvo ei ole EY-tyyppihyväksytty tai jos ajoneuvolta puuttuu kysymyksessä oleva päästötieto muusta syystä kuin virheellisen ilmoituksen takia, auto verotettaisiin verotaulukon 2 mukaan painoperusteisesti. Verovelvollisella ei olisi mahdollisuutta edes halutessaan vedota selvityttämäänsä ajoneuvon ominaispäästöön. Lisäksi, vaikka rekisterissä on tietoja joidenkin autojen hiilidioksidipäästöistä pykälässä säädettyä aikaisemmalta ajalta mitattuna tai muutoin laajemmin, kyseisiä tietoja ei voitaisi käyttää veroperusteena vaan nämä autot verotettaisiin verotaulukon 2 mukaan. Direktiivin 1999/100/EY 2 artiklan 3 kohdan soveltamisalan ulkopuolelle jäävät henkilöautot verotettaisiin siten verotaulukon 2 mukaisesti, vaikka niillä olisi päästötieto.Last edited by nullzwei; 01-06-2015, 00:47.
Comment
-
-
Kaverille tuli juuri postia KHO:sta. Asia liittyy E39 528i:n yksilölliseen veroprosenttiin. Aikoinaan tulli laski taulukoon prosentin huomioimatta lisavarusteita ja päättyi lukuun 34%. Valitus alemman tason hallinto-oikeuteen lähti ilman tietoa todellisesta prosentista. Siis ainoastaan ajatuksella, että väärin se on kun tuskin Suomessa myytiin uutena yhtään perusvarusteista 528:ia.
KHO:n käsittelyssä tulli vaati edelleen 34% käyttöä vaikka se oli omissa taulukoissaan jo julkaissut mallikohtaisen vuoden alimman prosentin 28%. KHO:n käsittelyä varten kaveri oli kaivanut veroprosentin perusteena toimineen Suomiauton VIN:n ja sillä tehdasvarusteet mitä autossa oli verotettaessa. Silloisen OHV- ja lisävarustehinnastojen avulla laskettu todellinen veroprosentti oli 26%.
Nyt tuli siis KHO:n päätös jossa tullia kehotetaan laskemaan prosentti uudestaan ja tekemään uusi verotuspäätös. Mielenkiintoista nähdä mitä tulli tekee. 34% ei siis enää kelpaa mutta kelpaako kaverin 26% vai tyrkyttääkö ne nyt vuoden alinta 28%.
Asialla on siinä mielessä laajempaa merkitystä, että jos 26% on oikeuden mielestä suurin kelvollinen prosentti pitää tullin avata kaikkien yksillöllisten pronttien laskenta uusiksi ja kaivaa niiden perusteena olevien Suomi-autojen lisävarusteet esillä. Koska eivät sitä varmasti suostu tekemään pitäisi noihin prosentteihin laittaa esim. alennuskerroin joka myös kasvaa prosentin kasvaessa.
Lisäksi voidaan hyvällä syyllä kysyä onko 29/30% yleisprosentti myös väärin laskettu. Eli perustuuko sekin samalla tavalla virheelliseen lisävarusteiden vaikutuksen unohtamiseen. Tosin kukaan ei kai koskaan ole VM:n ulkopuolella nähnyt laskelmia mihin nuo lakiin kirjatut luvut perustuu. Voivat siis olla Kuitusen aivan itse keksimiä ilman minkäänlaista todellisuuspohjaa.
KHO jätti päätöksessään määräämättä asian selvittelystä aiheutuneita ja vaadittuja korvauksia. Ilmeisesti logiikka on ettei omaa asiaansa ajava yksitylshenkilö sellaisia tarvitse saada. Miten muilla, onko KHO maksanut muusta kun asianajajan käytöstä aiheutuneita kuluja?-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Omassa tallissa odottaa yksi yleisprosentilla menevä auto verotusta kunhan sen kasaaminen joskus valmistuu. On ihan varmaa, että sen prosentista lähtee heti valitus kun verolappu on kädessä mikäli laki ei ole ehtinyt muuttua ennen tuota päivää. Perusteena ajatus ettei yleisprosentti voi olla ainakaan suurempi kun mikä on tullin taulukon keskiarvo mahdollisesti vielä vähennettynä jollain lisävaruste varmuuskertoimella. En ole vielä jaksanut laskea mitä taulukon keskiarvoksi tulee mutta kutina on jo ihan silmämääräisesti, että jää selvästi alle 29% vaikka laskuista jättää pois alemman autoveron maasturit ja pakut. Eli aihetta valittaa kyllä löytyy.
-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
No niin. Niin meni kun voi arvata. Tulli oli erittäin nopea ja antoi uuden veropäätöksen 28%:lla. Eli valituskierros alkaa taas alusta ja 26% veroja haetaan edelleen. Pari vuotta taitaa vielä mennä ennen kun on lopullinen tuomio käsissä.
On se hauskaa kun kaveri on myynyt auton jo vuosia sitten mutta vieläkään ei ole tiedossa mitä sen todellinen hinta tulee olemaan. Tällä kierroksella lähti taas toista tonnia pois. Seuraavalla enää korkeintaan muutama satanen. Periksi ei kuitenkaan anneta jo ihan periaatteen vuoksi.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
^good work.
Tullissa on siinnyt uusi polvi autoverotuksen erityisasiantuntijoita. Heille erilaisten veroprosenttitaulukoiden lukeminen ei ole minkäänlainen haaste; Tullin intranetissä näkyvä korkeamman prosentin taulukko on se ainoa oikea. Kansalaisten vaikkapa finlexista tai edilexista selvittämät ovat väärennöksiä.
Tullin hokema "ajoneuvon lisävarusteet menettävät arvonsa noin kahdessa vuodessa" tarkoittaa heidän näkemyksensä mukaan sitä että myös lisävarusteitten veroprosenttia alentava vaikutus poistuu.
Tollot.
Comment
-
-
Kertokaa nyt mulle miten on mahdollista, että Tulli tekee oikaisuja vääriä prosentteja käyttäen? Eikö ne julkaistut taulukot ole yksiselitteisiä ensimmäisen käyttöönoton, automallin ja prosentin suhteen? Mitä en nyt hoksi?
TeroE60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostKertokaa nyt mulle miten on mahdollista, että Tulli tekee oikaisuja vääriä prosentteja käyttäen? Eikö ne julkaistut taulukot ole yksiselitteisiä ensimmäisen käyttöönoton, automallin ja prosentin suhteen? Mitä en nyt hoksi?
Tero
Comment
-
Comment