Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Paha Arkkitehti
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2012
    • 836
    • World

    Originally posted by bemmeri View Post
    Just tänään olin samaisen auton kanssa prosentteja pyörittelemäsdä. Mulla oli 1997 m3 ja keväällä tulli oikaisi prosentin 26%. Pienin tulee kuitenkin 2007 taulukosta co2 päästöjen (kokonaismassan) mukaan joka oli minun kohdalla 25.1%.


    Tulet saamaan n. reilun tonnin takaisin...
    Huhhuh. Kiitos paljon tästä huomiosta, tein muutoshakemuksen tämän pohjalta.

    Ilmoittaako Tulli mitenkään hakemuksen vastaanottamisesta?

    Comment

    • 928 GTS
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1559
      • Helsinki

      HE 33/2015 on suunnitelmien mukaan tulossa voimaan 1.1.2016. Sen "tärkein" sisältö on uusien vähäpäästöisien veroprosenttien alennus joiden on tarkoitus tulla voimaan aina vuodenvaihteessa. Eli jatkossa 2016-2019 käytettyjä tuotaessa joudutaan katsomaan aina eri taulukkoa joka vuodelle. Nykyinen on tietenkin 1.4.2012 - 31.12.2015.

      Last edited by 928 GTS; 24-10-2015, 16:15.
      -92 928 GTS
      -98 550 Maranello

      Comment

      • bemmeri
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2006
        • 4181

        Originally posted by Paha Arkkitehti View Post
        Huhhuh. Kiitos paljon tästä huomiosta, tein muutoshakemuksen tämän pohjalta.

        Ilmoittaako Tulli mitenkään hakemuksen vastaanottamisesta?
        Sulla voi olla jonkin kymmenyksen ero CO2-lukemassa. En tiiä kuinka eroa sedanin ja coupen kokonaismassoissa, ehkä varusteet, tai niiden puuttuminen vaikuttaa asiaan myös.
        Vanhasta veropäätöksestä näet C02 lukeman ja kannattaa myös tarkistaa onko se oikein (jostain noista tullin taulukoista katsot vastaako Co2 kokonaismassaa, jota tulli käyttänyt) Vaikka tuosta. http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/..._1292_2007.pdf


        Mulla on sähköisiin valituksiin, tms tullut kuittaus että "vastaanotettu", tai muuta vastaavaa. Paperipostiin ei ole tullut vastausta, kuin vasta silloin kun asia on jo käsitelty.
        EVERYTHING | WORKS

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          Originally posted by 928 GTS View Post
          HE 33/2015 on suunnitelmien mukaan tulossa voimaan 1.1.2016. Sen "tärkein" sisältö on uusien vähäpäästöisien veroprosenttien alennus joiden on tarkoitus tulla voimaan aina vuodenvaihteessa. Eli jatkossa 2016-2019 käytettyjä tuotaessa joudutaan katsomaan aina eri taulukkoa joka vuodelle. Nykyinen on tietenkin 1.4.2012 - 31.12.2015.
          onko tuosta jossain ihan mustaa valkoisella? heti kun tuosta saa jotain faktaa niin täytyy alkaa laskemaan jenejä.
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • 928 GTS
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1559
            • Helsinki

            Originally posted by BeamR View Post
            onko tuosta jossain ihan mustaa valkoisella? heti kun tuosta saa jotain faktaa niin täytyy alkaa laskemaan jenejä.
            Ei noita esityksiä yleensä montaa kuukautta pyöritellä. Etenkin kun asia liittyy vuoden 2016 budjettiin. Lisäksi tuo ETA:n ulkopuolelta juttu on sellainen asia mihin edustajat tuskin koskaan puuttuu ainakaan säädöstä kiristävästi. Eli kyllä tuolle 1.1.2016 voi vähintään 95% varmuuden antaa. En ainakaan menisi veikkaamaan sitä vastaan. 100% varmuutta ei tietenkään voi koskaan taata.
            -92 928 GTS
            -98 550 Maranello

            Comment

            • Zoui
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 6345
              • Tampere

              Originally posted by 928 GTS View Post
              Ei noita esityksiä yleensä montaa kuukautta pyöritellä. Etenkin kun asia liittyy vuoden 2016 budjettiin. Lisäksi tuo ETA:n ulkopuolelta juttu on sellainen asia mihin edustajat tuskin koskaan puuttuu ainakaan säädöstä kiristävästi. Eli kyllä tuolle 1.1.2016 voi vähintään 95% varmuuden antaa. En ainakaan menisi veikkaamaan sitä vastaan. 100% varmuutta ei tietenkään voi koskaan taata.
              Jep, jos tuo 5% prosenttia toteutuu niin kierrättää viron kautta sitten ensin.
              Elämä on pihakivestä.

              Comment

              • 928 GTS
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 1559
                • Helsinki

                Originally posted by Zoui View Post
                Jep, jos tuo 5% prosenttia toteutuu niin kierrättää viron kautta sitten ensin.
                Juuri tuon takia olisi täysin järjetöntä jättää pykälä säätämättä. Pidemmällä aikavälillä valtio häviäisi selvää rahaa vaikka ensin alkuun säästäisi kun ei tarvitsisi korjata vanhoja mokia.
                -92 928 GTS
                -98 550 Maranello

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  Kauppalehden auto(vero)keskustelusta poimittua:



                  KKO on myöntänyt valtiolle valitusluvan vahingonkorvausvaatimuksen vanhentumista koskevan kysymyksen osalta. Tuo oli jo tiedossa aiemmin. Mutta valitusluvan myöntäminen muilta osin on siirretty ratkaistavaksi valituksen käsittelyn yhteyteen. Siis hovioikeuden aiempi tuomio oikeudenkäyntikuluista jäi voimaan. Se jossa valtio tuomittiin maksajaksi. Tätä voidaan pitää oikeusohjeena myös 1.1.2008-31.3.2012 CO2 prosenttien osalta. Joten korvausvaatimusta sisään 19.12.2013 EUT:n ja 19.12.2014 KHO:n tuomioiden perusteella. Niissähän ei ole vielä epäilystä vahingonkorvauksen vanhenemisajan umpeen menemisestä edes tullin 3 vuoden rajan perusteella. Voitto on siis melkolailla varma. Tapauksia mistä voi valittaa on kymmeniä tuhansia etenkin aikaväliltä 1.4.2009-31.3.2012. Pelko suurista omasta pussista menevistä oikeudenkäyntikuluista on paljon pienempi hovin ja tämän KKO:n päätöksen jälkeen kun ennen niitä. Käräjillä, hovissa ja KKO:ssa tuomareita varmaan naurattaa kun juttuja tulee pinöön kerralla sadoittain.

                  Comment

                  • 928 GTS
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1559
                    • Helsinki

                    Nyt jos koskaan kannattaa tosiaan olla aktiivinen jos on tuonut 03/2009 tai aiemmin ensirekisteröidyn auton 04/2009-03/2012 välillä. Niille laskettiin vero samalla kaavalla kun 01/2008-03/2009 mutta päälle laitettiin kaavamaisesti ELV:n suuruinen korotus. Eli tuon ELV-korotuksen verran tulee vähintään takaisin vahingonkorvauksina jos käräjät, hovi ja korkein oikeus noudattaa hovin ja korkeimman jo antamien ELV-tuomioiden linjausta. Hovin tuomion perusteella valtio maksaa kantajan asianajajan palkkion muissa vastaavissa tapauksissa. Eli riski suurista tappiosta ei käytännössä voi olla pienempi kun se nyt on.

                    Siis kaikki jotka on tuolla aikavälillä 04/2009-03/2012 tuoneet 03/2009 tai vanhemman auton keräätte mahdollisimman ison porukan kasaan ja pistätte yhdessä asianajajan töihin. Esim. ELV-asiaa ajavan http://www.arcticoutcomes.com tai vaikka autoverotuksen kanssa paljon töitä tehneen Santtu Turusen jos suostuvat ottamaan keikan vastaan. Isolla porukalla sietää myös paremmin tappion riskin. Joka on siis niin pieni kun se olla voi. Jos tulkinta KHO:n sivuilla olevasta tekstistä pitää paikkansa. Vaikka ei pitäisi niin siltikin kannattaa olla aktiivinen vähintään ensi vuoden aikana ettei 3 vuoden aikaraja EUT:n tuomion tiedoksi saannin päivästä ylity. ELV-tapauksia olisi paljon enemmän jonossa jos asiasta olisi pidettu kunnolla meteliä ennen kun 3v tuli täyteen 2012 lopulla.
                    -92 928 GTS
                    -98 550 Maranello

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17477
                      • Turku

                      Täällä ollaan ainakin mukana kimpassa, jos muita löytyy?
                      Näillä mennään:
                      - BMW E81 118i since 2017
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • pyroz
                        BTCF Member
                        • Nov 2002
                        • 6699
                        • PK-seutu

                        Originally posted by Laku View Post
                        Täällä ollaan ainakin mukana kimpassa, jos muita löytyy?
                        '02 E46 M3 cabrio on verotettu 2010 keväällä. Sen verosta mieluusti ottaisi takaisin vielä 22%.

                        Mikäs siinä muuten olikaan, että ratkaiseva raja on juuri 04/2009? Millä keplottelulla tulli on siitä eteenpäin kerännyt kasaan saman verran veroa, mutta niin ettei elvisotkua ole enää mukana?
                        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                        Comment

                        • brainsurgery
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2011
                          • 1355
                          • Helsinki

                          Originally posted by pyroz View Post
                          '02 E46 M3 cabrio on verotettu 2010 keväällä. Sen verosta mieluusti ottaisi takaisin vielä 22%.

                          Mikäs siinä muuten olikaan, että ratkaiseva raja on juuri 04/2009? Millä keplottelulla tulli on siitä eteenpäin kerännyt kasaan saman verran veroa, mutta niin ettei elvisotkua ole enää mukana?
                          Poisti ELVin ja korotti autoveroa 22%:lla.

                          Comment

                          • 928 GTS
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1559
                            • Helsinki

                            Originally posted by pyroz View Post
                            Mikäs siinä muuten olikaan, että ratkaiseva raja on juuri 04/2009? Millä keplottelulla tulli on siitä eteenpäin kerännyt kasaan saman verran veroa, mutta niin ettei elvisotkua ole enää mukana?
                            Kun ELV kiellettiin erillisenä verona ministeriön älypäät siirsi sen suoraan osaksi autoveroa kertomalla aiemman 1.1.2000-31.3.2009 laskukaava 2009 voimassa olleella ALV-prosentilla. Tuota ennen oli 19.3.-31.3.2009 saanut autoja kilpiin ilman ELV:n maksamista. Eli se on monessa tapauksessa se ajanjakso jolloin auto on saatu kilpiin pienimmällä mahdollisella verolla.

                            Joissain tilanteissa tosin myös 2003-2007 voi prosentti olla pienempi kun tuon parin viikon aikana oli. Samaten tietyt 1995-2002 vuosille lasketut yksilölliset prosentit on alhaisempia kun nuo myöhemmät. Eli jokaisen valittajan on syytä selvittää itselleen minkä autoverolain variaation perusteella hakee vahingonkorvausta.

                            Pääasia on kuitenkin, että sitä hakee vielä kun se on mahdollista. Jälkikäteen niitä jotka ei älynneet olla aktiivisia ELV:n kanssa on ottanut päähän vähintäänkin riittävästi. Samaten niitä jotka olisi voineet hakea 2008-2011 CO2-verotukseen korjausta mutta ei olleet ajoissa liikkeellä ja nyt joutuvat ajamaan asiaa käräjien kautta. Jo ihan periaatteen vuoksi asia kannattaa katsoa loppuun asti. Siis sama asenne kun ministeriön virkanaisella kun häntä haastateltiin aikoinaan ELV:n takaisinmaksusta. Periksi ei anneta ennen kun on aivan pakko.
                            -92 928 GTS
                            -98 550 Maranello

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11056
                              • ?

                              Originally posted by Laku View Post
                              Täällä ollaan ainakin mukana kimpassa, jos muita löytyy?
                              Minä voin olla kimpassa vaikka minulla ei ole yhtään omaa autoa tuossa ojassa.

                              EDIT. Onpa sittenkin...
                              Last edited by nullzwei; 27-10-2015, 23:00.

                              Comment

                              • teropa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 3855
                                • Oulu

                                Originally posted by 928 GTS View Post
                                Nyt jos koskaan kannattaa tosiaan olla aktiivinen jos on tuonut 03/2009 tai aiemmin ensirekisteröidyn auton 04/2009-03/2012 välillä. Niille laskettiin vero samalla kaavalla kun 01/2008-03/2009 mutta päälle laitettiin kaavamaisesti ELV:n suuruinen korotus. Eli tuon ELV-korotuksen verran tulee vähintään takaisin vahingonkorvauksina jos käräjät, hovi ja korkein oikeus noudattaa hovin ja korkeimman jo antamien ELV-tuomioiden linjausta. Hovin tuomion perusteella valtio maksaa kantajan asianajajan palkkion muissa vastaavissa tapauksissa. Eli riski suurista tappiosta ei käytännössä voi olla pienempi kun se nyt on.

                                Siis kaikki jotka on tuolla aikavälillä 04/2009-03/2012 tuoneet 03/2009 tai vanhemman auton keräätte mahdollisimman ison porukan kasaan ja pistätte yhdessä asianajajan töihin. Esim. ELV-asiaa ajavan http://www.arcticoutcomes.com tai vaikka autoverotuksen kanssa paljon töitä tehneen Santtu Turusen jos suostuvat ottamaan keikan vastaan. Isolla porukalla sietää myös paremmin tappion riskin. Joka on siis niin pieni kun se olla voi. Jos tulkinta KHO:n sivuilla olevasta tekstistä pitää paikkansa. Vaikka ei pitäisi niin siltikin kannattaa olla aktiivinen vähintään ensi vuoden aikana ettei 3 vuoden aikaraja EUT:n tuomion tiedoksi saannin päivästä ylity. ELV-tapauksia olisi paljon enemmän jonossa jos asiasta olisi pidettu kunnolla meteliä ennen kun 3v tuli täyteen 2012 lopulla.
                                Onko tämä siis suoraan sama asia kuin se, että 4/2009-3/2012 tuoduistakin autoista tulee etsiä se matalin prosentti (tarkoittaa 1/2008-3/2009 taulukkoa, jossa ELV:iä ei enää mukana?) ? Eikös nyt näissä Tullin tekemissä oikaisuissa kuitenkin kun haetaan matalinta prosenttia, niin jos käytettyä autoa on jossain vaiheessa tuotu maahan matallimman prosentin taulukolla, niin että sinä aikana ELV ei ollut voimassa? Vai oliko?

                                Vähän hankala selittää mitä yritän kysyä. Mietin vain sitä, että jos noita vanhoja päätöksiä oikaistaisiin siten, että käytettäsiin sitä halvinta taulukkoa, niin eikös se ole ELVitön taulukko? Vai onko siis niin, että 19.3-31.3.2009 väliltä voisi löytää halvimman prosentin niin että vielä siitä halvimmastakin taulukosta otettais veroprosentista 22% poies? Selitä nyt vielä tyhmälle.

                                Tero
                                E60 520dA M-sport
                                ---Ex
                                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                                E90 330iA, 325iA, 320dA
                                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                                PPL(A)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎