Originally posted by 928 GTS
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista III
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Nykyisin esitettävä 1.1.2008-31.3.2009 taulukko on jo ELV:stä siivottu kun sitä käytetään. Tai itse asiassa siinä ei ELV:iä koskaan ollutkaan mukana vaan se laskettiin aina päälle. Tuota laskentaa ei vaan tehty 19.3.2009-31.3.2009 välisenä aikana.
1.4.2009-31.3.2012 taulukko mitä nykyisinkin käytetään sisältää sen sisäänrakennetun ELV:n mitä se sisälsi jo silloin kun se ministeriössä keksittiin vastaukseksi ELV:n perinnän kieltoon. Tuo taulukko ei vaan ole pienimmän veroprosentin sisältävä taulukko millekään 31.3.2009 tai aiemmin ensirekisteröidylle autolle. Joten noille vanhemmille tapauksille pitää käyttää tuota vanhempaa taulukkoa tai mahdollisesti vielä vanhempia prosentteja auton ensirekisteröinnistä riippuen.
Samaten jos tuotaan käytettynä 1.4.2009-31.3.2012 ensirekisteröity auto ei sille saa käyttää 1.4.2012-31.12.2015 käytössä olevaa verotaulukkoa vaikka tämän myöhemmän taulukon mukaan on noista peritty veroa 1.4.2012-18.12.2014 välillä. Nyt niistä pitää periä veroa tuon vanhemman taulukon mukaan ja myös kaikki vanhat veropäätökset mitkä on tehty tuolla 1.4.2012-18.12.2014 välillä pitää korjata kuntoon.
Poikkeuksen näissä tekee todella pienellä CO2-lukemalla varustetut autot jotka on ensirekisteröity 31.3.2012 tai aikaisemmin. Noille löytyy pienempi veroprosentti tästä uudemmasta 1.4.2012 voimaan tulleesta taulukosta joten sitä pitää niille käyttää myös nykyisin koska sellaisen auton olisi vuonut tuoda pienemmällä prosentilla 1.4.2012 alkaen verrattuna aiempaan aikaan. Tästä seuraa myös se, että jos on tuonut tuollaisen vähäpäästöisen jo ennen 31.3.2012 ei sen veroista voi valittaa jälkikäteen 1.4.2012 voimaan tulleen taulukon perusteella koska verotus on tapahtunut aikana jolloin tuo taulukko ei ollut vielä edes tullut voimaan.
Kun tuota sekavaa tekstiä lukee alkaa ehkä ymmärtää miksi yksi ja sama CO2-taulukko kaikille uusille ja käytetyille oli aikoinaan tullin mielestä niin houkutteleva. Tämän takia siellä valittiin viime tammikuussa myös vain joko ensirekisteröinti tai verotuspäivän prosentit mistä valitaan alempi. Nyt kuitenkin joutuvat katsomaan kaikki ensirekisteröinnin ja verotuspäivän välissä voimassa olleet prosentit läpi. Pahimmillaan tuo tarkoittaa ainakin neljän eri lain version käyttöä ja prosenttien vertailua.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Tätäkö tarkoitat?
Originally posted by teropa View PostEikös nyt näissä Tullin tekemissä oikaisuissa kuitenkin kun haetaan matalinta prosenttia, niin jos käytettyä autoa on jossain vaiheessa tuotu maahan matalimman prosentin taulukolla, niin että sinä aikana ELV ei ollut voimassa?
Siis. EU-tuomioistuimen päätös asiassa C-10/08 annettiin 19.3. 2009 ja elvi "muuttui" kansallisella autoverolakimuutoksella osaksi autoveroa alkaen vasta 1.4. 2009.
No, tulli luki lakia "poikkeustilannesääntöä" noudattaen. Saattaa olla vaikea löytää tullin sivuilta juuri tuon pit-stopin aikaisia veropäätöksiä?
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostSaattaa olla vaikea löytää tullin sivuilta juuri tuon pit-stopin aikaisia veropäätöksiä?
Käytännössä autoja myös tuotiin tuona ajanjaksona. Esim. omassa kaveripiirissä on jo pelkästään kolme Porschea jotka vietiin verotettavaksi tuon parin viikon aikana juuri sen takia, että veroprosentti oli pienimmillään mitä se voi olla. Markkina-arvot oli sitten mitä oli mutta prosentti oli ainakin kohdallaan. Veropäätökset saatiin tosin 2-3kk myöhemmin mutta tälläkään ei ole mitään merkitystä nykyisten veroprosenttien arpomisessa.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostKun ELV kiellettiin erillisenä verona ministeriön älypäät siirsi sen suoraan osaksi autoveroa kertomalla aiemman 1.1.2000-31.3.2009 laskukaava 2009 voimassa olleella ALV-prosentilla. Tuota ennen oli 19.3.-31.3.2009 saanut autoja kilpiin ilman ELV:n maksamista. Eli se on monessa tapauksessa se ajanjakso jolloin auto on saatu kilpiin pienimmällä mahdollisella verolla.
Joissain tilanteissa tosin myös 2003-2007 voi prosentti olla pienempi kun tuon parin viikon aikana oli. Samaten tietyt 1995-2002 vuosille lasketut yksilölliset prosentit on alhaisempia kun nuo myöhemmät. Eli jokaisen valittajan on syytä selvittää itselleen minkä autoverolain variaation perusteella hakee vahingonkorvausta.
Pääasia on kuitenkin, että sitä hakee vielä kun se on mahdollista. Jälkikäteen niitä jotka ei älynneet olla aktiivisia ELV:n kanssa on ottanut päähän vähintäänkin riittävästi. Samaten niitä jotka olisi voineet hakea 2008-2011 CO2-verotukseen korjausta mutta ei olleet ajoissa liikkeellä ja nyt joutuvat ajamaan asiaa käräjien kautta. Jo ihan periaatteen vuoksi asia kannattaa katsoa loppuun asti. Siis sama asenne kun ministeriön virkanaisella kun häntä haastateltiin aikoinaan ELV:n takaisinmaksusta. Periksi ei anneta ennen kun on aivan pakko.
Autossa päästöt 292, elikkä (29,2 + 4) saadaan 33,2 joka sitten kerrottiin sillä 1.22 kertoimella. Eli "ELV-case" josta voisi valittaa pudottaisi tässä tapauksessa sen takaisin tuohon 33,2%:iin?
Eli minun ei kannata tuohon enää vedota tässä tapauksessa, koska sain jo KHO:n päätöksen myötä pudotettua prosentin sinne ~27% tienoille mallikohtaisella taulukolla. Se on pienempi kuin päästöpohjainen ELVitön prosentti, joten se jäänee pienimpänä voimaan. Elikkä näissä voi päätellä niin, että jos autossa on päästöjä yli ~230g niin ELV-valitus ei kannata?S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostNiitä ei tarvitse löytää koska ei ole väliä tuotiinko tuohon aikaan yhtään autoa vai ei. Pelkkä mahdollisuus, että olisi voitu tuoda riittää siihen, että niitä pitää saada nyt ja tulevaisuudessa tuoda tuolla alhaisimmalla prosentilla.
Käytännössä autoja myös tuotiin tuona ajanjaksona. Esim. omassa kaveripiirissä on jo pelkästään kolme Porschea jotka vietiin verotettavaksi tuon parin viikon aikana juuri sen takia, että veroprosentti oli pienimmillään mitä se voi olla. Markkina-arvot oli sitten mitä oli mutta prosentti oli ainakin kohdallaan. Veropäätökset saatiin tosin 2-3kk myöhemmin mutta tälläkään ei ole mitään merkitystä nykyisten veroprosenttien arpomisessa.
Täytyy itse jatkossa yrittää kirjoittaa tekstiä selkeäsanaisemmin, vaikka itse pidänkin sellaisesta tekstistä joka "haastaa" lukijansa pohtimaan asiaa muultakin kuin yhdeltä, eli kirjoitetulta kantilta.
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostAivan, eli jos otan nyt oman '02 E46 M3 cabrion esimerkiksi. Alkuperäinen verotuspäätös on keväältä 2010, jolloin veroprosentti saatiin kaavalla co2 / 10 + 4 * 1.22
Autossa päästöt 292, elikkä (29,2 + 4) saadaan 33,2 joka sitten kerrottiin sillä 1.22 kertoimella. Eli "ELV-case" josta voisi valittaa pudottaisi tässä tapauksessa sen takaisin tuohon 33,2%:iin?
Eli minun ei kannata tuohon enää vedota tässä tapauksessa, koska sain jo KHO:n päätöksen myötä pudotettua prosentin sinne ~27% tienoille mallikohtaisella taulukolla. Se on pienempi kuin päästöpohjainen ELVitön prosentti, joten se jäänee pienimpänä voimaan. Elikkä näissä voi päätellä niin, että jos autossa on päästöjä yli ~230g niin ELV-valitus ei kannata?-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostNykyisin esitettävä 1.1.2008-31.3.2009 taulukko on jo ELV:stä siivottu kun sitä käytetään. Tai itse asiassa siinä ei ELV:iä koskaan ollutkaan mukana vaan se laskettiin aina päälle. Tuota laskentaa ei vaan tehty 19.3.2009-31.3.2009 välisenä aikana.
- eivät mene tähän Tullin nyt tehtävän oikaisurumban piiriin (verotettu ennen 2011 eikä mitään asiaa vireillä), jossa oikaisu tehtäisiin jo muutenkin ilman ELV:ä (halvin case), mikäli siihen on muutoin edellytykset (siis taulukon 1/08-3/09 käyttö)
- on ensirek viimeistään 3/09 ja tuotu välillä 4/09-3/12 -> näissä on käytetty veroprosenttitaulukkoa johon on "leivottu ELV" sillä kertoimella
==> olisi päästöistä riippuen mahdolista löytää halvin prosentti tuosta oikeasti elvittömästä, halvimmasta prosenttitaulukosta 1/08-3/09 ja päästä pakotetusta ELV:stä eroon?
==> eli tämä on vain laajennus Tullin nyt tekemään oikaisurumbaan ikään kuin koskemaan näitä aiemmin tuotuja autoja, joita tulli ei oikaisumenettelyyn ottanut, ja mahdollisen oikeusjutun voiton mahdollistajana on siis nimenomaan ELV:n mukana olo??
Jatkokysymys: koska ELV on laskettu päälle aikanaan niissä päätöksissä jotka leivottu niitä fiksattuja mallikohtaisia prosentteja käyttäen? Eli jos näistä valittaisi, ja auton halvin veroprosentti sattuisikin löytymään sieltä -> voiko siitä siellä autoveron päälläolevasta ELV:stä myös käräjöidä?
TeroLast edited by teropa; 28-10-2015, 09:08.E60 520dA M-sport
---Ex
E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
E90 330iA, 325iA, 320dA
E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)
PPL(A)
Comment
-
-
Nyt kaivelin vanhoja autoveropäätöksiä. En muistanutkaan että eukon nimissä aikanaan verotin focuksen. Veropäätöksessä veroprosentti 24,5% ja uudet ohjeet antaa sen 20,1% pienimmillään. Eli reilu 250€ olisi luvassa. Edit. Olikin vielä yksi eukon auto josta ei aikanaan valitettu, verotettu myös 2010 ja olisi reilu 500€ tulossa takaisin päin. Nyt jälkeen päin kun muistelin, niin 2013 kun laitoin omista autoista oikaisut menemään, niin näissä eukon verotetuissa autoissa oli ennestään pieni veroprosentti ja en silloin uskonut että tulli joutuu myöhemmin käyttämään sellaista veroprosenttia joka ei ollut ensirekisteröintihetkellä käytössä (eli pienintä mahdollista), kun taas omien tapauksien kohdalla ko autojen veroprosenttia oli nostettu uusien autoverolakien mukaisesti ja nämä tapaukset oli vuonna 2013 ihan selviä tapauksia joista saa rahaa takaisin. Eli aikanaan uskonpuute asioiden oikeudenmukaisuuteen jätti oikaisut tekemättä...
Verotuspäätös tullut 2010 ja ei sen jälkeen ole ollut vireillä oikaisua. Eli vanhaksi mennyt. Onko se käräjäoikeuden kautta haettava?Last edited by bemmeri; 28-10-2015, 10:46.EVERYTHING | WORKS
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostEli tässä haetaan nyt sitä, että mikäli on vanhoja autoveropäätöksiä, jotka:
- eivät mene tähän Tullin nyt tehtävän oikaisurumban piiriin (verotettu ennen 2011 eikä mitään asiaa vireillä), jossa oikaisu tehtäisiin jo muutenkin ilman ELV:ä (halvin case), mikäli siihen on muutoin edellytykset (siis taulukon 1/08-3/09 käyttö)
- on ensirek viimeistään 3/09 ja tuotu välillä 4/09-3/12 -> näissä on käytetty veroprosenttitaulukkoa johon on "leivottu ELV" sillä kertoimella
==> olisi päästöistä riippuen mahdolista löytää halvin prosentti tuosta oikeasti elvittömästä, halvimmasta prosenttitaulukosta 1/08-3/09 ja päästä pakotetusta ELV:stä eroon?
Paitsi tietysti tulevaisuudesta eli verotuspäivän jälkeen käyttöön otettua taulukkoa ei voi vaatia. Ei vaikka sellaista olisi myöhemmin tuoduille käytetty. Tämä koskee tosiaan vain CO2 n. 70g/km ja alle joka on tuotu 1.4.2012 jälkeen mutta on 31.3.2012 tai vanhempi. Eli ei tule käytännössä koskaan vastaan mutta on teoriassa mahdollinen.
==> eli tämä on vain laajennus Tullin nyt tekemään oikaisurumbaan ikään kuin koskemaan näitä aiemmin tuotuja autoja, joita tulli ei oikaisumenettelyyn ottanut, ja mahdollisen oikeusjutun voiton mahdollistajana on siis nimenomaan ELV:n mukana olo??
Jatkokysymys: koska ELV on laskettu päälle aikanaan niissä päätöksissä jotka leivottu niitä fiksattuja mallikohtaisia prosentteja käyttäen? Eli jos näistä valittaisi, ja auton halvin veroprosentti sattuisikin löytymään sieltä -> voiko siitä siellä autoveron päälläolevasta ELV:stä myös käräjöidä?
Tässä on nyt kyse prosenttikäräjistä joka on ihan oman käräjöinnin aihe vaikka ELV ei ole mitenkään kuviossa mukana. Koskee siis myös autoja jotka ei ole koskaan ELV:iä nähneetkään. Merkitsevää on nimenomaan ettei aikoinaan ole verotettu pienimmällä mahdollisella prosentilla ja tulli ei suostu enää tilannetta korjaamaan kun se kyttää 3v verovuoden lopusta vanhenemisaikaa.Last edited by 928 GTS; 28-10-2015, 10:03.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by bemmeri View PostVerotuspäätös tullut 2010 ja ei sen jälkeen ole ollut vireillä oikaisua. Eli vanhaksi mennyt. Onko se käräjäoikeuden kautta haettava?Last edited by 928 GTS; 28-10-2015, 10:04.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Selvennyksenä.
Veropäätöksiä jossa on todellista ELV:iä mukana on tehty 1.1.1995-18.3.2009 välillä. Niistä on korjaamatta 1.1.1995-31.12.2005 päätökset joista ei ole älytty valittaa ajoissa. Noista haetaan vahingonkorvausta käräjiltä. Korvausta on haettu 1.1.2003-31.12.2005 tuonneista. Tapauksia on kesken käräjillä, hovissa ja korkeimmassa oikeudessa. Yksi ensimmäisistä lopullisista päätöksistä pitäisi tulla ulos korkeimmasta viimeistään ensi vuoden alkupuolella.
Veropäätöksiä ja korjauksia jossa on maksettu veroa liian suurella prosentilla on tehty 1.1.2008-28.9.2015 välillä. Noista 1.1.2012 ja uudemmista voidaan vielä hakea tullilla suoraan korjausta vähintään 31.12.2016 asti jos HE 33/2015 hyväksytään esitetyn kaltaisena. 1.1.2008-31.12.2011 päätökset joudutaan viemään käräjille ellei ole älytty tehdä ajoissa valitusta. Jokaisessa tapauksessa pitää selvittää erikseen onko mitään syytä valittaa ja jos on niin minkä autoverolain version mukaista prosenttia hakee. Oikea prosentti voi löytyä mistä vaan ensirekisteröinti ja verotuspäivän välissä voimassa oleesta laista.
Eli kyseessä on kaksi erillistä asiaa jotka ei voi koskaan olla pielessä samassa veropäätöksessä koska 1.1.2008-18.3.2009 ELV:t pitäisi olla jo palautettu kaikille.Last edited by 928 GTS; 28-10-2015, 10:20.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Tullilla vuosi aikaa siivota sotkut.
•Valmisteverotus ja autoverotus siirtyisi Verohallintoon 1.1.2017.
•Valmisteverotuksen ja autoverotuksen verotusprosessit ja tietojärjestelmät siirtyisivät Verohallinnon käyttöön sellaisenaan. Siirtymäkaudella 1.1.2017 alkaen Verohallinto käyttää tehtävien hoitamiseen Tullin tietojärjestelmiä ja verotusprosesseihin sekä tietojärjestelmiin tehdään vain välttämättömät muutokset.
•Tavoitteena on, että autoverotus ja valmisteverotus integroidaan Verohallinnon uudistettavaan tietojärjestelmään (valmisohjelmisto) 1.1.2020.
•Siirtoa koskevat hallituksen esitykset annetaan eduskunnalle syysistuntokaudella 2016.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Autovero lisää rahoitusbisneksen tuottoa. Rajusti
Santander Consumer Finance teki Suomessa viime vuonna voittoa 32 miljoonaa euroa. Santander kertoo olevansa Suomen suurin autorahoittaja ja alan markkinajohtaja.
Toimitusjohtaja Nykänen selittää, että yrityksen bisnesidea on yhteistyö jälleenmyyjien kanssa, jotta Suomessa menisi autoja enemmän kaupaksi ja niistä suurempi osuus rahoituksella.
Yritys kertoo, että Suomen teillä liikkuu päivittäin "yli satatuhatta Santanderin rahoittamaa ajoneuvoa".
Comment
-
-
Tampereen tulliin jätetty vuodenvaihteessa (virelletulopäivä 8.1.2015) ja nyt tuli kaikista neljästä päätökset. Korjattu kuvan mukaisesti alimman prosentin mukaan. Eli meni ihan oikein.
Vähän jäi tietty kaivelemaan, että yhden valitusaika loppui vuodenvaihteeseen ja jätin sen ihan viimeisinä päivinä. Se on kirjattu 12.1.2015 järjestelmään ja päätöksessä oli, että valitusaika on loppunut. Jätin tuonkin juuri ihan varmuuden vuoksi vaikka sillä hetkellä valitusperustetta ei ollut. Nyt kun homma muuttui, että mennään alimman eikä valmistusvuoden prosentin mukaan, olisi yksi 500e tuolta vielä tullut. Saattaa mulla kopiot olla jossain tuosta alkuperäisestä valituksesta, jossa päiväys on ennen vuodenvaihdetta mutta ei taida mitään auttaa.Last edited by Bdh; 04-11-2015, 17:07.
Comment
-
Comment