memebuy23buy

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Carbonfiber
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 5224
    • Hki 43

    Verolappu tuli, veroprosentti alin vertailuprosentti ja yleinen pyyntihintakin kartalla. Eli mistä voin valittaa? Siitä, että autovero on EY:n perustamissopimuksen tavaran vapaan liikkuvuuden vastainen?
    Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
    Z3 Roadster 2.8 '98
    isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
    ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
    Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
    Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7551
      • Jyväshyvä

      Tässäpä vähän tarinaa tuosta Marvon toimivuudesta:

      Verotin 11/2012 k-otetun M550d:n.

      Mahdista ei löydy arvoa 2012 käyttöönotetulle,
      mutta 2013 käyttöönotetulle löytyi.

      Marvosta eräs ylitarkastaja oli estimoinut auton verotusarvoksi
      9495€ isomman verotusarvon kuin 2013 käyttöönotetulle.
      Nettiautosta oli poimittu 4 kpl 2012 käyttöönotettujen autojen pyyntihintoja.
      51 tkm ajettu 85900€
      84 tkm ajettu 79900€
      85 tkm ajettu 75900€
      90 tkm ajettu 78900€

      Allekirjoittaneella on ollut myynnissä M550d 49tkm ajettuna 79999€ pyynnillä eikä sitä edes tuosta 4 auton joukosta löytynyt !?!

      No, soitin em. tarkastajalle ja kyselin selitystä asialle.
      Hän neuvotteli asiasta esimiehensä kanssa ja
      totesi että veroitetaan 2013 verotusarvon mukaan.
      Sanoin puhelimessa että oikea tapa verotta olisi käyttää 2013 madin arvoa
      ja tehdä siitä se 9.2% vuosivähennys mitä he yleensä käyttävät
      ja joka oli 1. marvon perustelussakin mainittuna.

      Nyt sitten auto veroitettiin 2013 mallina vaikka on 2012 käyttöönotettu
      joten unohtivat tehdä sen 9.2% vuosivähennyksen.

      Vero pieneni parilla puhelulla ~2600 euroa.

      Perivät kuitenkin vieläkin toista tonnia liikaa joten valitusta vetämään.
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • Esko
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 11738
        • Kouvola

        Originally posted by Carbonfiber View Post
        Verolappu tuli, veroprosentti alin vertailuprosentti ja yleinen pyyntihintakin kartalla. Eli mistä voin valittaa? Siitä, että autovero on EY:n perustamissopimuksen tavaran vapaan liikkuvuuden vastainen?
        Jos se on oikealla prosentilla verotettu, niin eihän tuossa ole mahdollista valittaa kuin yleisestä pyyntihinnasta, joka sekin on noin yleisen auton kohdalla aika hyvin määritetty ja vedetty siitä vielä vähän alakanttiin.

        Comment

        • Dualfun
          Moderator
          • Jan 2003
          • 17872
          • PKS

          Originally posted by Esko View Post
          Jos se on oikealla prosentilla verotettu, niin eihän tuossa ole mahdollista valittaa kuin yleisestä pyyntihinnasta, joka sekin on noin yleisen auton kohdalla aika hyvin määritetty ja vedetty siitä vielä vähän alakanttiin.
          Jep, ja tulee vielä MAHTI-järjestelmästä - rehellisyyden nimissä vastannee hyvin markkina-arvoa ja vielä vähän alakanttiin kuten Esko sanoi.

          Nyt sun pitäisi valittaa:
          1) Tavaran vapaa liikkuminen EU-alueella, vero tulisi olla 0% - ei tule menemään läpi, mutta toivossa on hyvä elää
          2) Kyseenalaistaa koko MAHTI-järjestelmä ja sen tuottama hinta juuri sinun yksilöllesi, sinun autohan ei vastaa toki millään tavalla sitä vertailuautoa jonka MAHTI tuotti ja tulisi olla ainakin 2000€ edullisempi koska on niin surkea tuontipommi jossa saattaa olla mittariakin ruuvattu Ja toki samaan syssyyn perinteiset kysymykset: Tullin aineisto pohjautuu yksityisen autokaupan osalta pyyntihintoihin ja ei ole tietoinen todellisesta myyntihinnasta.
          Last edited by Dualfun; 06-11-2015, 08:08.
          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

          E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

          E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

          Comment

          • 928 GTS
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1561
            • Helsinki

            Originally posted by Dualfun View Post
            2) Kyseenalaistaa koko MAHTI-järjestelmä ja sen tuottama hinta juuri sinun yksilöllesi, sinun autohan ei vastaa toki millään tavalla sitä vertailuautoa jonka MAHTI tuotti ja tulisi olla ainakin 2000€ edullisempi koska on niin surkea tuontipommi jossa saattaa olla mittariakin ruuvattu Ja toki samaan syssyyn perinteiset kysymykset: Tullin aineisto pohjautuu yksityisen autokaupan osalta pyyntihintoihin ja ei ole tietoinen todellisesta myyntihinnasta.
            Jos nyt Mahdista saisi kaiken tausta-aineiston mitä on käytetty markkina-arvon laskennassa. Siis tarvitsisi vain kaikki myynti-ilmoitusten autojen pyyntihinnat ja VIN:t sekä laskukaavat millä niistä päästään markkina-arvoon. VIN:t saa kun kerjää tarpeeksi mutta kaavoja joilla markkina-arvoon päädytään ei kai oikeasti ole nähnyt kukaan tullin ulkopuolella. Tietoja on pyydetty hallinto-oikeudessa asti mutta oikeus tyytyi vastaukseen kaavan olevan niin vaikea ettei sitä normaalilla lukion matikalla ymmärrä. Näin ollen sitä ei tarvitse verovelvolliselle näyttää vaan kansalaiselle saa luvan riittää yleinen menetelmäkuvaus joka ei kerro mitään itse kaavoista.

            Asiasta toiseen. Eduskunnan apulaisoikeusasiamies Sakslin antoi muutama päivä sitten taas vaihteeksi päätöksen tullin ja VM:n touhuista. Tämä on jatkoa aiempaan tuomioon jossa AOA moitti VM:ää siitä ettei Hollannin 19.12.2013 X-tuomiota otettu heti huomioon vaan asiaa pitkitettiin KHO:n 19.12.2014 Ferrari-tuomioon asti tekemättä mitään ulospäin näkyvää. Tässä uudessa kommentissa sama meno jatkuu. VM:n olisi pitänyt tehdä viimeistään tuomion tultua enemmän mutta kun ei tehnyt niin hyi hyi mutta ei sitten mitään sen enempää.

            AOA:lla on sisällä useampia valituksia autoveroon liittyen. Ilmeisesti ne on kaikki keskitetty Sakslinille. Toivoa sopii ettei ne jää pelkästään voivottelun tasolle vaan vaativat todellisia muutoksia etenkin VM:n toimintaan.
            -92 928 GTS
            -98 550 Maranello

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              Originally posted by 928 GTS View Post
              Jos nyt Mahdista saisi kaiken tausta-aineiston mitä on käytetty markkina-arvon laskennassa. Siis tarvitsisi vain kaikki myynti-ilmoitusten autojen pyyntihinnat ja VIN:t sekä laskukaavat millä niistä päästään markkina-arvoon. VIN:t saa kun kerjää tarpeeksi mutta kaavoja joilla markkina-arvoon päädytään ei kai oikeasti ole nähnyt kukaan tullin ulkopuolella. Tietoja on pyydetty hallinto-oikeudessa asti mutta oikeus tyytyi vastaukseen kaavan olevan niin vaikea ettei sitä normaalilla lukion matikalla ymmärrä. Näin ollen sitä ei tarvitse verovelvolliselle näyttää vaan kansalaiselle saa luvan riittää yleinen menetelmäkuvaus joka ei kerro mitään itse kaavoista.
              Menetelmäkuvaus on joskus ollut tullin sivuilla, samoin Grey-hen:n&co on sitä käsitellyt (myös AHTI-hinnoittelujärjestelmän osalta), Netwheels:n sivuilta sen taisin joskus talteen sellaisenaan poimia :think Data on vanhalla koneella, täytyy joskus kaivaa se -pinseteillä- ulos.

              Sakslin taas on arrogantti virkamiesnainen, jolla on alaisina... ...naisia. Kylmä fakta; Premens vaikuttaa ulostuloihin.

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17872
                • PKS

                Originally posted by nullzwei View Post
                Menetelmäkuvaus on joskus ollut tullin sivuilla, samoin Grey-hen:n&co on sitä käsitellyt (myös AHTI-hinnoittelujärjestelmän osalta), Netwheels:n sivuilta sen taisin joskus talteen sellaisenaan poimia :think
                Hyvä pointti tämäkin.

                Ennenaikaan kun ulkopuoliset tahot tuottivat aineiston, oli kyseessä yrityssalaisuus, eikä siten mitään tarvetta esittää julkisesti. Mutta siinä vaiheessa kun samat menetelmät adaptoitiin Tullin alaisuuteen, pitäisi käsitykseni mukaan tulla edes jollain tapaa julkiseksi? Tullihan toki pitää kiinni viimeiseen asti, että mitään laskukaavoja ei jaeta - siitähän seuraisi kauhea vääntö julkisuudessa onko heidän tapaansa luottamista. :think
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  Menetelmäkuvaus (muistin juuri) on tälläkin foorumilla raadeltuna. Saadun palautteen perusteella evvittuvk paitsi eräs silloinen mode

                  Toki tuolloinen näkemys oli omani, ehkäpä joku toinen -jolla on abstraktinen matematiikka (todellisuudessa pelkkää ajokilometrimäärää ja ajoneuvon ikää sisältävä data) paremmin hallussa kuin plusmiinusnullzweilla- saisi alkuperäisestä kuvauksesta ulos muutakin kuin päänsäryn.

                  Täytyy ottaa vanha miniläppäri tulille...
                  Last edited by nullzwei; 06-11-2015, 10:52.

                  Comment

                  • Carbonfiber
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 5224
                    • Hki 43

                    Originally posted by Dualfun View Post
                    Jep, ja tulee vielä MAHTI-järjestelmästä - rehellisyyden nimissä vastannee hyvin markkina-arvoa ja vielä vähän alakanttiin kuten Esko sanoi.

                    Nyt sun pitäisi valittaa:
                    1) Tavaran vapaa liikkuminen EU-alueella, vero tulisi olla 0% - ei tule menemään läpi, mutta toivossa on hyvä elää
                    2) Kyseenalaistaa koko MAHTI-järjestelmä ja sen tuottama hinta juuri sinun yksilöllesi, sinun autohan ei vastaa toki millään tavalla sitä vertailuautoa jonka MAHTI tuotti ja tulisi olla ainakin 2000€ edullisempi koska on niin surkea tuontipommi jossa saattaa olla mittariakin ruuvattu Ja toki samaan syssyyn perinteiset kysymykset: Tullin aineisto pohjautuu yksityisen autokaupan osalta pyyntihintoihin ja ei ole tietoinen todellisesta myyntihinnasta.
                    No niin näillä mennään, onko jollain valmista valituspohjaa ainakin tuon kakkoskohdan osalta? Ykkösosan pystyn coveramaan varmasti itsekin.

                    Hyvä olisi myös varmasti ottaa kantaa myös tuohon tilastolliseen menetelmään, johon Tulli viittaa, mutta jota ei tietenkään avaa sen enempää. Valhe - emävalhe -tilasto.
                    Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                    Z3 Roadster 2.8 '98
                    isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                    ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                    Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                    Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                    Comment

                    • harriba
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 420
                      • Espoo

                      Originally posted by 928 GTS View Post
                      Jos nyt Mahdista saisi kaiken tausta-aineiston mitä on käytetty markkina-arvon laskennassa. Siis tarvitsisi vain kaikki myynti-ilmoitusten autojen pyyntihinnat ja VIN:t sekä laskukaavat millä niistä päästään markkina-arvoon. VIN:t saa kun kerjää tarpeeksi mutta kaavoja joilla markkina-arvoon päädytään ei kai oikeasti ole nähnyt kukaan tullin ulkopuolella. Tietoja on pyydetty hallinto-oikeudessa asti mutta oikeus tyytyi vastaukseen kaavan olevan niin vaikea ettei sitä normaalilla lukion matikalla ymmärrä. Näin ollen sitä ei tarvitse verovelvolliselle näyttää vaan kansalaiselle saa luvan riittää yleinen menetelmäkuvaus joka ei kerro mitään itse kaavoista.

                      Asiasta toiseen. Eduskunnan apulaisoikeusasiamies Sakslin antoi muutama päivä sitten taas vaihteeksi päätöksen tullin ja VM:n touhuista. Tämä on jatkoa aiempaan tuomioon jossa AOA moitti VM:ää siitä ettei Hollannin 19.12.2013 X-tuomiota otettu heti huomioon vaan asiaa pitkitettiin KHO:n 19.12.2014 Ferrari-tuomioon asti tekemättä mitään ulospäin näkyvää. Tässä uudessa kommentissa sama meno jatkuu. VM:n olisi pitänyt tehdä viimeistään tuomion tultua enemmän mutta kun ei tehnyt niin hyi hyi mutta ei sitten mitään sen enempää.

                      AOA:lla on sisällä useampia valituksia autoveroon liittyen. Ilmeisesti ne on kaikki keskitetty Sakslinille. Toivoa sopii ettei ne jää pelkästään voivottelun tasolle vaan vaativat todellisia muutoksia etenkin VM:n toimintaan.
                      Suomessa kun ollaan niin virkamiesten toiminnan laillisuutta valvova taho on eräänlainen hovinarri tai miimiartisti. Kuperkeikkaa voi heittää, kulkusia kilistää ja ratkaisuja kirjoitella mutta ei niistä kenenkään tarvitse yöuniaan menettää.

                      Wikipediasta: "Eduskunnan oikeusasiamiesten Petri Jääskeläisen ja oikeuskansleri Jaakko Jonkan mukaan hyvin perustellut kannanotot yleensä riittävät ja virkamiehet tottelevat niitä liki poikkeuksetta.

                      Tulli ja VM pyyhkivät sekä EYT:n että KHO:n tuomioilla karvaisia per*eitään. KHO:n päätöksessä todettiin että Tulli palauttaa ryöstösaaliinsa saman tien ilman mitään mutinoita. Vuosikos siitäkin kohta jo on aikaa? Jos minulle olisi luettu tuomio jossa velvoitetaan palauttamaan 70 miljoonan ryöstösaalis niin johan tuossa pihassa olisi ollut maija pillit päällä tunnin päästä tuomion julistamisesta.

                      Jos Sakslin sattuisi oikein sisuuntumaan niin noin viidentoista minuutin päästä lööpissä lukee miten oikeuslaitos kiilasi juuri leikkauslistan kärkeen.
                      Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
                      X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        Originally posted by harriba View Post
                        Jos minulle olisi luettu tuomio jossa velvoitetaan palauttamaan 70 miljoonan ryöstösaalis niin johan tuossa pihassa olisi ollut maija pillit päällä tunnin päästä tuomion julistamisesta.

                        Jos Sakslin sattuisi oikein sisuuntumaan niin noin viidentoista minuutin päästä lööpissä lukee miten oikeuslaitos kiilasi juuri leikkauslistan kärkeen.
                        Minä niinkuin sinäkin kuuntelisimme tuomion lukua kaltereitten sisäpuolelta...

                        EOA:n sisuuntuminen on suoraan verrannollinen pikkuhousunsuojan pitävyyteen. Naisen johdonmukaisuuteen kun voi luottaa vasta menopaussin jälkeen. Jos silloinkaan...



                        mahti menetelmäkuvauksesta:





                        ja sitten tietenkin kannustusviesti

                        Last edited by nullzwei; 06-11-2015, 11:51.

                        Comment

                        • 928 GTS
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 1561
                          • Helsinki

                          Originally posted by nullzwei View Post
                          Menetelmäkuvaus on joskus ollut tullin sivuilla, samoin Grey-hen:n&co on sitä käsitellyt (myös AHTI-hinnoittelujärjestelmän osalta), Netwheels:n sivuilta sen taisin joskus talteen sellaisenaan poimia :think Data on vanhalla koneella, täytyy joskus kaivaa se -pinseteillä- ulos.
                          On on ja olen sen myös joskus nähnyt mutta ei se julkinen kuvaus kerro mitään siitä millaisilla kaavoilla tulokset oikeasti syntyy. Auton tuoneen pitäisi saada nähdä tasan tarkkaan se laskelma millä markkina-arvo on leivottu. Pitää olla mahdollista tarkistaa ettei tulli ole tehnyt jotain tyhmää laskuvirhettä. Nyt koko Mahti on täysi musta laatikko josta voidaan vain arvailla mitä numeroita sieltä valuu ulos. Marvon toiminta ei ole paljon avoimempaa sekään. Eli kaikki kaavat esille. Jos tämä ei muka ole mahdollista ollaan edelleen ihan samassa tilanteessa kun Grey-Hen:in ja Ahdin kanssa oltiin. Eli uusiksi menee kaikki päätökset kunhan KHO saadaan ymmärtämään tämä.
                          Last edited by 928 GTS; 06-11-2015, 14:14.
                          -92 928 GTS
                          -98 550 Maranello

                          Comment

                          • 205/65-15H
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1424

                            [QUOTE=nullzwei;3640564

                            EOA:n sisuuntuminen on suoraan verrannollinen pikkuhousunsuojan pitävyyteen. Naisen johdonmukaisuuteen kun voi luottaa vasta menopaussin jälkeen. Jos silloinkaan...
                            [/QUOTE]

                            Repesin
                            Nullzwei on kyllä hämmentävä yhdistelmä faktatietoa ja huumoria= merkki korkeasta äö:stä imo.
                            e39 M54B22 manual
                            Polestar2 LRDM -21
                            Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

                            Comment

                            • Laku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 17573
                              • Turku

                              Se on ÄO eli älykkyysosamäärä .
                              Näillä mennään:
                              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                              Comment

                              • pyroz
                                BTCF Member
                                • Nov 2002
                                • 6780
                                • PK-seutu

                                Originally posted by 205/65-15H View Post
                                Repesin
                                Nullzwei on kyllä hämmentävä yhdistelmä faktatietoa ja huumoria= merkki korkeasta äö:stä imo.
                                Ansainnut myös arvonimen "Tullzwei" autoveron ylistäjät ry:n saunailloissa
                                S65, S85, H1, N63TU, IB1

                                Comment

                                Working...
                                X