Asian käsittelyn yhteydessä on noussut kuitenkin esiin kysymys jo toimitettua verotusta koskevien virheellisten päätösten oikaisemisesta viran puolesta. Valtiovarainministeriö on selvittänyt tätä mahdollisuutta Tullin kanssa, mutta se on osoittautunut käytännössä varsin hankalaksi. Oikaistavat tapaukset voitaisiin nimittäin löytää vain käymällä läpi koko laaja verotusaineisto, osin myös manuaalisesti. Tullilla ei ole myöskään verovelvollisten tiliyhteystietoja, joten palautuksen maksatus olisi sekin ongelmallista. Hakemusmenettely on siksi tällä hetkellä nopein ja yksinkertaisin tapa oikaista verotuksia. Oikaisuvaatimukseksi riittää täysin vapaamuotoinen hakemus
Laitoin Tulliin vielä kyselyä, että tarkoittaako tuo, että myös "vanhentuneet" oikaistut päätökset oikaistaan vielä kerran jos pyytää vapaamuotoisesti oikaisua. Kaiken järjen mukaan pitäisi mennä niin, mutta järkihän on näistä touhuista kaukana.
mulla on sellainen muistikuva niistä 2008 tehdyistä palautuksista (alv), että tulli ihan automaattisesti lähetti kirjeen jossa pyysivät lähettämään tilinumeron automaattista maksua varten. Mikäs helvetti nyt estää sen?
2008-2011 tapauksille pitäisi säätää erillinen palautuslaki. Uudemmille pitäisi kaivaa tietoja useista eri järjestelmistä eikä tilinumeroitakaan ole tiedossa jne. Kyllä syitä löytyy mutta perimmäinen syy on, että kansalaisten heikosta aktiivisuudesta johtuen näin selvitään huomattavan paljon halvemmalla. Kaiken kaikkiaan korjattavia päätöksiä olisi vuosilta 1995 lähtien helposti ainakin 100 000, todennäköisesti 150 000 ja mahdollisesti jopa 200 000. Kaikkiaan käytettyjä on tuotu yli 300 000 ja moottoripyörät vielä päälle. Savotta olisi aivan kauhea jos ne kaikki korjattaisiin oikeasti kuntoon alkaen palautusten koron riittävyydestä jne.
Ennen Siilin päätöstä tullilla oli 700-800 tapausta työn alla. Silloin asiaa Eduskunnasta kyselivät niin tullin lakimiehen vastaus oli, että ei kannata alkaa etukäteen käymään läpi ja palauttamaan veroja osittain ennen kun lopullinen palautettava määrä on tietossa koska tapauksia on niin paljon. Ei siis mikään yllätys, että noin 200 kertaa suurempi määrä tapauksia aiheuttaa vielä enemmän yskimistä.
Otin yhteyttä Tampereelle. Siellä käsitellään nyt tammikuun alussa 2015 jätettyjä oikaisuvaatimuksia. Uusia oikaisuvaatimuksia jo siellä oleviin ei tarvitse tehdä, sillä viranomaisaloitteisesti käytetään pienintä mahdollista prosenttia.
Itse yritin kyseenalaistaa tätä sillä perusteella että Tulli on "korruptoinut" kaikki mahtiin syötettävät näytteet eli hintapyynnit virheellisellä verotuksellaan. Yleinen fakta käsittääkseni ennen tätä "alin veroprosentti"-sekoiluahan oli että mahdin "yleinen vähittäinmyyntiarvo" oli sattumalta aika lailla saksan_hinta+verot.
Tuo on kyllä täysin mutuilua...
Minä olen sitä mieltä että tullin käyttämä verotusarvo vähennysten jälkeen
on valtaosassa tapauksisa ollut ennemminkin alakanttiin kuin yläkanttiin,
ts. autosta veroitushetkellä myymällä olisi saatu vähintään se summa mikä oli verotusarvo.
Se että onko tullin menettely nostanut autojen arvoa ei sinänsä muuta tilannetta että verotus on perustunut pyyntihintoihin ja niistä tehdään
vähintään ~15% vähennys yli 2 vuotiaissa autoissa...
En usko että valitukset markkina-arvosta joitain harvinaisempia autoja lukuunottamatta tulee menemään läpi, jos arvo on katsottu Mahdista.
Marvo arpoo kyllä välillä ihan mitä sattuu...
En usko että valitukset markkina-arvosta joitain harvinaisempia autoja lukuunottamatta tulee menemään läpi, jos arvo on katsottu Mahdista.
Arvo ei ole oikein ennen kun sen muodostuksen pystyy todistamaan oikeaksi. 25+ vuotiaiden verot on naurettavan pienet mutta yksikään veropäätös ei ole tarkkaan tutkittuna oikein tehty.
Lähimmäksi oikein verotettuja autoja on tuotu Suomeen maaliskuun 19. päivän ja maaliskuun 31. päivän välillä vuonna 2009. Lisäksi 28.9.2015 jälkeen verotettujen autojen verotus on lähellä oikeaa, koska kiistaa on vain niiden verotusarvosta.
Oikein verotettuja autoja ovat vain ne, joissa autolle ei ole määrätty ns. ei-arvonlisäveroa, auton veroprosentti on laskettu oikein ja auton markkina-arvo on määritetty oikein.
---------------
Yli kahdenkymmenen vuoden yrittämisen jälkeen verottajan voidaan epäillä onnistuneen verottamaan yksittäin maahantuotuja autoja yksittäistapauksissa oikein. :
Käytettyjen ajoneuvojen hinnat perustuvat markkinoilta kerättyihin hintahavaintoihin. Hinnat on muodostettu Tullissa tilastollisen analyysin avulla. Markkinoilta kerättyjen tietojen perusteella on muodostettu pyyntihinta, josta tehtävien tavanomaisten alennusten jälkeen saadaan ajoneuvon yleinen myyntihinta.
MAHTIsta saatavat käytettyjen ajoneuvojen arvot eivät kuvaa yksittäisen ajoneuvon todellista hintaa, vaan arvo on autoverolain mukainen verotusarvo eli ajoneuvon yleinen vähittäismyyntiarvo. Tällä tarkoitetaan hintaa, joka yhdestä samanlaisesta ajoneuvosta olisi yleisesti saatavissa myytäessä se verollisena Suomen markkinoilla kuluttajan asemassa olevalle ostajalle veropäivänä.
Ajoneuvon hintatietoja voi hakea vain kuluvalta päivältä.
Verotusarvon määräytymiseen vaikuttavat lisäksi ajoneuvon yksilölliset ominaisuudet. Verovelvollisen esittämä selvitys ajoneuvon arvosta otetaan myös huomioon ajoneuvoa verotettaessa. http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...aara/index.jsp
Miten veron määrä arvioidaan Suomessa harvinaisen ajoneuvon kohdalla?
Suomessa harvinaisempien ajoneuvomallien, joita ei ole usein tuotu Suomen markkinoille, veron määrän arviointi on vaativampaa. Tulli käyttää tällöin arvonmääritykseen muita lain nojalla sovellettavia arviointimenetelmiä.
Yli kahdenkymmenen vuoden yrittämisen jälkeen verottajan voidaan epäillä onnistuneen verottamaan yksittäin maahantuotuja autoja yksittäistapauksissa oikein. :
Tossa kannattaa huomata, että Suomi on ollut EU:n jäsen jo yli 20 vuotta eli lähelle 1100 viikkoa. Sinä aikana autoverotus on ollut edes suunnilleen oikein hoidettu yhteensä kokonaiset 8 viikkoa.
8 viikkoa joista vain viimeisimmät 6 viikkoa on sellaisia missä kaksi osa-aluetta kolmesta on jopa 99,9% tapauksissa oikein. Vieläkin on pienen pieni mahdollisuus löytää joku 1.1.1958-31.12.2002 ensirekisteröity auto jossa veroprosentti on liian suuri. Tuo vaatii kyllä jo jonkun verran yritystä ja todella suuren kokonaismassan.
Markkina-arvo siis kusee vielä oikein kunnolla mutta sitä on erittäin vaikea saada korjattua riittävän pieneksi ellei KHO:n tuomareiden päitä saa käännettyä jollain taikatempulla.
Markkina-arvo siis kusee vielä oikein kunnolla mutta sitä on erittäin vaikea saada korjattua riittävän pieneksi ellei KHO:n tuomareiden päitä saa käännettyä jollain taikatempulla.
On todella vaikea kansalaisen puolesta näyttää toteen että laskevat sen väärin, kun kerran eivät voi paljastaa miten sen laskevat.
Tullin toiminta on kyllä käsittämätöntä rimpuilua ja pelkillä moitteilla näyttävät selviävän
On todella vaikea kansalaisen puolesta näyttää toteen että laskevat sen väärin, kun kerran eivät voi paljastaa miten sen laskevat.
Tuo nimenomaan vaatii KHO:lta täyskäännöksen. Edellisellä kerralla tyytyivät vain toteamaan, että matematiikka on vaikeaa joten ei tullin tarvitse sitä tuojille selvittää kun ei ne kuitenkaan ymmärrä siitä mitään.
Minä olen sitä mieltä että tullin käyttämä verotusarvo vähennysten jälkeen
on valtaosassa tapauksisa ollut ennemminkin alakanttiin kuin yläkanttiin,
ts. autosta veroitushetkellä myymällä olisi saatu vähintään se summa mikä oli verotusarvo.
Se että onko tullin menettely nostanut autojen arvoa ei sinänsä muuta tilannetta että verotus on perustunut pyyntihintoihin ja niistä tehdään
vähintään ~15% vähennys yli 2 vuotiaissa autoissa...
En usko että valitukset markkina-arvosta joitain harvinaisempia autoja lukuunottamatta tulee menemään läpi, jos arvo on katsottu Mahdista.
Marvo arpoo kyllä välillä ihan mitä sattuu...
Suurelta osin olen samaa mieltä ja olinkin tyytyväinen verotusarvoon ennen veroprosentti sotkua. _Jos_ prosentit olisivat olleet oikein alusta asti, niin en usko että ko. kärryä olisi ko. verotusarvolla saanut enää myytyä (yksityisenä myyjänä siis, kaupallisena toimijana "varmasti"). Minulle on nyt jäämässä tällä hetkellä verousarvosta laskien ~2ke hakuun+rekisteröintiin, ja todelliset kulut aiheesta olivat luokkaa 800e (palautettava vero ~1,5ke eli ennen prosenttikorjausta minullakin verotusarvo oli alempi kuin maksamani kokonaiskustannus).
Tullin touhu on vähintään hämärää jos ei muuta. Esimerkkinä tuote jonka hinta on 10e ja johon löydään 1000e laitoin "vero", hyödykkeen hinta on tällöin 1010e+kate. Samana päivänä kun laitoin vero poistuu niin hyödykkeen hinta on käytännössä 10e+kate, koska tuota 1010e:tä et voi siitä enää mitenkään saada.
Totta on että pyyntihinnat olivat mitä olivat ja _teoriassa_ niiden mukaan vero pitää maksaa, mutta väitän silti että pyyntihinnat olisivat olleet jotain muuta jos verotus olisi alunperin tehty edes likimääräisesti oikein (käytännössä MAHTI-hinnaksi olisi varmaan tullut nykyinen_arvaus-palautettava_vero tai jotain tuolta väliltä). Nyt kun hintoja vääristävä tekijä sattuu olemaan myös veron määrääjä ja lisäksi "hyötyy" tuosta vääristelystä hintahavaintojen kautta saaden suurempia veroja kuin ilman vääristelyä olisi saatavissa niin onhan tuo vähintään absurdia.
En minäkään usko että valituksella mitään läpimeno mahdollisuuksia on, mutta onpahan ainakin paperia pyöriteltäväksi valmiiksi rasvattuun koneistoon... Mikäli veroprosentti olisi ollut oikein, niin tuskin olisin jaksanut vaivautua valittamaan mistään, mutta kun oli pakko valittaa prosentista niin miksei sitten vedä samantien "överiksi" ja kun homman on aloittanut niin samalla vie asian niin pitkälle kun se ilman kuluja on mahdollista.
Loppukaneettia sanottakoon että itse olisin tyytyväinen jos verotusarvoa tiputettaisiin palautetun veron määrällä tai edes ½ siitä, tällöin hinta olisi varmasti ~99% tapauksista "kohdallaan" ja mahdolliset virheet olisivat yksittäisiä satasia jotka menevät tonnien veroissa "pyöristysvirheeseen".
Verotusarvot olisi olleet kohdallaan jo 1.1.2003 mikäli olisi otettu käyttöön Itavallan systeemi. Eli verotusarvo suoraan Saksan tai Ruotsin ostokuitista jos se ei poikkea liikaa Eurotax Schwacken kertomasta yleisestä hintatasosta. Tuo olisi vaan tarkoittanut ettei tullilla ja kotimaisilla kauppiailla olisi ollut mitään keinoa suojautua Saksan hintatasolta ja saada "pehmyttä" laskua eurooppalainen hinta + autovero = markkina-arvo tasolle.
Tätä yksinkertaisella laskukaavalla saatavissa olevaa autoverollista minimi hintatasoa on nyt etsitty kohta 13 vuotta. Enää ei pitäisi olla mitään syytä pitkittää sekoilua vaan Itävallan tapa olisi otettavissa helposti käyttöön ilman, että se aiheuttaisi mitään markkinahäiriöitä. Tahto vaan puuttuu kun nykytilaan on totuttu ja ainoat jotka sitä vastustaa on käytettyjen tuojat. Tullille se tietää vain töitä.
Seuraava hetki milloin tilanne voi muuttua on kun verotus siirtyy tullista verottajalle. Verottajaa tuskin kiinnostaa ottaa vanhoja sorkuja itselleen riesaksi yhtään enempää kun on aivan pakko. Siirtyykö Marvo muutossa mukana on mielenkiintoinen kysymys.
Kaiken lisäksi nettiauton pyyntihinnat eivät peilaa millään mittapuulla veron määrään, kun kyseessä on vaikka jo 15-20 vuotiaat hiukan erikoisemmat autot. Useampia automalleja missä veron määrä tullin päätöksissä vain kasvaa kasvamistaan, kun nettiauton pyynnit ovat näin tehneet.
Miten esimerkiksi e24 tai e31 korin keräilyarvo voi peilata veron määrään?
Huikeat määrät japanista tuotuja malleja mitä ei markkinoilla ole ennen ollut, hyvin monessa on havaittavissa tullin päätöksissä kaava, ensimmäiset 3-5 päätöstä vero 500eur, seuravaat 5 päätöstä 1000eur ja sitten loput 1500eur.
Miten tulli voi tehdä täysin vastaaviin autoihin ensin jonkun verotuspäätöksen ja sitten täysin vastaavaan autoon tehdä kolminkertaisen verotuspäätöksen? Näitä on tehty aika helvetin paljon, vaikka koko ajatusnuora on siinä että uusin päätös ei missään nimessä saa sisältää veroa enempää kuin jo markkinoilla olevat yksilöt.
Tulli ei myöskään millään tavalla noteeraa aiempia tekemiään päätöksiä, vaikka ne olisivat hyvää ja helpolla saatavilla olevaa aineistoa, koska aina tuoreemman päätöksen tulee olla pienempi kuin edellinen, veron määrä ei voi kasvaa ajan kanssa.
Tulli ei myöskään millään tavalla noteeraa aiempia tekemiään päätöksiä, vaikka ne olisivat hyvää ja helpolla saatavilla olevaa aineistoa, koska aina tuoreemman päätöksen tulee olla pienempi kuin edellinen, veron määrä ei voi kasvaa ajan kanssa.
Tämäkin ihme on joskus nähty. Eli ovat ensin tehneet isomman veropäätöksen Nettiauton sen hetkisten pyyntien perusteella. Kun on kerrottu aiempien veropäätösten olleen pienempiä ovat korjanneet sen mukaiseksi. Ongelmana vaan on, ettei tämä ole mitenkään normaalia vaan riippuu ensinnäkin tuojan aktiivisuudesta ja toiseksi siitä millä jalalla tullimies on lähtenyt aamulla liikkeelle. Tulos voi siis vaihdella ihan pärstäkertoimen ja mielialan mukaan.
Yleisellä tasolla "keräilyautojen" tuonti stoppaa lähes täysin jossain 20v iässä kun niiden hinnat lähtee nousuun. Seuraavan kerran niitä tuodaan kun 25v tulee täyteen ja verotus tehdään ihan eri perusteella. Pahimmillaan tuossa voi yhden päivän vaihtuessa pudota verot aivan älyttömästi. Joku Ferrari F40 on varmaan äärimmäinen esimerkki. 24v 11kk vanhana sen verot menisi todellisen markkina-arvon mukaan eli 29% miljoonasta eurosta. 25v tullessa täyteen otetaan 488GTB verrokiksi ja maksetaan sama 29% veroa markkina-arvosta joka on 5% uuden hinnasta. Siis 290 tuhatta vs jotain 7000 euroa. Ihan hyvä, että vanhat tulee halvalla mutta joku järki tuossa pudotuksessa pitäisi olla. Keräilyarvoa pitäisi siivota pois markkina-arvosta jo paljon ennen 25v ikää.
Comment