Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • blury
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 229
    • Seinäjoki

    Originally posted by brainsurgery View Post
    No kun se ei ole vastaava auto vaikka olisi samaa mallisarjaa.

    1.1.2010 rekisteröityä ja 268g/km päästävää M3:a vastaava auto on 1.1.2010 rekisteröity ja 268g/km päästävä M3. 1.1.2007 rekisteröity ja 268g/km päästävä M3 ei ole vastaava auto.

    No niin. Tulihan se nyt selväksi. Itse taivutellut tota "mallisarjaa" päässäni..Samaa mallisarjaahan se on, mutta ei vastaava auto!

    Aivan mennyt sekaisin, kun taulukoista/prosenteista pitää etsiä se pienin prosentti millä on verotettu. Sitähän tässä etin, mutta väärin perustein.

    Tack!

    Comment

    • _artsi_
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2005
      • 579
      • Pori

      Originally posted by blury View Post
      No niin. Tulihan se nyt selväksi. Itse taivutellut tota "mallisarjaa" päässäni..Samaa mallisarjaahan se on, mutta ei vastaava auto!

      Aivan mennyt sekaisin, kun taulukoista/prosenteista pitää etsiä se pienin prosentti millä on verotettu. Sitähän tässä etin, mutta väärin perustein.

      Tack!
      Mun käsittäkseni, nyt ei viilata ihan pilkkuja, vaikkakin tulli tekee sitä.

      "Tulli laskee vertailuveron osuuden niiden yleisten veroperusteiden mukaan, joita on sovellettu samanlaisiin ajoneuvoihin, kun ne on verotettu Suomessa uutena tai käytettynä. Samanlaisille ja samaan aikaan käyttöönotetuille ajoneuvoille, joita on verotettu sekä uutena että käytettyinä, on muodostunut useita eri veroprosentteja. Verotettaessa käytettynä maahantuotavaa ajoneuvoa sovellettaisiin alhaisinta veroprosenttia, jolla samanlaisia ajoneuvoja on aikaisemmin verotettu."
      BMW 330dA e92 M-SPORT

      Comment

      • 928 GTS
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1559
        • Helsinki

        Originally posted by _artsi_ View Post
        "Verotettaessa käytettynä maahantuotavaa ajoneuvoa sovellettaisiin alhaisinta veroprosenttia, jolla samanlaisia ajoneuvoja on aikaisemmin verotettu."
        Tuosta puuttuu "tai olisi voitu verottaa aikaisemmin". Missään ei ole vaadittu, että juuri samanlaisia autoja olisi aiemmin tuotu yhtäkään kappaletta maahan. Siis jos joku tuo vaikka Hindustan Ambassadorin niin kilpiin vaan vaikka kyseisiä autoja ei olisi koskaan Suomessa aiemmin nähty. Trafi ja liikennekelpoisuus länsimaissa on sitten kokonaan toinen asia.
        -92 928 GTS
        -98 550 Maranello

        Comment

        • Jube
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 9636
          • ...

          Originally posted by jake2710 View Post
          Tulli on muuttanut verotuskäytäntöä ja on 28.9.2015 lähtien laskenut vertailuveron osuuden niiden yleisten veroperusteiden mukaan, joita on sovellettu samanlaisiin ajoneuvoihin, kun ne on verotettu Suomessa uutena tai käytettynä. Verotettaessa käytettynä maahantuotavaa ajoneuvoa sovelletaan alinta veroprosenttia, jolla samanlaisia ajoneuvoja on aikaisemmin verotettu.

          http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...otus/index.jsp
          Onpas sattuma että 220:n päätös saapui juurikin 28.9.2015 mutta päätöshän on tehty aiemmin :think
          Nuo eri taulukot nyt hieman sekoittaa kun tämä kyseinen auto on rekisteröity 2002 puolella ja verotettu ns. mallikohtaisen taulukon mukaan, kun taas 1.1.2003 tai sen jälkeen rekisteröity vastaava auto olisi verotettu co2 taulukon mukaan jolloin prosentti olisi ollut 7% pienempi, eli voidaanhan tuota 2002 rekisteröityä verrata 2003 -> rekisteröityyn vastaavaan autoon ja vaatia oikaisua sillä perusteella että vastaavaa autoa on tullut maahan pienemmällä prosentilla käyttöönottopäivän ja verotushetken välillä?
          Last edited by Jube; 15-11-2015, 05:16.
          Näillä mennään:
          Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
          BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
          BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
          BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
          MB c124 230CE -90 "Badboy"
          MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

          Comment

          • blury
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 229
            • Seinäjoki

            Originally posted by 928 GTS View Post
            Siis jos joku tuo vaikka Hindustan Ambassadorin niin kilpiin vaan.
            Ja ambassadorille etsittäisiin vastava ajoneuvo suomesta josta arvotaan %. Kuten Lancia thesis:tä verrataan saman vuotiseen Peugeot 607 josta saadaan %. Tämä tuli van mieleen että kyllä ne prosentit löytää.

            Comment

            • _chris_
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 442
              • Nokia

              Mites kun tämä keskustelu käy pelkästään veroprosenttien ympärillä, niin eikö tässä loppupeleissä ole kysymys siitä, että lopullinen euromääräinen vero ei saa ylittää vastaavan Suomen markkinoilla olevan auton veron määrää? Eli eikö tullin aikaisemmista päätöksistä voi etsiä vastaavan auton ja katsoa, paljonko sille on määrätty euromääräistä veroa (ja huomioida mahdollinen arvonalenema nykypäivään)? Jos aikaisemmista päätöksistä katsoo pelkästään prosentin, niin saattaa silti joutua maksamaan enemmän veroa, jos tullin verotusarvomääritys ei ole yhteneväinen.
              BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
              Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

              Comment

              • Zoui
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 6345
                • Tampere

                Originally posted by _chris_ View Post
                Mites kun tämä keskustelu käy pelkästään veroprosenttien ympärillä, niin eikö tässä loppupeleissä ole kysymys siitä, että lopullinen euromääräinen vero ei saa ylittää vastaavan Suomen markkinoilla olevan auton veron määrää? Eli eikö tullin aikaisemmista päätöksistä voi etsiä vastaavan auton ja katsoa, paljonko sille on määrätty euromääräistä veroa (ja huomioida mahdollinen arvonalenema nykypäivään)? Jos aikaisemmista päätöksistä katsoo pelkästään prosentin, niin saattaa silti joutua maksamaan enemmän veroa, jos tullin verotusarvomääritys ei ole yhteneväinen.
                Niin voisi äkkiä kuvitella, viimeisin mikä tuli käytännössä vastaan;

                Toyota BB, käyttöönotettu 09/2000 ajettu 164, verot 996.30eur, päätöspäivä 08/2015

                Toyota BB, käyttöönotettu 12/2000 ajettu 121, verot 550.89eur, päätöspäivä 12/2014
                Elämä on pihakivestä.

                Comment

                • 928 GTS
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 1559
                  • Helsinki

                  Originally posted by Jube View Post
                  oikaisua sillä perusteella että vastaavaa autoa on tullut maahan pienemmällä prosentilla käyttöönottopäivän ja verotushetken välillä?
                  Ei ole mitään väliä onko tullut vai ei. Vain se ratkaisee olisiko juuri samanlaista eli samana päinänä ensirekisteröityä voinut tulla. Se taas ratkeaa sen perusteella miten tuona päivänä X ensirekisteröityjä autoja on tuon päivän jälkeen Suomessa verotettu. Jonain toisena päivänä ensirekisteröityn auton Y prosenteilla ei ole mitään tekemistä tuon X:n prosenttien kanssa. Vastaavasti päivän Y auto verotetaan niillä prosenteilla jota samanlaisiin olisi voitu tuoda välittämättä erilaisista X:n prosenteista.

                  Jos VM ei olisi mokannat 2007 lopulla vaan olisi jatkanut käytettyjen autojen verotusta niillä prosenteilla mitä siihen asti oli käytetty ei mitään ongelmaa olisi koskaan muodostunut. Mutta kun pari VM:n virkamiestä meni suuressa viisaudessaan tulkitsemaan EUT:n tuomioita väärin ja autoverolakia muutettiin niin, että myös käytettyjen prosentti muuttui kun uusia taulukkoja tuli käyttöön pitää noita taulukoita käyttää myös jatkossa ja etsiä niistä pienin prosentti. Kun ensi vuoden alussa tulee taas kerran uusi CO2 taulukko ei sitä enää käytetä mihinkään ennen 1.1.2016 rekisteröityyn vaan ainoastaan sen taulukon voimassa olon aikaisiin kun niitä tuodaan käytettynä.


                  Originally posted by _chris_ View Post
                  Mites kun tämä keskustelu käy pelkästään veroprosenttien ympärillä, niin eikö tässä loppupeleissä ole kysymys siitä, että lopullinen euromääräinen vero ei saa ylittää vastaavan Suomen markkinoilla olevan auton veron määrää? Eli eikö tullin aikaisemmista päätöksistä voi etsiä vastaavan auton ja katsoa, paljonko sille on määrätty euromääräistä veroa (ja huomioida mahdollinen arvonalenema nykypäivään)? Jos aikaisemmista päätöksistä katsoo pelkästään prosentin, niin saattaa silti joutua maksamaan enemmän veroa, jos tullin verotusarvomääritys ei ole yhteneväinen.
                  Kyllä kyllä mutta jokaisen veron laskennan peruste pitää olla erikseen oikein. Vain noin voidaan olla varmoja, että verotus on oikein tehty. Koska veroprosentti voi vaihdella eri aikoina voi sitä kautta veron määrä vaihdella vaikka markkina-arvo pysyisi samana. Tosin 28.9.2015 jälkeen prosentin vaihtelun suunta voi olla vain alaspäin, ei koskaan enää suurempaan suuntaan.

                  Markkina-arvo taasen voi nousta vaikka tulli väittää ettei se halua verottaa keräilyarvoa. Ennen kun tuollaista arvoa esiintyy on normaalia, että auton arvo alenee melko johdonmukaisesti. Aina näin ei kuitenkaan todellisuudessa tapahdu. Tämä voi näkyä myös markkina-arvojen nousuna. Jos Marvo keksii suuremman markkina-arvon kun se on aiemmin antanut ulos kannattaa olla heti yhteyksissä käsittelijään. Joissain tilanteissa ovat itsekkin todenneet virheen ja korjanneet päätöstä. Mitään takeita tästä ei kuitenkaan ole. Oikeudesta ei ole vielä tullut yhtään tapausta ulos jossa olisi vedottu tullin aiempiin markkina-arvoihin.

                  Jos arvo tulee Mahdista suurempana kun aiemmin niin silloin ongelma voi olla suurempi, nimenomaan tullin kannalta. Ensimmäinen toimipide on vaatia lista saman auton Mahdin markkina-arvoista eri aikoina. Jos listasta näkyy hyppyjä ylöspäin voi tuota käyttää apuna käytännössä koko Mahdin kaatamisessa. Noille hypyille pitäisi löytyä tullilta selkeä selitys.
                  -92 928 GTS
                  -98 550 Maranello

                  Comment

                  • Jube
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 9636
                    • ...

                    Originally posted by 928 GTS View Post
                    Ei ole mitään väliä onko tullut vai ei. Vain se ratkaisee olisiko juuri samanlaista eli samana päinänä ensirekisteröityä voinut tulla. Se taas ratkeaa sen perusteella miten tuona päivänä X ensirekisteröityjä autoja on tuon päivän jälkeen Suomessa verotettu. Jonain toisena päivänä ensirekisteröityn auton Y prosenteilla ei ole mitään tekemistä tuon X:n prosenttien kanssa. Vastaavasti päivän Y auto verotetaan niillä prosenteilla jota samanlaisiin olisi voitu tuoda välittämättä erilaisista X:n prosenteista.
                    Mistä tämä kyseinen tieto on mahdollista saada?
                    Ei viitsisi oikaisuvaatimustakaan tehdä jos siihen ei ole perustetta :think
                    Näillä mennään:
                    Toyota Corolla hybrid sport touring -21"After 20 years daily repair"
                    BMW e30 320i cabriolet -90 "Back to the old school"
                    BMW e34 525i -90 ”Museointia vaille”
                    BMW e39 528ia M-sport -99 ”Käyttöharraste”
                    MB c124 230CE -90 "Badboy"
                    MB s204 220cdi -08 "Seutuauto"

                    Comment

                    • 928 GTS
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1559
                      • Helsinki

                      Originally posted by Jube View Post
                      Mistä tämä kyseinen tieto on mahdollista saada?
                      Ei viitsisi oikaisuvaatimustakaan tehdä jos siihen ei ole perustetta :think
                      Linkki ollut tässä ketjussa esillä varmaan jo sata kertaa. Siitä vaan valitsee ensirekisteröitipäivän mukaisen alaotsikon ja katsoo sen alta löytyvät linkit läpi, vertaa mitä eri taulukot antaa prosentiksi ja laittaa valituksen sisään jos aiempi veropäätös ei ole jo tehty pienimmän prosentin perusteella.

                      -92 928 GTS
                      -98 550 Maranello

                      Comment

                      • zeniitti
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2011
                        • 574
                        • 127.0.0.1

                        Pitäis kerran (taas) jonkun kirjoittaa seikkaperäiset ohjeet ja sitten tehdä siitä ko. postauksesta suoraan joku lyhytlinkki esim. http://51.fi/linkki ja siihen sitten aina viitata, kun joku kyselee

                        Comment

                        • nullzwei
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 11056
                          • ?

                          Snell jaksaa...

                          Comment

                          • 928 GTS
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1559
                            • Helsinki

                            Kesäautot kilpiin Tallinnassa ja 500e kesässä autoveroon. Täysimääräinen autovero jää siis vain käyttölinttojen vaivaksi.
                            -92 928 GTS
                            -98 550 Maranello

                            Comment

                            • Zoui
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2003
                              • 6345
                              • Tampere

                              Originally posted by 928 GTS View Post
                              Kesäautot kilpiin Tallinnassa ja 500e kesässä autoveroon. Täysimääräinen autovero jää siis vain käyttölinttojen vaivaksi.
                              Niin tai jos noi idiootit oikein yrittäisi ponnistaa tuolla pilvilinnoissa ja keksisi miten tämä voisi täällä kekkoslovakiassa onnistua ihan ilman viroon kilvitystä, kohtuullistaisi vaikka sitä autoveroa
                              Elämä on pihakivestä.

                              Comment

                              • 928 GTS
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 1559
                                • Helsinki

                                Originally posted by Zoui View Post
                                Niin tai jos noi idiootit oikein yrittäisi ponnistaa tuolla pilvilinnoissa ja keksisi miten tämä voisi täällä kekkoslovakiassa onnistua ihan ilman viroon kilvitystä, kohtuullistaisi vaikka sitä autoveroa
                                Joutuvat sen poistamaan kokonaan kun noita reikiä tulee liian monta tukittavaksi. Kaikki muu on onnetonta nysväämistä joka ei hyödytä mitään. Ulkomaisilla leasareilla ajaminen on viimeinen niitti kun ALV-tulot häviää savuna ilmaan.
                                -92 928 GTS
                                -98 550 Maranello

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎