Originally posted by Juhis
Mielenkiintoinen taulukko ilmanvastuksista
Collapse
X
-
Pihit sakemannit ajelee 530d:llä siellä baanalla, ja modernin diesel-myllyn kulutuksen jaksaa kyllä maksaa. Mun mielestä ilmanvastukset eivät ole muuttuneet kovinkaan paljoa viimeisen 15 vuoden aikana. Perusatuoissa ei kyse ole downforcen tuottamista vaan nosteen minimoinnista . Bemarilla nosteet ovat olleet jo pitkään luokissaan erinomaisen pieniä.Originally posted by gnzDownforcea ei välttämättä saada yhtään sen enempää lisäämällä ilmanvastusta. Nykytrendinä on nimenomaan minimoida se, koska hyvin nopeasti moottoritienopeuksilla (varsinkin saksassa) se on ns. hallitseva tekijä mitä tulee auton kulutukseen ja nopeuteen.
Ilmanvastuskertoimesta tinkiminen helpottaa kyllä ihan selkeästi nosteiden minimoinnissa. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa BMW vs. MB. Yleensä Bemussa on isompi ilmanvastus mutta selkeästi pienemmät nosteet. Tai sitten vaikka varsinaiset sporttiautot, jossain Posche CGT:ssä ja Lotuksissa on kertoimet kuin suoraan 60-luvulta, mutta aerodynaaminen balanssi on erinomainen. Kulkevatkin suurista kertoimista huolimatta ihan kohtalaisesti.Last edited by NHB; 26-03-2005, 19:08.
Comment
Comment