Pohdintaa... Standardit tienpitoon on varmaan määritelty pitkälti ajalla, kun suurin henkilöautoihin myytävä rengaskoko on ollut 16 tuumaa tai ehkä allekin.
Muistan vielä ajan teinivuosilta 2000-luvun alusta jolloin 195/50r15 oli jotain kadehtittavaa eikä tuolla setupilla voinut Suomessa tiellä ajaa
Muistan vielä ajan teinivuosilta 2000-luvun alusta jolloin 195/50r15 oli jotain kadehtittavaa eikä tuolla setupilla voinut Suomessa tiellä ajaa
Ehkä se pointti oli renkaan korkeudessa (mm), eikä niinkään profiilissa, joka tarkoittaa korkeuden suhdetta leveyteen. Myöskin kun käytetään tiukempia alustoja, pyörään kohdistuvat rasitukset kasvavat.
Sosiaalisen median tai motivoituneen lakimiehen apua tarvit. Pelkällä kohteliaalla korvausanomuksella tuskin saat mitään. Nuo rouhitut kulmat on kyllä aika hanurista, onneksi korjaavat jälkensä yleensä melko nopeasti täällä päin. Vakio rengastuksellakin tekee mieli ajaa alle 10km/h sanoi lappu mitä hyvänsä. Itse maksanut ja vaihtanut alustan joka osan niin ei haluaisi pilata sitä.
Jos rehellisiä ollaan, niin mielestäni sinun on ihan turha ottaa kiekkoja tästä asiasta ennen kuin olet saanut asianmukaisen korvaushakemuksen tehtyä ja päätöksen sille.
Nyt:
BMW X3 xDrive30e (g01)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
BMW 320i (e30)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Sosiaalisen median tai motivoituneen lakimiehen apua tarvit. Pelkällä kohteliaalla korvausanomuksella tuskin saat mitään. Nuo rouhitut kulmat on kyllä aika hanurista, onneksi korjaavat jälkensä yleensä melko nopeasti täällä päin. Vakio rengastuksellakin tekee mieli ajaa alle 10km/h sanoi lappu mitä hyvänsä. Itse maksanut ja vaihtanut alustan joka osan niin ei haluaisi pilata sitä.
Tutkitaan ennenkuin hutkitaan ja yrittänyttä ei laiteta.. vai mitensemeni?
Jos rehellisiä ollaan, niin mielestäni sinun on ihan turha ottaa kiekkoja tästä asiasta ennen kuin olet saanut asianmukaisen korvaushakemuksen tehtyä ja päätöksen sille.
Pari vuotta sitten ajoin samanlaiseen rouhittuun reunaan tehtaan ilmoittamien kokoisilla 17" renkailla. Noudatin alueella vallinnutta nopeusarjoitusta. Molemmat eturenkaat rungot paskaksi. Onneksi vanteet säästyi. En jaksanut alkaa vääntää mitään korvaushakemusta mihinkään suuntaan, koska tiedossa oli pitkät käsittelyajat.
Työnsin kättä lompakkoon ja seuraavana päivänä uudet renkaat etuvanteille ja ajo jatkui.
Pari vuotta sitten ajoin samanlaiseen rouhittuun reunaan tehtaan ilmoittamien kokoisilla 17" renkailla. Noudatin alueella vallinnutta nopeusarjoitusta. Molemmat eturenkaat rungot paskaksi. Onneksi vanteet säästyi. En jaksanut alkaa vääntää mitään korvaushakemusta mihinkään suuntaan, koska tiedossa oli pitkät käsittelyajat.
Työnsin kättä lompakkoon ja seuraavana päivänä uudet renkaat etuvanteille ja ajo jatkui.
Kaippa tosta ois voinu silti reklamaation tehdä ja liittää renkaista kuitin mukaan sekä oman tilinumeron mihin korvauksen saa suorittaa :think
Kaippa tosta ois voinu silti reklamaation tehdä ja liittää renkaista kuitin mukaan sekä oman tilinumeron mihin korvauksen saa suorittaa :think
Mutta jokainen tyylillään..
No myönnettäköön että tuskin itsekkään olisin pelkkien renkaiden hajoamisen toimesta jaksanut rueta vääntämään.. kyseessä nyt kumminkin tässä tilanteessa keskimäärin ~1000€ rahasumma mikäli nuo kaikki vanteet osoittautuu soikeiksi. Puhumattakaan jos renkaissa runkovikoja..
Jokunen vuosi tömäytin routakuoppaan, varoitusmerkkejä (liikennemerkki) ei näkynyt, yksi vanne otti iskua, onneksi oli peltinen talvivanne mutta kuitenkin. Ei kun silloiseen tiehallintoon saman tien soittoa ja kertomaan että tie on paskana je hemmetin moinen kuoppa tiessä ei merkintöjä.
SAnoivat silloin, että kannattaa tehdä korvaushakemus jos vaurioita + tehdä RIKOSILMOITUS. No kävinpä sitten seuraavan päivänä paikan päällä polliisilaitoksella, ja hieman olivat ihmeisssään, mutta kerroin että tiehallinnosta olivat näin neuvoneet. Ottivat sitten ilmoituksen, ja itselleni siitä kopion. Kuviakin kävin pakan päältä nappaamassa ne polliisillekin annoin. Seuraavalla viikolla kävin rengasliikkeessä vanteen oikaisussa, tasapainotus + nelipyöräsuuntaus > kuitit matkaan ja valituksen liitteeksi. Muutama viikko vierähti ja rahat täysimääräisenä kuluista tilille. Eli kannattaa tehdä valitus ja liittää mahdolliset viestit / ilmoitukset / tehdyt toimet jne. liitteeksi, jos on puskuria ottaa ensin asia itselle kontolleen.
Itse ajoin myös pari vuotta sitten routakuoppaan isommalla tiellä 60km/h rajoitusalueella. 19" BBS:t alla. Yksi vanne soikeaksi ja kumista runko rikki. Tein ilmoituksen tienkäyttäjän linjalle ja kävin rengasliikkeessä vanteen oikaisussa ja uutta kumia alle. ELY-keskukselle tein korvaushakemuksen. Maksoivat puolet oikaisun hinnasta ja renkaasta ehkä viidenneksen uuden hinnasta koska kulutuspintaa oli joku 4mm jäljellä. Syy vähäisiin korvauksiin oli iso vannekoko -->oma riski...
Jokunen vuosi tömäytin routakuoppaan, varoitusmerkkejä (liikennemerkki) ei näkynyt, yksi vanne otti iskua, onneksi oli peltinen talvivanne mutta kuitenkin. Ei kun silloiseen tiehallintoon saman tien soittoa ja kertomaan että tie on paskana je hemmetin moinen kuoppa tiessä ei merkintöjä.
SAnoivat silloin, että kannattaa tehdä korvaushakemus jos vaurioita + tehdä RIKOSILMOITUS. No kävinpä sitten seuraavan päivänä paikan päällä polliisilaitoksella, ja hieman olivat ihmeisssään, mutta kerroin että tiehallinnosta olivat näin neuvoneet. Ottivat sitten ilmoituksen, ja itselleni siitä kopion. Kuviakin kävin pakan päältä nappaamassa ne polliisillekin annoin. Seuraavalla viikolla kävin rengasliikkeessä vanteen oikaisussa, tasapainotus + nelipyöräsuuntaus > kuitit matkaan ja valituksen liitteeksi. Muutama viikko vierähti ja rahat täysimääräisenä kuluista tilille. Eli kannattaa tehdä valitus ja liittää mahdolliset viestit / ilmoitukset / tehdyt toimet jne. liitteeksi, jos on puskuria ottaa ensin asia itselle kontolleen.
Näinpä juuri, nyt on korjaamonkin lausunto ja konkreettinen todiste kuvien muodossa että vanteet on lähes käyttökelvottoman kierot..
Itse ajoin myös pari vuotta sitten routakuoppaan isommalla tiellä 60km/h rajoitusalueella. 19" BBS:t alla. Yksi vanne soikeaksi ja kumista runko rikki. Tein ilmoituksen tienkäyttäjän linjalle ja kävin rengasliikkeessä vanteen oikaisussa ja uutta kumia alle. ELY-keskukselle tein korvaushakemuksen. Maksoivat puolet oikaisun hinnasta ja renkaasta ehkä viidenneksen uuden hinnasta koska kulutuspintaa oli joku 4mm jäljellä. Syy vähäisiin korvauksiin oli iso vannekoko -->oma riski...
Nonnii, kyllähän se on tiedossa että jos matalat renkaat ja iso vanne niin tulee erityisen varovasti ajettua joka pieneenkin kuoppaan. Ymmärtäähän sen sinällään kyllä että se on omalla vastuulla koska niin paljon herkemmin hajoavat. Sillä verukkeella nyt taistelen rahat takaisin, koska merkintä oli todellakin puutteellinen ja jyrsinnän pinta 1,5cm korkeampi kuin "sallittu".
No nytpä olis kaikenkattava korvaushakemus lähetetty bittiavaruuden läpi toivottavasti ely-keskuksen hakemusjonon perälle..
Saappa nähdä mikä on vastaus. Pitänee viikon parin päästä soittaa hoputtava ja todennäköisesti täysin tyhjänpäiväinen puhelu, ois nimittäin vielä kesää jäljellä ja tarve suorille vanteille..
On tapahtunut mullekin vastaava keissi. Ajoin synkässä sateisessa syyssäässä mutkaista ja mäkistä pikkutietä (40kmh rajoitus). Tiessä olikin yhtäkkiä sitten aivan järjetön kraateri oikealle kääntyvässä mutkassa suoraa oikeanpuoleisessa ajourassa. Alla muistaakseni 225/40/18 ja 245/35/18 tms kumit (eli ei mitkään aivan narut). Ehdin pimeässä ja sateessa havaita tuon kraaterin ehkä 5m ennen, kuin molemmat apparinpuolen renkaat kolahti siihen ja kyllä jumalauta tuntui, että tulee iskarit läpi..
Noh, nilkutin kotiin ja seuraavana aamuna, kun oli vähän kirkkaampaa ja kävelin autolle, niin kappas.. Takarengas tyhjä, eturenkaassa kudosvaurio (eli ns. syylä kyljessä).. Seuraavalla leimalla parin kk päästä tuosta selvisi myös, että takaiskari oli korkannut samalta puolelta.
Kyselin asiasta, niin sanottiin, että pitäis ottaa suoraa soittoa poliisille ja ilmoitus tuosta vahingosta heti paikan päältä. Nythän voidaan olettaa, että olen mihin tahansa ryssinyt autoni ja koitan saada jonkun muun korvaamaan kämmin.. Semmonen keissi.
Tosiaan palataanhan tähänkin vielä, jäi melkein unholaan kokonaan.
Eli vastaus korvausvakemukseen tuli joskus marras/joulukuussa ja vastauksena oli että ELY-keskus maksaa 50% vanteista ja mahdollisesti myös rikkoontuneista renkaista.
Eli jos joskus sattuu vastaavaa niin eikun mittanauhalla mittaamaan ja kuvaamaan selkeät kuvat tapahtumapaikalta. Sinnikkyyshän näissä on kultaa, kukaan ei tule myöntämään suoraan virhettään, ja paljon yritetään kumota tuolla epätaisaisen tien merkillä, mutta se ei kata tuota yliteräväksi/jyrkäksi jyrsittyä reunusta..
Nyt olisi hyvä sauma tilailla talvivanteet puoli-ilmasella..
Comment