Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW:n koko mallisto sähköiseksi 10:ssä vuodessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jonilaht
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 455
    • .

    BMW:n koko mallisto sähköiseksi 10:ssä vuodessa

    BMW:n neljää sylinteriä kuvaava päämaja on jäämässä muistoksi menneestä ajasta, sillä baijerilaisyhtiön kerrotaan siirtävän koko tuotemallistonsa sähkömoottoripohjaisiksi kymmenen vuoden aikana.
    Taustalla on EU:n tiukentuvat päästömääräykset, jotka astuvat voimaan näillä näkymin vuonna 2021 sekä vuonna 2025. Polttomoottoria ei kuitenkaan todennäköisesti korvata kokonaan sähkömoottorilla kaikissa malleissa, vaan alemmat päästöt on mahdollista toteuttaa käytännössä myös plugin-hybrideillä, joissa sähkömoottorin lisäksi voidaan käyttää tarvittaessa myös polttomoottoria (joko varsinaisena voimanlähteenä tai vain akkujen lataamiseen matkan aikana).

    BMW on lähtenyt jo liikkeelle sähköautomarkkinoille esimerkiksi i3-mallilla. Kyseinen automalli on osoittautunut suhteellisen suosituksi, sillä autoa myytiin maailmanlaajuisesti viime vuonna noin 18 000 kappaletta.

    Autojen "sähköistymisen" ja "älyllistymisen" myötä myös muut kuin perinteiset valmistajat ovat kiinnostuneet markkinasta. Esimerkiksi piilaaksossa käy parhaillaan jo kova kuhina autokehityksen saralla, mistä osittain kiitos kuuluu Teslalle.





    Get the latest news and analysis in the stock market today, including national and world stock market news, business news, financial news and more
    Last edited by jonilaht; 01-09-2015, 10:09.
  • herja
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1649

    #2
    Täytenee sitten pitää ikuisesti tallessa tuo E32 750i bensanpolttokone. Tuollainen pistokehybridi kelpaisi kyllä itsellenikin käyttöautoksi, menis työmatkat pelkällä sähköllä ihan helposti. Ja muustakin ajelusta 95% ilman bensaa, tosin Matkaaja 9004 kun lyö koukkuun kiinni niin taitaa litiumionit vaihtaa paikkaa aika liukkaasti.
    Retard Member

    Comment

    • heifetz
      Bimmer Fanatic
      • May 2015
      • 429
      • Finland

      #3
      Mielenkiintoista nähdä miten siirtymäkausi sujuu. Kuka menettää rahaa ja kuinka paljon.. milloin on oikea aika luopua vanhasta ja hankkia hybridi jne.
      Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
      Ex. E81 118d LCI Bluewater

      Comment

      • Baijerin potkuri
        Newbiemmer
        • Jan 2013
        • 21
        • suomi

        #4
        Kuulostaa vähän epärealistiselta, mutta mistä sitä tietää.
        Joka tapauksessa elämme mielenkiintoisia aikoja.

        Ajetaanko meidät vanhat petrolheadit nurkkaan kokonaan..?:think
        330d e91 M-sport

        Comment

        • heifetz
          Bimmer Fanatic
          • May 2015
          • 429
          • Finland

          #5
          Originally posted by Baijerin potkuri View Post

          Ajetaanko meidät vanhat petrolheadit nurkkaan kokonaan..?:think
          Tämä on ollut trendinä jo kauan.. alamäki alkoi 70-luvun öljykriisin jälkeen.
          Ex. E61 525dA LCI Spacegrau Edition Fleet Plus
          Ex. E81 118d LCI Bluewater

          Comment

          • Baijerin potkuri
            Newbiemmer
            • Jan 2013
            • 21
            • suomi

            #6
            Originally posted by heifetz View Post
            Tämä on ollut trendinä jo kauan.. alamäki alkoi 70-luvun öljykriisin jälkeen.
            Pitkäänhän tässä onkin sinnitelty näiden polttonesteautojen kanssa... ja autojen suorituskyky on vain kasvanut näihin päiviin saakka. Mutta ollaan varmaan tulossa päätepisteeseen tällä polulla.
            330d e91 M-sport

            Comment

            • ///Jone
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2009
              • 1281
              • HKI

              #7
              Otsikkoon vois laittaa pari kysymysmerkkiä perään. Artikkelissa ei viitata mihinkään todelliseen lähteeseen, viitataan vain yleisesti kaikkia automerkkejä koskevaan päästönormeihin. Toisin artikkeli voisi olla "Kymmenenvuoden kuluttua autoteollisuus todennäköisesti sähköistää tuotannon mallistonsa" ...Klikkejä saa enempi ku laittaa BMW...

              Lähdekritiikki.
              Last edited by ///Jone; 02-09-2015, 14:45.
              ______________________
              Nykyinen:
              Model 3

              BMW:t vuodesta 2009:
              i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

              Comment

              • jonilaht
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2006
                • 455
                • .

                #8
                Originally posted by ///Jone View Post
                Otsikkoon vois laittaa pari kysymysmerkkiä perään. Artikkelissa ei viitata mihinkään todelliseen lähteeseen, viitataan vain yleisesti kaikkia automerkkejä koskevaan päästönormeihin. Toisin artikkeli voisi olla "Kymmenenvuoden kuluttua autoteollisuus todennäköisesti sähköistää tuotannon mallistonsa" ...Klikkejä saa enempi ku laittaa BMW...

                Lähdekritiikki.
                Asiasta on uutisoitu monella sivustolla. BMW olisi varmaan korjannut väitteen mikäli se ei pitäisi paikkaansa.

                Veikkaan, että 10 vuoden päästä BMW:n malleista on täyssähköautoja 25% ja loput hybridejä.

                Comment

                • Juh4
                  Moderator
                  • Oct 2004
                  • 5448
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by jonilaht View Post
                  Asiasta on uutisoitu monella sivustolla. BMW olisi varmaan korjannut väitteen mikäli se ei pitäisi paikkaansa..
                  Höpö höpö. Jos BMW AG tai maahantuojat alkaisivat oikomaan jokaista uutisankkaa, saisi siellä yksi työntekijä olla puhtaasti niillä töin. Onhan noita X2:sia ja 1-sarjan sedaneitakin varmana tietona jo suurinpiirtein lanseerattu, mutta eipä ole näkynyt.
                  -Official member of BTCF-Sauna team-

                  Comment

                  • Dualfun
                    Moderator
                    • Jan 2003
                    • 17835
                    • PKS

                    #10
                    Ihan varmasti sähkömoottorit tulevat yleistymään myös BMW:ssä tulevaisuudessa, jotta saadaan EU:n määreet täytettyä. En silti usko, että koko mallisto kuitenkaan olisi sähköinen.

                    Originally posted by herja View Post
                    Tuollainen pistokehybridi kelpaisi kyllä itsellenikin käyttöautoksi, menis työmatkat pelkällä sähköllä ihan helposti. Ja muustakin ajelusta 95% ilman bensaa,
                    Jotain ne tekevät oikein, sillä kuulen samaa ajattelua monelta muultakin. Työmatka-autoilussa tuntuu olevan tärkempää päästä pienellä kulutuksella perille kuin nauttia ison bensakoneen sävelistä. Omat nautiskelut sitten vedetään mieluusti bensakuluja miettimättä.
                    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                    ½ E36
                    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                    Muut talouden vehkeet:
                    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                    Comment

                    • lao
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2010
                      • 278
                      • Tampere

                      #11
                      Sähkömoottori + polttomoottorihan ovat loistava yhdistelmä näinä aikoina kovien autoverojen maissa, joissa vero on päästöpohjainen. Säästää veroissa aivan perkeleesti... Ja voi lyhyet työmatkat kulkea työnantajan sähköllä ja sitten polttaa vapaa-ajan ajoissa bensiiniä niin paljon kun lystää. BMW:n on pakko kehittää näistä sähkömoottoriautoja ja hydridiautoja, jotta pysyy mukana valtioiden "vihreässä" autoveropolitiikassa.

                      Alla esimerkki uudesta Mersun katumaasturista GLE Suomessa.

                      GLE 500e 4Matic 93 187 EUR (0-100 km/h 5.3s)
                      GLE 500 4Matic 145 193 EUR (0-100 km/h 5.3s)

                      Toki ei tarvi kysyä kumpi tarjoaa enemmän ajamisen iloa ja todellista suorituskykyä, mutta kyllä tämänkin hintaluokan autoissa ostajat ovat hintatietoisia ja etenkin verot vituttavat periaatetasolla, vaikka lompakossa olisi paksuutta.
                      Last edited by lao; 05-09-2015, 20:56.

                      Comment

                      • GameOver
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 3026
                        • Sjundeå

                        #12
                        Senpä vuoksi mielenkiinnolla porukka seuraa että koska saadaan todenmukaisempi mittaustapa tämän nykyisen NEDC-syklin tilalle.

                        Siinä voi muutama yllätys tulla nykyisiinkin autoihin puhumattakaan niistä ladattavista hybrideistä joissa se aggregaatti on todella alitehoinen (esim Outlander PHEV)

                        Suurelle osalle kelpaisi (ei pelkästään täällä vaan ihan yleisesti kuultuna) tuommoinen plug-in hybridi jolla sähköllä toimintamatka vaihtelee keskimäärin 10-40km (motarilla jäädään jonnekin 10-15 kilometriin.) jopa niin että sähköllä pääsisi 95% ajoista... Mutta esim e-golf tai Mersun B electric drive ei käy vaikka sen Real life range pyörinee jossain 120-150km välimaastossa... Pikalatausverkosto on tosin saksalaisiin vielä hieman harvaa mutta kuitenkin.

                        Edit: Voisin kuvitella että esim Passat GTE tulisi olemaan melkoisen suosittu työsuhdeauto varsinkin niissä firmoissa joissa autopolitiikkaa ohjataan co2-päästöillä.
                        Last edited by GameOver; 05-09-2015, 21:48.
                        -22 Lexus ES300h
                        -08 Subaru Impreza

                        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                        Comment

                        • Petteri75
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 2540
                          • Kirkkonummi

                          #13
                          On tuossa pieni mahdollisuus. Asia havainnollistui itselle tänä keväänä, kun F10 oli vahva ehdokas. Vaikka autossa on 3-litrainen suora kutonen, niin ei kabiiniin juuri mitään moottoriääniä kuulunut, vain rengasääniä. Näin ollen kun suurin osa omasta ajosta on maantietä cruise päällä, niin sillä ei itse asiassa ole niin suurta väliä, mitä keulalta löytyy. Kunhan on tehoa ja vääntöä (turbo), jopa se 2-litrainen diesel alkoi tuntumaan järkevältä vaihtoehdolta.

                          Miksi siis ei vieläkin äänettömämpi sähkömoottori? Autothan olivat 1890-luvulla bensa-, höyry-, tai sähkökäyttöisiä. Ottomoottorit vaativat teknistä kehittymistä, mutta käytännössä kun päästiin johonkin järkevään luotettavuustasoon ja bensanjakelu kehittyi, niin pidemmän ajosäteen vuoksihan tuo polttomoottori tuli ja voitti. Samalla ehkä akkujen kehitys juuttui pitkään vuosikymmeniksi.

                          Kuka nyt ei moottorinäänistä pitäisi, mutta tarve liikkumiseen ja sen toteuttaminen vaatii myös kokonaisvaltaista pohdiskelua. Omaan käyttöön ei sähköauto ole tulossa eikä varsinkaan hybridi. Mutta jostainhan se energia liikkumiseen on tuotettava ja jos se pystytään tekemän tehokkaammin suurissa voimalaitoksissa ja jakamaan melkein olemassa olevaa sähköverkkoa pitkin, niin asiassa voi tulla eteen muutoksia.
                          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                          Comment

                          • jonilaht
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2006
                            • 455
                            • .

                            #14
                            Viimeinen naula V8-moottoreille? – BMW:n M-sarjan autotkin hybrideiksi

                            22.11.2017 9:44

                            Suorituskykyisimmät BMW:n M-mallit kulkevat pian hybridivoimin.

                            Kehitys on väistämätöntä myös BMW:n ikonisten M-sarjan autojen osalta.

                            BMW:n varapääjohtaja Dirk Hacker vahvistaa, että BMW testaa ja suunnittelee mallistonsa tehokkaimpien M-sarjan autojen muuttamista hybrideiksi.

                            Hybriditekniikalla päästöt saadaan pienemmiksi, mutta silti tehoa autoihin takuulla riittävästi. Hackerin päähuoli on teho-paino-suhteen muodostuminen ja sen vaikutukset ajokäytökseen.

                            "Massan lisääminen suorituskykyiseen autoon ei koskaan ole ideaalista", Hacker sanoo.

                            Moottorien luonteen muuttaminen on ennenkin ohjannut BMW-entusiastien sopan väärään kurkkuun. Viimeksi näin tapahtui muutamia vuosia sitten, kun yhtiö luopui vapaastihengittävistä V8-moottoreista tehokkaimpien BMW M -autojen osalta ja ryhtyi käyttämään turboja. Tällä hetkellä BMW M5:n ja M6:n voimanlähteenä on 4,4-litrainen V8, joka kehittää kahden turbon voimin hieman mallista riippuen noin 600 hevosvoimaa.

                            BMW:n katse on kuitenkin kirkas ja tiukasti vuodessa 2021. Tuolloin käytössä pitäisi olla seuraavan sukupolven akkuteknologioita, joilla jopa M voi saavuttaa tavoitteensa ja ylläpitää perinteidensä vaatimaa asemaansa.

                            Hacker myös lupasi BMW:n rakentavan suorituskykyisiä polttomoottoriautoja niin pitkään, kuin se on lakien mukaan mahdollista.

                            Alunperin BMW Motorsport GmbH ryhtyi valmistamaan sanasta Motorsport adoptoituja, M-merkittyjä autoja vuonna 1972 kilpatarkoituksiin. BMW:n M-mallit ovat olleet siviilimarkkinoilla valmistuksen aloittamisesta vuodesta 1978 lähtien erittäin haluttuja, ja niiden ympärille on kasvanut miljoonien ihmisten kansainvälinen fanikunta. Esimerkiksi uusi M2 on ylittänyt yhtiön myyntitavoitteet.

                            Dirk Hackeria haastatteli Autocar-julkaisu.


                            Comment

                            • j-a
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2005
                              • 1522
                              • PohojosPohojammaa

                              #15
                              Taitaa Dirkki olla melekonen hakkeri.
                              Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                              Ylimääräisenä tarjolla:

                              E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                              F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎