BMW:n neljää sylinteriä kuvaava päämaja on jäämässä muistoksi menneestä ajasta, sillä baijerilaisyhtiön kerrotaan siirtävän koko tuotemallistonsa sähkömoottoripohjaisiksi kymmenen vuoden aikana.
Taustalla on EU:n tiukentuvat päästömääräykset, jotka astuvat voimaan näillä näkymin vuonna 2021 sekä vuonna 2025. Polttomoottoria ei kuitenkaan todennäköisesti korvata kokonaan sähkömoottorilla kaikissa malleissa, vaan alemmat päästöt on mahdollista toteuttaa käytännössä myös plugin-hybrideillä, joissa sähkömoottorin lisäksi voidaan käyttää tarvittaessa myös polttomoottoria (joko varsinaisena voimanlähteenä tai vain akkujen lataamiseen matkan aikana).
BMW on lähtenyt jo liikkeelle sähköautomarkkinoille esimerkiksi i3-mallilla. Kyseinen automalli on osoittautunut suhteellisen suosituksi, sillä autoa myytiin maailmanlaajuisesti viime vuonna noin 18 000 kappaletta.
Autojen "sähköistymisen" ja "älyllistymisen" myötä myös muut kuin perinteiset valmistajat ovat kiinnostuneet markkinasta. Esimerkiksi piilaaksossa käy parhaillaan jo kova kuhina autokehityksen saralla, mistä osittain kiitos kuuluu Teslalle.
Taustalla on EU:n tiukentuvat päästömääräykset, jotka astuvat voimaan näillä näkymin vuonna 2021 sekä vuonna 2025. Polttomoottoria ei kuitenkaan todennäköisesti korvata kokonaan sähkömoottorilla kaikissa malleissa, vaan alemmat päästöt on mahdollista toteuttaa käytännössä myös plugin-hybrideillä, joissa sähkömoottorin lisäksi voidaan käyttää tarvittaessa myös polttomoottoria (joko varsinaisena voimanlähteenä tai vain akkujen lataamiseen matkan aikana).
BMW on lähtenyt jo liikkeelle sähköautomarkkinoille esimerkiksi i3-mallilla. Kyseinen automalli on osoittautunut suhteellisen suosituksi, sillä autoa myytiin maailmanlaajuisesti viime vuonna noin 18 000 kappaletta.
Autojen "sähköistymisen" ja "älyllistymisen" myötä myös muut kuin perinteiset valmistajat ovat kiinnostuneet markkinasta. Esimerkiksi piilaaksossa käy parhaillaan jo kova kuhina autokehityksen saralla, mistä osittain kiitos kuuluu Teslalle.
Comment