^onko 330e/530e 2 litrainen huono kestävyydeltään vai miksi pilattu? Onhan se mylly ja sähköavustus aika ripeä, 3l vaparit on hätää kärsimässä ja ei niiden käyntiääni ole ollut kovin nätti enää aikoihin imo.
BMW:n koko mallisto sähköiseksi 10:ssä vuodessa
Collapse
X
-
Sähköautoista mitään tietämättömänä kysyn paljonko esim tuollaisen bmw i3: n akun lataus tyhjästä täyteen maksaa?
Ajatellaan että laturina olisi schneiderin evlink 22kW tehoisena.
Sähkö siirtoineen meilläpäin varmaan joku 11c/ kWh...
Nimim käsi matikassa.W201 2,5D
W123 280ce
E21 316
ex-E60 530ia
ex-E53 4,4i
ex-E39 523i
ex-E34 520ia
ex-E21 318i
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostMinä otin tuntumaa sähköautoiluun viimeviikolla kun tuli i3 ilman rexiä ajeltua keski-Saksasta Jyväskylään. Ensimmäinen ikävä yllätys oli että lataaminen Saksan päässä liki kaikilta asemilta vaatii rfid -tunnisteen jota meillä ei ollut.
Range i3:lla (125 kW 2014) oli lipsuttelemalla 160 ja motarilla 85 (130 mittarissa).
Latausaika oli 6->96% 37 minuuttia teholaturilla. Toisella kertaa 23 minuuttia 25->90%..
Toinen kokemus on kun ostin V60 D6 Plug-in hybridin. Sillä pääseeä tällaisella kuumalla kesäkelillä vajaa 50 km täyslatauksella. Ei ole kokemusta kuin omasta normi pistorasiasta toimivasta latauksesta, onneksi laturi on älykäs ja siitä voi säätää tehon 6-12A... Lataus tyhjästä täyteen joku 8 h.
Harmittavasti vastaavaa tekniikkaa ei juurikaan ole tarjolla kuin tuossa Volvossa, eli dieseliä (normi D5) ja taka-akselille sähkömottori 50kW/200Nm...
Lisäksi on kokemusta 530e ja 330e. Valitettavasti ko. autot on pilattu sillä 2 litran bensamoottorillaF25 X3 35d
E87 118i
E46 330ti
E46 M3
E30 M3
E30 M3 Convertible
Z3 Roadster
Comment
-
-
Originally posted by 205/65-15H View Post^onko 330e/530e 2 litrainen huono kestävyydeltään vai miksi pilattu? Onhan se mylly ja sähköavustus aika ripeä, 3l vaparit on hätää kärsimässä ja ei niiden käyntiääni ole ollut kovin nätti enää aikoihin imo.F25 X3 35d
E87 118i
E46 330ti
E46 M3
E30 M3
E30 M3 Convertible
Z3 Roadster
Comment
-
-
Originally posted by Convertible View PostNoissa em autoissa yhdistyy sähköautojen ja polttomoottoriautojen huonot puolet, eli kummassakaan ei tarpeeksi tehoa. Paperilla ne on ripeitä, mutta ei ajaessa. i3 ihan eri tehon tunne kun se vain ampuu sen laitteen välittömästi liikkeelle. Noissa pitäisi olla 3.0 kone.e39 M54B22 manual
Polestar2 LRDM -21
Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)
Comment
-
-
Originally posted by Timelord View PostSähkö siirtoineen meilläpäin varmaan joku 11c/ kWh...Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by 205/65-15H View PostEipä se 2 litran kone ole tuossa pullonkaula vaan vaihteisto. Toki vaparista puuttuu turboviive mutta sähköllähän nuokin lähtee...sinällään samaa mieltä hybrideistä mutta jos pitäisi ostaa perheeseen yksi uusi auto ja Teslaan ei varaa tai ei muuten kiinnosta niin onhan noissa plugareissa järkeä varsinkin Suomen verokohtelulla.
Järkeä noissa plugareissa on kun pyörii kaupungissa, mutta teslan jälkeen kun sellaisen hankkii, niissä ei ole voimaa. i3 rexillä on kyllä mahtava kompromissi ja siihen kiihtyvyyteen ei koskaan kyllästy.F25 X3 35d
E87 118i
E46 330ti
E46 M3
E30 M3
E30 M3 Convertible
Z3 Roadster
Comment
-
-
Originally posted by Timelord View PostSähköautoista mitään tietämättömänä kysyn paljonko esim tuollaisen bmw i3: n akun lataus tyhjästä täyteen maksaa?
Ajatellaan että laturina olisi schneiderin evlink 22kW tehoisena.
Sähkö siirtoineen meilläpäin varmaan joku 11c/ kWh...
Nimim käsi matikassa.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
^sähköauton kulutus saattaa lähennellä 10kwh kesäkelillä kaupunkiajossa, maantiellä menee lähemmäs 20kwh ja talvella jopa 30kwh. Itsellä sähkö maksaa alle 10c veroineen ja siirtoineen joten 100km maksaa ympäri vuoden keskiarvolla luokkaa 2 euroa. Käyttövoimaveroa ja käyttömaksua tulee vuodessa reilut 200 euroa (Leaf).e39 M54B22 manual
Polestar2 LRDM -21
Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)
Comment
-
-
Emännän Opel Amperassa on 16kWh akku jonka käyttöä on rajoitettu niin että siitä pystyy käyttämään ajoon 10,4kWh. Sähkön hinta siirtoineen on meillä keskimäärin muistaakseni 11c/kWh joten eikös tuo tee sitten yhden latauksen hinnaksi noin 1,144€ ja sillä pääsee tehtaan ilmoituksen mukaan n.65km. Tuohon sitten lisätään bensan hinta tarvittaessa. Välttämättä Amperalla ei tarvi ajaa bensalla ollenkaan jos ajomatkat on pieniä. Tuo akun range kyllä vaihtelee paljon ajotyylin mukaan, jotkut pääsee vain 40km ja jotkut yli 80km. Lataus aika tyhjästä täyteen 2,3kW:n teholla (10A) kestää 5 tuntia. Bensan kulutus on meidän Amperassa tähän mennessä, vuodesta 2012 lähtien, 2,5l/100km. Ajotietokone laskee koko bensan käyttömäärää alusta lähtien, sitä ei pääse itse nollaamaan.ex. 316i e36 1991
ex. 318iS Coupe e36 1992
ex. 528iA Touring e39 1997
ex 316i e30 1990, vaimon
ex. X5 4.4i e53 2001
ex 316 e46 2003, vaimon
525iX e60 2008
Z4 e85 2003, vaimon
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostOnpa halpaa. Itse olen laskenut, että lähemmäs 15c / kWh maksaa minulla.
C-mersu vei 30-60 kWh/100km eli 3,5-7 euroa sadalla. Bensaa meni tuplat.
Comment
-
-
Originally posted by Eemeli View PostPerusmaksuahan ei tuohon kannata laskea mukaan, jos liittymä on joka tapauksessa. Vai onko tuo hinta ilman perusmaksua? Energia lienee 5c/kWh jos on huonohko soppari ja siirto veroineen n. 6c/kWh.
C-mersu vei 30-60 kWh/100km eli 3,5-7 euroa sadalla. Bensaa meni tuplat.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
En mä näe hybrideissä mitään vikaa. Jos joku myisi mun harrasteautoon bolt-on sopivaa oikosulkumoottoria joka menee vauhtiksen tilalle niin ostaisin heti.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostLisäksi on kokemusta 530e ja 330e. Valitettavasti ko. autot on pilattu sillä 2 litran bensamoottorilla
Itsellä ajot on yleensä 70 km/päivä jolloin sähkö saattaa riittää. Mutta aika usein tulee myös 300 km päivämatkoja, tällöin bensakoneen kulutus ja sen hinta tekee hommasta kallista.
Esim. Audi Q7, 3.0 l diisseli+ sähkömoottori, kaveri näytti just keskikulutuksen, 2,7 l/100 kmKäyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 NmE60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
-
Originally posted by Tommix View PostTätä en kyllä tajua että miksi tuonne konehuoneeseen on pitänyt ängetä bensakone? :think
Itsellä ajot on yleensä 70 km/päivä jolloin sähkö saattaa riittää. Mutta aika usein tulee myös 300 km päivämatkoja, tällöin bensakoneen kulutus ja sen hinta tekee hommasta kallista.
Esim. Audi Q7, 3.0 l diisseli+ sähkömoottori, kaveri näytti just keskikulutuksen, 2,7 l/100 km
Samanlaisella Audilla pörrännyt nyt muutamat päivät niin 0,2l ollut kulutus
Comment
-
Comment