memebuy23buy

BMW:n koko mallisto sähköiseksi 10:ssä vuodessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1424

    #31
    ^onko 330e/530e 2 litrainen huono kestävyydeltään vai miksi pilattu? Onhan se mylly ja sähköavustus aika ripeä, 3l vaparit on hätää kärsimässä ja ei niiden käyntiääni ole ollut kovin nätti enää aikoihin imo.
    e39 M54B22 manual
    Polestar2 LRDM -21
    Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

    Comment

    • Timelord
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 504
      • Loimaa

      #32
      Sähköautoista mitään tietämättömänä kysyn paljonko esim tuollaisen bmw i3: n akun lataus tyhjästä täyteen maksaa?

      Ajatellaan että laturina olisi schneiderin evlink 22kW tehoisena.


      Sähkö siirtoineen meilläpäin varmaan joku 11c/ kWh...

      Nimim käsi matikassa.
      Last edited by Timelord; 20-07-2018, 07:47. Reason: oikeinkirjoitus
      W201 2,5D
      W123 280ce
      E21 316
      ex-E60 530ia
      ex-E53 4,4i
      ex-E39 523i
      ex-E34 520ia
      ex-E21 318i

      Comment

      • Convertible
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 2638
        • Turku

        #33
        Originally posted by MajorDrake View Post
        Minä otin tuntumaa sähköautoiluun viimeviikolla kun tuli i3 ilman rexiä ajeltua keski-Saksasta Jyväskylään. Ensimmäinen ikävä yllätys oli että lataaminen Saksan päässä liki kaikilta asemilta vaatii rfid -tunnisteen jota meillä ei ollut.
        Range i3:lla (125 kW 2014) oli lipsuttelemalla 160 ja motarilla 85 (130 mittarissa).
        Latausaika oli 6->96% 37 minuuttia teholaturilla. Toisella kertaa 23 minuuttia 25->90%..

        Toinen kokemus on kun ostin V60 D6 Plug-in hybridin. Sillä pääseeä tällaisella kuumalla kesäkelillä vajaa 50 km täyslatauksella. Ei ole kokemusta kuin omasta normi pistorasiasta toimivasta latauksesta, onneksi laturi on älykäs ja siitä voi säätää tehon 6-12A... Lataus tyhjästä täyteen joku 8 h.
        Harmittavasti vastaavaa tekniikkaa ei juurikaan ole tarjolla kuin tuossa Volvossa, eli dieseliä (normi D5) ja taka-akselille sähkömottori 50kW/200Nm...

        Lisäksi on kokemusta 530e ja 330e. Valitettavasti ko. autot on pilattu sillä 2 litran bensamoottorilla
        Wow, tuossa oli jo yritystä :=
        F25 X3 35d
        E87 118i
        E46 330ti
        E46 M3
        E30 M3
        E30 M3 Convertible
        Z3 Roadster

        Comment

        • Convertible
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2003
          • 2638
          • Turku

          #34
          Originally posted by 205/65-15H View Post
          ^onko 330e/530e 2 litrainen huono kestävyydeltään vai miksi pilattu? Onhan se mylly ja sähköavustus aika ripeä, 3l vaparit on hätää kärsimässä ja ei niiden käyntiääni ole ollut kovin nätti enää aikoihin imo.
          Noissa em autoissa yhdistyy sähköautojen ja polttomoottoriautojen huonot puolet, eli kummassakaan ei tarpeeksi tehoa. Paperilla ne on ripeitä, mutta ei ajaessa. i3 ihan eri tehon tunne kun se vain ampuu sen laitteen välittömästi liikkeelle. Noissa pitäisi olla 3.0 kone.
          F25 X3 35d
          E87 118i
          E46 330ti
          E46 M3
          E30 M3
          E30 M3 Convertible
          Z3 Roadster

          Comment

          • 205/65-15H
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1424

            #35
            Originally posted by Convertible View Post
            Noissa em autoissa yhdistyy sähköautojen ja polttomoottoriautojen huonot puolet, eli kummassakaan ei tarpeeksi tehoa. Paperilla ne on ripeitä, mutta ei ajaessa. i3 ihan eri tehon tunne kun se vain ampuu sen laitteen välittömästi liikkeelle. Noissa pitäisi olla 3.0 kone.
            Eipä se 2 litran kone ole tuossa pullonkaula vaan vaihteisto. Toki vaparista puuttuu turboviive mutta sähköllähän nuokin lähtee...sinällään samaa mieltä hybrideistä mutta jos pitäisi ostaa perheeseen yksi uusi auto ja Teslaan ei varaa tai ei muuten kiinnosta niin onhan noissa plugareissa järkeä varsinkin Suomen verokohtelulla.
            e39 M54B22 manual
            Polestar2 LRDM -21
            Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17573
              • Turku

              #36
              Originally posted by Timelord View Post
              Sähkö siirtoineen meilläpäin varmaan joku 11c/ kWh...
              Onpa halpaa. Itse olen laskenut, että lähemmäs 15c / kWh maksaa minulla.
              Näillä mennään:
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • Convertible
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2003
                • 2638
                • Turku

                #37
                Originally posted by 205/65-15H View Post
                Eipä se 2 litran kone ole tuossa pullonkaula vaan vaihteisto. Toki vaparista puuttuu turboviive mutta sähköllähän nuokin lähtee...sinällään samaa mieltä hybrideistä mutta jos pitäisi ostaa perheeseen yksi uusi auto ja Teslaan ei varaa tai ei muuten kiinnosta niin onhan noissa plugareissa järkeä varsinkin Suomen verokohtelulla.
                Niin, noissa on se 8 lovinen, sen kanssa ei tule sellaista väännön tunnetta. Se uusi jaguarin sähkö suvi potkii kyllä tosi iloisesti model s jää kyllä kakkoseksi.

                Järkeä noissa plugareissa on kun pyörii kaupungissa, mutta teslan jälkeen kun sellaisen hankkii, niissä ei ole voimaa. i3 rexillä on kyllä mahtava kompromissi ja siihen kiihtyvyyteen ei koskaan kyllästy.
                F25 X3 35d
                E87 118i
                E46 330ti
                E46 M3
                E30 M3
                E30 M3 Convertible
                Z3 Roadster

                Comment

                • jokes911
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2008
                  • 875
                  • Espoo

                  #38
                  Originally posted by Timelord View Post
                  Sähköautoista mitään tietämättömänä kysyn paljonko esim tuollaisen bmw i3: n akun lataus tyhjästä täyteen maksaa?

                  Ajatellaan että laturina olisi schneiderin evlink 22kW tehoisena.


                  Sähkö siirtoineen meilläpäin varmaan joku 11c/ kWh...

                  Nimim käsi matikassa.
                  Kannattaa laskeskella ennemminkin mitä se 100km maksaa niin saa helpomman vertailupohjan. Tuo i3 vie varmaankin sen 15-20Kwh satasella eli 1,65 - 2,2Eur/100km. Siis tuolla sähkön kokonaishinnalla jota myös itse maksan tällä hetkellä.
                  2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                  2022 X3 Charged Edition Msport
                  1999 Honda CBR 900 SC33
                  2009 Husqvarna SMR 510
                  2017 KTM EXCF 350

                  Comment

                  • 205/65-15H
                    BTCF Member
                    • Mar 2008
                    • 1424

                    #39
                    ^sähköauton kulutus saattaa lähennellä 10kwh kesäkelillä kaupunkiajossa, maantiellä menee lähemmäs 20kwh ja talvella jopa 30kwh. Itsellä sähkö maksaa alle 10c veroineen ja siirtoineen joten 100km maksaa ympäri vuoden keskiarvolla luokkaa 2 euroa. Käyttövoimaveroa ja käyttömaksua tulee vuodessa reilut 200 euroa (Leaf).
                    e39 M54B22 manual
                    Polestar2 LRDM -21
                    Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

                    Comment

                    • BMWFW24
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 276
                      • Jämsä

                      #40
                      Emännän Opel Amperassa on 16kWh akku jonka käyttöä on rajoitettu niin että siitä pystyy käyttämään ajoon 10,4kWh. Sähkön hinta siirtoineen on meillä keskimäärin muistaakseni 11c/kWh joten eikös tuo tee sitten yhden latauksen hinnaksi noin 1,144€ ja sillä pääsee tehtaan ilmoituksen mukaan n.65km. Tuohon sitten lisätään bensan hinta tarvittaessa. Välttämättä Amperalla ei tarvi ajaa bensalla ollenkaan jos ajomatkat on pieniä. Tuo akun range kyllä vaihtelee paljon ajotyylin mukaan, jotkut pääsee vain 40km ja jotkut yli 80km. Lataus aika tyhjästä täyteen 2,3kW:n teholla (10A) kestää 5 tuntia. Bensan kulutus on meidän Amperassa tähän mennessä, vuodesta 2012 lähtien, 2,5l/100km. Ajotietokone laskee koko bensan käyttömäärää alusta lähtien, sitä ei pääse itse nollaamaan.
                      ex. 316i e36 1991
                      ex. 318iS Coupe e36 1992
                      ex. 528iA Touring e39 1997
                      ex 316i e30 1990, vaimon
                      ex. X5 4.4i e53 2001
                      ex 316 e46 2003, vaimon
                      525iX e60 2008
                      Z4 e85 2003, vaimon​

                      Comment

                      • Eemeli
                        BTCF Member
                        • Jul 2003
                        • 1605
                        • pk-seutu

                        #41
                        Originally posted by Laku View Post
                        Onpa halpaa. Itse olen laskenut, että lähemmäs 15c / kWh maksaa minulla.
                        Perusmaksuahan ei tuohon kannata laskea mukaan, jos liittymä on joka tapauksessa. Vai onko tuo hinta ilman perusmaksua? Energia lienee 5c/kWh jos on huonohko soppari ja siirto veroineen n. 6c/kWh.

                        C-mersu vei 30-60 kWh/100km eli 3,5-7 euroa sadalla. Bensaa meni tuplat.

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17573
                          • Turku

                          #42
                          Originally posted by Eemeli View Post
                          Perusmaksuahan ei tuohon kannata laskea mukaan, jos liittymä on joka tapauksessa. Vai onko tuo hinta ilman perusmaksua? Energia lienee 5c/kWh jos on huonohko soppari ja siirto veroineen n. 6c/kWh.

                          C-mersu vei 30-60 kWh/100km eli 3,5-7 euroa sadalla. Bensaa meni tuplat.
                          Myyntihinta on alle 5c/kWh + siirtohinta + verot. Perusmaksu ei ole mukana.
                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #43
                            En mä näe hybrideissä mitään vikaa. Jos joku myisi mun harrasteautoon bolt-on sopivaa oikosulkumoottoria joka menee vauhtiksen tilalle niin ostaisin heti.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • Tommix
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 5476
                              • S:t Karins

                              #44
                              Originally posted by MajorDrake View Post
                              Lisäksi on kokemusta 530e ja 330e. Valitettavasti ko. autot on pilattu sillä 2 litran bensamoottorilla
                              Tätä en kyllä tajua että miksi tuonne konehuoneeseen on pitänyt ängetä bensakone? :think
                              Itsellä ajot on yleensä 70 km/päivä jolloin sähkö saattaa riittää. Mutta aika usein tulee myös 300 km päivämatkoja, tällöin bensakoneen kulutus ja sen hinta tekee hommasta kallista.
                              Esim. Audi Q7, 3.0 l diisseli+ sähkömoottori, kaveri näytti just keskikulutuksen, 2,7 l/100 km
                              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                              Comment

                              • pikkuvermo
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2008
                                • 134
                                • PKS

                                #45
                                Originally posted by Tommix View Post
                                Tätä en kyllä tajua että miksi tuonne konehuoneeseen on pitänyt ängetä bensakone? :think
                                Itsellä ajot on yleensä 70 km/päivä jolloin sähkö saattaa riittää. Mutta aika usein tulee myös 300 km päivämatkoja, tällöin bensakoneen kulutus ja sen hinta tekee hommasta kallista.
                                Esim. Audi Q7, 3.0 l diisseli+ sähkömoottori, kaveri näytti just keskikulutuksen, 2,7 l/100 km
                                Audilla pääsee nätisti ajamalla max 50km sähköllä ja lataukseen menee n. 2h, jos ei pidempiä matkoja ajele niin hyvin lähelle nollaa saa keskikulutksen.

                                Samanlaisella Audilla pörrännyt nyt muutamat päivät niin 0,2l ollut kulutus

                                Comment

                                Working...
                                X