Tilasin Hankookit ja yksi renkaista tärräsi. Rengasliikkeen kanssa selvitettiin tärryyttämisen syytä, ja rengas koneeseen ja näki jo reiällä, että renkaasssa oli melkoista pystyheittoa.
Reklamaation tein 1001renkaille ja helvetinmoinen vastuunpakoilu alkoi välittömästi.
1) Ensiksi väitettiin etteivät voi mitään, koska rengas oli asennettu vanteelle. Eli myyjän virhevastuu poistuisi muka sillä. No ei pidä paikkaansa.
2) Sitten pyydettiin rengasliikkeen lausuntoa. Ja minä ajattelin, että katson tämän loppuun. Ystävällinen rengasliike kirjoitti lausunnon ja antoi vielä Hunter roadforce laitteen raportin. Sitten yhtäkkiä lausunnolla ei ollutkaan mitään virkaa... miksi sitten pyysivät sitä.
3) Rengas tulisi lähettää heidän "asiantuntijalle" testattavaksi. Sitten lähetettiin rengas saksaan takaisin. "Asiantuntija" antoi lausuntonsa, ettei voi lausua mitään, koska renkaassa on alle 90 %:ia kulutuspintaa. Ihmeellistä, koska renkaalla oli ajettu vain parituhatta kilometriä ja kulumisesta huolimatta renkaan tulisi pysyä pyöreänä pidempään kuin 2000 km.
4) Seuraaksi alkoi mykkäkoulu 1001renkaiden taholta. Eivät vastaa enää mitään. Olen pyytänyt palauttaa renkaanikin, mutta eivät ilmeisesti meinaa sitäkään tehdä.
1001renkaat vetoavat omiin sopimusehtoihinsa, joilla siis yrittävät kumota pakottavaa (saksalaista) kuluttajansuojalakia. Olen leikannut ja liittänyt ey-tasoista kuluttajansuojadirektiivin vähimmäistasosääntelytekstiä heille englanniksi ja saksaksi, mutta nyt on heidän taholtaan mykkäkoulu menossa. eikä enää saa minkäänlaista vastausta. Olen ilmoittanut heille, että katson tämän ihan huvikseni loppuun asti.
Seuraavaksi on vuorossa valituksen tekeminen eurooppalaiselle kuluttajakeskukselle (https://www.ecc.fi/). Tämä on sinänsä helppoa, kun voi asioida ihan suomeksi ja näyttökin on valmiina.
Eli jos tilaatte tuolta niin varautukaa sitten siihen, että jos jotain reklamoitavaa tulee niin mitään ette saa vapaaehtoisesti. Luottavat varmaankin pitkälti siihen, ettei kukaan jaksa alkaa vääntämään. Tämä kannattaa pitää mielessä kun hintoja vertailee.
Eli minulla tämä case nyt tuli hieman kalliimmaksi ja helkutin paljon vaikeammaksi kuin jos olisi Suomesta renkaat hankkinut.
Varoitus tuli myöhään. Tilasin tänään 4 rengasta ykköseen täältä. Katsotaan, miten homma sujuu ja toivotaan, ettei tule reklamointitarvetta.
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Eli jos tilaatte tuolta niin varautukaa sitten siihen, että jos jotain reklamoitavaa tulee niin mitään ette saa vapaaehtoisesti. Luottavat varmaankin pitkälti siihen, ettei kukaan jaksa alkaa vääntämään. Tämä kannattaa pitää mielessä kun hintoja vertailee.
Tämä!
Useimmat tilaukset tulevat ihan oikein, mutta mikäli mitä tahansa ongelmia tulee, niin vastuunpakoilu alkaa. Tämän takia lopulta itsekin päädyin ostamaan yhden uuden renkaan toisaalta.
Itselle tuli tilaus tänään nopeasti toimitettuna. Toista kertaa hankin tuolta.
Onneksi ei ainakaan vielä ole joutunut reklamoimaan mistään, mutta se noissa useammassakin ulkomaisessa verkkokaupassa on aina riski, jos jokin menee pieleen.
Seuraavaksi on vuorossa valituksen tekeminen eurooppalaiselle kuluttajakeskukselle (https://www.ecc.fi/). Tämä on sinänsä helppoa, kun voi asioida ihan suomeksi ja näyttökin on valmiina.
Yhden toisen myyjän kanssa jouduin käyttämään tätä, sillä kaksi rengasta oli käynyt Suomessa, mutta koska kuriiri ei ollut yhdellä toimitusyrityksellä tavoittanut minua oli renkaat palautuneet takaisin toimittajalle mistä alkoikin melkoinen rumba.
Ongelmana oli, että en ollut saanut tilaukselle seurantaa ja ilmeisesti lähetyksestä oli puuttunut minun puhelinnumeroni. Eli lopputulos oli, että minulla ei ollut renkaita, ei rahoja niistä, eikä myyjä ottanut vastuuta alihankkijansa toimista (renkaathan aina ostetaan B2B tyyliin joltain muulta tälläisten toimijoiden kohdalla, joka ne sinulle toimittaa). Piti asioida suoraan tämän toimittajan kanssa, joka puolestaan ei ollut kovin innokas toimimaan suoraan loppukuluttajan kanssa. Lopulta kuitenkin renkaat löytyivät heidän varastoltaan, ja palauttivat niistä rahat myyjälle, joka monen reklamaation jälkeen maksoi rahat takaisin minulle - tosin jostain syystä approx 50e puuttui, ja mitään selitystä en sille saaanut.
ECC vei lopulta homman maaliin 4kk myöhemmin ja sain rahat takaisin.
Sama tyyli 1001 kanssa siinä mielessä, että renkaat tulevat aina joltain satunnaiselta toimittajalta josta he ostavat ne sinulle (ns rengaspörssi). Siten onkin kiinni tästä toimittajasta miten tilaus lopulta menee.
1001 tilattu nyt monesti, hyvin on onnistunut, tulee seurantatunnus mailiin ja omalla aktiivisuudella pitää toki varmistaa että saat lähetyksen kotiin asti. Ei ne kuriirit jostain syystä edelleenkään aina soittele sinulle, joten aika herkästi lähetys palautuu heidän varastoonsa jolloin pitää itse olla hereillä ja ottaa yhteyttä heihin seurantatunnuksen perusteella. Se on meinaan jopa vain 7pv kun ne lähtevät takaisin lähettäjälle ulkomaille! Sitten alkaa yo rumba, takaan sen. Tällä ei toki mitään tekemistä ole suoranaisesti 1001 kanssa.
Viimeisin 1001 tilaus tässä kuussa, 3pv tilauksesta oli 2 rengasta perillä DPD:llä ja 7pv tilauksesta toiset 2 kuriirina GLS -> Posti. Eli kahdesta paikasta nämäkin tuli, ja kahdelta eri toimittajalta.
Oletteko seurannut, myyvätkö 1001 renkaat tai rengas-online talvirenkaita nyt alennuksella? 205/60-16 kokoisia Nokian R2:sia vertaillu, nyt halvin oli rengas-onlinessa 109€/kpl, mutta saanko syksyllä samaan hintaan tuoreemmat kumit?
Paikalliset liikkeet kauppasivat samaan hintaan -13 paistoleimalla olevia kumeja. :think
Audi A3 GTRON
EX: BMW 325D Coupe -07
EX: BMW 320ia -08
Päätin nastoja katsella alennuksella tässä keväällä ensi talveksi. No soittokierroksen jälkeen päädyin siihen, että netistä kuitenkin löytyy kumit halvimmalla, useasta paikkaa suht sama hinta. Päätin tilata jo nyt, niin on pois huolesta ja samalla spekuloin josko valitsemani hyvän hinta/laatu-suhteen Hankookit (jotka myös emännän autossa toimii) nostavat hintoja jossain välissä. Testeissä menestyneet ja halvat verrattuna muihin "hyviin" renkaisiin - ja jopa Hankookin kesänahkoihin. Toissa vkl:na tilasin 1001renkailta, koska täällä porukalla pääosin hyviä kokemuksia. Ei näy seurantakoodia ja tilattaessa sain mailin, että jos ei 6 vrk ole kumit toimitettu, niin oltava yhteyksissä. Eli takkuaa ainakin tässä vaiheessa. Aiemmin 2:t kesäkumit tilannut camskilliltä. Ekasta setistä hukkui puolet matkalla ja loppu tuli jälkijunassa, toinen toimitus meni kaikkineen nappiin. 1001renkaista nyt tama 1 kokemus ja jossain matkan varrella näyttäis olevan, joskin ensi talveen vielä hyvin aikaa... mutta joku näyttäisi takkuavan. Eri paikkaan tilattu muuten kaikki renkaat, enkä asu missään saaressa (enää).
Edit. Juuri kolahti seurantanumerot mailiin ja tuon vajaan viikon olleet nyt Hollannissa "in transit" -tilassa DPD:llä. Odotellaan...
BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013) VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012) BMW E46 323i -98 (2008-2011) Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008) Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005) Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
Eli minulla tämä case nyt tuli hieman kalliimmaksi ja helkutin paljon vaikeammaksi kuin jos olisi Suomesta renkaat hankkinut.
Viimeisin käänne: tein reklamaation toisien renkaiden kautta (siis renkaat tulivat kahdessa erässä ja toisen reklamaatioportaali oli avoinna) ja sanon, että vastatkaa nyt aikaisempaan reklamaatioon. Pyysin palauttamaan sen heidän arviointiinsa lähettämäni renkaan takaisin, kun se heidän näkemyksensä mukaan on ilmeisesti kunnossa. Vastaus tuli, että rengas on tuhottu...
Vastasin sitten, että nyt on tilanne se, että minulla on lausunto jonka mukaan renkaassa on runkovaurio, ja he ovat jättäneet renkaatu tutkimatta ja sitten vielä tuhonneet sen, että nythän meillä on kaksi mahdollisuutta a) renkaassa oli vaurio josta he ovat vastuussa tai b) he ovat tuhonneet minun käyttökelpoisen renkaan. Kysyin, että miten nyt edetään. Noh, mykkäkoululla edetään, eli mitään ei ole kuulunut vaikka olen pistänyt viestiä perään.
Jaahas, huomasinkin 1001renkaiden sivuilta, että ovat "muuttanee" Andorraan. Aikaisemminhan toimivat Saksassa, mut nykyään näimmä Andorrassa, eli ovat Euroopan kuluttajakeskuksen ulottumattomissa tätä nykyään... saas nähdä jaksanko alaa andorralaisen kuluttajaviranomaisen kanssa vääntämään tätä. Toisaalta voishan sinne nuo samat kirjelmät pistää mitä on 1001renkaiden kanssa kirjelmöinyt.
Sen lupaan heille ainakin, että jaan näitä kokemuksiani mahdollisimman paljon ja varottelen aina kun tilaisuus tulee, että reklamaatiotapauksessa on turha odottaa mitään hyvitystä.
Comment