Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 316 käyttikseksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17812
    • PKS

    #16
    Hyvinhän tuo N42B18 käy ja kukkuu. Rataakin olen sillä ajanut muutaman sata km. Tyyppivikana sanoisin moottorista lähinnä alipainepumpun tiivisteet, jotka vuotaessaan tiputtaa liemet suoraan pakoputken päälle ja aromit sen mukaiset. Muita vikoja en ole havainnut omassani.

    Enemmän olisin huolissani korista, joka tuntuu olevan näissä museoautoissa aika huono jos auto on ollut käyttöpelinä ikänsä ja säilytetty ulkona. Kannattaa tarkistaa huolella ovien ja luukkujen saumat, sekä takapuskurin ja lokarinkaaren välimaasto. Itsellä ei ainakaan riittäisi huumori ajella ruosteisella.
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
    E30 325i Touring
    ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
    E28
    ///M535i '87 zinnoberrot
    ½ E46 316ti Compact
    ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36
    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • Antti O
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6926
      • N/A

      #17
      Niin ja vielä öljykeskusteluun, diamondia vaan. 23,90€ / 4l tarjouksesta tokmannilta. Meillä öljynsyönti väheni/loppui kun siirtyi 0w-30 - > 5w-40 öljyyn.
      Dualin varoitus kannattaa ottaa tosissaan, meilläkin on isukin autoon vaihdettu ovia ja konepeltiä jne koritakuuseen juurikin saumavikojen takia. Muuten koppa vielä vaikuttaa olevan hyvässä kunnossa. 2005 ensirek ja 250tkm nyt ajettu.

      Muutenhan on ihan ne normaalit e46 tyyppiviat sitten myös, jarrut, alusta.. jne

      Comment

      • Alpina E34
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1122
        • Masku

        #18
        Originally posted by Dualfun View Post
        Hyvinhän tuo N42B18 käy ja kukkuu. Rataakin olen sillä ajanut muutaman sata km. Tyyppivikana sanoisin moottorista lähinnä alipainepumpun tiivisteet, jotka vuotaessaan tiputtaa liemet suoraan pakoputken päälle ja aromit sen mukaiset.
        N46 koneessa lienee sama homma?
        E34 Lenz 536ds -89

        E34 osille tarve:
        https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

        Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
        Originally posted by T3
        BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
        'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #19
          Originally posted by jr66 View Post
          Miksi ei silveriä ?
          Se ei muistaakseni täytä pyydettyä speksiä.
          Toki varmaan tärkeintä on että koneessa on jotain öljyä.

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17812
            • PKS

            #20
            Originally posted by Alpina E34 View Post
            N46 koneessa lienee sama homma?
            Kyllä. Moottorihan käytännössä sama kuin N42, pieniä eroja vain mm nokka-akselissa jne.

            Tässä N46 - Kts osa#21


            Vaarana on muuten että koko pumppu on hyvin kulunut, sen huomaa vasta kun ottaa sen irti ja auki. En tosin keksi mihin muuhun se vaikuttaisi kuin alipaineen muodostukseen.
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
            E30 325i Touring
            ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
            E28
            ///M535i '87 zinnoberrot
            ½ E46 316ti Compact
            ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36
            ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
            Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • Alpina E34
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1122
              • Masku

              #21
              Originally posted by Dualfun View Post
              Kyllä. Moottorihan käytännössä sama kuin N42, pieniä eroja vain mm nokka-akselissa jne.

              Tässä N46 - Kts osa#21


              Vaarana on muuten että koko pumppu on hyvin kulunut, sen huomaa vasta kun ottaa sen irti ja auki. En tosin keksi mihin muuhun se vaikuttaisi kuin alipaineen muodostukseen.
              Okei. Ei ole näihin uudempiin kikottimiin tullut paljoa tutustuttua, paljon tutumpi on M30B34

              Nimittäin just oston jälkeen huomasin öljyn käryä kabiiniin paikallaan ollessa ja venttiilikoppa meni vaihtoon tiivisteineen liikkeen piikkiin (venttiilikoppa oli halki) Mutta nyt taas vaikuttaisi tiputtavan jostain.. Täytyy jossain kohtaa tutkia, jos näkis vuotopaikan
              E34 Lenz 536ds -89

              E34 osille tarve:
              https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

              Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
              Originally posted by T3
              BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
              'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17812
                • PKS

                #22
                Originally posted by Alpina E34 View Post
                Nimittäin just oston jälkeen huomasin öljyn käryä kabiiniin paikallaan ollessa ja venttiilikoppa meni vaihtoon tiivisteineen liikkeen piikkiin (venttiilikoppa oli halki) Mutta nyt taas vaikuttaisi tiputtavan jostain.. Täytyy jossain kohtaa tutkia, jos näkis vuotopaikan
                Jos ei alipainepumpulle ole tehty mitään niin siellä se vika on 99% varmuudella.
                Kokeile vaikka sormella pumpun alareunasta, jos sormeen jää rasvaa niin olet löytänyt vuotopaikan. Sormet mahtuu juuri ja juuri väliin purkamatta raitisilmasuotimen 'kaukaloa'.

                Unohtui yksi tyyppivika myös mainita aiemmin -

                Valvetronic-anturin tiivisterengas. Huohottaa öljyä venttiilikopan kannen ulkopuolelle tuosta kohtaa, joten anturin moninapaliitin ui öljyssä -> viallista dataa -> käyntihäröjä.

                Osa# 7:


                Helppo tarkistaa ottamalla öljykorkki irti ja raottamalla muovisuojaa (osa# 9)
                Last edited by Dualfun; 04-12-2015, 08:18.
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                E30 325i Touring
                ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                E28
                ///M535i '87 zinnoberrot
                ½ E46 316ti Compact
                ///M-Sport '04 imolarot2
                ½ E36
                ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • Alpina E34
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1122
                  • Masku

                  #23
                  Kävin äsken kurkkaamassa, niin näyttäisi että vuotaa tuosta aktuaattorimokkulan oikealla puolella olevasta liittimestä. Tuo on vissiin puolan liitin? Uittanut ensin tuon poteron täyteen ja siitä sitten valuttaa suoraan pakosarjalle..






                  Menee ilmeisesti vaihtoon o-renkaat #3 ja #4. Millä tuo tulpan holkki on kiinni?

                  Last edited by Alpina E34; 04-12-2015, 09:23.
                  E34 Lenz 536ds -89

                  E34 osille tarve:
                  https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                  Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                  Originally posted by T3
                  BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                  'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                  Comment

                  • Dualfun
                    Moderator
                    • Jan 2003
                    • 17812
                    • PKS

                    #24
                    Originally posted by Alpina E34 View Post
                    Kävin äsken kurkkaamassa, niin näyttäisi että vuotaa tuosta aktuaattorimokkulan oikealla puolella olevasta liittimestä. Tuo on vissiin puolan liitin? Uittanut ensin tuon poteron täyteen ja siitä sitten valuttaa suoraan pakosarjalle..


                    Menee ilmeisesti vaihtoon o-renkaat #3 ja #4. Millä tuo tulpan holkki on kiinni?

                    http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_3177
                    Aika selvä peli sinun tapauksessa sitten. 2-pytyn puolahan se siinä.

                    Vaihdoithan myös tuon tiivisteen joka kiertää aktuaattorimoottorin poteroa kun vaihdoit venakopan kannen tiivisteen, saattaisi siitäkin huohottaa? Tai sitten kasausvaiheessa on joku tiiviste, mahdollisesti tuo O-rengas (osa# 3) painunut huonosti paikalleen ja siksi tihkuttaa,

                    Tuo holkkihan jää sinne venttiilikopan kannen ja venttiikannen väliin, ei saa irti kuin irroittamalla sen venttiilikopan kannen uusiksi. On ihan painamalla kiinni venttiilikannessa. Tiivistesarjoihin yleensä kuuluu noi 3 & 4 osat, ja ne itse myös vaihdoin samalla kun venttilikopan kannen tiiviste(et) meni vaihtoon. Olipa samassa Erlingin setissä tuo valvetronicin hall-anturin tiiviste josta aiemmin oli juttua.
                    Last edited by Dualfun; 08-12-2015, 12:45.
                    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                    E30 325i Touring
                    ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                    E28
                    ///M535i '87 zinnoberrot
                    ½ E46 316ti Compact
                    ///M-Sport '04 imolarot2
                    ½ E36
                    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                    Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                    Comment

                    • Alpina E34
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2005
                      • 1122
                      • Masku

                      #25
                      En vielä vaihtanut mitään, kun laitoin lisää tiippareita tilaukseen. Autoliikkeen piikkiin meni siis heti oston jälkeen uusi venttiilikoppa kun vanha oli halki. Nämä tiivisteet päätin vaihtaa itse, niin tuleepahan kunnolla tehdyksi Vaihdan samaan syssyyn nuo alipainepumpun o-renkaat. KL-varaosien kopan sarjassa ei tullut muuta kuin venakopan tiivisteet isompi ja pienempi. Hain sitten erikseen nuo tulppien holkkien o-renkaat mittojen perusteella.

                      Mitäs raati suosittelee noihin venakopan tiivisteen kulmakohtiin? Hylomar? Musta RTV? Vai laitanko mitään tatinaa?

                      Tuolla hyviä kuvia:

                      DIY Disclaimer: I hold no responsibility should anything goes wrong when you decided to follow my guide. It’s strictly meant as a reference ...
                      Last edited by Alpina E34; 08-12-2015, 14:08.
                      E34 Lenz 536ds -89

                      E34 osille tarve:
                      https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                      Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                      Originally posted by T3
                      BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                      'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                      Comment

                      • Alpina E34
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2005
                        • 1122
                        • Masku

                        #26
                        Voi jeesus pitihän se arvata että on taas insinööri ollut suunnittelemassa.. Nuo #2 ja #3 pyttyjen tulppien holkkien o-renkaat saa vaihdettua vaan irrottamalla koko nokkakehdon! Ja tietty #2 pytty vuotaa Taitaapa kotityökaluilla jäädä tekemättä...
                        E34 Lenz 536ds -89

                        E34 osille tarve:
                        https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                        Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                        Originally posted by T3
                        BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                        'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                        Comment

                        • Antti O
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6926
                          • N/A

                          #27
                          We provide an easy to follow DIY guide to replacing a gasket on the BMW N42 and N46 engine to prevent the loss of oil and engine smoking.


                          Eihän tuo nyt näytä niin pahalta projektilta?

                          Comment

                          • mynni
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2006
                            • 159

                            #28
                            Originally posted by Antti O View Post
                            http://powerdevelopments.co.uk/n42-a...r-cover-gasket

                            Eihän tuo nyt näytä niin pahalta projektilta?
                            kyllä 2 ja 3 syl. holkkien tiivisteet on ikävä vaihtaa
                            ex: e61 525da -07 lci "m-sport"
                            ex: e46 316 touring -02
                            ex: e39 523i -96
                            ex: e36 325i coupe avus edition -94
                            ex. e28 520i -85
                            ex. e21 316/2.0 -77

                            Comment

                            • suppari
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4048
                              • Turku

                              #29
                              Originally posted by Alpina E34 View Post
                              Voi jeesus pitihän se arvata että on taas insinööri ollut suunnittelemassa.. Nuo #2 ja #3 pyttyjen tulppien holkkien o-renkaat saa vaihdettua vaan irrottamalla koko nokkakehdon! Ja tietty #2 pytty vuotaa Taitaapa kotityökaluilla jäädä tekemättä...
                              Juu valvetronic irti
                              sigpic
                              P:0409699000

                              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                              huollot/korjaukset!

                              BMW E&F sarjaan.
                              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                              Comment

                              • Alpina E34
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2005
                                • 1122
                                • Masku

                                #30
                                Originally posted by Antti O View Post
                                http://powerdevelopments.co.uk/n42-a...r-cover-gasket

                                Eihän tuo nyt näytä niin pahalta projektilta?

                                Tuo onkin helppo, mutta ei saa vaihdettua 2 ja 3 pytyn tiippareita. Noh. Ahokkalle soittoa huomenna..

                                Olis pitäny pysyä maamoottoreissa
                                E34 Lenz 536ds -89

                                E34 osille tarve:
                                https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                                Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                                Originally posted by T3
                                BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                                'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎