Ohjeistus:
Originally posted by Zoui
View Post
Miksi tuoda käytetty auto japanista?
- JDM–autot, kattava valikoima edullisia Skyline, Suprat, RX-7, yms. klassikko japanilaisia.
- Eurooppalainen tai amerikkalainen vanhempi auto pienellä ajosuoritteella ja hyvillä varusteilla, joita ei täällä ole totuttu näkemään. Tarjolla jopa yli 30 vuotta vanhoista autoista joilla on ajettu esim 20tkm.
- Yleensä vuosimalleista 2004 ja vanhemmat, 90-luvun tavallisia käyttöautoja tarjolla myös vähän ajettuna ja tuonnin mielestä kannattavan hintaisena
- Japanissa autot ovat pääasiassa ruosteettomia
Erikoisuudesta esimerkkinä, että esim E38 750iL –malleissa oli käytännössä vakiona high-end –takatilat tarjottimineen jne. Ei vaan Euroopassa…
Mitä kuluja tuonti sisältää?
Tiivistelmä:
- Auton hinta huutokaupassa; esimerkiksi 240.000 jeniä
- Välittäjän palkkio; esimerkiksi 100.000 jeniä (Yleensä 100-160.000jpy, muista selvittää mitä palkkio sisältää)
- Satunnaiskulut Japanissa (mikäli välittäjän palkkio ei niitä sisällä)
- Rahti, eli laivayhtiön lasku; esimerkiksi Ro-Ro hankoon voi olla 190.000 jeniä, selvitä aina ajankohtainen hinta.
- Tulli suomessa, kaikki edellä mainitut yhteensä, niistä 10%
- Tulli perii myös tullauksen yhteydessä alv 24%
Näiden maksamisen jälkeen auton voi viedä pois hangon satamasta ja se vastaa normaalia saksantuonti autoa.
Miten auto ostetaan japanista?
Japanissa on huutokauppajärjestelmä, jossa huutokaupat ottaa autoja myytäväksi ja toimivat "puolueettomina tavaran tarkastajina". Huutokauppa tekee jokaisesta autosta ns Auction sheetin, jossa kerrotaan auton ominaisuudet, viat ja puutteet. Jos auction sheetissä on virhe, niin niille voi reklamoida ja se voi olla kaupan purun peruste (jos virhe on tarpeeksi iso). huutokauppaan voi viedä kuka tahansa autonsa myytäväksi.
Huutokauppafirmoja on mm. USS, CAA, Hanaten, JU jnejne, niitä on about monta. lIsäksi niillä on toimipisteitä eri kaupungeissa, esim USS Tokyo, USS Yokohama jne. Tyypillisesti näiden huutokauppojen kautta myydään 20-30 TUHATTA autoa, JOKA PÄIVÄ. Huutokauppaan voi fyysisesti mennä huutamaan autoja vain akkreditoitu ostaja, ja syy löytyy tältä videolta: https://www.youtube.com/watch?v=kHtbAZ5zZ90
Eli yhden auton huutokauppa kestää sellaiset 5-30sec, ja samaan aikaan huudetaan parhaimmillaan neljää autoa. Siinä ei keskiverto autonostajan jahkailut auta kun hintapäätös pitää tehdä sekunnin murto-osissa.
Autokauppiaat ja erityiset välitysliikkeet (agentit) ostavat huutokaupoissa autoja asiakkaidensa toimeksiannosta (eli meidän tavallisten kuolevaisten, joilla menee viikko poikineen pohtiessa että voiko siitä korollasta maksaa 2000€ vai pitäisikö tinkiä vielä 50€). Välitysliikkeelle on se ja sama mistä huutokaupasta he sitä raatoa huutavat, niille on tärkeintä että heillä on mahdollisimman laajasti eri huutokaupat webissään, jotta saavat mahdollisimman paljon asiakkaita. Tästä syystä on se ja sama sinänsä miltä välittäjältä katsot niitä autoja, kaikilla näkyy tyypillisesti kaikki. Välittäjät ottavat palkkion, feen, siitä että huutavat auton, tekevät kaikki pakolliset tanssikuviot ja paperityöt sekä järjestävät autosi laivaan. Japanin pään kustannuksista (auto, välittäjä, muut kulut) muodostuu FOB-hinta (Free On Board, eli vapaasti laivassa).
Eli; sinun kontaktipisteesi on välittäjä, ja välittäjät myy kaikkea, sinun pitää valita mahdollisimman hyvä välittäjä, ja se saattaa jopa olla se vaikein asia.
Välittäjän valinta
Välittäjän valinnassa on tärkeintä katsoa, mitä minkäkin välittäjän fee sisältää ja mitä se maksaa. esim sisältääkö se rahdit japanin sisällä (esim yokohamasta välittäjän omaan varastoon odottamaan laivausta) tai sisältääkö se japanin lain mukaisen säteilytarkistuksen. Muita on auton poistaminen japanin rekisteristä, valokuvien ottaminen satamassa, irtotavaran ja lisäavainten kerääminen autosta ja lähetys sinulle Suomeen heti kun auto on lastattu laivaan jnejne. OLE TARKKANA, kaikilla välittäjillä on hieman erilainen hinnoittelutapa, ja jos erehdyt hunaja-ansaan eli halpaan perushintaan (esim 60kJPY), niin tod näk sinulle tulee jokaisesta toimenpiteestä lisäkuluja, esim auton toimitus huutokaupasta välittäjän varastoon: 40kJPY. jne. Varminta on ottaa välittäjä, jolla on järjellinen hintataso suhteessa tehtävään työhön, ja joka ilmoittaa sinulle FOB-hinnan ennen kuin asetat depositin (vakuusmaksu, joka pitää maksaa välittäjälle ennen kuin alkavat huutamaan autoa sinulle).
Voit kysyä esim näin: jos ostan 100000JPY auton, niin kuinka paljon se maksaa minulle FOB? tällöin FOB-hinnan ja auton huutokauppahinnan välinen erotus pitää sisällään KAIKKI kulut, eikä yllätyksiä pitäisi päästä syntymään. Tätä kirjoitettaessa on syksy 2015, ja sellainen normaali välityshinta FOB on 100-150kJPY, riippuen vähän välittäjästä ja siitä, että haluatko jonkun fyysisesti tarkastavan auton ennen huutokauppaa.
Välittäjän valinnassa kannattaa huomioida kuinka kauan välittäjä on toiminut japanissa ja kuinka helposti yhteydenpito oman agenttisi kanssa onnistuu.
Rahansiirrot japaniin tapahtuvat pääsääntöisesti tilisiirtona, jonka suorittaminen verkkopankissa ei ole juuri normaalia laskun maksamista hankalampaa. Jotkin agentit kelpuuttavat myös Paypal maksuja.
Mitä autosta tiedetään huutokaupassa?
Huutokauppafirma tekee ns Auction sheetin, jossa listataan auton ulkokuoren ja sisäpuolen viat ja puutteet (kolhtu, naarmut, penkkien kunto, puuttuuko osia jne), kerrotaan korjaushistoria (esim vaihdettu lokasuoja jne), kerrotaan havaitut viat (esim automaatti töksähtelee, ikkunahissi ei toimi jne). Auction sheetistä näkee jo nopealla vilkaisulal peruskunnon Graden perusteella: auton ulkopuolinen/tekninen kunto kerrotaan numerolla tai tähdellä (1-5, jossa viisi on paras ja *=ei liiku omin voimin) ja sisäpuolinen kunto kirjaimella (A-D, jossa A paras). lisäksi kolhut merkitään erilaisin merkkiyhdistelmin, ja tässä linkki auction sheetin selvitykseen: http://www.eliteautoexportjapan.com/...ets-explained/
Kannatta tutustua tuohon sivuun ajatuksella. Lisäksi huutokauppa ottaa autosta 2-6 kuvaa, tyypillisesti kolme: edestä, takaa ja pelkääjän jalkatilasta
Grade arvosana – Kuvaus
S - Uusi auto, ikää alle 12kk ja ajettu alle 10tkm. Ulkoa ja sisältä virheettömässä kunnossa. (Liian uusia suomeen rekisteröitäväksi)
6 - Alle 3-vuotta vanha auto, katso yllä.
5 - Alle 50tkm ajettu, käytännössä naarmuton ulkokuoreltaan. Harvoin tavattava arvosana suomeen yleensä tuotavissa 2004 ja vanhemmissa autoissa.
4.5 - Alle 100tkm ajettu, siisti ja lähes naarmuton, turvallinen ostos kuntoluokaltaan.
4 - Alle 150tkm ajettu, autossa on muutamia naarmuja, katso sheetin kuvaus, kunto normaalia parempi ja ei tiedossa olevaa kolarihistoriaa. Turvallinen ja yleisin hankinta japanin huutokaupoista. Sisusta voi jo pitää sisällään pientä käytönjälkeä.
3.5 - Normaalikuntoinen ja niin sanottu keskiarvo auto, joka ei enää täytä yllä mainittuja kriteereitä. Naarmuja ja painaumia löytyy, katso sheetin kuvaus. Edullinen ja harkittava valinta puutteet huomioiden, usein silti japanissa keskiarvoinen auto on suomalaista vastaavaa paremmassa kunnossa ruosteettomuutensa ansiosta, mutta sisusta voi olla kuluneempi lyhyiden toistuvien matkoje ja kuuman ilmaston takia, kiinnitä huomita erilliseen sisustan kunto arvosanaan. (A-F)
3 - Huonokuntoinen ja ulkokuori sisältää useita lommoja sekä naarmuja. Älä harkitse ostamista mikäli et ole hankkimassa esimerkiksi 70-luvun klassikkoautoja.
2 - Harvoin nähtävä grade, älä osta.
1 - Tuunattu tai modifioitu auto, esimerkiksi aftermarket ahdin, automaatti-manuaali konversio tai muu laajempi muutostyö.
RA - Miedosti kolaroitu, mutta jo korjattu yksilö. Tämä grade tarjoaa hyvän hinta/laatu suhteen, muista lukea sheet tarkkaan. (käännös)
R (A tai Rjapanilainen kirjain) - Autossa on jo korjattu kolarivaurio, lue sheet tarkkaan. Hankintana R-grade tarjoaa paljon vastinetta rahalla, mikäli valinta vain suoritetaan tarkkaan. Hyvin korjattu yksilö voi kunnoltaan olla parempi kuin grade 4 auto, mutta maksaa vain murto-osan ilman korjaushistoriaa olevasta autosta.
*** - Kolaroitu ja korjaamaton auto, tai muuten tekniikaltaan ajokunnoton auto.
Välittäjäsi tekee sinun pyynnöstäsi mielenkiintoisen ajoneuvon Auction Sheetistä käännöksen englanniksi. (veloituksetta, älä maksa käännöksestä) Eli jos auto muuten miellyttää niin rohkeasti vaan translation requestiä kehiin.
Ota huomioon, että aikaero Japaniin on seitsemän tuntia (japani edellä): se tarkoittaa, että siellä business hours on suomen aikaa 02:00 - 14:00 arkisin ja viikonloppuna 02:00-11:00. Jos tämän ajan ulkopuolella saat mahtiajatuksen translation requestistä, niin joudut odottelemaan seuraavaan aamuun. Sunnuntaisin toimistot ja huutokaupat ovat suljettuina.
Miten auto ostetaan?
- Tarjoamalla huutokaupassa haluttu summa välittäjän netissä olevan järjestelmän kautta tai sähköpostilla.
- Laske ennen tarjouksen jättämistä ”mitä kuluja tuonti sisältää” ohjeen mukaisesti kokonaiskulut.
- Tarjoa haluamasi summa, mutta muista että agentit yleensä käyttävät omaa harkintaa ja varaavat mahdollisuuden ylittää tarjouksen esimerkiksi 20.000jpy summalla. (Jos auto saa maksaa 400.000jpy, tarjoa vain 380.000jpy)
- Kun bidaamasi auton huutokauppa päättyy, tulee ilmoitus että miten huutokauppa päättyi:
1. WON: onnea, olet voittanut huutokaupan, parin päivän sisään tulee lasku!
2. SOLD: auto on myyty, mutta sinä et voittanut tällä kertaa, joku muu halusi sitä enemmän kuin sinä
3. UNSOLD: auton myyjä ei pitänyt korkeinta tarjousta riittäävänä korvauksena aujoneuvon luovuttamisesta, auto tulee tod. näk. ensi viikolla taas myyntiin.
Jos tulee SOLD tai UNSOLD, et ole saanut autoa. Agentille voi myös antaa ohjeeksi neuvotella auton hinnasta myyjän kanssa varsinaisen huutokaupan jälkeen, tällöin kauppa voi vielä onnistua pienellä viiveellä.
Jos tulee WON, olet ostanut auton ja voit jäädä odottamaan laskua agentilta autosta ja merirahdista.
Kun laskut autosta ja merirahdista on maksettu, agentti hoitaa käytännön toimet japanissa ja ostajan on aika vain odottaa auton saapumista suomeen.
Haluaisin nyt ensin vain katsella mitä autoja on myynnissä ja paljonko ne maksaa?
Laita selaimeesi osoite http://www.exportcar.jp ja vaihda kieleksi englanti.
Sivuston avulla voit kätevästi katsoa mihin hintaan autoja on myyty, jotta voit arvioida aikaisemmin esitetyn laskelman mukaan mitä mikäkin malli maksaa suomeen tuotuna.
Hinnat vaihtelevat suuresti, koska autot myydään huutokaupassa, jos löydät yhden myydyn esimerkiksi hintaan 500.000jpy, voi toinen täysin samanlainen yksilö silti tulla myydyksi esimerkiksi 100.000jpy - 1.000.000jpy.
- JDM–autot, kattava valikoima edullisia Skyline, Suprat, RX-7, yms. klassikko japanilaisia.
- Eurooppalainen tai amerikkalainen vanhempi auto pienellä ajosuoritteella ja hyvillä varusteilla, joita ei täällä ole totuttu näkemään. Tarjolla jopa yli 30 vuotta vanhoista autoista joilla on ajettu esim 20tkm.
- Yleensä vuosimalleista 2004 ja vanhemmat, 90-luvun tavallisia käyttöautoja tarjolla myös vähän ajettuna ja tuonnin mielestä kannattavan hintaisena
- Japanissa autot ovat pääasiassa ruosteettomia
Erikoisuudesta esimerkkinä, että esim E38 750iL –malleissa oli käytännössä vakiona high-end –takatilat tarjottimineen jne. Ei vaan Euroopassa…
Mitä kuluja tuonti sisältää?
Tiivistelmä:
- Auton hinta huutokaupassa; esimerkiksi 240.000 jeniä
- Välittäjän palkkio; esimerkiksi 100.000 jeniä (Yleensä 100-160.000jpy, muista selvittää mitä palkkio sisältää)
- Satunnaiskulut Japanissa (mikäli välittäjän palkkio ei niitä sisällä)
- Rahti, eli laivayhtiön lasku; esimerkiksi Ro-Ro hankoon voi olla 190.000 jeniä, selvitä aina ajankohtainen hinta.
- Tulli suomessa, kaikki edellä mainitut yhteensä, niistä 10%
- Tulli perii myös tullauksen yhteydessä alv 24%
Näiden maksamisen jälkeen auton voi viedä pois hangon satamasta ja se vastaa normaalia saksantuonti autoa.
Miten auto ostetaan japanista?
Japanissa on huutokauppajärjestelmä, jossa huutokaupat ottaa autoja myytäväksi ja toimivat "puolueettomina tavaran tarkastajina". Huutokauppa tekee jokaisesta autosta ns Auction sheetin, jossa kerrotaan auton ominaisuudet, viat ja puutteet. Jos auction sheetissä on virhe, niin niille voi reklamoida ja se voi olla kaupan purun peruste (jos virhe on tarpeeksi iso). huutokauppaan voi viedä kuka tahansa autonsa myytäväksi.
Huutokauppafirmoja on mm. USS, CAA, Hanaten, JU jnejne, niitä on about monta. lIsäksi niillä on toimipisteitä eri kaupungeissa, esim USS Tokyo, USS Yokohama jne. Tyypillisesti näiden huutokauppojen kautta myydään 20-30 TUHATTA autoa, JOKA PÄIVÄ. Huutokauppaan voi fyysisesti mennä huutamaan autoja vain akkreditoitu ostaja, ja syy löytyy tältä videolta: https://www.youtube.com/watch?v=kHtbAZ5zZ90
Eli yhden auton huutokauppa kestää sellaiset 5-30sec, ja samaan aikaan huudetaan parhaimmillaan neljää autoa. Siinä ei keskiverto autonostajan jahkailut auta kun hintapäätös pitää tehdä sekunnin murto-osissa.
Autokauppiaat ja erityiset välitysliikkeet (agentit) ostavat huutokaupoissa autoja asiakkaidensa toimeksiannosta (eli meidän tavallisten kuolevaisten, joilla menee viikko poikineen pohtiessa että voiko siitä korollasta maksaa 2000€ vai pitäisikö tinkiä vielä 50€). Välitysliikkeelle on se ja sama mistä huutokaupasta he sitä raatoa huutavat, niille on tärkeintä että heillä on mahdollisimman laajasti eri huutokaupat webissään, jotta saavat mahdollisimman paljon asiakkaita. Tästä syystä on se ja sama sinänsä miltä välittäjältä katsot niitä autoja, kaikilla näkyy tyypillisesti kaikki. Välittäjät ottavat palkkion, feen, siitä että huutavat auton, tekevät kaikki pakolliset tanssikuviot ja paperityöt sekä järjestävät autosi laivaan. Japanin pään kustannuksista (auto, välittäjä, muut kulut) muodostuu FOB-hinta (Free On Board, eli vapaasti laivassa).
Eli; sinun kontaktipisteesi on välittäjä, ja välittäjät myy kaikkea, sinun pitää valita mahdollisimman hyvä välittäjä, ja se saattaa jopa olla se vaikein asia.
Välittäjän valinta
Välittäjän valinnassa on tärkeintä katsoa, mitä minkäkin välittäjän fee sisältää ja mitä se maksaa. esim sisältääkö se rahdit japanin sisällä (esim yokohamasta välittäjän omaan varastoon odottamaan laivausta) tai sisältääkö se japanin lain mukaisen säteilytarkistuksen. Muita on auton poistaminen japanin rekisteristä, valokuvien ottaminen satamassa, irtotavaran ja lisäavainten kerääminen autosta ja lähetys sinulle Suomeen heti kun auto on lastattu laivaan jnejne. OLE TARKKANA, kaikilla välittäjillä on hieman erilainen hinnoittelutapa, ja jos erehdyt hunaja-ansaan eli halpaan perushintaan (esim 60kJPY), niin tod näk sinulle tulee jokaisesta toimenpiteestä lisäkuluja, esim auton toimitus huutokaupasta välittäjän varastoon: 40kJPY. jne. Varminta on ottaa välittäjä, jolla on järjellinen hintataso suhteessa tehtävään työhön, ja joka ilmoittaa sinulle FOB-hinnan ennen kuin asetat depositin (vakuusmaksu, joka pitää maksaa välittäjälle ennen kuin alkavat huutamaan autoa sinulle).
Voit kysyä esim näin: jos ostan 100000JPY auton, niin kuinka paljon se maksaa minulle FOB? tällöin FOB-hinnan ja auton huutokauppahinnan välinen erotus pitää sisällään KAIKKI kulut, eikä yllätyksiä pitäisi päästä syntymään. Tätä kirjoitettaessa on syksy 2015, ja sellainen normaali välityshinta FOB on 100-150kJPY, riippuen vähän välittäjästä ja siitä, että haluatko jonkun fyysisesti tarkastavan auton ennen huutokauppaa.
Välittäjän valinnassa kannattaa huomioida kuinka kauan välittäjä on toiminut japanissa ja kuinka helposti yhteydenpito oman agenttisi kanssa onnistuu.
Rahansiirrot japaniin tapahtuvat pääsääntöisesti tilisiirtona, jonka suorittaminen verkkopankissa ei ole juuri normaalia laskun maksamista hankalampaa. Jotkin agentit kelpuuttavat myös Paypal maksuja.
Mitä autosta tiedetään huutokaupassa?
Huutokauppafirma tekee ns Auction sheetin, jossa listataan auton ulkokuoren ja sisäpuolen viat ja puutteet (kolhtu, naarmut, penkkien kunto, puuttuuko osia jne), kerrotaan korjaushistoria (esim vaihdettu lokasuoja jne), kerrotaan havaitut viat (esim automaatti töksähtelee, ikkunahissi ei toimi jne). Auction sheetistä näkee jo nopealla vilkaisulal peruskunnon Graden perusteella: auton ulkopuolinen/tekninen kunto kerrotaan numerolla tai tähdellä (1-5, jossa viisi on paras ja *=ei liiku omin voimin) ja sisäpuolinen kunto kirjaimella (A-D, jossa A paras). lisäksi kolhut merkitään erilaisin merkkiyhdistelmin, ja tässä linkki auction sheetin selvitykseen: http://www.eliteautoexportjapan.com/...ets-explained/
Kannatta tutustua tuohon sivuun ajatuksella. Lisäksi huutokauppa ottaa autosta 2-6 kuvaa, tyypillisesti kolme: edestä, takaa ja pelkääjän jalkatilasta
Grade arvosana – Kuvaus
S - Uusi auto, ikää alle 12kk ja ajettu alle 10tkm. Ulkoa ja sisältä virheettömässä kunnossa. (Liian uusia suomeen rekisteröitäväksi)
6 - Alle 3-vuotta vanha auto, katso yllä.
5 - Alle 50tkm ajettu, käytännössä naarmuton ulkokuoreltaan. Harvoin tavattava arvosana suomeen yleensä tuotavissa 2004 ja vanhemmissa autoissa.
4.5 - Alle 100tkm ajettu, siisti ja lähes naarmuton, turvallinen ostos kuntoluokaltaan.
4 - Alle 150tkm ajettu, autossa on muutamia naarmuja, katso sheetin kuvaus, kunto normaalia parempi ja ei tiedossa olevaa kolarihistoriaa. Turvallinen ja yleisin hankinta japanin huutokaupoista. Sisusta voi jo pitää sisällään pientä käytönjälkeä.
3.5 - Normaalikuntoinen ja niin sanottu keskiarvo auto, joka ei enää täytä yllä mainittuja kriteereitä. Naarmuja ja painaumia löytyy, katso sheetin kuvaus. Edullinen ja harkittava valinta puutteet huomioiden, usein silti japanissa keskiarvoinen auto on suomalaista vastaavaa paremmassa kunnossa ruosteettomuutensa ansiosta, mutta sisusta voi olla kuluneempi lyhyiden toistuvien matkoje ja kuuman ilmaston takia, kiinnitä huomita erilliseen sisustan kunto arvosanaan. (A-F)
3 - Huonokuntoinen ja ulkokuori sisältää useita lommoja sekä naarmuja. Älä harkitse ostamista mikäli et ole hankkimassa esimerkiksi 70-luvun klassikkoautoja.
2 - Harvoin nähtävä grade, älä osta.
1 - Tuunattu tai modifioitu auto, esimerkiksi aftermarket ahdin, automaatti-manuaali konversio tai muu laajempi muutostyö.
RA - Miedosti kolaroitu, mutta jo korjattu yksilö. Tämä grade tarjoaa hyvän hinta/laatu suhteen, muista lukea sheet tarkkaan. (käännös)
R (A tai Rjapanilainen kirjain) - Autossa on jo korjattu kolarivaurio, lue sheet tarkkaan. Hankintana R-grade tarjoaa paljon vastinetta rahalla, mikäli valinta vain suoritetaan tarkkaan. Hyvin korjattu yksilö voi kunnoltaan olla parempi kuin grade 4 auto, mutta maksaa vain murto-osan ilman korjaushistoriaa olevasta autosta.
*** - Kolaroitu ja korjaamaton auto, tai muuten tekniikaltaan ajokunnoton auto.
Välittäjäsi tekee sinun pyynnöstäsi mielenkiintoisen ajoneuvon Auction Sheetistä käännöksen englanniksi. (veloituksetta, älä maksa käännöksestä) Eli jos auto muuten miellyttää niin rohkeasti vaan translation requestiä kehiin.
Ota huomioon, että aikaero Japaniin on seitsemän tuntia (japani edellä): se tarkoittaa, että siellä business hours on suomen aikaa 02:00 - 14:00 arkisin ja viikonloppuna 02:00-11:00. Jos tämän ajan ulkopuolella saat mahtiajatuksen translation requestistä, niin joudut odottelemaan seuraavaan aamuun. Sunnuntaisin toimistot ja huutokaupat ovat suljettuina.
Miten auto ostetaan?
- Tarjoamalla huutokaupassa haluttu summa välittäjän netissä olevan järjestelmän kautta tai sähköpostilla.
- Laske ennen tarjouksen jättämistä ”mitä kuluja tuonti sisältää” ohjeen mukaisesti kokonaiskulut.
- Tarjoa haluamasi summa, mutta muista että agentit yleensä käyttävät omaa harkintaa ja varaavat mahdollisuuden ylittää tarjouksen esimerkiksi 20.000jpy summalla. (Jos auto saa maksaa 400.000jpy, tarjoa vain 380.000jpy)
- Kun bidaamasi auton huutokauppa päättyy, tulee ilmoitus että miten huutokauppa päättyi:
1. WON: onnea, olet voittanut huutokaupan, parin päivän sisään tulee lasku!
2. SOLD: auto on myyty, mutta sinä et voittanut tällä kertaa, joku muu halusi sitä enemmän kuin sinä
3. UNSOLD: auton myyjä ei pitänyt korkeinta tarjousta riittäävänä korvauksena aujoneuvon luovuttamisesta, auto tulee tod. näk. ensi viikolla taas myyntiin.
Jos tulee SOLD tai UNSOLD, et ole saanut autoa. Agentille voi myös antaa ohjeeksi neuvotella auton hinnasta myyjän kanssa varsinaisen huutokaupan jälkeen, tällöin kauppa voi vielä onnistua pienellä viiveellä.
Jos tulee WON, olet ostanut auton ja voit jäädä odottamaan laskua agentilta autosta ja merirahdista.
Kun laskut autosta ja merirahdista on maksettu, agentti hoitaa käytännön toimet japanissa ja ostajan on aika vain odottaa auton saapumista suomeen.
Haluaisin nyt ensin vain katsella mitä autoja on myynnissä ja paljonko ne maksaa?
Laita selaimeesi osoite http://www.exportcar.jp ja vaihda kieleksi englanti.
Sivuston avulla voit kätevästi katsoa mihin hintaan autoja on myyty, jotta voit arvioida aikaisemmin esitetyn laskelman mukaan mitä mikäkin malli maksaa suomeen tuotuna.
Hinnat vaihtelevat suuresti, koska autot myydään huutokaupassa, jos löydät yhden myydyn esimerkiksi hintaan 500.000jpy, voi toinen täysin samanlainen yksilö silti tulla myydyksi esimerkiksi 100.000jpy - 1.000.000jpy.
Comment