Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW Japanista II - (FAQ + muita merkkejä)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zoui
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 6350
    • Tampere

    BMW Japanista II - (FAQ + muita merkkejä)

    Miksi tuoda käytetty auto japanista?

    - JDM–autot, kattava valikoima edullisia Skyline, Suprat, RX-7, yms. klassikko japanilaisia.
    - Eurooppalainen tai amerikkalainen vanhempi auto pienellä ajosuoritteella ja hyvillä varusteilla, joita ei täällä ole totuttu näkemään. Tarjolla jopa yli 30 vuotta vanhoista autoista joilla on ajettu esim 20tkm.

    - Yleensä vuosimalleista 2004 ja vanhemmat, 90-luvun tavallisia käyttöautoja tarjolla myös vähän ajettuna ja tuonnin mielestä kannattavan hintaisena
    - Japanissa autot ovat pääasiassa ruosteettomia


    Erikoisuudesta esimerkkinä, että esim E38 750iL –malleissa oli käytännössä vakiona high-end –takatilat tarjottimineen jne. Ei vaan Euroopassa…

    Mitä kuluja tuonti sisältää?


    Tiivistelmä:
    - Auton hinta huutokaupassa; esimerkiksi 240.000 jeniä
    - Välittäjän palkkio; esimerkiksi 100.000 jeniä (Yleensä 100-160.000jpy, muista selvittää mitä palkkio sisältää)
    - Satunnaiskulut Japanissa (mikäli välittäjän palkkio ei niitä sisällä)
    - Rahti, eli laivayhtiön lasku; esimerkiksi Ro-Ro hankoon voi olla 190.000 jeniä, selvitä aina ajankohtainen hinta.
    - Tulli suomessa, kaikki edellä mainitut yhteensä, niistä 10%
    - Tulli perii myös tullauksen yhteydessä alv 24%



    Näiden maksamisen jälkeen auton voi viedä pois hangon satamasta ja se vastaa normaalia saksantuonti autoa.

    Miten auto ostetaan japanista?


    Japanissa on huutokauppajärjestelmä, jossa huutokaupat ottaa autoja myytäväksi ja toimivat "puolueettomina tavaran tarkastajina". Huutokauppa tekee jokaisesta autosta ns Auction sheetin, jossa kerrotaan auton ominaisuudet, viat ja puutteet. Jos auction sheetissä on virhe, niin niille voi reklamoida ja se voi olla kaupan purun peruste (jos virhe on tarpeeksi iso). huutokauppaan voi viedä kuka tahansa autonsa myytäväksi.

    Huutokauppafirmoja on mm. USS, CAA, Hanaten, JU jnejne, niitä on about monta. lIsäksi niillä on toimipisteitä eri kaupungeissa, esim USS Tokyo, USS Yokohama jne. Tyypillisesti näiden huutokauppojen kautta myydään 20-30 TUHATTA autoa, JOKA PÄIVÄ. Huutokauppaan voi fyysisesti mennä huutamaan autoja vain akkreditoitu ostaja, ja syy löytyy tältä videolta: https://www.youtube.com/watch?v=kHtbAZ5zZ90
    Eli yhden auton huutokauppa kestää sellaiset 5-30sec, ja samaan aikaan huudetaan parhaimmillaan neljää autoa. Siinä ei keskiverto autonostajan jahkailut auta kun hintapäätös pitää tehdä sekunnin murto-osissa.

    Autokauppiaat ja erityiset välitysliikkeet (agentit) ostavat huutokaupoissa autoja asiakkaidensa toimeksiannosta (eli meidän tavallisten kuolevaisten, joilla menee viikko poikineen pohtiessa että voiko siitä korollasta maksaa 2000€ vai pitäisikö tinkiä vielä 50€). Välitysliikkeelle on se ja sama mistä huutokaupasta he sitä raatoa huutavat, niille on tärkeintä että heillä on mahdollisimman laajasti eri huutokaupat webissään, jotta saavat mahdollisimman paljon asiakkaita. Tästä syystä on se ja sama sinänsä miltä välittäjältä katsot niitä autoja, kaikilla näkyy tyypillisesti kaikki. Välittäjät ottavat palkkion, feen, siitä että huutavat auton, tekevät kaikki pakolliset tanssikuviot ja paperityöt sekä järjestävät autosi laivaan. Japanin pään kustannuksista (auto, välittäjä, muut kulut) muodostuu FOB-hinta (Free On Board, eli vapaasti laivassa).
    Eli; sinun kontaktipisteesi on välittäjä, ja välittäjät myy kaikkea, sinun pitää valita mahdollisimman hyvä välittäjä, ja se saattaa jopa olla se vaikein asia.

    Välittäjän valinta

    Välittäjän valinnassa on tärkeintä katsoa, mitä minkäkin välittäjän fee sisältää ja mitä se maksaa. esim sisältääkö se rahdit japanin sisällä (esim yokohamasta välittäjän omaan varastoon odottamaan laivausta) tai sisältääkö se japanin lain mukaisen säteilytarkistuksen. Muita on auton poistaminen japanin rekisteristä, valokuvien ottaminen satamassa, irtotavaran ja lisäavainten kerääminen autosta ja lähetys sinulle Suomeen heti kun auto on lastattu laivaan jnejne. OLE TARKKANA, kaikilla välittäjillä on hieman erilainen hinnoittelutapa, ja jos erehdyt hunaja-ansaan eli halpaan perushintaan (esim 60kJPY), niin tod näk sinulle tulee jokaisesta toimenpiteestä lisäkuluja, esim auton toimitus huutokaupasta välittäjän varastoon: 40kJPY. jne. Varminta on ottaa välittäjä, jolla on järjellinen hintataso suhteessa tehtävään työhön, ja joka ilmoittaa sinulle FOB-hinnan ennen kuin asetat depositin (vakuusmaksu, joka pitää maksaa välittäjälle ennen kuin alkavat huutamaan autoa sinulle).

    Voit kysyä esim näin: jos ostan 100000JPY auton, niin kuinka paljon se maksaa minulle FOB? tällöin FOB-hinnan ja auton huutokauppahinnan välinen erotus pitää sisällään KAIKKI kulut, eikä yllätyksiä pitäisi päästä syntymään. Tätä kirjoitettaessa on syksy 2015, ja sellainen normaali välityshinta FOB on 100-150kJPY, riippuen vähän välittäjästä ja siitä, että haluatko jonkun fyysisesti tarkastavan auton ennen huutokauppaa.

    Välittäjän valinnassa kannattaa huomioida kuinka kauan välittäjä on toiminut japanissa ja kuinka helposti yhteydenpito oman agenttisi kanssa onnistuu.



    Rahansiirrot japaniin tapahtuvat pääsääntöisesti tilisiirtona, jonka suorittaminen verkkopankissa ei ole juuri normaalia laskun maksamista hankalampaa. Jotkin agentit kelpuuttavat myös Paypal maksuja.

    Mitä autosta tiedetään huutokaupassa?


    Huutokauppafirma tekee ns Auction sheetin, jossa listataan auton ulkokuoren ja sisäpuolen viat ja puutteet (kolhtu, naarmut, penkkien kunto, puuttuuko osia jne), kerrotaan korjaushistoria (esim vaihdettu lokasuoja jne), kerrotaan havaitut viat (esim automaatti töksähtelee, ikkunahissi ei toimi jne). Auction sheetistä näkee jo nopealla vilkaisulal peruskunnon Graden perusteella: auton ulkopuolinen/tekninen kunto kerrotaan numerolla tai tähdellä (1-5, jossa viisi on paras ja *=ei liiku omin voimin) ja sisäpuolinen kunto kirjaimella (A-D, jossa A paras). lisäksi kolhut merkitään erilaisin merkkiyhdistelmin, ja tässä linkki auction sheetin selvitykseen: http://www.eliteautoexportjapan.com/...ets-explained/
    Kannatta tutustua tuohon sivuun ajatuksella. Lisäksi huutokauppa ottaa autosta 2-6 kuvaa, tyypillisesti kolme: edestä, takaa ja pelkääjän jalkatilasta


    Grade arvosana – Kuvaus



    S - Uusi auto, ikää alle 12kk ja ajettu alle 10tkm. Ulkoa ja sisältä virheettömässä kunnossa. (Liian uusia suomeen rekisteröitäväksi)


    6 - Alle 3-vuotta vanha auto, katso yllä.


    5 - Alle 50tkm ajettu, käytännössä naarmuton ulkokuoreltaan. Harvoin tavattava arvosana suomeen yleensä tuotavissa 2004 ja vanhemmissa autoissa.


    4.5 - Alle 100tkm ajettu, siisti ja lähes naarmuton, turvallinen ostos kuntoluokaltaan.


    4 - Alle 150tkm ajettu, autossa on muutamia naarmuja, katso sheetin kuvaus, kunto normaalia parempi ja ei tiedossa olevaa kolarihistoriaa. Turvallinen ja yleisin hankinta japanin huutokaupoista. Sisusta voi jo pitää sisällään pientä käytönjälkeä.


    3.5 - Normaalikuntoinen ja niin sanottu keskiarvo auto, joka ei enää täytä yllä mainittuja kriteereitä. Naarmuja ja painaumia löytyy, katso sheetin kuvaus. Edullinen ja harkittava valinta puutteet huomioiden, usein silti japanissa keskiarvoinen auto on suomalaista vastaavaa paremmassa kunnossa ruosteettomuutensa ansiosta, mutta sisusta voi olla kuluneempi lyhyiden toistuvien matkoje ja kuuman ilmaston takia, kiinnitä huomita erilliseen sisustan kunto arvosanaan. (A-F)


    3 - Huonokuntoinen ja ulkokuori sisältää useita lommoja sekä naarmuja. Älä harkitse ostamista mikäli et ole hankkimassa esimerkiksi 70-luvun klassikkoautoja.


    2 - Harvoin nähtävä grade, älä osta.


    1 - Tuunattu tai modifioitu auto, esimerkiksi aftermarket ahdin, automaatti-manuaali konversio tai muu laajempi muutostyö.


    RA - Miedosti kolaroitu, mutta jo korjattu yksilö. Tämä grade tarjoaa hyvän hinta/laatu suhteen, muista lukea sheet tarkkaan. (käännös)


    R (A tai Rjapanilainen kirjain) - Autossa on jo korjattu kolarivaurio, lue sheet tarkkaan. Hankintana R-grade tarjoaa paljon vastinetta rahalla, mikäli valinta vain suoritetaan tarkkaan. Hyvin korjattu yksilö voi kunnoltaan olla parempi kuin grade 4 auto, mutta maksaa vain murto-osan ilman korjaushistoriaa olevasta autosta.


    *** - Kolaroitu ja korjaamaton auto, tai muuten tekniikaltaan ajokunnoton auto.

    Välittäjäsi tekee sinun pyynnöstäsi mielenkiintoisen ajoneuvon Auction Sheetistä käännöksen englanniksi. (veloituksetta, älä maksa käännöksestä) Eli jos auto muuten miellyttää niin rohkeasti vaan translation requestiä kehiin.


    Ota huomioon, että aikaero Japaniin on seitsemän tuntia (japani edellä): se tarkoittaa, että siellä business hours on suomen aikaa 02:00 - 14:00 arkisin ja viikonloppuna 02:00-11:00. Jos tämän ajan ulkopuolella saat mahtiajatuksen translation requestistä, niin joudut odottelemaan seuraavaan aamuun. Sunnuntaisin toimistot ja huutokaupat ovat suljettuina.

    Miten auto ostetaan?


    - Tarjoamalla huutokaupassa haluttu summa välittäjän netissä olevan järjestelmän kautta tai sähköpostilla.
    - Laske ennen tarjouksen jättämistä ”mitä kuluja tuonti sisältää” ohjeen mukaisesti kokonaiskulut.

    - Tarjoa haluamasi summa, mutta muista että agentit yleensä käyttävät omaa harkintaa ja varaavat mahdollisuuden ylittää tarjouksen esimerkiksi 20.000jpy summalla. (Jos auto saa maksaa 400.000jpy, tarjoa vain 380.000jpy)
    - Kun bidaamasi auton huutokauppa päättyy, tulee ilmoitus että miten huutokauppa päättyi:
    1. WON: onnea, olet voittanut huutokaupan, parin päivän sisään tulee lasku!
    2. SOLD: auto on myyty, mutta sinä et voittanut tällä kertaa, joku muu halusi sitä enemmän kuin sinä
    3. UNSOLD: auton myyjä ei pitänyt korkeinta tarjousta riittäävänä korvauksena aujoneuvon luovuttamisesta, auto tulee tod. näk. ensi viikolla taas myyntiin.

    Jos tulee SOLD tai UNSOLD, et ole saanut autoa. Agentille voi myös antaa ohjeeksi neuvotella auton hinnasta myyjän kanssa varsinaisen huutokaupan jälkeen, tällöin kauppa voi vielä onnistua pienellä viiveellä.

    Jos tulee WON, olet ostanut auton ja voit jäädä odottamaan laskua agentilta autosta ja merirahdista.


    Kun laskut autosta ja merirahdista on maksettu, agentti hoitaa käytännön toimet japanissa ja ostajan on aika vain odottaa auton saapumista suomeen.


    Haluaisin nyt ensin vain katsella mitä autoja on myynnissä ja paljonko ne maksaa?

    Laita selaimeesi osoite http://www.exportcar.jp ja vaihda kieleksi englanti.

    Sivuston avulla voit kätevästi katsoa mihin hintaan autoja on myyty, jotta voit arvioida aikaisemmin esitetyn laskelman mukaan mitä mikäkin malli maksaa suomeen tuotuna.

    Hinnat vaihtelevat suuresti, koska autot myydään huutokaupassa, jos löydät yhden myydyn esimerkiksi hintaan 500.000jpy, voi toinen täysin samanlainen yksilö silti tulla myydyksi esimerkiksi 100.000jpy - 1.000.000jpy.
    Last edited by Zoui; 14-12-2015, 15:41.
    Elämä on pihakivestä.
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    #2
    Miksi noi juustot lähes aina istuu sen penkin päällä jonka kunto eniten kiinnostais.

    Ja noitten kuvien laatu on kuin 0,5megaisella nmt-puhelimen kameralla pimeässä räpsittyjä. Luulis japanialaisten olevan digibittiguruja. :think

    Jos joku erehtyis samantasoisilla kuvilla nättiautoon autonsa myyntiin laittamaan niin sotahan siitä syttyis...

    Comment

    • Zoui
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 6350
      • Tampere

      #3
      Originally posted by nullzwei View Post
      Miksi noi juustot lähes aina istuu sen penkin päällä jonka kunto eniten kiinnostais.

      Ja noitten kuvien laatu on kuin 0,5megaisella nmt-puhelimen kameralla pimeässä räpsittyjä. Luulis japanialaisten olevan digibittiguruja. :think

      Jos joku erehtyis samantasoisilla kuvilla nättiautoon autonsa myyntiin laittamaan niin sotahan siitä syttyis...
      Se istuu siinä kun se ajaa sitä autoa :think

      Penkkien kunto on kerrottu huutokaupan sheetissä ja kai siinä on teknisiä rajoituksia mukana koska tuo systeemi on kuitenkin aika vanhaa perua. Tarkoitan siis satoja tuhansia kuvia ja kuvat vaihtuu 10 sekunnin välien tuhansilla eri päätteillä. Tuo nyt on vain tapa miten huutokauppa toimii, autonhan saa käydä ennen huutokauppaa katsomassa paikanpäällä, jos olet ostamassa niin se sinun agentti voi lähettää sinulle vaikka 10 kuvaa penkistä ennen kuin teet ostopäätöksen, jos sitä tarvitaan...

      No kuitenkin, näitä Z3 2.2 malleja saisi alle tonnilla japanissa.



      Elämä on pihakivestä.

      Comment

      • 599gtb
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2011
        • 490
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by Zoui View Post
        Se istuu siinä kun se ajaa sitä autoa :think

        Penkkien kunto on kerrottu huutokaupan sheetissä ja kai siinä on teknisiä rajoituksia mukana koska tuo systeemi on kuitenkin aika vanhaa perua. Tarkoitan siis satoja tuhansia kuvia ja kuvat vaihtuu 10 sekunnin välien tuhansilla eri päätteillä. Tuo nyt on vain tapa miten huutokauppa toimii, autonhan saa käydä ennen huutokauppaa katsomassa paikanpäällä, jos olet ostamassa niin se sinun agentti voi lähettää sinulle vaikka 10 kuvaa penkistä ennen kuin teet ostopäätöksen, jos sitä tarvitaan...

        No kuitenkin, näitä Z3 2.2 malleja saisi alle tonnilla japanissa.



        hyvä kontin täyte
        ex bmw 540ia e34 1993
        ex bmw e32 735i

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          #5
          Originally posted by Zoui View Post
          Editoidaan tähän vielä FAQ
          mä hitusen skriivailin tonne rojektipuolelle, jos siitä tekstistä mikään kelpaa tähän aloitukseen. vastaavasti olisin kiitollinen jos se mun teksti luettais asiantuntemuksella läpi etten nyt unohtanut mitään oleellista, viime yönä kun nukuin 2.5 tuntia (huutokauppa sulkeutui suomen aikaa 02.06....)
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • Zoui
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 6350
            • Tampere

            #6
            Ajattelin siihen fakkiin uhrata hiukan reilummin aikaa vielä kohtuu pian.

            Tuohon kuskinpenkki ihmettelyyn vielä, eli jos viikossa menee läpi vaikka 100.000kpl autoja, joista suurin osa uudehkoja japsipelejä, niin se varmaan toimii siinä käytössä tuo huutokauppajärjestelmä mainiosti. Eli ei siinä välttämättä ajatella muutamia 30 vuotta vanhoja autoja joita euroopassa haluttaisiin katsella, ne menee siinä mukana samoissa puitteissa. Viat kuitenkin kirjoitetaan ylös ja paperille näkyviin.

            Kontintäyte kiila, uudemmalla koneella oleva C4, muutama tonni japanissa ja suomessa sen kyllä joku keski-ikäinen hiukan turvonnut nahkaliivimies hakee pois. (Se kun menee koeajolle, ei pääse enää ulos autosta, pakko ostaa)

            Ok kuntoiset punaiset nahkapenkit, kulumaa jo löytyy.



            Elämä on pihakivestä.

            Comment

            • ea_M5
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2013
              • 205
              • Finland - Espoo/Turku

              #7
              Edellisen threadin lopussa oli juttua E39 M5:sta...

              E39 M5 on Japanissa melko harvinainen auto. Sitä meni Dingolfingin tehtaalta Japaniin uutena 205 kpl LHD-speksillä (DE91) ja lisäksi ainoastaan muutama RHD-spekseillä. DE91-speksiä valmistettiin 7895kpl ja valtaosa jäi tietenkin Eurooppaan.

              Tuossa on aika hyvä sivusto tuotantotilastoihin liittyen:

              2001 Le Mans Blue ///M5
              Black/Blue sport interior
              Titanium Trim
              Supersprint X-pipe

              Comment

              • Jani_88
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2010
                • 367
                • jkl

                #8
                Kun viime ketjussa modet puuttu siihen, että postailtiin muitakin kuin bemareita, niin pitäskö tän ketjun nimi olla vaan tyyliin joku "auto japanista"? Itse näkisin ketjussa mieluusti myös muita kuin bemareita

                Comment

                • Zoui
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 6350
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Jani_88 View Post
                  Kun viime ketjussa modet puuttu siihen, että postailtiin muitakin kuin bemareita, niin pitäskö tän ketjun nimi olla vaan tyyliin joku "auto japanista"? Itse näkisin ketjussa mieluusti myös muita kuin bemareita
                  Ajattelin ketjun yhdistyvän paremmin tuohon edelliseen vain lisäämällä II
                  Elämä on pihakivestä.

                  Comment

                  • 599gtb
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2011
                    • 490
                    • Vantaa

                    #10
                    Originally posted by ea_M5 View Post
                    Edellisen threadin lopussa oli juttua E39 M5:sta...

                    E39 M5 on Japanissa melko harvinainen auto. Sitä meni Dingolfingin tehtaalta Japaniin uutena 205 kpl LHD-speksillä (DE91) ja lisäksi ainoastaan muutama RHD-spekseillä. DE91-speksiä valmistettiin 7895kpl ja valtaosa jäi tietenkin Eurooppaan.

                    Tuossa on aika hyvä sivusto tuotantotilastoihin liittyen:

                    http://www.m5portal.com/forum/e39m5_...72&sectionid=3
                    Tämä johtuu varmasti siitä että on manuaali
                    Saisitko e60 osalta vastaavat tiedot?
                    ex bmw 540ia e34 1993
                    ex bmw e32 735i

                    Comment

                    • Jani_88
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2010
                      • 367
                      • jkl

                      #11
                      Originally posted by Zoui View Post
                      Ajattelin ketjun yhdistyvän paremmin tuohon edelliseen vain lisäämällä II
                      Joo ei mitään hätää, kunhan tähän annetaan postata muitakin kuin benareita

                      Comment

                      • Sami.
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2007
                        • 2527
                        • Lahti

                        #12
                        Originally posted by Jani_88 View Post
                        Itse näkisin ketjussa mieluusti myös muita kuin bemareita
                        Kuin myös!

                        Ja vielä kun ei modeilta tullut keppiä ni kysynpä oliko Zouilla tietoa tämän nissanin tilasta nykysin? Lempalla oli erivärisenä vielä ainakin jokunen vuosi sitten, mut sen jälkeen hävis johonkin..
                        eDIRTY
                        kliks

                        Comment

                        • Zoui
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 6350
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Sami. View Post
                          Kuin myös!

                          Ja vielä kun ei modeilta tullut keppiä ni kysynpä oliko Zouilla tietoa tämän nissanin tilasta nykysin? Lempalla oli erivärisenä vielä ainakin jokunen vuosi sitten, mut sen jälkeen hävis johonkin..
                          Ei ol mitään hajua, jotain juttua kuullut että tekniikkapuoli olis osina myyty pois.
                          Elämä on pihakivestä.

                          Comment

                          • ea_M5
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2013
                            • 205
                            • Finland - Espoo/Turku

                            #14
                            **************************************
                            Tämä johtuu varmasti siitä että on manuaali
                            Saisitko e60 osalta vastaavat tiedot?
                            **************************************

                            Samalta sivustolta löytyy kaikki tilastot E28:sta lähtien.

                            E60 M5:

                            708 x LHD + 656 x RHD = 1364kpl

                            E61 M5:sta ei suoraan tehtaalta Japaniin viety ollenkaan.

                            2001 Le Mans Blue ///M5
                            Black/Blue sport interior
                            Titanium Trim
                            Supersprint X-pipe

                            Comment

                            • 599gtb
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2011
                              • 490
                              • Vantaa

                              #15
                              Originally posted by ea_M5 View Post
                              **************************************
                              Tämä johtuu varmasti siitä että on manuaali
                              Saisitko e60 osalta vastaavat tiedot?
                              **************************************

                              Samalta sivustolta löytyy kaikki tilastot E28:sta lähtien.

                              E60 M5:

                              708 x LHD + 656 x RHD = 1364kpl

                              E61 M5:sta ei suoraan tehtaalta Japaniin viety ollenkaan.

                              http://www.m5portal.com/forum/e60m5_del_exp.asp
                              Aivan mieletön ero
                              Zoui voisi nyt tähän kaivaa että mihin hintaan m5 e60 mallia saa japanista jos jaksat ei ole pakko
                              ex bmw 540ia e34 1993
                              ex bmw e32 735i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎