Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tuontiauto, maahantuoja ja tehdastakuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Taski
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2009
    • 384
    • Tampere

    #16
    Originally posted by brainsurgery View Post
    virallisena maahantuojana toimiminen asettaa tiettyjä velvollisuuksia
    Tämä ei vain mahdu omaan käsitykseeni. Millä tapaa maahantuoja on virallinen autollesi jonka olet itse tuonut? Jos samaa merkkiä toisi esimerkiksi vaikkapa 5 eri yritystä suomeen, millä perusteella valitsisit niistä sen "virallisimman" joka mielestäsi on nyt korvausvelvollinen?
    Erikoismies Tampereen Kauniaisista.

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      #17
      Originally posted by Taski View Post
      Tämä ei vain mahdu omaan käsitykseeni. Millä tapaa maahantuoja on virallinen autollesi jonka olet itse tuonut? Jos samaa merkkiä toisi esimerkiksi vaikkapa 5 eri yritystä suomeen, millä perusteella valitsisit niistä sen "virallisimman" joka mielestäsi on nyt korvausvelvollinen?
      Kysymyksesi on Suomen osalta retorinen.

      Comment

      • brainsurgery
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2011
        • 1355
        • Helsinki

        #18
        Originally posted by Taski View Post
        Tämä ei vain mahdu omaan käsitykseeni. Millä tapaa maahantuoja on virallinen autollesi jonka olet itse tuonut? Jos samaa merkkiä toisi esimerkiksi vaikkapa 5 eri yritystä suomeen, millä perusteella valitsisit niistä sen "virallisimman" joka mielestäsi on nyt korvausvelvollinen?
        Tässä on esimerkkinä kamera. En ollut tietoinen, että autoihin pätevät eri säännöt.



        - Jos valmistaja on myöntänyt tuotteelle takuun, ja tällä tuotteella on virallinen maahantuoja Suomessa, niin silloin on mahdollista pyytää, että tuote korjataan Suomessa, kertoo johtaja Kirsi Leivo kilpailuvirastosta. Monet valmistajat lupaavat täysin vapaaehtoisestikin, että takuukorjauspalvelut saa muuallakin kuin ostomaassa, esimerkiksi koko EU:n alueella. Niinpä takuukorjausta ei välttämättä tarvitse penätä EU-pykäliin vedoton.
        Korjaus kotimaassa
        Mutta entä jos Saksasta ostetun kameran takuuehdoissa ei tunneta tilannetta, että tavara vioittuu Suomessa?
        No silloin voi vaatia juuri EU-sääntöihin vedoten, että paikallinen maahantuoja hoitaa takuukorjauksen Suomessa. EU-säädösten valossa ensimmäinen ehto tuliaisen korjaamiselle ostomaan ulkopuolella on se, että se on hankittu EU-alueelta.
        Toiseksi valtuutetun maahantuoja pitäisi myös tuoda samanlaista tuotetta Suomeen, ja näillä Suomessa myydyillä tuotteilla pitäisi olla valmistajan takuu Suomessa. Siis nimenomaan valmistajan myöntävä takuu, ei esimerkiksi myyjäliikkeen.
        Tuliaisen korjaamisesta voidaan siis kieltäytyä, jos vastaavaa tavaraa ei ole kaupan Suomessa.
        - Jos mallistossa on pieniä epäolennaisia eroja, se ei välttämättä vaikuta velvollisuuteen takuukorjata tuote, sanoo kilpailuviraston Leivo.
        - Mutta jos on sellaisia eroja, jotka vaikuttavat korjauksen toteuttamiseen, esimerkiksi varaosia ei ole saatavilla, niin silloin takuukorjausvelvoitetta ei ole.

        Comment

        • Babitzin
          BTCF Member
          • Jul 2009
          • 463
          • Kuopio

          #19
          Mercedes ainakin vaatii 100% merkkiliikkeen huoltohistorian, että tehtaan koritakuu säilyy voimassa. Vaikka onkin toisesta maasta tuotu, niin ei ollut kuulemma väliä. Omani aikanaan oli virosta tuotu, mutta yksi ei-merkkiliike huolto välissä katkaisi koritakuun ja omavastuuosuus olisi ollut xx%.

          Miten lie muilla saksalaisilla merkeillä? Fordilla tuntuu olevan kanssa erikoiset "koritakuut".
          F20 118i M-sport
          E63 M6
          Eskon Autopelti - Kolarikorjaukset, vahinkotarkastukset, automaalaukset, 50v kokemuksella.

          Comment

          • brainsurgery
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2011
            • 1355
            • Helsinki

            #20
            Originally posted by Babitzin View Post
            Mercedes ainakin vaatii 100% merkkiliikkeen huoltohistorian, että tehtaan koritakuu säilyy voimassa. Vaikka onkin toisesta maasta tuotu, niin ei ollut kuulemma väliä. Omani aikanaan oli virosta tuotu, mutta yksi ei-merkkiliike huolto välissä katkaisi koritakuun ja omavastuuosuus olisi ollut xx%.

            Miten lie muilla saksalaisilla merkeillä? Fordilla tuntuu olevan kanssa erikoiset "koritakuut".
            Ei saa kyllä nykyisin enää vaatia merkkiliikkeen huoltohistoriaa. Kuluttajat kun ovat lampaita, kaikki tällainen menee läpi.

            Kyllä sen pitää riittää, että auto on huollettu huolto-ohjelman mukaan. Esim. koritarkastukset tehty jne.

            Comment

            • Ioni79
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2006
              • 738

              #21
              Originally posted by brainsurgery View Post
              Ei saa kyllä nykyisin enää vaatia merkkiliikkeen huoltohistoriaa. Kuluttajat kun ovat lampaita, kaikki tällainen menee läpi.

              Kyllä sen pitää riittää, että auto on huollettu huolto-ohjelman mukaan. Esim. koritarkastukset tehty jne.
              Juurikin näin ja ohessa aiheesta.

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                #22




                EU:n ryhmäpoikkeusasetuksen mukaan auton omistaja saa vapaasti päättää, missä huollattaa autonsa ilman takuun raukeamista. Saman asetuksen mukaan auton takuu ei raukea, vaikka varaosina ei käytetä autovalmistajan merkkiä, kunhan varaosa täyttää valmistajan määrittämät laatukriteerit. Alkuperäinen asetus annettiin vuonna 2002. Vuonna 2010 annettiin uusi asetus, joka vastaa pääosiltaan aikaisempaa asetusta, mutta on tiukempi ja yksiselitteisempi. Vuonna 2010 annettu ryhmäpoikkeusasetus on voimassa vuoteen 2023 asti. Ryhmäpoikkeusasetuksen tavoitteena on kilpailun lisääminen ja auton huolto- ja korjauskustannusten merkittävä alentaminen

                Comment

                • Babitzin
                  BTCF Member
                  • Jul 2009
                  • 463
                  • Kuopio

                  #23
                  Noniin justiinsa Omakin tieto oli kyllä 2013 loppuvuodelta kun kysyin asiaa ja silloin annettiin näin olettaa.
                  Hyvä näin, niin ei ole sidoksissa merkkiliikkeisiin. Monessakaan kylässä ei välttämättä ole sitä marmoritiskiä.
                  F20 118i M-sport
                  E63 M6
                  Eskon Autopelti - Kolarikorjaukset, vahinkotarkastukset, automaalaukset, 50v kokemuksella.

                  Comment

                  • brainsurgery
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2011
                    • 1355
                    • Helsinki

                    #24
                    Tämäkin asia selvisi.

                    Olin yhteydessä euroopan kuluttajakeskukseen, ja sieltä infottiin, että paikallinen (suomalainen) maahantuoja ei ole vastuussa mistään, mitä on tuotu heidän myyntikanaviensa ohi maahan. Eli niiltä osin myös tuo aiemmin linkkaamani Ylen kuningaskuluttajan juttu on BS:ää.

                    Yksinkertaistettuna asia menee siten, että oli kyseessä tavara kuin tavara, ensin otetaan yhteyttä myyjäliikkeeseen, jos tuotteessa on jäljellä myyjän myöntämää takuuta. Jos ei ole mutta on valmistajan takuu edelleen voimassa, otetaan yhteyttä suoraan valmistajaan. Valmistaja voi sitten valtuuttaa paikallisen maahantuojan huollattamaan tavaran siellä lähistöllä, missä tavara nyt sattuukaan sijaitsemaan.

                    Sitä en tiedä, mitä sitten tehdään, jos valmistaja ei suostu takuunalaista tavaraa korjaamaan. Eikä ole niin paljon rahaa kiinni tässä, että jaksaisin alkaa ottamaan selvää.

                    Comment

                    • 9313juha
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 1272
                      • Ratissa vuodesta 1968

                      #25
                      Originally posted by brainsurgery View Post
                      Tämäkin asia selvisi.

                      Sitä en tiedä, mitä sitten tehdään, jos valmistaja ei suostu takuunalaista tavaraa korjaamaan. Eikä ole niin paljon rahaa kiinni tässä, että jaksaisin alkaa ottamaan selvää.
                      Hatunnosto ensiluokkaisesti läpi viedystä threadista. Varsinkin tästä loppukommentista. Liian usein jengi kyselee kaikenlaita foorumeilla ja sitten kun asiat saa selvitettyä, paskat nakkaa kertoa faktoja ja lopputuloksia eteenpäin edes niille, jotka tiedon lähteille mahdollisesti ohajsivat.Tälläisenään tästä on tulevaisuudessa apuaa jollekin, vaikka sinun olikin tyytyminen 50% korvaukseen. Joka sekin on mielestäni pirun hyvin.
                      Last edited by 9313juha; 21-01-2016, 13:53.
                      "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        #26


                        EU-alueella myyjällä on aina virhevastuu tuotteen virheistä, jotka olivat tavarassa jo ostohetkellä.

                        Comment

                        • brainsurgery
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2011
                          • 1355
                          • Helsinki

                          #27
                          Originally posted by nullzwei View Post
                          http://www.kkv.fi/Ajankohtaista/Uuti...kuukorjauksen/

                          EU-alueella myyjällä on aina virhevastuu tuotteen virheistä, jotka olivat tavarassa jo ostohetkellä.
                          Tuossa linkin takana asia onkin erittäin hyvin selitettynä.

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            #28
                            Lisää keppiä monopolille.



                            Tässä toinen, erillinen, mutta tähän yhteyteen kuuluva tapaus

                            "Kia hävisi vastikään myös toisen oikeustaiston. Ruotsissa markkinaoikeus päätti, että Kian myöntämä seitsemän vuoden takuu on oltava voimassa myös silloin, kun asiakas huollattaa autonsa huolto-ohjelman mukaisesti jossain muualla kuin Kian omassa merkkihuollossa."

                            Noin vaan! Reilusti yli kymmenen vuotta kestänyt suomalainen merkkiliikeboikottini saa näissä iloisissa merkeissä jatkua vaikka hamaan rollaattori-ikään saakka!
                            Last edited by nullzwei; 25-01-2016, 23:27.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎