Originally posted by brainsurgery
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Tuontiauto, maahantuoja ja tehdastakuu
Collapse
X
-
Erikoismies Tampereen Kauniaisista.
-
-
Originally posted by Taski View PostTämä ei vain mahdu omaan käsitykseeni. Millä tapaa maahantuoja on virallinen autollesi jonka olet itse tuonut? Jos samaa merkkiä toisi esimerkiksi vaikkapa 5 eri yritystä suomeen, millä perusteella valitsisit niistä sen "virallisimman" joka mielestäsi on nyt korvausvelvollinen?
Comment
-
-
Originally posted by Taski View PostTämä ei vain mahdu omaan käsitykseeni. Millä tapaa maahantuoja on virallinen autollesi jonka olet itse tuonut? Jos samaa merkkiä toisi esimerkiksi vaikkapa 5 eri yritystä suomeen, millä perusteella valitsisit niistä sen "virallisimman" joka mielestäsi on nyt korvausvelvollinen?
- Jos valmistaja on myöntänyt tuotteelle takuun, ja tällä tuotteella on virallinen maahantuoja Suomessa, niin silloin on mahdollista pyytää, että tuote korjataan Suomessa, kertoo johtaja Kirsi Leivo kilpailuvirastosta. Monet valmistajat lupaavat täysin vapaaehtoisestikin, että takuukorjauspalvelut saa muuallakin kuin ostomaassa, esimerkiksi koko EU:n alueella. Niinpä takuukorjausta ei välttämättä tarvitse penätä EU-pykäliin vedoton.
Korjaus kotimaassa
Mutta entä jos Saksasta ostetun kameran takuuehdoissa ei tunneta tilannetta, että tavara vioittuu Suomessa?
No silloin voi vaatia juuri EU-sääntöihin vedoten, että paikallinen maahantuoja hoitaa takuukorjauksen Suomessa. EU-säädösten valossa ensimmäinen ehto tuliaisen korjaamiselle ostomaan ulkopuolella on se, että se on hankittu EU-alueelta.
Toiseksi valtuutetun maahantuoja pitäisi myös tuoda samanlaista tuotetta Suomeen, ja näillä Suomessa myydyillä tuotteilla pitäisi olla valmistajan takuu Suomessa. Siis nimenomaan valmistajan myöntävä takuu, ei esimerkiksi myyjäliikkeen.
Tuliaisen korjaamisesta voidaan siis kieltäytyä, jos vastaavaa tavaraa ei ole kaupan Suomessa.
- Jos mallistossa on pieniä epäolennaisia eroja, se ei välttämättä vaikuta velvollisuuteen takuukorjata tuote, sanoo kilpailuviraston Leivo.
- Mutta jos on sellaisia eroja, jotka vaikuttavat korjauksen toteuttamiseen, esimerkiksi varaosia ei ole saatavilla, niin silloin takuukorjausvelvoitetta ei ole.
Comment
-
-
Mercedes ainakin vaatii 100% merkkiliikkeen huoltohistorian, että tehtaan koritakuu säilyy voimassa. Vaikka onkin toisesta maasta tuotu, niin ei ollut kuulemma väliä. Omani aikanaan oli virosta tuotu, mutta yksi ei-merkkiliike huolto välissä katkaisi koritakuun ja omavastuuosuus olisi ollut xx%.
Miten lie muilla saksalaisilla merkeillä? Fordilla tuntuu olevan kanssa erikoiset "koritakuut".F20 118i M-sport
E63 M6
Eskon Autopelti - Kolarikorjaukset, vahinkotarkastukset, automaalaukset, 50v kokemuksella.
Comment
-
-
Originally posted by Babitzin View PostMercedes ainakin vaatii 100% merkkiliikkeen huoltohistorian, että tehtaan koritakuu säilyy voimassa. Vaikka onkin toisesta maasta tuotu, niin ei ollut kuulemma väliä. Omani aikanaan oli virosta tuotu, mutta yksi ei-merkkiliike huolto välissä katkaisi koritakuun ja omavastuuosuus olisi ollut xx%.
Miten lie muilla saksalaisilla merkeillä? Fordilla tuntuu olevan kanssa erikoiset "koritakuut".
Kyllä sen pitää riittää, että auto on huollettu huolto-ohjelman mukaan. Esim. koritarkastukset tehty jne.
Comment
-
-
Originally posted by brainsurgery View PostEi saa kyllä nykyisin enää vaatia merkkiliikkeen huoltohistoriaa. Kuluttajat kun ovat lampaita, kaikki tällainen menee läpi.
Kyllä sen pitää riittää, että auto on huollettu huolto-ohjelman mukaan. Esim. koritarkastukset tehty jne.
Comment
-
-
EU:n ryhmäpoikkeusasetuksen mukaan auton omistaja saa vapaasti päättää, missä huollattaa autonsa ilman takuun raukeamista. Saman asetuksen mukaan auton takuu ei raukea, vaikka varaosina ei käytetä autovalmistajan merkkiä, kunhan varaosa täyttää valmistajan määrittämät laatukriteerit. Alkuperäinen asetus annettiin vuonna 2002. Vuonna 2010 annettiin uusi asetus, joka vastaa pääosiltaan aikaisempaa asetusta, mutta on tiukempi ja yksiselitteisempi. Vuonna 2010 annettu ryhmäpoikkeusasetus on voimassa vuoteen 2023 asti. Ryhmäpoikkeusasetuksen tavoitteena on kilpailun lisääminen ja auton huolto- ja korjauskustannusten merkittävä alentaminen
Comment
-
-
Noniin justiinsaOmakin tieto oli kyllä 2013 loppuvuodelta kun kysyin asiaa ja silloin annettiin näin olettaa.
Hyvä näin, niin ei ole sidoksissa merkkiliikkeisiin. Monessakaan kylässä ei välttämättä ole sitä marmoritiskiä.F20 118i M-sport
E63 M6
Eskon Autopelti - Kolarikorjaukset, vahinkotarkastukset, automaalaukset, 50v kokemuksella.
Comment
-
-
Tämäkin asia selvisi.
Olin yhteydessä euroopan kuluttajakeskukseen, ja sieltä infottiin, että paikallinen (suomalainen) maahantuoja ei ole vastuussa mistään, mitä on tuotu heidän myyntikanaviensa ohi maahan. Eli niiltä osin myös tuo aiemmin linkkaamani Ylen kuningaskuluttajan juttu on BS:ää.
Yksinkertaistettuna asia menee siten, että oli kyseessä tavara kuin tavara, ensin otetaan yhteyttä myyjäliikkeeseen, jos tuotteessa on jäljellä myyjän myöntämää takuuta. Jos ei ole mutta on valmistajan takuu edelleen voimassa, otetaan yhteyttä suoraan valmistajaan. Valmistaja voi sitten valtuuttaa paikallisen maahantuojan huollattamaan tavaran siellä lähistöllä, missä tavara nyt sattuukaan sijaitsemaan.
Sitä en tiedä, mitä sitten tehdään, jos valmistaja ei suostu takuunalaista tavaraa korjaamaan. Eikä ole niin paljon rahaa kiinni tässä, että jaksaisin alkaa ottamaan selvää.
Comment
-
-
Originally posted by brainsurgery View PostTämäkin asia selvisi.
Sitä en tiedä, mitä sitten tehdään, jos valmistaja ei suostu takuunalaista tavaraa korjaamaan. Eikä ole niin paljon rahaa kiinni tässä, että jaksaisin alkaa ottamaan selvää.Last edited by 9313juha; 21-01-2016, 13:53."Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View Posthttp://www.kkv.fi/Ajankohtaista/Uuti...kuukorjauksen/
EU-alueella myyjällä on aina virhevastuu tuotteen virheistä, jotka olivat tavarassa jo ostohetkellä.
Comment
-
-
Lisää keppiä monopolille.
Tässä toinen, erillinen, mutta tähän yhteyteen kuuluva tapaus
"Kia hävisi vastikään myös toisen oikeustaiston. Ruotsissa markkinaoikeus päätti, että Kian myöntämä seitsemän vuoden takuu on oltava voimassa myös silloin, kun asiakas huollattaa autonsa huolto-ohjelman mukaisesti jossain muualla kuin Kian omassa merkkihuollossa."
Noin vaan! Reilusti yli kymmenen vuotta kestänyt suomalainen merkkiliikeboikottini saa näissä iloisissa merkeissä jatkua vaikka hamaan rollaattori-ikään saakka!Last edited by nullzwei; 25-01-2016, 23:27.
Comment
-
Comment