Tuli hankittua koira eikä toi cabrio välttämättä ole ihan optimi kulkine enään mutta tämmönenhän sopisi hyvin!
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Saksasta / Euroopasta bongailtua (mobile/autoscout24/ebay)
Collapse
X
-
Originally posted by Niiickeee View PostTuli hankittua koira eikä toi cabrio välttämättä ole ihan optimi kulkine enään mutta tämmönenhän sopisi hyvin!Helkama S3000
Myydään kutosen alustaosia
This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla
Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"
Comment
-
-
Originally posted by mikkod View PostHöpö höpö meillä oli siinä avossa kaksi koiraa välillä mukana. Sai vetää katto auki niiden kanssa. Siellä ne oli tuulisuojan alla penkillä
Btw. Saksasta kun kattelee M5 farmareita niin ne kalleimmat on e34:sia. Milloin tää tapahtu? Eks ne just äsken ollut vielä halpoja? https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...y=PS&scopeId=C
Comment
-
-
Originally posted by Niiickeee View PostBtw. Saksasta kun kattelee M5 farmareita niin ne kalleimmat on e34:sia. Milloin tää tapahtu? Eks ne just äsken ollut vielä halpoja? https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...y=PS&scopeId=C
Ford Mondeo Mk3 STW
VW E-Golf 2015
BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus
Comment
-
-
Originally posted by Niiickeee View PostSaksasta kun kattelee M5 farmareita niin ne kalleimmat on e34:sia. Milloin tää tapahtu?[/url]
Jotain osviittaa löytyy vaikka täältä: www.hagerty.com - heidän datassa esim. E30 M3 näyttää tuplanneen arvonsa viimeisen 3v. aikana. Muillekin malleille näyttäisi että hinnat lähtee nousuun pikemminkin 20+ vuotta tuotannon päättymisen jälkeen eikä hetimiten kun siirtyvät BMW Classic:in hoteisiin rippikouluiässä. Japanin huutokauppahinnat voivat olla herkin indikaattori muutoksesta, mene ja tiedä :think
Comment
-
-
Originally posted by -Markus- View PostHah, saa kyllä varmaan hetken aikaa noita 50-60 tonnin "150tkm-200 tkm" E34 M5 farkkuja myydä...F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Väitän, että ne jolla on tällä hetkellä joku arvokkaampi auto hankittu sijoituskohteeksi, kannattaa alkaa miettiä vakavissaan sen likvidoimista. Nuorempi sukupolvi, kun ei ole yhtä innoissaan autoista enää, on hintojen systemaattinen lasku vain ajan kysymys. Veistokselliset pyörillä olevat taideteokset (bugatit, duesenbergit, v16 cadillacit, kompressorimersut jne.) ovat toinen luku, mutta nää kohtuu yleiset arkiautot joita tässäkin on referoitu tulevat pudottamaan arvoaan....
Comment
-
-
Hankala nähdä jo arvoaan nostaneiden klassikkojen hintojen kääntyvän ihan hetkessä laskuun kunhan bensaa vaan saa mittarista ja niillä ajamista ei kielletä. Kuten Turder totesi, niin potentiaaliset ostajat ovat suurilta osin sen ikäisiä, että heitä riittää vielä useammaksi vuosikymmeneksi, vaikka tulevaisuuden nuoriso hylkäisi autot kokonaan.“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Comment
-
-
Hankalahan sitä on ennustaa miten käy, mutta mikään yhden yön romahdus tuskin tulee. Ja nykynuoriso on aikaisintaan vasta n. 20 vuoden päästä siinä asemassa, että ne pystyy noita alkaen 50-100keur harrasteita hankkimaan, joten siinä vaiheessa kun heillä alkaa olemaan sanavaltaa markkinoilla kysynnän muodossa tai sen puuttuessa, on tässä vielä jokunen arvonnousutrendi ja kulttimallin haluttavuuden syntyminen edessä. Ja lisäksi kun arvonnousun elinkaari on lyhyt ja nopea (parissa vuodessa hinta yleensä tuplaantuu alkaen sieltä 10-20keur hintaluokasta ja kymmenessä vuodessa voi jo huoletta nostaa satojen prosenttien voitot), niin mahdollisuuksia on vielä paljon.
Arvoautopuolella on nyt paljon sellaisia sijoittajia, joita ei autot kiinnosta. Mutta sijoittavat koska autoissa on nyt hyviä tuottoja, edes osakkeissa ei pääse sellaisiin prosentteihin, vaikka nekin on nyt huippuarvokkaita. Tai on nostettu rahat osakkeista peläten kurssilaskua ja siirretty ne autoihin, asuntoihin tms. Eli jos/kun sijoitusinstrumenteissa tapahtuu muutosta, korkomarkkina muuttuu tms, joka saa ihmiset sijoittamaan muuallekin ja takaisin perinteisiin tuotteisiin kuten bondit, saattaa automarkkinoilta hävitä nämä pelkästään rahan vuoksi mukana olevat "ei-autoharrastajat", mikä taas voi heilauttaa automarkkinaa johonkin suuntaan.
Toisaalta arvoautoja ja harvinaisuuksia ruostuu, tuhoutuu, kolaroidaan jne koko ajan pois, eikä uusia tule niin hinnoissa se voi tehdä tietynlaisen hintakuilun, eli on vain ne tosi mintit vehkeet todella korkeissa hinnoissa ja sitten perusrapeat harrasteet pohjilla Jolloin vain pieni piiri pääsee käsiksi noihin kalliisiin autoihin ja sitten massa tyytyy niihin huonompiin mitä on jäljellä. Tällöin korkeita hintoja ylläpitämään ei tarvita kovinkaan paljon harrastajia, kun muutamat massimiehet vain kilpaa huutaa rmauctionissa ja hagertyssä.
Comment
-
-
Oma pohdinta ei tosiaan koskenut mitään varsinaisia arvoautoja, vaan ihan yleisesti klassikkoja. Uskoisin, että harva jotain kolmenelkkuja ostelee sijoitusmielessä ilman mitään kiinnostusta autoihin.
Menee ohi tämän ketjun otsikosta, mutta sinänsä mielenkiintoinen aihe, vaikka autot sijoitusinstrumenttina ei kiinnostakaan. On tullut mietittyä missä vaiheessa 2000-luvun alun autot käyvät pohjalla ja lähtevät nousuun, jos lähtevät. Bemarilta vaikka esimerkkinä e63 ensimmäiset vuosikerrat.“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Comment
-
-
Tällä hetkellä pohjat on jo nähty vuosituhannen vaihteen E38, E39 ja E46 mallien osalta ja niissä suunta on ylöspäin. E60, E90 jne hinnat laskevat varmaankin vielä. Eikö se tyypillinen hetki hintojen käännökselle ole noin 20-25 vuoden malli-ikä? Tässä pitää kuitenkin huomioida se, että mahdollinen arvonnousu koskee alkuvaiheessa tyypillisesti vain vähän ajettuja, "mint-kuntoisia" yksilöitä, kunnes sitten lopulta tarttuu niihin vähän heikompiinkin yksilöihin.
Comment
-
-
Originally posted by burtsi View PostEikö se tyypillinen hetki hintojen käännökselle ole noin 20-25 vuoden malli-ikä?
Tosin viimeisen noin vuoden aikana on näkyvissä pieni korjaus kohti normaalia ja jopa koviten nousseen n. 20v ikäisen harrastuskaluston hintojen korjaus alaspäin. Tämä näkyy mm. suurena tarjontana, tavallista suurempana pyyntihintojen hajontana, erittäin pitkinä myyntiaikoina ja myös HAGI indeksien laskuna. Markkinat näyttää odottavan edelleen joko hengen vetoa ja pientä korjausta alaspäin tai sitä koska pelkästään sijoitusmielessä kalustoa ostaneelta porukalta pettää hermot ja alkaa tietyn kaluston kunnon liuku alaspäin. Väitetään, että jotkut vanhat ketut jobbarit jotka on olleet mukana jo 80-luvun nousussa ja 90-luvun alun romahduksessa pitää nyt omaa varastoa absoluuttisen minimissä ja ottavat kaluston mielummin liikkeeseen myyntitlliin. Jos nousu olisi jatkuvaa kannattaisi kaikki tietysti ostaa sisään päivän hinnalla koska varaston arvo nousee kokoajan. Laskevilla markkinoilla kannattaa riski romahduksesta pitää mielummin muilla kun itsellä.
Markkinoilla ei näytä enää olevan muutaman vuoden takainen kova ostointo ja pelko päällä, että jos et osta tänään on laite huomenna tuplasti kalliimpi. Jos yleinen rahan hinta kallistuu huomattavasti voi alamäki olla nopeakin. Mikäli korot pysyy alhaalla on pitkä pysähtyneisyyden aika toki todennäköisempi kun romahdus. Yksittäiset mallit nousee edelleen mutta tietyn harrastekaluston 10-20-30%/vuosi yleinen nousu jota nähtiin muutama vuosi sitten tuskin jatkuu vaan -5-10% lasku muutaman seuraavan vuoden ajan on jopa todennäköisempi vaihtoehto kun nousun jatkuminen.
Markkinoiden kannalta ongelma on, että viimeisen 10-20 vuoden aikana on tehty aivan älyttömästi enemmän harrastuskalustoa kun tuota edeltävinä vuosikymmeninä. Johonkin nuo kaikki keskimoottoriset Italialaiset, nopeat Saksalaiset, isokoneiset Englantilaiset jne kalusto pitää työntää. Samaan aikaan tehtaat tekee edelleen kymmeniä tuhansia uusia erikoisautoja joka vuosi (Ferrari 7000 ja nousussa, Lambo jotain 3000 ja nousussa, Porsche useampi 10000 taka- ja keskimoottoria, muut saksalaiset kymmeniä tuhansia M, AMG ja RS jne) ja jotka on kaikki 10-15-20 vuoden kuluttua kilpailemassa samasta harrasteautojen ostajakunnasta kun nyt jo olemassa oleva kalusto. Uudet markkinat itä-Euroopassa ja Aasiassa syö toki osan mutta niissä ei vielä pitkään aikaan tule olemaan isoja markkinoita vanhoille autoille samalla tavalla kun lännessä. Siellä uusi on aina uusi menttaliteetti on voimissaan vielä pitkään eikä 20v kalusto kiinnosta monia maissa missä ei vielä joku vuosi sitten myyty yhtään uutta erikoisautoa.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
Comment