Semmosta aattelin kysästä, että sattuuko täällä foorumilla olemaan vaununvetäjiä tai saatikka sitten tosi karavaanareita? Muutama huomio itseltä tässä kun meillä tuli hommattua tuon auton jatkeeksi tuommonen 1400kg kok. massaltaan oleva vaunu, ja siis vetoautona E61 530xda -07 tehdasasenteisella sähkökoukulla. Eka huomiot n. 600 kilsan juhannusreissulta kyllä positiiviset, puhtia kyllä riittää ja auto näyttäisi tunnistavan tuon vaunun ja vaihtelee normi D-vaihteella kyllä ihan mukavasti, ei tarvi sport -puolta tai saatikka manuaalipuolta kyllä käyttää.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW ja caravaani
Collapse
X
-
Enpä voi sanoa omaavani juurikaan kokemusta vetohommista, mutta satunnaisesti on tullut vedettyä n. 1300 kg venepakettia E39 530da:n perässä. Sport-asennossa olen pitänyt keppiä, ettei ala tarjoamaan viitosta pesään. Tulee perässä hyvin huomaamattomasti ja rampeilla kaikki sujuu kuin tanssi.
Parin viikon päästä olisi takoitus nykäistä 1350 kg Hobbyn kanssa turnee Ruotsin Lappiin.
-
-
parina aikasempana kesänä on tehty sellaisia 1500-2000km lenkkejä vaunun kanssa. Suomessa toistaiseksi mutta nyt on tarkoitus tehdä reissu Etelä-Ruotsiin.
vaunut on olleet vuokrattuja ja noin 1400kg mutta nyt on pienempi tälle kesälle kun matkaa on enempi edessä. Hobby 500:lla mennään mutta painaa se sekin jotain 1200kg kait ja +7m kokonaispituus.
E91 330d vetää kyllä mitä vaan voiman puolesta . Omani on manuaali ja vedän 4-5 vaihteilla mutta 4:lla vain isommissa mäissä ettei turhaa jurnuta liian pienillä kierroksilla.
Aisapainosta E91 on tarkka ja todella kevyt pitää olla tai perä laahaa ja takarenkaat alkaa kulua. 20-30kg on ollut varmaan yleensä.
500 sarjalaisella olisi varmasti parempi tai X sarjalla vedellä mutta pärjää tälläkin. Talvisin vedellään monesti 2kelkan kärryä joka sekin pienen asuntovaunun verran painaa, siinä olisi 4 vedolla joskus jo kysyntääLast edited by TeemuT; 10-10-2019, 10:21.-TT-
F30 320d
Comment
-
-
1700 kiloa tulee ihan nätisti 4-pyttyisen dieselin perässäkin. Tosin vetoautoksi hommattu volkkarin Touareg hoitaa homman paljon eleettömämmin 3500kg sallitulla vetopainollaan.
Semmoisen havainnon tein, että kun olin vetänyt tolla F11:lla Avanttia motarilla 150 kilsaa, peräpäästä kuului selvää natinaa muutaman päivä sen jälkeen...
Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800
Ex:
e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Comment
-
-
Reissu on takana ja Hobby tuli koukussa ilman ongelmia. Vaunun kanssa kilometrejä tuli vajaa 2000 ja auton katolla oli kolme polkupyörää. Keskikulutus oli 12,6 l. Ruotsissa cruisella tasan 80 km/h ja Suomessa 89 km/h, laatikossa sportti päällä. Käytännössä maantiellä oli aina nelonen pesässä, ylämäissäkään ei pudottanut pienemmälle, vaikka Kiiruna-Narvik välillä on ihan oikeita mäkiäkin. Ei kehnommin 14-vuotiaalta malmikasalta.
Vaunussa oli kitkavetopää. Olipa miellyttävä ensikokemus.
Comment
-
-
En miellä itseäni karavaanariksi vaikka satunnaisesti tulee noilla liikuttuakin, mutta ammattina on vaunukauppias. Toki tulee työn puolesta vedettyä noita laatikoita melkeinpä päivittäin katsastukseen, satamasta, asiakkaalle jne., että varmaan joku 200tkm verran on vetokokemustakin kertynyt vuosien saatossa.
Comment
-
-
Originally posted by hietase View PostReissu on takana ja Hobby tuli koukussa ilman ongelmia. Vaunun kanssa kilometrejä tuli vajaa 2000 ja auton katolla oli kolme polkupyörää. Keskikulutus oli 12,6 l. Ruotsissa cruisella tasan 80 km/h ja Suomessa 89 km/h, laatikossa sportti päällä. Käytännössä maantiellä oli aina nelonen pesässä, ylämäissäkään ei pudottanut pienemmälle, vaikka Kiiruna-Narvik välillä on ihan oikeita mäkiäkin. Ei kehnommin 14-vuotiaalta malmikasalta.
Vaunussa oli kitkavetopää. Olipa miellyttävä ensikokemus.
Mitä tarkoittaa vaunun kitkavetopää?Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Tuollahan sen oli hietase jo maininnut, E39 530da.
Kitkavetopäässä kitkapinnat puristuu vetokuulaa vasten, ja täten vakauttaa vetopään ja sitäkautta koko vedettävän laitteen liikehdintää. Tai näin olen ainakin itse käsittänyt, korjatkoon joku fiksumpi jos olen väärässä. :thinkL322 4.4TDV8 -11 SUV Barolo Black
E86 3.0si -06 Coupe Silbergrau
E39 B10 -02 Touring Titansilber
E39 D10 -01 Touring Oxfordgrün II
E46 318i -98 Sedan Farngrün
E30 320i -89 Cabrio Diamantschwarz
E30 318is -88 2D Sedan Alpinweiss II
Comment
-
-
kitkavetopää on hyvä, ajo rauhallisempaa sen kanssa verrattuna tavalliseen.
Tänään lähtö Ruotsiin ja jossain Ölandin saaren suunnalla käydään mutka.
Perässä Hobby 500 -06 ja katolla pyöriä pari. Viime vuonna meni isomman 560 Hobbyn kanssa n 10.5L sadalla ja nyt on pienempi niin voisi 10L mennä rikki. Manuaali E91 330d vetää, ja ajetaan liikenteen mukana ei sen kummemmin yritetä säästellä dieseliä...-TT-
F30 320d
Comment
-
-
Juu, auto on siis E39 530da, ihan vakio.
Aika pihillä olette saaneet vaunun tulemaan. Olisihan se ollut kulutuksen kannalta toki järkevämpää ajaa ainakin vuoristoisemmilla osuuksilla ilman cruisea, olisi voinut ottaa hieman vauhtia ja ahtoja mäkiin. Nythän ylämäki tuli laatikolle aina "yllättäen" vastaan ja turbiinia luistatettiin rutkasti. Mutta olin laiska.
Comment
-
-
Originally posted by Hebbu ///M3 View PostOnko sitä kukaan bensa pimmerssillä vetäny homekoppia? Paljonko on kulutus noussut ja millä vauhdilla karkeasti, ja minkä kokoista koppia?
duke's garage:
Suzuki R50
E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
S38 S54 S62
instagram: _duuk
Comment
-
-
Mutta tuohan on tiisseli. Ei paha kulutus tuohon vauhtiin, tuo tdsa 90-92kmh liki 12litraa ja painasko vettyny solihveri sen 1000kg. Miettiny vaan jos omaanki koukkua, van jos alkaa 15l maistumaan niin erotuksella jo popit rakentaa toiseen autoon..
Yö aikaan asiallista 82kmh ja raskaat päästelee pysäkeillä ohi, on alta kymppiä tdsa ottanu.Sotkamo Connection
Comment
-
-
Originally posted by Hebbu ///M3 View PostOnko sitä kukaan bensa pimmerssillä vetäny homekoppia? Paljonko on kulutus noussut ja millä vauhdilla karkeasti, ja minkä kokoista koppia?
X3 3.0i:lla vetänyt kevyempää ja ei niin kevyttä venettä tässä ja kyllä toi automaatti nakkaa pienempää tupaan heti kättelyssä ja joutuu kiljuttamaan jos haluaa liikenteen sekaan edetä. Tietenkin jos on päivä aikaa kiihdyttää niin sitten pääsee rauhakseltaan. Paitsi ylämäkeen.
Sen verran olemattomat alaväännöt jopa tossa kolomen litran koneessa on (uskottelee itselleen kukakin mitä haluaa) että kannattaa miettiä.
Kulutus nousi tuommosesta 8,5-10,5 lukemista sinne 16-19 l/100 luokkiin. Toki maastonmuodot vaikuttaa.-22 Lexus ES300h
-08 Subaru Impreza
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
Comment