Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW:n tulevaisuus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aleksey
    Bimmer Rookie
    • Jan 2014
    • 38
    • Helsinki

    BMW:n tulevaisuus

    Tentti koittaa vasta muutaman tunnin päästä niin tässäpä on somasti luppoaikaa. Kerätäämpä polveilevaa keskustelua Bemarin tulevaisuuden näkymistä, ja ennen kaikkea hlökohtaisia mielipiteitä. Mielenkiinnosta kuulla kanssaihmisiä.


    Tekniikka: On arveluttanut jo pitkään tuo teknologinen seikka, kun kaikki viedään rytinällä sähköistymisen pariin, se on tänä päivänä muotijuttu. Miten tämän päivän uudet autot, vaikkapa G30 tulee toimimaan 15 vuoden päästä? Onko sitä mahdollista edes pitää tavan kansalaisella kalliiden (tod.näk. hajoavien) vermeidensä vuoksi kuten ikiliikkujiksikin jo todettuja E39:jä, jotka ovat edelleen oivia matkajuhtia ja uskonkin että niitä jossain vaiheessa tullaan vielä kaipaamaan ja kovasti..

    Fiilis: Antti Liinpää koeajoi 2014 sen aikaisen uuden 428i:n mistä itselläkin on lyhyt ajokokemus. Nykyajan tapaan 28i on 2.0 4-syl tuplaturbo ja sehän tiettyä BMW:n autenttisuutta kyllä syö. Minä en vaan kykene mieltämään sitä BMW-fiilikseen.. Ehkä olen konservatiivinen. Toisekseen autossa on muiden valmistajien tapaan tuotu kaiuttimista sisälle murinaa lisääviä äänitehosteita, aktiiviäänien lisäksi. Not like.
    Sisustan ja mekaniikan osat ovat myös uusissa vähän köpösen oloisia vrt. nyt vaikkapa E46 tai E39. E46sen vaihdelaatikkokin saa ajajalle tuntemuksen ettei tämä hajoa koskaan.

    Ekologisuus: Downsizingin sekä kaiken muunkin uuden tuotannon puhutaan sekä uskotaan lisäävän ekologisuutta, mutta miten on oikeasti asian laita :think ? Olen kuullut että ajovalot menevät vaihtoon uusissa autoissa umpioineen kun on sen aika, ja downsizattujen autojen EU-kulutukset/päästöt eivät pidä paikaansa kuten hiljattain VW myönsi. Eihän se ole ekoa lainkaan, kun polttimon sijasta vaihdetaan umpio

    Uusi auto on aina uusi auto, ja niissä oma viehätyksensä onkin. Mutta vanhat pitää puolensa vielä useissa asioissa. :think

    Tässäpä muutamia omia ajatuksia,

    Liittykää keskusteluun ja jakakaa mielipiteitänne!
  • mikron
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 2170
    • Himas

    #2
    Originally posted by Aleksey View Post
    EU-kulutukset/päästöt eivät pidä paikaansa kuten hiljattain VW myönsi. Eihän se ole ekoa lainkaan, kun polttimon sijasta vaihdetaan umpio
    On se jännä että vihreät poliitikot eivät tätä tajua vaan ovat vesi kielellä kun vanhoja autoja verotetaan entistä raskaammin kun ne on niin kovia saastuttamaan, valmistusprosessiahan he eivät ole tulleet ajatelleeksi. Vai tajuavatko mutta käyttävät aatetta hyväkseen päästäkseen politiikassa ylemmäksi ja sitä kautta tekemään tiliä? Eli kusettavat ituhippikannattajiaan.

    Taidan ajella koliysillä jatkossakin. E60/61 taitaa ainakin jäädä välistä ja siirryn siihen seuraavaan, oliko se nyt F10/11.

    Sisustassa voisivat ainakin mun mielestä palata persoonallisempaan ja perinteikkäämpään. Mersutkin tunnisti ennen sisustastaan kun ei kojetaulu ollut samanlainen muovinen joulukuusi mitä vaikka jaappanilaiset. Yksinkertainen on kaunista ja etenkin tehokasta.
    F11 530dA xDrive M-sport -13
    Ex:E39 525i Touring M-sport -03
    Ex: E38 740iA -98
    Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
    Ex: E39 523i -96
    Ex: E34 520i -89

    Comment

    • Aleksey
      Bimmer Rookie
      • Jan 2014
      • 38
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by mikron View Post
      On se jännä että vihreät poliitikot eivät tätä tajua vaan ovat vesi kielellä kun vanhoja autoja verotetaan entistä raskaammin kun ne on niin kovia saastuttamaan, valmistusprosessiahan he eivät ole tulleet ajatelleeksi. Vai tajuavatko mutta käyttävät aatetta hyväkseen päästäkseen politiikassa ylemmäksi ja sitä kautta tekemään tiliä? Eli kusettavat ituhippikannattajiaan.
      No ja juurikin tuo poliitikkojen kaksinaamainen peli itsensä hyväksi näkyy autoverotuksessa ja siihen liittyvissä muutoksissa. Eipä taida vihreän edustajatkaan kelpuuttaa muuta kuin max. 5v vanhaa edustusautoa, ja siinä vaiheessa CO2-arvot eivät enää paljon mieltä paina.

      Comment

      • hietase
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2012
        • 541
        • Espoo

        #4
        Ei BMW:n tulevaisuus ole sen erilaisempi kuin muidenkaan autonvalmistajien. Tavoite on myydä paljon autoja = tehdä tulosta. Kun samaan aikaan kaikkien puolueiden riveistä, niin Suomessa kuin muuallakin, löytyy niitä päättäjiä joiden mielestä kulutushyödykkeiden vähällä iällä on positiivinen korrelaatio niiden ekologisuuteen, ei ole ihme että uusia autoja tuputetaan kuluttajille ja vanhojen romutukseen kannustetaan.

        On helppoa katsoa valmistajan ilmoittamia lukuja esim. kulutukseen ja päästöihin liittyen ja verrata niitä vanhempien automallien vastaaviin. Kaikkien valmistajien uudet mallit ovat paperilla ympäristöystävällisempiä kuin vanhat, joten tämä sanoma on helppo perustella myös kaikelle kansalle. Jos yritämme katsoa kokonaiskuvaa ja mietimme tuotteen koko elinkaarta ja sen ns. ekologista selkäreppua, asiat eivät olekaan niin helppoja ymmärtää ja vertailu on vaikeampaa. Niinpä niistä ei haluta keskustella, sillä oma substanssiosaaminen ei riitä. Suurin osa poliitikoista ei ole kuullutkaan esim. käsitteestä MIPS (material input per service unit), joten he ovat aika helposti teollisuuden vietävissä. En usko että uuden auton valmistuskustannuksien todellisten ympäristövaikutusten selvittäminen olisi kovinkaan vaikeaa. Ne ovat epäilemättä aika suuret verrattuna normaalin tai normaalia pienemmän ajosuoritteen aiheuttamiin vaikutuksiin. Kaiken maailman romutusseteleillä ei saada mitään muuta konkreettista aikaan, kuin tuhotaan (ajoneuvo)historiaa.

        Auto on tainnut muuttua enemmän tavalliseksi kulutustavaraksi kuin ennen. Tuskin valmistajat tekevät enää tuotteitaan sillä ajatuksella, että ne ovat käytössä yhtä kauan kuin 20 tai 30 vuotta sitten. En ihmettelisi, vaikka esim. BMW:n tuotekehitysosastolla uuden auton elinkaareksi ajateltaisiin 8-10 vuotta. Sen ikäisenä, ajokilometreistä huolimatta, tuote katsottaisiin vanhentuneeksi ja sen "tuki" ajettaisiin alas. Tuella tarkoitan varaosien tuotantoa tai huollon saatavuutta (järkevään hintaan kaikista toimipisteistä). Auton uutena ostanut asiakas on se joka saa osakseen asiallisen jälkimarkkinoinnin. Ehkä toinen omistajakin. Siitä eteenpäin tällaisen vanhan ropposen omistaja on vain kiusankappale, joka häiritsee ydinliiketoimintaa, eli uusien autojen myyntiä.

        Vaikka autolehdistö on tehnyt paljastuksia lähes kaikkien valmistajien osalta kulutukseen ja päästöihin liittyen, eivät poliitikot korvaansa lotkauta. Eivät, vaikka päästöpohjaisessa verotuksessa tämän voisi nähdä jopa kansantaloudellisena asiana. Eivät, koska he eivät halua myöntää olleensa sinisilmäisiä narussa talutettuja pässejä ja näyttäytyisivät äänestäjilleen huonossa valossa. Ne seuraavat vaalithan on aina ihan nurkan takana. Niinpä bisnes jatkuu kuten ennenkin ja meitä 14-vuotiailla E39:illä ja muilla malmikasoilla ajavia pidetään asioista ymmärtämättöminä ja ympäristön tuhoajina.

        Comment

        • Basillicus
          Bimmer Rookie
          • Feb 2010
          • 153
          • Turku

          #5
          Itsellä on vähän erilaisia tuumia sähköistymistä ajatellen. Tyypillisesti esim. joku 5-sarjan bemu on Suomessa maksanut sen verran, että kohtuullisesti ajettua autoa alkaa saamaan jonkinlaiseen järkihintaan (joka henkilökohtaisesti on joku 100tkm ja 30k€) karvalakkina ehkä 4-5 vuoden päästä ja oikeasti tyydyttävästi varusteltua paljon myöhemmin. Tosin F10 hintakehitys on ollut tässä mielessä ehkä vielä hitaampaa, joten vaikea sanoa miten G30 kanssa käy. Tällä hetkellä on melko voll E60 alla ja huonompaan ei viitsisi vaihtaa, ja jos meinaa G30:n seuraavaksi hankkia niin se tulee varmasti menemään pitkälle 20-luvulle.

          Sähköautot voivat alkaa puskemaan markkinoille yllättävänkin nopeasti, joten mitenköhän houkutteleva ostos joku todnäk epäluotettavalla pienellä tuplaturbokoneella oleva käytetty Bemari on tuossa vaiheessa verrattuna Teslan yms. tuotoksiin? Etenkin jos lainsäädäntöä/verotusta ruuvattaisiin suosimaan sähköautoja (mistä tosin ei taida olla viitteitä).

          Jotenkin pelottaa, että BMW on jäänyt sähköautokehityksessä pahasti jälkeen, ja toisaalta päästörajoitusten ahdistamana moottoritekniikka menee koko ajan epäluotettavampaan suuntaan, ja jos tuo kostautuu se olisi helvetin iso sääli, koska kaikkine vikoineen yms. päivineen BMW:n autot ovat ajo-ominaisuuksiltaan, varustelultaan, tyyliltään yms. omaan makuun sellaisella tavalla jota mikään muu merkki ei pääse lähellekään.
          BMW E60 530iA LCI -07 Monacoblau
          ex: BMW E60 520i -04 Silvergrau

          Comment

          • Susiraja
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2004
            • 361
            • Helsinki

            #6
            Näitä samanlaisia pelkoja oon kuunnellu sen aikaa, kun itse olen ajellut autolla sen reilut 15v. "Ei nuo uudet autot kestä, ei noita kukaan kotosalla sit enää pysty korjaamaan, ajan nykysellä maailman loppuun kun tää on hyvä, jne...". Ei tosin noita 124 dieselmersuja tai E34 524td hirveesti liikenteessä näy, joten oletan että ihmiset ovat siirtyneet uudempiin autoihin.

            Se on totta, että autot ovat valmistajan kannalta enemmän kulutushyödykkeitä, koska järkikin sanoo, että se on bisnestä jos saadaan ajatus elämään auton maksimi-iän olemisesta 10v. Samalla tavalla noita nykyautoja ja Tesloja porukka purkaa myöhemmin harrastetalleilla ja lyövät sisään tehokkaampaa "9v paristoa tuplalaturilla"
            Se että onko harrastemerkkinä BMW, Tesla tai joku määrittää sitten kysynnän ja tarjonnan laki. Jos tuote on ihmisiä kiinnostava ja heillä siihen rahat riittää, niin sen merkkisillä laitteilla tulevaisuudessa ajellaan. Itse en mikään merkkifanaatikko ole, joten tarralla keulassa ei ole hirveää väliä jos tuote muuten miellyttää.
            www.finnishcodriver.blogspot.fi

            Comment

            • Aleksey
              Bimmer Rookie
              • Jan 2014
              • 38
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Susiraja View Post
              Näitä samanlaisia pelkoja oon kuunnellu sen aikaa, kun itse olen ajellut autolla sen reilut 15v. "Ei nuo uudet autot kestä, ei noita kukaan kotosalla sit enää pysty korjaamaan, ajan nykysellä maailman loppuun kun tää on hyvä, jne...". Ei tosin noita 124 dieselmersuja tai E34 524td hirveesti liikenteessä näy, joten oletan että ihmiset ovat siirtyneet uudempiin autoihin.
              Kyllä W124-korisia ainakin minä näen päivittäin niin nuorison kun varttuneempien ajossa. Jopa enemmän kun väyrysiä. Mutta niin.. on huomattu että isältä pojalle- valmistus ei palvele kuin kuluttajaa. Tämän tiedämme, nyt sitten tehdään teknisesti epävarmoja muovirimpuloita ja määrä korvaa laadun- periaatteella. Mitenköhän amerikkalaiset? Näkyyvät valmistavan vieläkin suuria määriä isolohkoja, corvette on edelleen jotain seittemää litraa iskutilavuudeltaan ja piunpaut välittäävät päästönormeista. Täytyykö tässä siirtyä jenkkipelien pariin tulevaisuudessa..

              Comment

              • j-a
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2005
                • 1522
                • PohojosPohojammaa

                #8
                Jep, se on jännä kun niitä jännitetään ettei tulevaisuudessa kukaan pysty enää mitään korjaamaan. Tottakai pystyy, muttei pelkällä ruuvimeisselillä. Eihän taloakaan enää rakenneta pelkällä vasaralla ja sahalla, ja rakentamisessa (volyymi-) ratkaisee muut taidot kuin hirsien salvostus. Samoin autoissakin tarvitaan vain koko ajan erilaisia / uusia työkaluja ja taitoa käyttää niitä.
                Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                Ylimääräisenä tarjolla:

                E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                Comment

                • mikae34
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 4986
                  • Forssa

                  #9
                  Se mihin suuntaan maailma on menossa vaikuttaa siltä että saas nähdä kuinka kauan näillä meidänkin harrasteautoilla saa enää ajella vapaasti. Meinaan vaan kun ilmastonmuutokset ym ympäristöasiat tiukentuvat koko ajan niin se voi olla että se aika kun esimerkiksi tuollaisella m70 moottorilla ei saa enää liikkua on lähempänä kuin uskoisikaan.
                  Auto on liikkumaväline.

                  Comment

                  • tommipommi
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2011
                    • 225
                    • sastamala

                    #10
                    Not to worry. Herratkin haluaa vielä ajaa isoilla koneilla, ei voida M70 kieltää.. Ja ajat kun tuntuu vaan tiukkenevan niin g30 korjataan jopa pidempään kun näitä nykysiä vanhoja romuja:think

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎