Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auto Saksasta Suomeen III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19175
    • -

    Originally posted by pyroz View Post
    Itse Olen Suomen tarrakilvillä ajanut Saksan ja Tanskan rajalta Suomeen. Saksassa en ole niillä itse ajanut.
    Tanskassa ja Ruotsissa ne onkin olleet aina voimassa pohjoismaisen sopimuksen mukaisesti.

    Ulkomailla liikkuessa kannatta huomioida, että pelkkä vakuutuksen voimassaolo ei riitä vaan kohdemaan täytyy hyväksyä myös auton rekisteröinti.
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7527
      • Jyväshyvä

      Originally posted by Juhis View Post
      Ulkomailla liikkuessa kannatta huomioida, että pelkkä vakuutuksen voimassaolo ei riitä vaan kohdemaan täytyy hyväksyä myös auton rekisteröinti.
      Näinhän se Traficom ohjeistaa. Tästä päästäänkin vielä joskus siihen että asiasta todennäköisesti käydään oikeutta ja kyllä se taho joka estää Suomen tarroilla ajamisen tulee sen jutun häviämään...

      Nm. Viimeiset 4 vuotta Saksassa tarroilla usean sataa ajanut/ajatuttanut,
      muutaman ollut virkavallan kanssa ongelmia, pysäytyksiä useita kymmeniä kertoja,
      3 kertaa saanut sakot joista yhdet maksoin:
      4 autoa tarroilla satamassa, yhteensä 120€ oli vailla neuvottelu jälkeen joten maksoin suosiolla, aikaa ennenkuin Trafin ohjeustus muuttui, poliisin mukaan syyllistyin kilpirikkomukseen x 4, joka periaattessa oli oikea tuomio. Hyväksymällä sakoin sain maksun soviteltua ja sakot 2 autosta ja kaksi tuli "kaupan päälle" ja samalla luovuin valitusoikeudesta.

      Kerran ajaminen loppui yksin ollessani liikenteessä kun poliisi pysäytti motarilla Osnabrückin lähellä, ajettiin ensin peräkkäin lähimpään pikkukylään, kysyivät tuloja ja mätkäisivät sen suuruiset sakot kun ilmoitin kk-tuloiksi ja sanoi että en voi ajaa enää metriäkään, lopen lopen kutsuivat toisen partion viemään minut rautatieasemalle ja sanoivat että älä kerro kenellekkään, ei he yleensä toimi taksina.
      Auton haki mun Saksalainen kaveri seuraavana päivänä ja hain häneltä toisen tilalle millä menin samana iltana laivaan, parin viikon päästä ajelin samaisilla tarroilla Suomeen. Tätä sakkoa en maksanut paikan päällä, poliisi sanoi neuvoteltuaan minun Saksalaisen kaverini kanssa ensin puhelimessa että kohta hän kysyy että onko minulla käteistä tai korttia jolla sen tonnin sakon voin maksaa ja että minun pitää siihen vastata - no arvaatte vastauksen. Sanoi että perästä kuuluu ja sakko voi olla isompi tai pienempi. Eipä tästä oli kahden vuoden aikana mitään kuulunut...
      Perusteena sakolle oli että Saksalaiseen autoon ei saa laittaa ulkomaan kilpiä, vakuutukset eivät olleet OK (vaikka ne oikeasti oli, ei ollut Green cardeja mutta ei niitä voi vaatiakkaan) ja tieverot oli Saksaan maksamatta.
      Kaikki perusteet olivat vääriä, ei se auto enää siinä vaiheessa ole Saksalainen jos se sieltä on kilvistä poistettu ja Suomalaisen omistuksessa. Jos vain vakuutus on kunnossa.

      Kerran saatiin satamassa sakot 3 x 500€ (kolmesta autosta a 500€), niitäkään ei ole maksettu eikä koskaan ole perästä kuulunut, aikaa tästäkin 2.5 vuotta, ja saman poliisin kanssa on myöhemminkin väännetty kättä ainakin kerran satamassa jolloin asia kuulemma meni selvittelyyn eikä sakkoa sillä kertaa määrätty, ei ole puoleen vuoteen kuulunut mitään... Perusteena em. sakolle sakolle oli samat kuin edelliselläkin kertaa.
      Tästäkin olisi pitänyt tulla laput perässä kotiin mutta ei niin ei.

      Pari kertaa nyt Trafin ohjeistuksen muututtua on tien päällä pysäytetty ja aina matka on jatkunut, yrittävät trafin sivuilta löytää englanninkielstä muuttunutta ohjeistusta mutta ei sitä sielä taida vieläkään löytyä. Jos siellä lukisi että on voimassa vaikka koko ETA alueella ei Saksan poliisin kanssa olisi mitään ongelmaa... Nythän Trafin mukaan tarroilla ajavien pitäisi varmistaa että hyväksyykö Germaanit ne.

      Ja kaveri sai sakot Travessa koekilvillä ajamisesta ja maksoi ne samantien ja Saksan poliisi palautti myöhemmin rahat vaikkei hän edes mihinkään valittanut, tuli postia Saksasta jossa kysyttiin tilitietoja ja perusteena oli rikkeen vähäisyys. 500€ oli tuolloinkin sakon määrä.

      Jokainen toki taaplaa tyylillään, Saksalainen byrokratia vaan on niin /C:stä että joskus pitää mennä sillä tapaa että asiat sujuu. Kaikkein tärkeintä on että se vakuutus on oikeasti voimassa minkä autoon Suomesta otat...

      Edit:

      Lainaus sähköpostista jonka alkuvuodesta sain kun tiedustelin asiaa Trafilta:
      "Aikaisemmin katsottiin, että siirtolupa voidaan myöntää vain Pohjoismaihin ja lisäksi katsottiin, että ajoneuvon siirtäminen siirtoluvalla tulee alkaa Suomesta. Ohjeistusta
      on myöhemmin kevennetty ja nykyisin ei ole katsottu olevan estettä siirtoluvan myöntämiselle Pohjoismaiden ulkopuolelle. Näissä tilanteissa siirtoluvan hakijan on
      kuitenkin selvitettävä oikeus siirtoluvan käyttöön kyseisessä maassa.
      Siirtolupa on ajoneuvon väliaikaista rekisteröintiä, eli se oikeuttaa ajoneuvon väliaikaiseen käyttöön liikenteessä. Euroopan unionissa väliaikaista rekisteröintiä ei ole
      harmonisoitu, eli väliaikaisten rekisteröintien käyttöajoissa ja –ehdoissa on paljon eroavaisuuksia. Jokainen jäsenvaltio saa itse päättää, hyväksyykö toiseen valtioon
      väliaikaisesti rekisteröidyn ajoneuvon käytön alueellaan. Esimerkiksi Suomi on hyväksynyt muissa EU-maissa myös väliaikaisesti rekisteröityjen ajoneuvojen käytön
      Suomessa. Sen sijaan muiden valtioiden suhtautumisesta ei harmonisoinnin puutteen vuoksi ole varmuutta. Tanskan, Suomen, Norjan ja Ruotsin välillä on solmittu sopimus
      (sopS 1986/51), jossa sopimusvaltiot ovat sopineet, että väliaikaisrekisteröidyllä ajoneuvolla voi tietyin ehdoin vierailla toisessa sopimusvaltiossa. Näin ollen, vaikka
      suomalainen siirtolupa myönnettäisiinkin, tulee niiden valtioiden, joiden alueella suomalaista siirtolupaa on tarkoitus käyttää, suhtautumisen ulkomailla
      väliaikaisrekisteröidyn ajoneuvon käyttöön alueellaan selvittää.
      Tilanteessanne on siis ratkaisevaa se, että hyväksyykö Saksa suomalaisen siirtoluvan ajoneuvon käyttöön Saksassa ja miten Saksan valvova viranomainen siihen asiaan
      suhtautuu. Asiaa tulee siis selvittää suoraan Saksan viranomaisen kanssa ja saada heiltä vahvistus siirtoluvan käytöstä Saksassa. Esimerkiksi paikallisten viranomaisten
      kanssa voi tulla ongelmia ilman erillistä vahvistusta."
      Last edited by MajorDrake; 23-07-2020, 01:16.
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        Hypoteesi siitä että suomalaiset siirtotarrat toimisivat pohjoismaissa vaan eivät muualla maailmassa on mielenkiintoinen Ts. auto on selkeästi siirtynyt omistukseen, siinä on säädetty vakuutus ja on siinä jopa kilpikin, joten aika turha on väittää muuta.

        Itse ole ajellut tarrakilvillä Itävallasta Tsekin ja Saksan kautta Suomeen, esimerkkinä. Lisäksi Saksasta Suomeen, useammankin kerran, jopa Ruotsin kautta.

        Innokkain virkapelle oli tietenkin vastassa Vuosaaressa; tullimies kysyi missä liimasin suomitarrat autoon? Kerroin että laivassa vaihdoin tarrat, vaikka oikeasti Münchenin eteläpuolella. Miksi kerroin näin? No tietenkin siksi että tollojen kanssa on turha väitellä

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          Koenumerokilvistä ulkomailla:

          "KOENUMEROKILPIKÄYTÄNTÖÄ

          Trafin antaman tiedon mukaan Saksassa ei liikennetarkastuksissa pidetä suomalaisia
          koenumerokilpiä virallisina kilpinä vaan ajoneuvo voidaan katsoa rekisteröimättömäksi.
          (vj-ptk 2/04)
          Mikäli koenumerokilville myönnetään vihreä kortti, tulee vihreään korttiin myös yksilöidä
          ajoneuvon tiedot, muutoin korttia ei katsota päteväksi. (vj-ptk 2/04)
          Koenumerokilvet ovat voimassa vain Suomessa ja Suomesta alkaneissa kuljetuksissa
          myös Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Lisätietoja rlv-ehtojen soveltamisohjeissa ja
          siirtolupa- ja vakuutusohjeessa"

          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19175
            • -

            Siirtokilvistä:

            "Liikenteen turvallisuusviraston selvityksen mukaan siirtoluvat on tarkoitettu ainoastaan kansalli-
            seen käyttöön. Ainoa väliaikainen rekisteröinti on vientirekisteröinti. Liikenteen turvallisuusviras-
            ton menettely ja ohjeet perustuvat ajoneuvolain ja ajoneuvon rekisteröinnistä annetun asetuksen,
            myöhemmin rekisteröintiasetus, säännöksiin. Niiden perusteella siirtolupien myöntäminen ulko-
            maille ei ole mahdollista. Poikkeuksen tästä muodostavat siirtolupien käyttömahdollisuus muissa
            Pohjoismaissa, mikä perustuu Tanskan, Suomen, Norjan ja Ruotsin välille tehtyyn sopimukseen
            ajokortin ja ajoneuvon rekisteröinnin keskinäisestä hyväksymisestä.
            Liikenteen turvallisuusvirasto totesi, että kansanvälisissä tieliikennesopimuksissa, eli Genevessä
            vuonna 1949 tehdyssä tieliikennettä koskevassa yleissopimuksessa (SopS 11/1959) ja Wienissä
            vuonna 1968 tehdyssä tieliikenne koskevassa yleissopimuksessa (SopS 30/1986) on sovittu so-
            pimusvaltion rekisteröityjen ajoneuvojen hyväksymisestä liikenteeseen muissa sopimusvaltioissa.
            Sopimukset eivät kuitenkaan kata ajoneuvojen väliaikaista käyttöä siirtoluvalla tai koenumeroto-
            distuksella. Ajoneuvon väliaikaiseen käyttöön oikeuttavat käytännöt (luvat, kilvet, tarrat) ovat hy-
            vin erilaisia eri jäsenmaissa, eivätkä useat valtiot hyväksy muiden valtioiden väliaikaisia lupia,
            kilpiä tai tarroja käytettäväksi liikenteessä. Suomalaisen siirtoluvan myöntämisen yhteydessä ajo-
            neuvoa ei katsasteta, eikä sen vaatimusten mukaisuutta tarkisteta. Tämän lisäksi ajoneuvon
            omistajuutta tai ajoneuvon käyttäjää (haltijaa) ei tarkisteta, eikä sitä merkitä rekisteriin siirtoluvan
            myöntämisen yhteydessä. Selvityksen mukaan tämän lisäksi ongelmia yhteisille menettelytavoille
            EU:n jäsenvaltioiden kesken muodostavat muun muassa erilaisuudet siirtolupien käyttötarkoituk-
            sissa, myöntämisperusteissa, voimassaoloajoissa, rekisterimerkinnöissä sekä siirtolupiin liittyvissä vakuutuksissa. Euroopan unionin alueella ei ole yhteisiä kaikkia jäsenvaltioita velvoittavia re-
            kisteröintisäädöksiä, lukuun ottamatta ajoneuvojen rekisteröintiasiakirjoista annettua neuvoston
            direktiiviä (1999/37/EY).
            Selvityksessä korostetaan, että siirtolupaa ei voida myöntää ulkomaille, pois lukien pohjoismaat,
            tapahtuvaan siirtoon. Ajoneuvon vakuuttaminen onnistuu kuitenkin, jos ajoneuvo rekisteröidään
            Suomeen vakituisesti tai ajoneuvo siirretään ulkomaille esimerkiksi vientirekisteröintikilvillä.
            Suomalainen siirtolupa ei selvityksen mukaan ole neuvoston direktiivin 1999/37/EY mukainen
            rekisteröintiasiakirja.
            Liikenteen turvallisuusvirasto korosti, että sakkorangaistus ajoneuvon rekisteröinnistä annetun
            asetuksen rikkomisesta voidaan antaa vain siirtoluvan väärinkäytöksistä. Jäsenvaltiot käyvät
            neuvotteluja väliaikaisten rekisteröintien tai sitä vastaavien muiden menettelyjen harmonisoinnis-
            ta, mutta toistaiseksi harmonisointi on vasta neuvotteluasteella. í Saadun tiedon mukaan tilanne
            on myös päätöksen antoaikana edelleen neuvotteluvaiheessa.
            Liikenne- ja viestintäministeriö korostaa selvityksessään, että siirtoluvan ja siihen liittyvien siirto-
            merkkien antamista ei pidetä ajoneuvon rekisteröintinä tai ajoneuvolain 66 d §:ssä tarkoitettuna
            liikennekäyttöön ottamisena. Sama koskee koenumerotodistuksia ja koekilpiä. Käytännöllisesti
            katsoen kaikilla Euroopan unioniin kuuluvilla valtioilla on käytössään yksi tai useampia kilpityyp-
            pejä ja/tai lupatyyppejä sekä väliaikaisia rekisteröintejä, jotka oikeuttavat ajoneuvon väliaikaiseen
            käyttöön kyseisessä valtiossa."

            Lähde: https://www.google.com/url?sa=t&sour...HDPXlO1gtgjhPK

            Jokainen toki voi omalla riskillään ajaa sellaisilla kilvillä ja vakuutuksilla kuin parhaaksi itse näkee.
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              Trafin antaman tiedon mukaan Saksassa ei liikennetarkastuksissa pidetä suomalaisia koenumerokilpiä virallisina kilpinä vaan ajoneuvo voidaan katsoa rekisteröimättömäksi. (vj-ptk 2/04)

              Mikäli koenumerokilville myönnetään vihreä kortti, tulee vihreään korttiin myös yksilöidä ajoneuvon tiedot, muutoin korttia ei katsota päteväksi. (vj-ptk 2/04)

              Koenumerokilvet ovat voimassa vain Suomessa ja Suomesta alkaneissa kuljetuksissa myös Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Lisätietoja rlv-ehtojen soveltamisohjeissa ja siirtolupa- ja vakuutusohjeessa


              Näyttää olevan todella vanhaa tietoa mutta hyvä löytö kuitenkin:
              vj-ptk 2/04 ??? Onko jonkun kokouksen (järjestysnumero 2) pöytäkirja vuodelta 2004?

              Se että traficom ja edeltäjänsä selvittää omia selvityksiään ja antaa niistä perustelemattomia lausuntoja on EU-normihierarkiassakin luokkaa mitätön.

              EOA lausunnosta:
              Väliaikainen rekisteröintitodistus voi poiketa edellä mainitusta direktiivistä vahvistetusta mallista myös merkittävästi. Muiden jäsenvaltioiden on komission mukaan EY:n perustamissopimuksen 28 ja 30 artiklan mukaisesti (SEUT 34 ja 36 artikla) periaatteessa tunnustettava kyseinen todistus. Väliaikaisilla rekisterikilvillä ja todistuksella varustetun ajoneuvon vapaa kulku voidaan estää vain liikenneturvallisuussyistä (esim. kuljettajan ajokunto, paikallisten liikennesääntöjen noudattaminen tai ajoneuvon kunto) tai jos ajoneuvoa on syytä epäillä varastetuksi taikka jos valvontaviranomaisella on perusteltu syy epäillä todistuksen pätevyyttä.
              Last edited by nullzwei; 23-07-2020, 16:25.

              Comment

              • TheRipper
                Bimmer Enthusiast
                • May 2012
                • 5018
                • Paimio

                Miksi ihmeessä edes yrittää pelata joillain tarralapuilla joilla riski joutua ongelmiin on suunnaton?

                Suoraan vaan ne punaiset kilvet saksasta niin saa ajella ilman mitään ongelmia suomeen saakka.

                Miksi kikkailla turhia?
                F10 523iA 2010

                Ex: E39 528iA 1997
                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                Ex: E65 745iA 2003
                Ex: E46 318i 1998
                Ex: E34 525iA 1989

                Comment

                • JaniLap
                  BTCF Member
                  • Sep 2012
                  • 2724
                  • Tampere

                  Originally posted by nullzwei View Post
                  Entäs sitten? Mitä kuulusteluissa kyseltäisiin? Joutuisitteko maksamaan sakkoja?

                  Itse haen ensi viikolla käyttöauton suomalaisilla tarrakilvillä.
                  Jaa toki tarinasi meille. Autenttiset kokemukset ovat arvokkaita - ja varsinkin kun lain tulkinta tapahtuu kulloinkin vastaantulevan virkamiehen toimesta.
                  IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                  BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                  Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                  Tampere

                  Comment

                  • jj5
                    BTCF Member
                    • Aug 2012
                    • 1340
                    • pks

                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Trafi on muuttanut ohjeistustaan ja siirtoluvat on voimassa myös ulkomailla mutta lupia käyttävän on itse varmistettava että ko. maan viranomainen hyväksyy ne ja vakuutukset on myös siellä voimassa...
                    .
                    Oisko linkkiä tähän uuteen ohjeistukseen? Pikaisella etsinnällä löysin vaan tuon ohjeistuksen traficomin sivuilta, jossa todetaan niiden kelpaavan pohjoismaissa. Ohje olikin päivätty 2018 tai 2019.
                    sigpic

                    Comment

                    • Cunttory
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2004
                      • 1772
                      • Kuopio

                      Originally posted by jj5 View Post
                      Oisko linkkiä tähän uuteen ohjeistukseen? Pikaisella etsinnällä löysin vaan tuon ohjeistuksen traficomin sivuilta, jossa todetaan niiden kelpaavan pohjoismaissa. Ohje olikin päivätty 2018 tai 2019.
                      Se lukee siinä siirtolupahakemuksessa.
                      Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        Originally posted by JaniLap View Post
                        Jaa toki tarinasi meille. Autenttiset kokemukset ovat arvokkaita - ja varsinkin kun lain tulkinta tapahtuu kulloinkin vastaantulevan virkamiehen toimesta.
                        Sehän käy. Lähtö reissuun piti olla ensi tiistaina mutta onnistuin vaihtamaan lähdön jo maanantaille.

                        Comment

                        • jj5
                          BTCF Member
                          • Aug 2012
                          • 1340
                          • pks

                          Originally posted by Cunttory View Post
                          Se lukee siinä siirtolupahakemuksessa.
                          Kiitos tiedosta, täytyy selvitellä. Onpa fiksua, jos vain siinä lukee mutta netissä sitten vanhat ohjeistukset.
                          sigpic

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            Originally posted by ;4217856
                            Miksi ihmeessä edes yrittää pelata joillain tarralapuilla joilla riski joutua ongelmiin on suunnaton?
                            Toiset ei kaipaa seksiäkään, niille riittää kun traficomin virkamiehet poraa hanuriin.

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2724
                              • Tampere

                              Originally posted by nullzwei View Post
                              Sehän käy. Lähtö reissuun piti olla ensi tiistaina mutta onnistuin vaihtamaan lähdön jo maanantaille.
                              Bold is beautiful. Käytännössä jätät siis kilpikonttorin tuliaiset hankkimatta, liimaat laput ikkunoihin ja auto on muutoin "kilvetön", ja jos/kun liikennevalvontaan liittyvä viranomainen sattuu vahingossa pysäyttämään, niin kohteliaasti vastaat että "Sehr geehrter Herr, ich habe Recht und Sie sind falsch".
                              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              • --Ville--
                                BTCF Member
                                • Nov 2019
                                • 42
                                • Ylöjärvi

                                Itse aikoinani toin Munchenistä Audin Suomeen ja otin silloin sieltä siihen punaiset kilvet, koska niillä sai ajaa Saksa-Tanska-Ruotsi akselilla vapaasti ja kotimaassakin ajelin kunnes sain lopulliset kilvet. Maksoi muistaakseni sen 200€ ja taisi sisältää jonkun vakuutuksenkin. Myyjä auttoi minua näiden kanssa, koska kuulemma virastoissa englannilla asioiminen ei välttämättä aina suju periaatteestakaan. Otin kyllä ennen lähtöä omalta vakuutusyhtiöltäkin auton runkonumerolla vakuutuksen autoon, niin ei tarvinnut jännittää, jos olisi jotain tapahtunut matkalla.
                                Sakkokin osasi tulla Saksasta ihan kivasti perässä kotio, oikein hyvien kuvien kanssa
                                Mini Clubman Cooper S (F54)

                                Edelliset:
                                - BMW F11 535d Xdrive Individual
                                - Audi A4 B8 2.0 TFSI
                                - Peugeot 407 SW
                                - Peugeot 405
                                - Peugeot 205 XS

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎