Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auto Saksasta Suomeen III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    Originally posted by JaniLap View Post
    Bold is beautiful. Käytännössä jätät siis kilpikonttorin tuliaiset hankkimatta, liimaat laput ikkunoihin ja auto on muutoin "kilvetön", ja jos/kun liikennevalvontaan liittyvä viranomainen sattuu vahingossa pysäyttämään, niin kohteliaasti vastaat että "Sehr geehrter Herr, ich habe Recht und Sie sind falsch".
    Miksi minusta tuntuu siltä että lässytät asiasta josta et näytä ymmärtävän hevon persekarvan vertaa?

    Tuohon kömpelöön viittaukseesi; joitakin viikkoja sitten laivan lähtöä odotellessa ajelin parisen tuntia suomalaisilla tarroilla pitkin eteläisen Suomenlahden pääkaupunkia, mutta vastoin kaikkia salaliittoteorioita kukaan vastaantullut tai sivuuttamani viranomainen ei ollut "kilvistäni" kiinnostunut. Ei kukaan. :think

    Suomeen saavuttaessa oli viranomaisten yhteispartio (ilmeisesti koronan takia?) tsekkaamassa kahta autokaistaa. Eipä kiinnostanut silloinkaan heitä suomalaiset tarrat, ei ollenkaan.

    Olisiko pitänyt antaa äänimerkki? Tai ilmoittautua?
    Last edited by nullzwei; 24-07-2020, 00:01.

    Comment

    • JaniLap
      BTCF Member
      • Sep 2012
      • 2681
      • Tampere

      Originally posted by nullzwei View Post
      Miksi minusta tuntuu siltä että lässytät asiasta josta et näytä ymmärtävän hevon persekarvan vertaa?
      Epäkohteliaasta vastauksestasi tulkitsen, että toimintaperiaatteitasi koskevien selventävien kysymysten esittäminen ei ole toivottavaa, vaan asioista selvästikin vähemmän tietävien (ja ymmärtävien) on kunnioitettava asiantuntemustasi pidättäytymällä käytäntöihin liittyvistä yksityiskohdista. Huomaan myös, että viranomaistoimintaan liittyvät asiat nostavat usein tunteitasi pintaan, joten pahoittelen vilpittömästi että koit kysymykseni provosoivina.
      B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
      Tampere

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        Originally posted by JaniLap View Post
        Epäkohteliaasta vastauksestasi tulkitsen, että toimintaperiaatteitasi koskevien selventävien kysymysten esittäminen ei ole toivottavaa, vaan asioista selvästikin vähemmän tietävien (ja ymmärtävien) on kunnioitettava asiantuntemustasi pidättäytymällä käytäntöihin liittyvistä yksityiskohdista. Huomaan myös, että viranomaistoimintaan liittyvät asiat nostavat usein tunteitasi pintaan, joten pahoittelen vilpittömästi että koit kysymykseni provosoivina.
        Pysy asiassa asiallisena niin pysyn asiallisena.

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17509
          • Turku

          Originally posted by JaniLap View Post
          Epäkohteliaasta vastauksestasi tulkitsen, että toimintaperiaatteitasi koskevien selventävien kysymysten esittäminen ei ole toivottavaa, vaan asioista selvästikin vähemmän tietävien (ja ymmärtävien) on kunnioitettava asiantuntemustasi pidättäytymällä käytäntöihin liittyvistä yksityiskohdista. Huomaan myös, että viranomaistoimintaan liittyvät asiat nostavat usein tunteitasi pintaan, joten pahoittelen vilpittömästi että koit kysymykseni provosoivina.
          Mikä sivistystaso, vaikkakin mielestäni aiheeton anteeksipyyntö.

          Originally posted by nullzwei View Post
          Pysy asiassa asiallisena niin pysyn asiallisena.
          :think
          Näillä mennään:
          - BMW E81 118i since 2017
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • alpine3
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2010
            • 1265
            • Kajjjaani

            Originally posted by JaniLap View Post
            Jaa toki tarinasi meille. Autenttiset kokemukset ovat arvokkaita - ja varsinkin kun lain tulkinta tapahtuu kulloinkin vastaantulevan virkamiehen toimesta.
            Se on katso helppoa kun vika on aina jossakin toisessa ja viranomainenkin on aina väärässä
            BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
            BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7520
              • Jyväshyvä

              Originally posted by TheRipper View Post
              Miksi ihmeessä edes yrittää pelata joillain tarralapuilla joilla riski joutua ongelmiin on suunnaton?

              Suoraan vaan ne punaiset kilvet saksasta niin saa ajella ilman mitään ongelmia suomeen saakka.

              Miksi kikkailla turhia?
              Kyse on ajasta ja rahasta. 200 € vs. 13€ (tai jos auto tulee minulle myyntiin niin 200€ vs. 0€). Vakuutusmaksu muutamalta päivältä päälle jos yksityinen hakee, tosin taitaa valtaosa ottaa oston yhdeydessä kaskon ja liikkennevakuutuksen Suomesta vaikka olisikin Saksan kilvet autossa....

              Parhaimmillaan kun on 5 autoa tullut ostettua saman vuorokauden aikana ympäriinsä Saksaa niin miten kuvittelisit sen toimivan jos jokaisene pitäisi kilvet odotella? yksi vrk vs. 5 vrk...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7520
                • Jyväshyvä

                Originally posted by Juhis View Post
                Siirtokilvistä:

                "Liikenteen turvallisuusviraston selvityksen mukaan siirtoluvat on tarkoitettu ainoastaan..."

                Jokainen toki voi omalla riskillään ajaa sellaisilla kilvillä ja vakuutuksilla kuin parhaaksi itse näkee.
                Tuon jutun arvo nykypäivänä on nolla...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7520
                  • Jyväshyvä

                  Originally posted by jj5 View Post
                  Oisko linkkiä tähän uuteen ohjeistukseen? Pikaisella etsinnällä löysin vaan tuon ohjeistuksen traficomin sivuilta, jossa todetaan niiden kelpaavan pohjoismaissa. Ohje olikin päivätty 2018 tai 2019.
                  Varsinainen ohje on Traficommin katsastusasemille lähettämä ja muutos tapahtui joskus marraskuussa viime vuonna ja sen tekstiä korjattiin joulukuussa. Olen Tammikuussa jo pyytänyt Trafia päivittämään heidän sivujensa englanninkielisen ohjeistuksen katsastuskonttoreille anentun ohjeistuksen mukaiseksi mutta mitäpä ne siellä saisivat aikaiseksi...

                  Kuten jo aiemmin kirjoitin, Trafin(commin) mukaan lupa voidaan myöntää myös muihin maihin kuin pohjoismaihin mutta luvan käyttäjän on varmistettava ko. maasta että voiko niitä siellä käyttää ja onko hänen vakuutuksensa siellä voimassa. Ja Saksan viranomainen ensin sanoo (jos tietää asiasta, muuten ei sano mitään ja antaa jatkaa matkaa kuten suurimmassa osassa tapauksista minun kokemukseni mukaan) että luvat on voimassa vain Skandinaaviassa ja kun olen kertonut että asia on muuttunut niin he ovat trafin sivuilta kaivaneet itse sen englanninkielisen siirtolupaohjeistuksen ja todenneet että ei siellä ole kyseistä muutosta. Kuten kerroin aiemmin niin yhtäkään sakkoa ei minulle ole ko. muutoksen ja siihen vetoamisen jälkeen määrätty eikä ajamista estetty.

                  Toki asiaan liittyy riski. Helpoin tapa yksityisen on minimoida riski jos tietää minkä auton ottaa ottamalla siihen siirtoluvan jossa alkupaikkakuntana on Saksalainen kaupunki josta auton ostaa, seuraavana etappina vaikkapa Travemünde ja sieltä sitten Vuosaari-Kotipaikka-katsastus tjsp.

                  Tällaisia lupia on muutama tullut tänävuonna haettua.
                  Hankala siinä on Saksalaisen poliisin väittää että lupa ei siellä ole voimassa jos siinä luvassa selvästi lukee esim. että Berlin-Travemünde.
                  Tietysti tällöin pitää päivämäärät olla tiedossa...

                  Alla esimerkiksi yhden siirtoluvan reitti, käyttötarkoitus "Siirto":
                  28.-29.5 Transport to harbour Cuxhaven Germany - Travemunde Germany
                  30. tai 31.5 Vuosaari - Espoo
                  1. tai 2.6 siirto katsatukseen Espoo-Helsinki-Espoo


                  Vakuutukset voi sitten laittaa alkamaan siltä päivältä kun siirto alkaa vaikka luvan hakisikin jo reissuun lähtiessä. Tietysti sen vakuutuksen pitää lupaa hakiessa näkyä konttorin koneella (VATI sanoma).
                  Last edited by MajorDrake; 26-07-2020, 00:42.
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6709
                    • PK-seutu

                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Varsinainen ohje on Traficommin katsastusasemille lähettämä ja muutos tapahtui joskus marraskuussa viime vuonna ja sen tekstiä korjattiin joulukuussa. Olen Tammikuussa jo pyytänyt Trafia päivittämään heidän sivujensa englanninkielisen ohjeistuksen katsastuskonttoreille anentun ohjeistuksen mukaiseksi mutta mitäpä ne siellä saisivat aikaiseksi...

                    Kuten jo aiemmin kirjoitin, Trafin(commin) mukaan lupa voidaan myöntää myös muihin maihin kuin pohjoismaihin mutta luvan käyttäjän on varmistettava ko. maasta että voiko niitä siellä käyttää ja onko hänen vakuutuksensa siellä voimassa. Ja Saksan viranomainen ensin sanoo (jos tietää asiasta, muuten ei sano mitään ja antaa jatkaa matkaa kuten suurimmassa osassa tapauksista minun kokemukseni mukaan) että luvat on voimassa vain Skandinaaviassa ja kun olen kertonut että asia on muuttunut niin he ovat trafin sivuilta kaivaneet itse sen englanninkielisen siirtolupaohjeistuksen ja todenneet että ei siellä ole kyseistä muutosta. Kuten kerroin aiemmin niin yhtäkään sakkoa ei minulle ole ko. muutoksen ja siihen vetoamisen jälkeen määrätty eikä ajamista estetty.

                    Toki asiaan liittyy riski. Helpoin tapa yksityisen on minimoida riski jos tietää minkä auton ottaa ottamalla siihen siirtoluvan jossa alkupaikkakuntana on Saksalainen kaupunki josta auton ostaa, seuraavana etappina vaikkapa Travemünde ja sieltä sitten Vuosaari-Kotipaikka-katsastus tjsp.

                    Tällaisia lupia on muutama tullut tänävuonna haettua.
                    Hankala siinä on Saksalaisen poliisin väittää että lupa ei siellä ole voimassa jos siinä luvassa selvästi lukee esim. että Berlin-Travemünde.
                    Tietysti tällöin pitää päivämäärät olla tiedossa...

                    Alla esimerkiksi yhden siirtoluvan reitti, käyttötarkoitus "Siirto":
                    28.-29.5 Transport to harbour Cuxhaven Germany - Travemunde Germany
                    30. tai 31.5 Vuosaari - Espoo
                    1. tai 2.6 siirto katsatukseen Espoo-Helsinki-Espoo


                    Vakuutukset voi sitten laittaa alkamaan siltä päivältä kun siirto alkaa vaikka luvan hakisikin jo reissuun lähtiessä. Tietysti sen vakuutuksen pitää lupaa hakiessa näkyä konttorin koneella (VATI sanoma).
                    Tärkeää tietoa kiitos!

                    Onko tietoa onko Trafi vieläkään päivittänyt englanninkielisiä sivujaan tuon osalta?
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      Edellämainittu on vihdoinkin kirjattu suomalaisten virkamiesten antamiin dokumentteihin ja ohjeistuksiin, niitä vain tulee osata tulkita:

                      ...VAHVISTUS ILMOITUKSEEN AJONEUVON KÄYTTÖÖNOTOSTA...

                      ...AJONEUVON KÄYTTÖ EDELLYTTÄÄ VOIMASSAOLEVAA REKISTERÖINTIÄ TAI SIIRTOLUPAA JA LIIKENNEVAKUUTUSTA...

                      Asiaan liittyvä (englanninkielinen) velvoittava versio on jo vuosia sitten kirjattu esimerkiksi Euroopan Unionin tuomioistuimen sivustolle, samoin kuin suomenkielinen. Saksalaisia poliisejakin on erikseen ohjeistettu, heitäkin jo vuosia sitten.

                      Comment

                      • TheRipper
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2012
                        • 4980
                        • Paimio

                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        Kyse on ajasta ja rahasta. 200 € vs. 13€ (tai jos auto tulee minulle myyntiin niin 200€ vs. 0€). Vakuutusmaksu muutamalta päivältä päälle jos yksityinen hakee, tosin taitaa valtaosa ottaa oston yhdeydessä kaskon ja liikkennevakuutuksen Suomesta vaikka olisikin Saksan kilvet autossa....

                        Parhaimmillaan kun on 5 autoa tullut ostettua saman vuorokauden aikana ympäriinsä Saksaa niin miten kuvittelisit sen toimivan jos jokaisene pitäisi kilvet odotella? yksi vrk vs. 5 vrk...
                        No joo bisneksenä tuo juttu tietysti on erilainen...minä nyt puhuin yksityisen ihmisen näkökulmasta.

                        Onko sinun kontaktejasi pysäytelty siellä sitten kun ovat noilla suomen tarralapuilla ajaneet? Jos on niin miten on homma edennyt?
                        F10 523iA 2010

                        Ex: E39 528iA 1997
                        Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                        Ex: E65 745iA 2003
                        Ex: E46 318i 1998
                        Ex: E34 525iA 1989

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7520
                          • Jyväshyvä

                          Originally posted by TheRipper View Post
                          Onko sinun kontaktejasi pysäytelty siellä sitten kun ovat noilla suomen tarralapuilla ajaneet? Jos on niin miten on homma edennyt?
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • TheRipper
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2012
                            • 4980
                            • Paimio

                            Juu katos menikin tuo postaus ohitse. Eli ongelmia on ollut. Ammattilaisen nuo helpompi hoitaa kuin tavallisen tallaajan joka ei välttämättä osaa saksaa tarpeeksi. Siinä mielessä satunnaisen hakijan edelleenkin turvallisempaa ottaa vaan ne kilvet saksasta. Varsinkin jos meinaa balttian läpi ajella.

                            Sinähän kuskaat nuo vaan laivalle eikös?
                            F10 523iA 2010

                            Ex: E39 528iA 1997
                            Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                            Ex: E65 745iA 2003
                            Ex: E46 318i 1998
                            Ex: E34 525iA 1989

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7520
                              • Jyväshyvä

                              Originally posted by TheRipper View Post
                              Juu katos menikin tuo postaus ohitse. Eli ongelmia on ollut. Ammattilaisen nuo helpompi hoitaa kuin tavallisen tallaajan joka ei välttämättä osaa saksaa tarpeeksi. Siinä mielessä satunnaisen hakijan edelleenkin turvallisempaa ottaa vaan ne kilvet saksasta. Varsinkin jos meinaa balttian läpi ajella.

                              Sinähän kuskaat nuo vaan laivalle eikös?
                              Tilanne on siis muuttunut, aiemmin ennen viimesyksyä kilvet eivät olleet Suomalaistenkaan mukaan Saksassa sallitut.

                              Pääsääntöisesti laivalle, joskus joku vuosi sitten on tultu mm. Via Balticaa tarroilla...
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              • nullzwei
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 11056
                                • ?

                                Originally posted by ;4218601
                                Siinä mielessä satunnaisen hakijan edelleenkin turvallisempaa ottaa vaan ne kilvet saksasta. Varsinkin jos meinaa balttian läpi ajella.
                                Juuri äsken hain suomalaiselta katsastuskonttorilta tarrat ja vakuutuksen. Näin tavallisena tallaajana oli muuten huomattavasti helpompaa kuin ottaa kelta- tai punapäiset Saksassa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎