No nyt näköjään matkustusrajoituksetkin tulivat taas voimaan myös saksaan.
Auton ostosuunnitelmat jäihin taas.
No kaipa tilanne kevääksi muuttunee...
Ellei oo mikään ikiwanha tai muuten harvinainen vaihtelevankuntoisten joukosta etsittävä, niin näkyy aika monet firmat tarjoavan "whatsapp-myyjätapaamisia" että voi pällistellä autoa semmosen kautta, ja rahtifirmahan tuo suomeen. Eli ainakin varmaan BPS / Junge Sterne -kategoriaa voinee ostella rajoituksista huolimatta?
No nyt näköjään matkustusrajoituksetkin tulivat taas voimaan myös saksaan.
Auton ostosuunnitelmat jäihin taas.
No kaipa tilanne kevääksi muuttunee...
Sattui työkeikka sopivaan saumaan, niin ehdin tänne Saksaan just maanantaina heilahtaa. Tänään oli lyhyt päivä, niin ehti sen verran kaupassa käydä, että ei tartte kotiin lentää.
Edit. Maksettu eilen varmaan iltakymmeneltä ja rahat näkyi myyjän tilillä tänään puolilta päivin.
"Liikenne- ja viestintäministeriö korostaa selvityksessään, että siirtoluvan ja siihen liittyvien siirtomerkkien antamista ei pidetä ajoneuvon rekisteröintinä tai ajoneuvolain 66 d §:ssä tarkoitettuna liikennekäyttöön ottamisena. Sama koskee koenumerotodistuksia ja koekilpiä. Käytännöllisesti katsoen kaikilla Euroopan unioniin kuuluvilla valtioilla on käytössään yksi tai useampia kilpityyppejä ja/tai lupatyyppejä sekä väliaikaisia rekisteröintejä, jotka oikeuttavat ajoneuvon väliaikaiseen käyttöön kyseisessä valtiossa."
"Kuten edellä kerrotusta selvityksestä ilmenee, siirtolupamenettely ei ole kansallisen tulkinnan mukaan direktiivissä tarkoitettua ajoneuvon rekisteröintiä ja liikenteeseen ottamista ei siis myöskään väliaikaista rekisteröintiä. Kansainvälisen hyväksynnän puuttuminen johtuu selvityksen mukaan siitä, että menettelyä väliaikaisissa luvissa ei ole harmonisoitu esimerkiksi EU:ssa."
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Voisi löytyä tarkasti lukemalla hyödyllisiä asioita.
"Tieliikennelaki
84 §. Ajoneuvon hyväksyminen liikenteeseen ja rekisteröinti. Pykälän 3 momenttia muutettaisiin siten, että siirtokilpi-sana korvattaisiin sanalla "siirtolupa", joka on rekisteröintiasetuksen 48 §:n 3 momentin mukaan jo nykyisin ajoneuvon siirtokilpien käytön edellytyksenä. Siirrettävää ajoneuvoa varten ei enää annettaisi perinteisiä siirtokilpiä, vaan siirtomerkit, jotka olisivat tarroja. Siirtomerkistä säädettäisiin asetuksella.
Muutoksella ei puututtaisi ajoneuvon varsinaiseen rekisteröintiin. Siirtoluvalla käytettäviä ajoneuvoja ei jatkossakaan pidettäisi rekisteröityinä ajoneuvoina."
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
"Liikenne- ja viestintäministeriö korostaa selvityksessään, että siirtoluvan ja siihen liittyvien siirtomerkkien antamista ei pidetä ajoneuvon rekisteröintinä tai ajoneuvolain 66 d §:ssä tarkoitettuna liikennekäyttöön ottamisena. Sama koskee koenumerotodistuksia ja koekilpiä. Käytännöllisesti katsoen kaikilla Euroopan unioniin kuuluvilla valtioilla on käytössään yksi tai useampia kilpityyppejä ja/tai lupatyyppejä sekä väliaikaisia rekisteröintejä, jotka oikeuttavat ajoneuvon väliaikaiseen käyttöön kyseisessä valtiossa."
"Kuten edellä kerrotusta selvityksestä ilmenee, siirtolupamenettely ei ole kansallisen tulkinnan mukaan direktiivissä tarkoitettua ajoneuvon rekisteröintiä ja liikenteeseen ottamista ei siis myöskään väliaikaista rekisteröintiä. Kansainvälisen hyväksynnän puuttuminen johtuu selvityksen mukaan siitä, että menettelyä väliaikaisissa luvissa ei ole harmonisoitu esimerkiksi EU:ssa."
:think
Hyvä linkki. Vahvistaa sen, että siirtareilla voi nykyään ajaa
KANTELU
Arvostelette kantelussanne eri viranomaisten menettelyä ajoneuvojen siirtolupien myöntämisessä
ja valvonnassa. Arvostelette Liikenteen turvallisuusvirastoa siirtolupamenettelyyn liittyvästä ohjeistuksesta. Mielestänne menettely on yhdenvertaisuusperiaatteen ja EU-oikeuden vastainen,
koska järjestelmä estää EU:n alueelta hankitun ajoneuvon väliaikaisen kotimaisen vakuuttamisen
ja rekisteröinnin. Kantelun mukaan Liikenteen turvallisuusviraston ohjeissa rajoitetaan kansallisella siirtokilvellä liikkumista muualla kuin kotimaassa rangaistuksen uhalla. Liikenteen turvallisuusvirasto ei myöskään suostu myöntämään pakollisen liikennevakuutuksen yhteydessä tarvittavaa väliaikaista siirtolupaa.
Tuon jälkeenhän nimenomaan Trafi on muuttanut ohjeistusta eikä enää rajoita siirtolupien voimassaoloa Pohjoismaihin, saati pelkästään Suomeen niinkuin se tuolloin on vielä ollut.
Juhis voi kaivaa minkä tahansa lippulappusen, mutta EU-lainsäädäntö on harvinaisen selkeä
Juhis voi kaivaa minkä tahansa lippulappusen, mutta EU-lainsäädäntö on harvinaisen selkeä
Enkä mä nyt oikein ymmärrä tätä vänkäämistä edes. Johan tuo on jo viranomaisen suusta kuultu, että siirtolaput toimii... Eikä se saksalainenkaan viranomainen sanonut mitään muuta, kuin ettei osaa sanoa mitään
No nyt saapi sitten ensimmäistä kertaa kokeilla miten auton toimitus kuljetusfirman kautta onnistuu.
Ainakin joku valtakirja täytyy tehdä millä kuljetusfirma sitten saapi auton mukaan sieltä liikkestä...Onkohan tähän olemassa jotain valmista standardipohjaa vai riittääkö että säveltää vaan jotain omaa?
66f§
Valtioneuvoston asetuksella säädetään ulkomailla tai Ahvenanmaan maakunnassa rekisteröidyn tai käyttöön otetun ajoneuvon väliaikaisesta tai tilapäisestä käytöstä Suomessa sekä oikeudesta käyttää satunnaisesti tai tilapäisesti liikenteessä ja muualla muutakin ajoneuvoa, jota ei ole ensirekisteröity tai ilmoitettu liikennekäyttöön.
34§
Siirtolupa
Ajoneuvolain 66 f §:n 2 momentissa tarkoitettu siirtolupa voidaan antaa hakemuksesta ensirekisteröimätöntä tai liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa varten seuraaviin käyttötarkoituksiin:
Ainakin joku valtakirja täytyy tehdä millä kuljetusfirma sitten saapi auton mukaan sieltä liikkestä...Onkohan tähän olemassa jotain valmista standardipohjaa?
Voi kiitos taas tästä ylitsevuotavasta avuliaisuuden puuskasta..
Jos joku ystävällinen henkilö voisi vielä laittaa vinkkiä mistä tämmöisen löytäisi niin olisin kovin kiitollinen.
Joku fiksumpi saattaisi kysyä tilatulta kuljetusfirmalta millainen valtakirja pitää kirjoittaa Joku taas aloittaisi valtakirjan sanoilla Begrenzt Vollmacht tai Limited Power of Attorney. Riippuu tietenkin siitä mitä kieltä myyjä parhaiten ymmärtää. Sisällön tuottaminen on eri juttu.
Joku fiksumpi saattaisi kysyä tilatulta kuljetusfirmalta millainen valtakirja pitää kirjoittaa Joku taas aloittaisi valtakirjan sanoilla Begrenzt Vollmacht tai Limited Power of Attorney. Riippuu tietenkin siitä mitä kieltä myyjä parhaiten ymmärtää. Sisällön tuottaminen on eri juttu.
Pysyttäydy sinä vaan siellä koronakeskusteluissa ja jätä suosiolla nämä asiallisemmat aiheet asiallisille keskustelijoille.
Tuon jälkeenhän nimenomaan Trafi on muuttanut ohjeistusta eikä enää rajoita siirtolupien voimassaoloa Pohjoismaihin, saati pelkästään Suomeen niinkuin se tuolloin on vielä ollut.
Juhis voi kaivaa minkä tahansa lippulappusen, mutta EU-lainsäädäntö on harvinaisen selkeä
Kysymyksessä on edelleen ja on ollut koko ajan siitä, hyväksyykö Saksan viranomaiset suomalaiset siirtotarrat / siirtoluvat viralliseksi rekisteröinniksi. Valitettavasti tästä ei ole vieläkään kenelläkään dokumenttia. Ei edes Suomesta eikä varsinkaan Saksasta.
Olen itsekin ollut useita kertoja yhteydessä Saksan viranomaisiin ja sieltä ei kukaan tunnu tietävän asiasta mitään tai eivät halua antaa mitään kirjallista lausuntoa. Se että suomalaiset viranomaiset myöntävät siirtoluvat myös ulkomaille ei tarkoita sitä, että kohdemaan viranomaiset hyväksyisivät kyseiset rekisterikilvet.
Edelleen odotan sitä kirjallista dokumenttia jossa todetaan saksalaisten viranomaisten taholta, että suomalaiset siirtoluvat on hyväksytty rekisteröinti ajoneuvon käyttämiseen tieliikenteessä.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
No nyt saapi sitten ensimmäistä kertaa kokeilla miten auton toimitus kuljetusfirman kautta onnistuu.
Ainakin joku valtakirja täytyy tehdä millä kuljetusfirma sitten saapi auton mukaan sieltä liikkestä...Onkohan tähän olemassa jotain valmista standardipohjaa vai riittääkö että säveltää vaan jotain omaa?
Monesti autoliikkeillä on omansa mitä haluavat käytettävän. Voit kuitenkin tehdä ihan itse oman ja englanninkielisen. Yleensä kyseisessä dokumentissa on hyvä mainita:
- kuka valtuuttaa
- kenet valtuuttaa
- tekemään mitä
- päivä, paikka, allekirjoitus ja nimenselvennys
Lisäksi kannattaa liittää mukaan noutajan henkilötodistuksen kopio eli kuljetusliikkeen kuskin henkkarien kopio sekä mikäli mahdollista myös rekan / kuljetusauton rekisteritunnus.
Kannattaa mainita noudattavan auton valmistenumero sekä myös se, että auton lisäksi on lupa noutaa myös auton dokumentit sekä avaimet.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment