Announcement

Collapse
No announcement yet.

Exotic autojen korjauskustannukset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmwbil
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2007
    • 230
    • Varsinais-Suomi

    Exotic autojen korjauskustannukset

    Tällä foorumilla on varmasti jäseniä joilla on, on ollut tai heidän tuttavapiirissä on henkilöitä, joilla on ns. exotic autoja. Näillä autoilla tarkoitan käytettyjä hinnaltaan noin 100 k €:n puolin ja toisin myynnissä olevia käytettyjä Ferrareita, Lamborghineja, Aston Martineja, Bentleytä, Porscheja ja isoja mallisarjojen yläpäässä olevia Mersuja, Bemareita, Audeja jne. Tuolla 100 k €:lla saa suunnilleen 10-20 vuotta vanhan "superauton".
    Eli tarkoitan lähinnä autoja, joita hyvintoimeentuleva tavallinenkin ihminen voi ostaa. Rikkailla niitä on tietenkin useampia, ja he ostavat noita autoja uusina.
    Mietiskelin, että olisi mielenkiintoista tietää mitähän noiden autojen ylläpitäminen maksaa. Kustannukset eivät liene ole kovin korkeita niin kauan kun autoihin ei tule vikoja, mutta korjaamistahan vanhoihin autoihin tulee aina merkistä riippumatta. Onko teillä foorumilaisilla tietoa korjaus yms. muista kustannuksista?
    Last edited by bmwbil; 23-05-2017, 22:03.
    Tuollaisilla olen tässä vuosien varrella ajellut.

    Fiat 600 -71, Ford Cortina -72, Saab 99 -72, Bmw 316- 78, Bmw 315 -82, Bmw 316 -84, Bmw 316 -85, (Chevrolet Corvette -85 summercar, Toyota corolla -87, Nissan -87 wintercars), Bmw E34 (91), Corvette C4 (94). Porsche 911 Carrera 4S (07)

    Now: Lamborghini Gallardo 2006
    Bmw E39 520 i M5 look (98)

  • j-a
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2005
    • 1522
    • PohojosPohojammaa

    #2
    Fefeissä on ainakin aika laaja lista huoltokohteita ihan määräaikaishuolloissakin, ja voisin kuvitella samoin olevan Lamboissakin. Osan lisäkustannusta tietysti tuo se ettei joka kylässä ole noille huoltopajaa. Ei ole tullut seurattua niin tarkkaan mutta ymmärtääkseni edelleen esimerkiksi takuunalaisen fefensä joutuu shippaamaan Helsinkiin huollettavaksi, vaikka asuisi missäpäin Suomea. Sama tietysti koskee takuun umpeuduttuakin, ellei halua kokeilla onneaan vaikka SAHin kanssa. Kai ne sitä lamboa ainakin voi ruuvata ihan volkkarin koulutusten pohjalta?
    Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

    Ylimääräisenä tarjolla:

    E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

    F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

    Comment

    • Midas
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2012
      • 272
      • Petäjävesi

      #3
      Joskus katselin tällaista, kun omaan silmään istuu nätisti. Tuossa hyvä pätkä mitä halpa Ferrari lopulta maksaa. https://youtu.be/6hUyTFSj08U
      Model 3

      Ex X5 40d
      Ex 330d
      Ex Z4m coupé ESS525
      Ex Z3 coupé Vf engineering 309

      Comment

      • Attekun
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2013
        • 1407
        • Saarijärvi

        #4
        Originally posted by Midas View Post
        Joskus katselin tällaista, kun omaan silmään istuu nätisti. Tuossa hyvä pätkä mitä halpa Ferrari lopulta maksaa. https://youtu.be/6hUyTFSj08U
        " If you cant buy a new ferrari, you cant buy a ferrari"
        Toyota Alphard MS
        Peugeot e-2008
        ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

        Comment

        • Turder
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2008
          • 460
          • Suomi

          #5
          Keskisuomalainen silmälääkäri, jolla on uusia tai uudehkoja Lamborghineja ollut muutama, tarinoi joskus olikohan murobbs:lle vai overdrivelle, että vuotuinen käyttökustannus oli n. 20-25k eur kun laskee mukaan bensat, huollot (piti käyttää Tukholmassa tai Kööpenhaminassa silloin), kuluvat osat (renkaat lähinnä), vakuutukset, ajoneuvovero jne käyttökulut ilman arvonalentumaa. Mutta sillä oli ainakin Gallardo silloin ympäri vuoden ajossa.

          Comment

          • Attekun
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2013
            • 1407
            • Saarijärvi

            #6
            Originally posted by Turder View Post
            Keskisuomalainen silmälääkäri, jolla on uusia tai uudehkoja Lamborghineja ollut muutama, tarinoi joskus olikohan murobbs:lle vai overdrivelle, että vuotuinen käyttökustannus oli n. 20-25k eur kun laskee mukaan bensat, huollot (piti käyttää Tukholmassa tai Kööpenhaminassa silloin), kuluvat osat (renkaat lähinnä), vakuutukset, ajoneuvovero jne käyttökulut ilman arvonalentumaa. Mutta sillä oli ainakin Gallardo silloin ympäri vuoden ajossa.
            Ja nyt sillä on Aventador. Että ne ehkä ihan osu tähän aloituksessa tarkoitettuun hintaluokkaan. Ei sekään taida tehtaalta olla suoraan tullut mutta aika uusi kuitenkin.

            Edit: Tais olla iltasanomissa siitä aikoinaan juttu, että oli joutunut maksamaan veroja lähes yhtä paljon mitä auton ostohinta oli ollut, jos muistan oikein.
            Last edited by Attekun; 24-05-2017, 10:24.
            Toyota Alphard MS
            Peugeot e-2008
            ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

            Comment

            • jari kihlman
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2009
              • 3270
              • Pirkanmaa

              #7
              Edit: Kysäisin noita omistaneelta tutulta ja hän totesi ettei ne mitenkään ihmeellisen kalliita ole ellei mikään isompi osa-alue hajoa. Keraamiset jarruthan noissa usein on ja nehän sit maksaa. Mut normi öljynvaihdot yms voi tehdä joku muukin paja kuin ainoastaan se merkkikorjaamo. Ja jos vanhoista ja kalliista autoista on kyse ni ehkä kannattaakin perushuoltoa tehdä enemmän kuin mitä ohjekirja sanoo.

              Voisin kuvitella että noi on vähän kuin paremmat ralliautot, jos vaihtaa voimalinjaan ja moottoriin öljyjä riittävän tiheään ja tarkistelee ja kirrailee pultit joka paikasta säännöllisesti ni aika perushuollolla pärjää.
              Last edited by jari kihlman; 24-05-2017, 11:46.
              Isillä on

              Comment

              • Jii_Koo
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2013
                • 785
                • Jkl

                #8
                Jos muistan oikein, niin 360:n asti nuo "entry-level" fefejen _huollot_ vaativat aina tuon koneen irroituksen kopasta. Olisikohan ollut sitten niin, että f430 oli jo vähän iisimpi. (Foorumilla taitaa olla yksi F430 :think)
                Näppituntumalla heittäisin, että nuo italialaiset ovat jonkun verran kalliimpia pitää, kuin joku Bentley tai peräti Aston Martin.
                '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                Comment

                • E39Fin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2013
                  • 1761
                  • HKI/Orimattila

                  #9
                  Sitten iso vaikutus vanhempien fefejen kohdalla taitaa olla vaihteistolla. Perinteinen manuaali turvallisempana vaihtoehtona. F1-vaihteistossa on sitä sun tätä ja mm. Ylle linkitetyssä videossa kyseisen vaihteiston ongelmiin törmätty.
                  Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                  E39 523iA Oxfordgreen

                  Comment

                  • ommiK
                    Bimmer Rookie
                    • May 2012
                    • 147
                    • Helsinki

                    #10
                    Fefen keraamiset jarrulevyt tais olla jossain 15-20k€/kierros F430/F458-linjalla. Cayenne-kuskit pääsee about samoihin. Perusjarruillakin maksaa, eräällä Porsche-aiheisella palstalla juuri vertailtiin että normikäytössä Cayenneen menee 30-40 tkm välein kierros teräslevyjä, olikohan toi luokkaa 3-4k€/kierros.

                    Määräaikaishuollot ei ole niin kamalan kalliita, Porsche 918 normihuolto oli jossain kolmen tonnin paikkeilla. Tietty sitten jos jotain menee rikki, niin maksaa vähän. 918 pohjan suojalevy (hiilikuitu) oli vähän yli 20k€/kpl kun siihen osuu tarpeeksi iso kivi.

                    911 on perusauto, perusauton huoltoineen. Hiilikuitu- / moottorin osat maksaa.
                    ex-E93

                    -- I'll do the stupid thing first and then you shy people follow. --

                    Comment

                    • 928 GTS
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1559
                      • Helsinki

                      #11
                      Originally posted by ommiK View Post
                      Perusjarruillakin maksaa, eräällä Porsche-aiheisella palstalla juuri vertailtiin että normikäytössä Cayenneen menee 30-40 tkm välein kierros teräslevyjä, olikohan toi luokkaa 3-4k€/kierros.
                      Tiedä missä palstalla tuollaisia juteltu mutta Cayenne Turbon teräksiset etulevyt maksaa halvimmillaan luokkaa 150e kotiin kannettuna. Kyllä, luku on oikein. Kaveri käyttää noita 928 GT:ssä yhdessä 997 GT3 6-mäntäisten jarrujen kanssa.

                      Ferrareissa 308 ja 328 pystyy tekemään jakoremmien vaihdon kone paikallaan kun ottaa sisälokasuojan pois. Testarossa, 348, 355 ja 360 missä vielä käytettiin remmejä on työläämpiä mutta onko mitään väliä jos homman tekee itse joka neljäs talvi. 430 ja uudemmat on ketjulla. F1 loota voi tosiaan tulla kalliiksi suhteessa manuaaliin ihan samalla tavalla kun BMW:n SMG.
                      -92 928 GTS
                      -98 550 Maranello

                      Comment

                      • ommiK
                        Bimmer Rookie
                        • May 2012
                        • 147
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by 928 GTS View Post
                        Tiedä missä palstalla tuollaisia juteltu mutta Cayenne Turbon teräksiset etulevyt maksaa halvimmillaan luokkaa 150e kotiin kannettuna. Kyllä, luku on oikein. Kaveri käyttää noita 928 GT:ssä yhdessä 997 GT3 6-mäntäisten jarrujen kanssa.
                        No tuo oli tällä hetkellä kaupassa uutena myytävän sukupolven Pirkka-hinta, jota kuvittelin alkuperäisenkin kysyjän tarkoittaneen. Varmaan tälläkin palstalla E60 M5-kuskitkin on aikaa sitten löytäneet halvemmat hinnat tarvikkeista kuin marmorilta.
                        ex-E93

                        -- I'll do the stupid thing first and then you shy people follow. --

                        Comment

                        • 928 GTS
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 1559
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by ommiK View Post
                          marmorilta.
                          Kukaan täysjärkinen osta suunnilleen mitään Porschen marmorilta. Niillä on joissain osissa pilkun siirtymä pykälän verran oikealle jopa Saksan marmoreihin nähden. Tai ainakin on ollut ennen kun omistus siirtyi Keskolle. Ehkä nyt sieltä alkaa saamaan Pirkkaa. Jos ei niin apuja löytyy vaikka ranskasta.

                          Rose Passion, the leader in the sale of new spare parts for all Porsche models


                          Myös Ferrari, Lambo ja Maserati osaa saa muualta kun marmorista.

                          Eurospares is your one-stop shop for Ferrari, Lamborghini, Maserati, Porsche and Aston Martin parts. We have the most parts in stock and the lowest prices.

                          From fuel pumps and valves to seatbelts and gauges, we supply the quality Ferrari and Maserati parts you need. Shop with confidence today at Ricambi America.
                          -92 928 GTS
                          -98 550 Maranello

                          Comment

                          • Kanerv4
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2009
                            • 976
                            • Tampere

                            #14
                            Onhan noita ollut jos jonkinmoista vermettä. Keraamiset jarrut ovat tosiaan kalliita jos sattuvat hajoamaan, kuluminen ei yössä tapahdu mutta palat sekä jos levyt murtuvat maksaa mansikoita. Oikeastaan tälle vuodelle on päästy käytännössä kahdella tunnilla työtä sekä kahdella nippusiteellä. Putsasin lambosta flektit koska hiekoitushiekkaa se tykkää syödä tuulitunnelin ja flektin väliin. Tosin ei yleistä mutta sattuipahan omalle kohdalle. Viime vuonna meni entry levelistä (audi r8) jakopään ketju mutta tämänkin kun sai tehtyä muualla kuin audillä säästi käytännössä sen 10k. Normi huolloilla noissa muuten on päässyt sekä itse tehnyt. Käytännössä ainoa syy miksi veisin lambon pelkästään öljynvaihtoon on että saan kirjaan leiman jostain tunnetulta pajalta joka on noihin erikoistunut. Muuten kaiken voi tehdä itse, auto se vain on. Omaan lamboon on jarrulevyt ja palat eteen 590e kaikki. Ei omasta mielestäni paha, nämä pitää vielä jumppailla tälle kesälle. Bemu2000 ainakin löytyy kun käytiin 430 hakemassa hänelle Ja muutamalta muultakin löytyy supertötteröitä toki eivät enää niin aktiivisesti kirjoittele.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎