Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alpina B3 / B3S E9x rekisteröinti Suomeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    #16
    Originally posted by sampy View Post
    Alpina ei ole teettänyt EU-tyyppihyväksyntää näille E9x B3 -malleille ja juurikin siksi vaaditaan tuota vaatimuksenmukaisuustodistusta (jossa siis nyt se ongelma, että todistus radiohäiriöstä ei täytä viimeisintä direktiivimuutosta). Alkuperäinen direktiivi on aikanaan riittänyt Saksassa.
    Nyt ei ihan ynnää, koska
    A: samat vaatimukset ovat olleet voimassa kaikissa eu-maissa samaan aikaan
    B: jos on yhdessä maassa rekisteröity, niin pitää saada rekisteröityä myös toisessa maassa
    C: on yksiselitteisesti kiellettyä toimia tätä yhdenvertaisuusperiaatetta vastaan
    D: autolta voidaan vaatia vain käyttöönottoajankohtana voimassaolleiden vaatimusten täyttymistä, EI myöhempiä.

    Jos ko autolla ei olisi ollut tyyppihyväksyntää, sitä ei olisi saanut kilpiin muissakaan eu-maissa.

    Alpinahan on tehnyt yksittäishyväksyntöinä näitä, jolla se on kilpiin saatu saksassakin, ja silloin sen pitää riittää suomalaiselle virkamiehellekin. Muuten rikotaan yhdenvertaisuussääntöä, joka onkin sitten astetta perustavanlaatuisempi moka virkaintoiselta katsastajalta.

    Minä en antaisi periksi, varsinkin kun nuo myöhemmät direktiivimuutokset ovat mitä ovat.
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • Jarppa63
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2010
      • 758
      • Kerava

      #17
      Suomessa on ainakin yksi e93 b3. Oli aikoinaan myynnissä Tamisaaressa Special motorissa. Suomen kilvissä. Tuo löytyy Alpina rekisteristä.
      Eikös noissa ole ihan Bmw:n oma radio? Vai mistä radiohäiriöstä on kyse?

      Jarppa
      BMW i4M50 individual -23
      exiä: BMW 545e -21
      BMW F33 435xd -15
      M550xd-12
      e93 330da -08
      Dodge Stealth RT/TT -91
      Ford Thunderbird SC -91
      Olds Supreme avo -71
      Chevy Chevelle 2d HT -72

      Comment

      • Muurahainen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 9194
        • Nurmijärvi

        #18
        Originally posted by Jarppa63 View Post
        Suomessa on ainakin yksi e93 b3. Oli aikoinaan myynnissä Tamisaaressa Special motorissa. Suomen kilvissä. Tuo löytyy Alpina rekisteristä.
        Eikös noissa ole ihan Bmw:n oma radio? Vai mistä radiohäiriöstä on kyse?

        Jarppa
        Eiköhän tuo ole jotain ihan muuta häiriötä kuin radiosta johtuvaa

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          #19
          Originally posted by Jarppa63 View Post
          Suomessa on ainakin yksi e93 b3. Oli aikoinaan myynnissä Tamisaaressa Special motorissa. Suomen kilvissä. Tuo löytyy Alpina rekisteristä.
          Eikös noissa ole ihan Bmw:n oma radio? Vai mistä radiohäiriöstä on kyse?

          Jarppa
          Yleisesti sähkömagneettinen yhteensopivuus noin kokonaisuutena on aiheena.

          Mutta vielä lisäystä tähän agendaan,
          Suora lainaus direktiivistä 04/104:

          Alkaen 1 päivästä heinäkuuta 2006 ja ........
          a) jäsenvaltiot eivät enää saa myöntää EY-tyyppihyväksyntää; ja
          b) jäsenvaltiot saavat kieltäytyä myöntämästä kansallista tyyppihyväksyntää

          Alkaen 1 päivästä tammikuuta 2009.......
          a) jäsenvaltioiden on sähkömagneettiseen yhteensopivuuteen liittyvistä syistä katsottava uusien ajoneuvojen mukana seuraavat, direktiivissä 70/156/ETY tarkoitetut vaatimuksenmukaisuustodistukset pätemättömiksi edellä mainitun direktiivin 7 artiklan 1 kohdan soveltamiseksi; ja
          b) jäsenvaltiot voivat sähkömagneettiseen yhteensopivuuteen liittyvistä syistä kieltää uusien ajoneuvojen rekisteröinnin, myynnin tai käyttöönoton.

          Eli: minkä ikäinen auto on kyseessä (käyttöönottoajankohta)?
          Jos ennen heinäkuuta 2006, niin ei ongelmaa, ja vaikka olisi jälkeenkin niin ei pitäisi olla ongelmaa, koska pakottava lainsäädäntö on tullut voimaan vasta tammikuussa 2009.
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • jartsa02
            BTCF Member
            • Jun 2003
            • 1131
            • Helsinki

            #20
            Nii, toi homma menee sillä tavalla että 1.7.2006 jälkeen tyyppihyväksytyt mallit on pitänyt testata 2004/104:n mukaan ja 1.1.2009 jälkeen kaikki käyttöönotetut ajoneuvot on pitänyt olla tuon mukaan. Mun alpina on otettu käyttöön 04/08 ja sen coc-papereissa oli muistaakseni se vanhempi 95/54. Joten jos nyt kyseinen alpina on käyttöönotettu ennen 1.1.2009 niin 95/54:n pitäisi kelvata.
            BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              #21
              Originally posted by jartsa02 View Post
              Nii, toi homma menee sillä tavalla että 1.7.2006 jälkeen tyyppihyväksytyt mallit on pitänyt testata 2004/104:n mukaan ja 1.1.2009 jälkeen kaikki käyttöönotetut ajoneuvot on pitänyt olla tuon mukaan. Mun alpina on otettu käyttöön 04/08 ja sen coc-papereissa oli muistaakseni se vanhempi 95/54. Joten jos nyt kyseinen alpina on käyttöönotettu ennen 1.1.2009 niin 95/54:n pitäisi kelvata.
              Juuri näin, kiitos tiivistyksestä.
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • juho-85
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 753
                • Pirkkala

                #22
                Originally posted by sampy View Post
                Pirkkalan Plus-katsastus.
                Tuo on varmastikin Tampereen alueen paskin katsastusasema.
                Aina kaikilla ihan ihmevääntöjä tuolla ihan normaalikatsastuksenkin suhteen, joten kehotan todellakin vaihtamaan toiseen paikkaan.
                F01 740d xdrive M-sport LCI & e60 530i
                Tilattu i4 M50

                Exät:
                e46 320i, G20 330e Msport, F30 320d xdrive LCI, e46 M3 cabrio, e92 M3, F30 320d, e92 335i-07, e90 325i-06, e32 750i -89,X5 4.4 M-sport -01,e38 740i M-sport -01, e36 325i caprio-94, e39 523i -98, e38 740ia -99, e34 535i M-tech, e38 740ia -95, e36 328i caprio -96, e30 320i 2d-84, e30 320ia 4d-84

                Comment

                • sampy
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2011
                  • 71
                  • Pirkkala

                  #23
                  Originally posted by jartsa02 View Post
                  Nii, toi homma menee sillä tavalla että 1.7.2006 jälkeen tyyppihyväksytyt mallit on pitänyt testata 2004/104:n mukaan ja 1.1.2009 jälkeen kaikki käyttöönotetut ajoneuvot on pitänyt olla tuon mukaan. Mun alpina on otettu käyttöön 04/08 ja sen coc-papereissa oli muistaakseni se vanhempi 95/54. Joten jos nyt kyseinen alpina on käyttöönotettu ennen 1.1.2009 niin 95/54:n pitäisi kelvata.
                  Jaa-a, tässäpä onkin nyt tulkinta. Auton alkuperäinen BMW-runko on ilmeisesti valmistettu 10/2008, mutta auto on ensirekisteröity Saksassa vasta 1.10.2009. Näin lukee Saksan rekisteriotteessa ja pykälät ilmeisesti sen mukaan. Kyseessä on B3 Allrad, joka oli tietääkseni tehtaan show-kierroksella 2009 alkuvuoden ja vasta sitten myyty. :think
                  F30 330e M Sport Estoril Blau
                  F15 X5 40e Individual
                  E90 B3 Biturbo Allrad #008
                  E46 B3 3.3 Allrad #005
                  Fiat New 500e Launch Pack
                  Ex: E38 735iA M Sport Japan model
                  Ex: G12 740Lex M Sport Individual Voll
                  Ex: W222 S550e L AMG Plus
                  Ex: F01 740xd M Sport Individual

                  Comment

                  • BeamR
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 13363
                    • Espoon takametsät

                    #24
                    Originally posted by sampy View Post
                    Jaa-a, tässäpä onkin nyt tulkinta. Auton alkuperäinen BMW-runko on ilmeisesti valmistettu 10/2008, mutta auto on ensirekisteröity Saksassa vasta 1.10.2009. Näin lukee Saksan rekisteriotteessa ja pykälät ilmeisesti sen mukaan. Kyseessä on B3 Allrad, joka oli tietääkseni tehtaan show-kierroksella 2009 alkuvuoden ja vasta sitten myyty. :think
                    Auts.

                    Mikä tyyppihyväksyntänumero on autolla?

                    Edit: entäs jos laittaisi ton direktiivin tuv:lle/alpinalle, muuttaisivatko prujun tekstejä?
                    Last edited by BeamR; 23-07-2017, 18:23.
                    F46 Gran Tourer -20
                    Boxster 2.5 -97

                    Comment

                    • sampy
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2011
                      • 71
                      • Pirkkala

                      #25
                      Originally posted by BeamR View Post
                      Auts.

                      Mikä tyyppihyväksyntänumero on autolla?
                      Hmm, kun siis ymmärtääkseni juurikin sitä ei ole. Mallia ei ole EU-tyyppihyväksytty, vaan mennyt kansallisella hyväksynnällä Saksassa. Kuskin ovipielessä ei ole BMW-kilpeä, vaan Alpina-kilpi missä ei ole tuota tyyppihyväksyntänroa. Beats me
                      F30 330e M Sport Estoril Blau
                      F15 X5 40e Individual
                      E90 B3 Biturbo Allrad #008
                      E46 B3 3.3 Allrad #005
                      Fiat New 500e Launch Pack
                      Ex: E38 735iA M Sport Japan model
                      Ex: G12 740Lex M Sport Individual Voll
                      Ex: W222 S550e L AMG Plus
                      Ex: F01 740xd M Sport Individual

                      Comment

                      • sampy
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2011
                        • 71
                        • Pirkkala

                        #26
                        Originally posted by BeamR View Post
                        Auts.

                        Edit: entäs jos laittaisi ton direktiivin tuv:lle/alpinalle, muuttaisivatko prujun tekstejä?
                        Yritetty nyt useampaan kertaan. TUV ei suostu ja Alpina on sitä mieltä, että alkuperäinen on se oikea ja ok autolle. TUV myös kysynyt tätä Alpinalta.
                        F30 330e M Sport Estoril Blau
                        F15 X5 40e Individual
                        E90 B3 Biturbo Allrad #008
                        E46 B3 3.3 Allrad #005
                        Fiat New 500e Launch Pack
                        Ex: E38 735iA M Sport Japan model
                        Ex: G12 740Lex M Sport Individual Voll
                        Ex: W222 S550e L AMG Plus
                        Ex: F01 740xd M Sport Individual

                        Comment

                        • BeamR
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 13363
                          • Espoon takametsät

                          #27
                          Ajoneuvolaki 50 i § (3.4.2009/226)
                          Toisessa ETA-valtiossa tai Ahvenanmaan maakunnassa yksittäishyväksytyn ajoneuvon hyväksynnän tunnustaminen Suomessa
                          Suomi tunnustaa toisen ETA-valtion tai Ahvenanmaan maakunnan 30 §:n 1 momentin 1 kohdassa mainitun säädöksen nojalla ajoneuvolle myöntämän yksittäishyväksynnän hakijan toimittamien asiakirjojen perusteella, jollei ole perusteltua syytä epäillä, että tekniset säännökset, joiden mukaan hyväksyntä on myönnetty, eivät vastaa vähintään Suomessa voimassa olevia yksittäishyväksyntää koskevia teknisiä vaatimuksia. Ajoneuvon vaatimustenmukaisuus todetaan rekisteröintikatsastuksessa.

                          Valtioneuvoston asetuksella säädetään tarkemmin toisessa ETA-valtiossa tai Ahvenanmaan maakunnassa yksittäishyväksytyn ajoneuvon yksittäishyväksynnän tunnustamisessa noudatettavasta menettelystä.

                          Sitten katse trafin ohjeistukseen
                          : https://www.trafi.fi/filebank/a/1467...iohje_2016.pdf

                          Kohta 4.1.2, eli kansallisen hyväksynnän tunnustaminen.

                          Voidaan hyvällä syyllä väittää, että saksalaiset säädökset vastaavat suomalaisia, joten tuo kansallisen KOKO AUTON HYVÄKSYNNÄN tunnustaminen olisi tie ulos. Vaatii tosin neuvottelua konttorilla.
                          Eli mikä on se kansallinen hyväksyntänumero/pruju?


                          Mä en nyt kuolemaksenikaan löydä muuM1N1 -prujua, mun mielestä siellä on tästäkin maininta.
                          F46 Gran Tourer -20
                          Boxster 2.5 -97

                          Comment

                          • Benzino
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2003
                            • 1402
                            • EFHK

                            #28
                            Itsellä sama rumba tiedossa kaiketi? Juuri E93 B3 uitettuna ja verotus olisi tarkoitus alotella elokuun puolessa välissä.. saas nähdä miten paljon jumppaa tiedossa...

                            Comment

                            • BeamR
                              BTCF Member
                              • Jul 2007
                              • 13363
                              • Espoon takametsät

                              #29
                              Originally posted by Benzino View Post
                              Itsellä sama rumba tiedossa kaiketi? Juuri E93 B3 uitettuna ja verotus olisi tarkoitus alotella elokuun puolessa välissä.. saas nähdä miten paljon jumppaa tiedossa...
                              Tällä pohjalla lähtisin liikkeelle tuolla saksan hyväksynnän tunnustamisella.
                              F46 Gran Tourer -20
                              Boxster 2.5 -97

                              Comment

                              • nullzwei
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 11056
                                • ?

                                #30
                                Originally posted by sampy View Post
                                Yritetty nyt useampaan kertaan. TUV ei suostu ja Alpina on sitä mieltä, että alkuperäinen on se oikea ja ok autolle. TUV myös kysynyt tätä Alpinalta.
                                Lähtökohta katsurille että ALPINA muuttaa dokkareita katsurin vaatimusten mukaisesti :think

                                Ajoneuvolaki 60
                                Muussa ETA-valtiossa tai Ahvenanmaan maakunnassa rekisteröity ja käytettynä maahantuotu ajoneuvo hyväksytään vaatimustenmukaisuuden osalta rekisteröintikatsastuksessa myös, jos ajoneuvon osoitetaan täyttävän sellaiset aiemmassa rekisteröintimaassa voimassa olevat tekniset vaatimukset, jotka vastaavat vähintään Suomessa vaadittavia teknisiä vaatimuksia.

                                ...Tämä laki tulee voimaan 29 päivänä huhtikuuta 2009...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎