Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alpina B3 / B3S E9x rekisteröinti Suomeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sampy
    Bimmer Rookie
    • Jan 2011
    • 71
    • Pirkkala

    Alpina B3 / B3S E9x rekisteröinti Suomeen

    Nyt olisi kinkkinen rekisteröintikatsastusongelma tuonti-Alpinan papereiden kanssa eikä meinaa ratketa edes Alpinan avuliaan tehtaan avulla. Suomalainen katsastusinssi ei meinaa taipua :think

    Jos olet onnistuneesti rekisteröinyt E90/91/92/93-pohjaisen Alpinan tai tiedät jonkun joka on sen tehnyt, niin pyytäisin pikaista yhteydenottoa privalla. Mainion Alpina-rekisterin mukaan näitä on kuitenkin Suomessa 8kpl ajossa, joten ratkaisu on siis olemassa.

    Paljon kiitoksia jo etukäteen!
    F30 330e M Sport Estoril Blau
    F15 X5 40e Individual
    E90 B3 Biturbo Allrad #008
    E46 B3 3.3 Allrad #005
    Fiat New 500e Launch Pack
    Ex: E38 735iA M Sport Japan model
    Ex: G12 740Lex M Sport Individual Voll
    Ex: W222 S550e L AMG Plus
    Ex: F01 740xd M Sport Individual
  • leksii
    BTCF Member
    • May 2012
    • 1034
    • Turku

    #2
    Mikäs katsastusmiestä ahdistaa? Vaihda konttoria jos on vittumainen inssi
    e28 535i Touring
    e28 m535i + s38
    e34 535i --> ?


    Ei se ole harrastus eikä mikään mihin ei kaikki aika ja rahat menisi

    Comment

    • vaappu
      BTCF Member
      • Sep 2010
      • 1189
      • Rovaniemi/Pyhätunturi

      #3
      No en tiedä auttaako mutta , tuossa jaloissa nyt viikon verran suomessa pyörinyt alpina D3 -06 touring. Ei ole verotusta edes laitettu pyörimään. Eli sen verran uus juttu.
      Mutta kerro nyt mikä sillä inssillä on hätänä niin katotaan voiko tässä auttaa..
      mb 519 täys pitkä
      mb 316 tela/mopon kuskaus alusta
      e30 m50b28 MadMax edit, feat Rotrex + boosted by Holset.
      e31 850i Miljoonan markan bmw.
      e21. Kimppa rassi.
      Awd corolla turbo.+420whp..

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        #4
        ihme juttu, onhan noita samoja Suomessakin ripakopallinen





        Perusteleeko se tyyppi vaatimuksiaan mitenkään? "Koska Suomen laki sanoo niin"?

        Comment

        • sampy
          Bimmer Rookie
          • Jan 2011
          • 71
          • Pirkkala

          #5
          Kiitoksia rohkaisuista ja kyllähän tämäkin asia ennen pitkää ratkeaa! Varsinkin foorumin avulla

          Ongelmana on, että Saksan TUV:in ja Alpinan mukaan radiohäiriöspeksi 72/245/EWG i.d.F 95/54/EG on ko. autolle se oikea ja ainut (siis speksi vuodelta 1995!). Suomen inssi taas on sitä mieltä että pitäisi olla uudempi muutosdirektiivi mallia 2006/28, jota ei nyt siis mainita saamassani TUV-todistuksessa. No, jäykkä saksalainen insinööri ei tietenkään ota täältä peräpohjolasta paljon neuvoja vastaan :think ja uutta todistusta eivät suostu tekemään. Alpina edelleen on sitä mieltä, että heiltä ei ole koskaan aiemmin kysytty asiasta ja autot EU:ssa ovat kaikki tuolla speksillä rekisterissä. Myös Suomessa.

          Katsastuksesta sain kuitenkin sen verran ongittua, että esim. 07/2009 Alpina B3 E91 on rekisteröity Suomeen uudemmalla radiohäiriöspeksillä. Päättelin, että kyseessä olisi tämä yksilö http://www.alpina-archive.com/?p=148...bo-Touring-011 . Jos tiedätte kenen auto on, niin kiitos kovasti jos voi laittaa privaa!

          Rekisteröintikatsastus on kesken ja jälkitarkastusvaatimus, joten ei voi enää vaihtaa konttoria AFAIK
          F30 330e M Sport Estoril Blau
          F15 X5 40e Individual
          E90 B3 Biturbo Allrad #008
          E46 B3 3.3 Allrad #005
          Fiat New 500e Launch Pack
          Ex: E38 735iA M Sport Japan model
          Ex: G12 740Lex M Sport Individual Voll
          Ex: W222 S550e L AMG Plus
          Ex: F01 740xd M Sport Individual

          Comment

          • Vibex
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2014
            • 1997
            • Lohja

            #6
            Eikö tämä ---> Jälkitarkastuksen voi suorittaa myös muulla kuin sillä katsastusasemalla, jossa varsinainen katsastus on alun perin tehty. Asiaa koskeva laki muuttui 1.7.2014. <--- muka tässä asiassa päde..? :think
            Husqvarna Svartpilen
            BMW e36 318iA

            Ex:

            BMW e85 Z4 3,0
            BMW e36 316ti
            MINI Cooper S
            BMW Z3 Coupé
            BMW e46 325iA
            BMW Z3 Roadster
            BMW e46 328ci
            BMW e36 316ti

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              #7


              Siis... kyseessä on tutkajärjestelmiä koskeva direktiivi, ja kun tuota nyt tavailen, niin tuo 2006/28 on itse asiassa vain ilmoitusmuodon keventämisdirektiivi, joten mikä ongelma inssille on todeta auton täyttävän määräykset?

              Nyt sitten kysymys kuuluu, että onko tässä casen alpinassa Aktiivicruisea ollenkaan, eli onko ihan puhtaasti muotoseikka, ja jos onkin aktiivicruise, niin kummalla taajuudella bemarin aktiivicruise toimii (24 vai 79Ghz)?
              Jos 79Ghz, niin taaskaan ei pitäisi inssillä olla mitään ihmettelmistä, kun tuossa direktiivissä kohtuu selvästi sanotaan, että "vaatimustenmukaisuustodistuksessa ei ole tarpeen vaatia seurantaa varten tietoja 79 GHz:n taajuusalueella toimivien lyhyen kantaman tutkalaitteiden käytöstä"


              ja tässä vielä nuo muutokset 2006/28 (kyse siis tosiaan vain vaatimusten keventämisestä):

              1 artikla

              Direktiivin 72/245/ETY muuttaminen

              Muutetaan direktiivi 72/245/ETY seuraavasti:
              1)
              Poistetaan liitteessä I oleva 2.1.14 kohta.
              2)
              Muutetaan liite II A seuraavasti:
              a)
              korvataan 12.7.1 kohta seuraavasti:
              ”12.7.1
              24 GHz:n taajuusalueella toimivilla lyhyen kantaman tutkalaitteilla varustettu ajoneuvo: kyllä/ei/valinnainen (tarpeeton yliviivataan)”;
              b)
              poistetaan 12.7.2 kohta.
              3)
              Muutetaan liitteen III A lisäys seuraavasti:
              a)
              korvataan 1.3.1 kohta seuraavasti:
              ”1.3.1
              24 GHz:n taajuusalueella toimivilla lyhyen kantaman tutkalaitteilla varustettu ajoneuvo: kyllä/ei/valinnainen (tarpeeton yliviivataan)”;
              b)
              poistetaan 1.3.2 kohta.
              4)
              Poistetaan III C liitteessä oleva ilmaisu ”Viranomaisen leima” ja sitä ympäröivä kehys.
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • walde
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2008
                • 947
                • Melkein Espoo

                #8
                Adaptiivisissa vakionopeudensäädöissä käytetään aina pitkän kantaman (LRR) FMCW tutkia, joiden (nimellis)taajuus on lukuisista syistä haarukassa 76-77GHz.
                24GHz ja 79GHz taajuuksilla toimivia tutkia käytetään lähinnä sovelluksissa, joita ei ollut vielä E-sarjan ajoneuvoihin tarjolla.
                Last edited by walde; 17-07-2017, 15:56.
                E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  #9
                  Originally posted by walde View Post
                  Adaptiivisissa vakionopeudensäädöissä käytetään aina pitkän kantaman (LRR) FMCW tutkia, joiden (nimellis)taajuus on lukuisista syistä haarukassa 76-77Ghz.
                  24Ghz ja 79Ghz taajuuksilla toimivia tutkia käytetään lähinnä sovelluksissa, joita ei ollut vielä E-sarjan ajoneuvoihin tarjolla.
                  Käytännössähän siis vaatimustenmukaisuustodistusta ei tässä tapauksessa edes inssi VOI vaatia, kun tuo 2006/28 lukee aivan selvästi että 79Ghz ei oikeastaan edes tarvita tuota tietoa. Jolloin palataan siihen, että se 95 on ihan relevantti.

                  Edit: voi vaatia, mutta sen -95 -version pitää riittää (koska tuo -06 -päivitys koskee vain 24 ja 79Ghz taajuuksien ilmoittamismuotoa vaatimuksenmukaisuustodistuksessa).

                  Mä menisin tuon printatun 2006/28:n kanssa konttorille neuvottelemaan, lisäksi vielä noi walden speksit koskien oman auton ACC:ta (JOS SELLAISTA EDES ON KO. AUTOSSA!).
                  Last edited by BeamR; 17-07-2017, 12:44.
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • sampy
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2011
                    • 71
                    • Pirkkala

                    #10
                    Kiitos kattavasta ja nopeasta selvennyksestä muutosdirektiiviin suhteen. Autossa ei ole adaptiivista cruisea (eikä mitään muutakaan tutkapohjaista järjestelmää), joten soitinpa inssille ja hän myös asian totesin olevan näin ja 2006/28 mukaisuutta ei siten vaadita. Yksi steppi eteenpäin.

                    Samalla hän kuitenkin totesi, että joka tapauksessa vaaditaan 2004/104 mukaisuus, joten täytyypä kaivaa se seuraavaksi!
                    F30 330e M Sport Estoril Blau
                    F15 X5 40e Individual
                    E90 B3 Biturbo Allrad #008
                    E46 B3 3.3 Allrad #005
                    Fiat New 500e Launch Pack
                    Ex: E38 735iA M Sport Japan model
                    Ex: G12 740Lex M Sport Individual Voll
                    Ex: W222 S550e L AMG Plus
                    Ex: F01 740xd M Sport Individual

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      #11
                      Originally posted by sampy View Post
                      Kiitos kattavasta ja nopeasta selvennyksestä muutosdirektiiviin suhteen. Autossa ei ole adaptiivista cruisea (eikä mitään muutakaan tutkapohjaista järjestelmää), joten soitinpa inssille ja hän myös asian totesin olevan näin ja 2006/28 mukaisuutta ei siten vaadita. Yksi steppi eteenpäin.

                      Samalla hän kuitenkin totesi, että joka tapauksessa vaaditaan 2004/104 mukaisuus, joten täytyypä kaivaa se seuraavaksi!


                      No voi ny vittu sen inssin kanssa, se on varmaan joku entisen DDR:n rajavalvoja aikaisemmalta ammatiltaan kun ei lue loppuun asti noita tekstejä vaan vaatii omiaan.

                      Tuossahan vain kielletään jäsenvaltioita sooloilemasta hyväksynnöissä (eli pakotetaan toimimaan samalla tavalla) koskien 95-versiota.
                      Lisäksi varsinaisissa artiklan muutoksissa edellytetään tiettyä muotoa valmistajan tekemälle ilmoitukselle.

                      EDELLEENKÄÄN TEKNISIÄ MUUTOSVAATIMUKSIA EI OLE VERRATTUNA 95-versioon, eikä näin ollen ole hyväksyntämuutostakaan.

                      Saksalaiset ilmeisesti tuntee nää pykälät (tuv ja alpina gmbh), ja nyt pyörittelevät päitään että millainen takahikiä soviet-finland oikein on kun ei tunneta direktiivejä joihin vedotaan.

                      Mikäs katsastusasema on kyseessä, että tietää olla ikinä menemättä sinne?
                      Last edited by BeamR; 17-07-2017, 13:39.
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • herja
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 1649

                        #12
                        Tuonko vuoksi joudut menemään takaisin vai oliko jotain oikeita jälkitarkastuskohteita? En ainakaan penniäkään lisää maksaisi, jos keksityllä verukkeella yrittää rahastaa. Pari kertaa katsurilla jäänyt fiilis, että nyt apinaa lypsetään ihan keksityllä hommalla, harrastepeliinkin olisi leiman saanut laakista mutta katsurinmulkku laittoi hylättyä pikkuasian vuoksi.
                        Retard Member

                        Comment

                        • nullzwei
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 11056
                          • ?

                          #13
                          kuten edellä jo todettu

                          linkki


                          Toisessa jäsenvaltiossa aiemmin rekisteröityjen moottoriajoneuvojen osalta rekisteröivä jäsenvaltio voi vaatia vain seuraavien asiakirjojen esittämistä:

                          1) Toisessa jäsenvaltiossa annettu rekisteröintitodistus tai sen kopio: toisen jäsenvaltion antama yhdenmukainen rekisteröintitodistus on tunnustettava jäsenvaltioissa, jotta ajoneuvo voidaan rekisteröidä uudelleen sen alueella. (148) Monilla ennen vuotta 2004 rekisteröidyillä ajoneuvoilla on kuitenkin edelleen yhdenmukaisesta rekisteröintitodistuksesta poikkeava todistus.

                          2) EY:n tai kansallinen vaatimustenmukaisuustodistus:
                          kaikki vuonna 1996 tai sen jälkeen hyväksytyt sarjatuotannossa valmistetut henkilöautot kuuluvat periaatteessa EY-tyyppihyväksynnän piiriin. (149) Tällä menettelyllä vakuutetaan, että asianomainen ajoneuvotyyppi täyttää kaikki siihen sovellettavat eurooppalaiset turva- ja ympäristönsuojeluvaatimukset.

                          EY-tyyppihyväksyntä on voimassa kaikissa jäsenvaltioissa. Valmistaja, joka on EY-tyyppihyväksynnän haltija, antaa EY-vaatimustenmukaisuustodistuksen,
                          joka osoittaa, että ajoneuvo on valmistettu hyväksytyn ajoneuvotyypin mukaisesti. Uudelta EY-tyyppihyväksytyltä ajoneuvolta, jonka mukana seuraa voimassa oleva vaatimustenmukaisuustodistus, ei saa vaatia uutta teknisten ominaisuuksien hyväksyntää taikka muiden rakenteeseen tai toimintaan liittyvien teknisten vaatimusten täyttämistä, ellei ajoneuvoa ole selvästi muutettu, sen jälkeen kun se on lähtenyt valmistajan tehtaalta.

                          jne...

                          Comment

                          • sampy
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2011
                            • 71
                            • Pirkkala

                            #14
                            Alpina ei ole teettänyt EU-tyyppihyväksyntää näille E9x B3 -malleille ja juurikin siksi vaaditaan tuota vaatimuksenmukaisuustodistusta (jossa siis nyt se ongelma, että todistus radiohäiriöstä ei täytä viimeisintä direktiivimuutosta). Alkuperäinen direktiivi on aikanaan riittänyt Saksassa.


                            Originally posted by nullzwei View Post
                            linkki


                            Toisessa jäsenvaltiossa aiemmin rekisteröityjen moottoriajoneuvojen osalta rekisteröivä jäsenvaltio voi vaatia vain seuraavien asiakirjojen esittämistä:

                            1) Toisessa jäsenvaltiossa annettu rekisteröintitodistus tai sen kopio: toisen jäsenvaltion antama yhdenmukainen rekisteröintitodistus on tunnustettava jäsenvaltioissa, jotta ajoneuvo voidaan rekisteröidä uudelleen sen alueella. (148) Monilla ennen vuotta 2004 rekisteröidyillä ajoneuvoilla on kuitenkin edelleen yhdenmukaisesta rekisteröintitodistuksesta poikkeava todistus.

                            2) EY:n tai kansallinen vaatimustenmukaisuustodistus:
                            kaikki vuonna 1996 tai sen jälkeen hyväksytyt sarjatuotannossa valmistetut henkilöautot kuuluvat periaatteessa EY-tyyppihyväksynnän piiriin. (149) Tällä menettelyllä vakuutetaan, että asianomainen ajoneuvotyyppi täyttää kaikki siihen sovellettavat eurooppalaiset turva- ja ympäristönsuojeluvaatimukset.

                            EY-tyyppihyväksyntä on voimassa kaikissa jäsenvaltioissa. Valmistaja, joka on EY-tyyppihyväksynnän haltija, antaa EY-vaatimustenmukaisuustodistuksen,
                            joka osoittaa, että ajoneuvo on valmistettu hyväksytyn ajoneuvotyypin mukaisesti. Uudelta EY-tyyppihyväksytyltä ajoneuvolta, jonka mukana seuraa voimassa oleva vaatimustenmukaisuustodistus, ei saa vaatia uutta teknisten ominaisuuksien hyväksyntää taikka muiden rakenteeseen tai toimintaan liittyvien teknisten vaatimusten täyttämistä, ellei ajoneuvoa ole selvästi muutettu, sen jälkeen kun se on lähtenyt valmistajan tehtaalta.

                            jne...
                            F30 330e M Sport Estoril Blau
                            F15 X5 40e Individual
                            E90 B3 Biturbo Allrad #008
                            E46 B3 3.3 Allrad #005
                            Fiat New 500e Launch Pack
                            Ex: E38 735iA M Sport Japan model
                            Ex: G12 740Lex M Sport Individual Voll
                            Ex: W222 S550e L AMG Plus
                            Ex: F01 740xd M Sport Individual

                            Comment

                            • sampy
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2011
                              • 71
                              • Pirkkala

                              #15
                              Originally posted by BeamR View Post
                              http://eur-lex.europa.eu/legal-conte...4L0104&from=DE

                              Mikäs katsastusasema on kyseessä, että tietää olla ikinä menemättä sinne?
                              Pirkkalan Plus-katsastus.
                              F30 330e M Sport Estoril Blau
                              F15 X5 40e Individual
                              E90 B3 Biturbo Allrad #008
                              E46 B3 3.3 Allrad #005
                              Fiat New 500e Launch Pack
                              Ex: E38 735iA M Sport Japan model
                              Ex: G12 740Lex M Sport Individual Voll
                              Ex: W222 S550e L AMG Plus
                              Ex: F01 740xd M Sport Individual

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎