Mikä sitten on parempi vaihtoehto, jos myyjä ei anna kilpiä mukaan?
1. Odotat viikon että saat Ruotsin siirtokilvet
2. Puhut myyjälle nätisti että ajat hänen kilvillä Suomeen
3. Siirtokilvet Suomesta, runkonumero pitää olla etukäteen tiedossa ja vakuutus otettuna ko. runkonumerolle että ylipäätään saat siirtokilvet
4. Tuot trailerilla auton Suomeen
Siinäpä ne lailliset vaihtoehdot. Toki en tiedä onko tuo nro.2 myöskään laillinen varsinaisesti, koska muuten myyjä ei saa omia vakuutuksiaan poikki eikä autoa pois omista nimistään mutta se on toiminut joka kerta, kun vaan sanoo että kaupat tulee vain jos saan kilvet mukaan... asiallisesti ilmaistuna toki. Svenssonit yleensä ottaen puhuu kyllä hyvää englantia, jopa parhaiten eurooppalaisista omien kokemuksien mukaan. Itsellä on toiminut aina se kun ensikontaktin on hoitanut ruotsissa asuva sukulainen/kaveri jonka jälkeen asiointi on hoitunut kyllä englanniksi.
Svenssonit nykyään karsastaa kovasti vientiin myyntiä, vaikka kilvet jäisi sinne.
Pelkäävät että autoa ei koskaan rekisteröidä ulkomailla ja se jää roikkumaan ruotsin rekisteriin myyjän vastuulle. Asiaa ei yhtään auta että paikallinen transportstyrelsen pelottelee kysyttäessä asialla. Autohan poistuu automaattisesti ruotsin järjestelmästä kunhan se on rekattu suomeen. Mutta kun ei.
Toki onhan noita autoja silti tänne saatu hommattua kun löytyy apuri lahden toiselta puolen
Svenssonit nykyään karsastaa kovasti vientiin myyntiä, vaikka kilvet jäisi sinne.
Pelkäävät että autoa ei koskaan rekisteröidä ulkomailla ja se jää roikkumaan ruotsin rekisteriin myyjän vastuulle. Asiaa ei yhtään auta että paikallinen transportstyrelsen pelottelee kysyttäessä asialla. Autohan poistuu automaattisesti ruotsin järjestelmästä kunhan se on rekattu suomeen. Mutta kun ei.
Toki onhan noita autoja silti tänne saatu hommattua kun löytyy apuri lahden toiselta puolen
No eipä ole tilanne muuttunut miksikään sitten tässä asiassa yli 10v. Onneksi nykyään saa ihan omiakin kilpiä laillisesti täältä Suomesta ihan vakuutuksineen helpolla asioinnilla katsastuskonttorila niin ei tarvitse moisia murehtia. Tottakai silti ensisijaisesti kysyisin saako kilvet matkaan, mutta jos ei kelpaa niin en jäisi asiasta jahkaamaan.
10v takaperin vaihtoehdot oli saada kilvet mukaan, saada auto satamaan ja antaa kilvet myyjälle, tai ottaa siirtarit koti-ruotsi-koti (tuskinpa kovin laitonta mutta toki jännä tulkintakysymys kun reitti ei ole kuin osaltaan voimassa). Kaikki yo vaihtoehdot olen kokeillut.
Ostattelin aikanaan muoviluodin (E36 328i soupe) eräältä serbiltä, voi olla että oli albaani, en viitsi tarkkaan muistaa.
Auto jäi myyjän pihaan pariksi päiväksi kun piti jatkaa toisaalle, lupasi paperit hoitaa kuntoon kun tulen noutamaan. Ukkoa ei tietenkään noutaessa näkynyt ja kiirekin oli... Ajeltiin muoviluoti kotiin ja ooteltiin että pian se ottaa yhteyttä kun alkaa maksut juoksemaan...
Ensin tuli sähköpostia, sitten se soitti. Selitin uudelleen -uskotko jo- etten voi ilmoittaa autoa Suomeen tuoduksi ennen kuin on rekisteriote ns handussa. Ymmärsi.
Posti toi paperit ja tehtiin asiallinen poisto.
Mitä noihin siirtareihin tulee niin jos auton osto on kiinni siitä ettei voi varautua (esmes kahden tai kolmen auton osalta) ylimääräisiin 70 euron kuluihin niin voi voi. On se niin helppoa nykyään kun voi ottaa tarrat ja vakuutuksen Suomesta, tehdä kaupat, lätkiä tarrat kiinni ja ajella kotiin. Kuten edellä todettiin, ennen piti ajoreitit keksiä soveltaen tai kirjoittaa ruotsi suomeksi, heh. Pisin matka minkä olen suomitarroilla ajanut, alkoi Itävallasta, Tsekin kautta vienosti kiertäen Suomeen.
Sen verran vielä että jos oikein tarkkaan lukee noita Trafin sivuston juttuja niin sanan införselorten voi tässä asiayhteydessä käsittää monellakin eri tavalla.
Kyl mä sieltä nuo pari viimeisintä olen saanut ostettua. M5 myyjät olivat melko nihkeitä kun blocketissa laitoin kyselyä ihan toisella kotimaisella. Mutta kyl sielt ostettua saa kun hieman jaksaa nähdä vaivaa ja tosissaan ruotsia laskettelee menemään. Autoliikkeet toki asia ihan erikseen niistä useimmat kyllä myyvät mieluusti suomalaisillekin.
Ostattelin aikanaan muoviluodin (E36 328i soupe) Mitä noihin siirtareihin tulee niin jos auton osto on kiinni siitä ettei voi varautua (esmes kahden tai kolmen auton osalta) ylimääräisiin 70 euron kuluihin niin voi voi. On se niin helppoa nykyään kun voi ottaa tarrat ja vakuutuksen Suomesta, tehdä kaupat, lätkiä tarrat kiinni ja ajella kotiin. Kuten edellä todettiin, ennen piti ajoreitit keksiä soveltaen tai kirjoittaa ruotsi suomeksi, heh. Pisin matka minkä olen suomitarroilla ajanut, alkoi Itävallasta, Tsekin kautta vienosti kiertäen Suomeen.
Jos otat ne kolmekin siirtokilpeä niin jokaiseen tarvitsee oman vakuutuksensa ja pitäähän ne ylimääräiset irtisanoakin sitten kun niitä ei enää tarvitse, ja puhelimitse se ei onnistu vaan kirjallisesti pitää paperit lähettää yhtiöön. Joo kyllähän ne puhelinpalvelussa saattaa luvata mitä vaan, mutta laskua vaan pukkaa postilaatikkoon jos ei kirjallisena irtisano, pätee vakuutuksista sähkösoppareihin ja puhelinliittymiin mutta jokainen tavallaan niinkuin sanoin, vajaa kymmenkunta autoa on tähän asti liikkunut Suomen rajalle asti ilman ongelmia ruotsinkilvillä, ja voi mennä katsomaankin jotain ihan eri autoa kun oli alunperin aikonut
Jos otat ne kolmekin siirtokilpeä niin jokaiseen tarvitsee oman vakuutuksensa ja pitäähän ne ylimääräiset irtisanoakin sitten kun niitä ei enää tarvitse, ja puhelimitse se ei onnistu vaan kirjallisesti pitää paperit lähettää yhtiöön. Joo kyllähän ne puhelinpalvelussa saattaa luvata mitä vaan, mutta laskua vaan pukkaa postilaatikkoon jos ei kirjallisena irtisano, pätee vakuutuksista sähkösoppareihin ja puhelinliittymiin mutta jokainen tavallaan niinkuin sanoin, vajaa kymmenkunta autoa on tähän asti liikkunut Suomen rajalle asti ilman ongelmia ruotsinkilvillä, ja voi mennä katsomaankin jotain ihan eri autoa kun oli alunperin aikonut
Siirtoliikennevakuutus on moottoriajoneuvon tilapäistä siirtoa varten otettava määräaikainen liikennevakuutus.
För att fordonet ska kunna avregistreras på grund av export, ska säljaren sända in följande till Transportstyrelsen:
1. Anmälan om avregistrering på grund av export (blankett)
2. en handling som klart visar att fordonet har förts ut ur Sverige
3. fordonets registreringsskyltar.
2. en handling som klart visar att fordonet har förts ut ur Sverige
Ja tämähän menee automatik viranomaisten välillä kun Suomessa aloittaa rekisteröintikatsastuksen.
Jännitystä tulee vasta siinä vaiheessa jos suomalainen nuukailee ja aloittaa rekisteröintihommat vasta kun veropäätös on valmistunut - tai jos ajatus on aloittaa verotus vasta selvästi myöhemmin, esim seuraavana keväänä. Onneksi tässä tilanteessa on kelvannut, ainakin tähän asti, vapaamuotoinen kirjelmä joka osoitettu Transportstyrelselle, jossa ostaja vakuuttaa että on täysissä sielunvoimissaan ostanut auton, omistaa sen 100% (mukaan vaikka köpkontrakt) ja että auto on siirtynyt Suomeen ja tullaan rekisteröimään ajankohtana x. Hej då ja förbi.
Ja tämähän menee automatik viranomaisten välillä kun Suomessa aloittaa rekisteröintikatsastuksen.
Jännitystä tulee vasta siinä vaiheessa jos suomalainen nuukailee ja aloittaa rekisteröintihommat vasta kun veropäätös on valmistunut - tai jos ajatus on aloittaa verotus vasta selvästi myöhemmin, esim seuraavana keväänä. Onneksi tässä tilanteessa on kelvannut, ainakin tähän asti, vapaamuotoinen kirjelmä joka osoitettu Transportstyrelselle, jossa ostaja vakuuttaa että on täysissä sielunvoimissaan ostanut auton, omistaa sen 100% (mukaan vaikka köpkontrakt) ja että auto on siirtynyt Suomeen ja tullaan rekisteröimään ajankohtana x. Hej då ja förbi.
För att fordonet ska kunna avregistreras på grund av export, ska säljaren sända in följande till Transportstyrelsen:
1. Anmälan om avregistrering på grund av export (blankett)
2. en handling som klart visar att fordonet har förts ut ur Sverige
3. fordonets registreringsskyltar.
Niin mutta onhan se halvempi ottaa vakuutus omalta edustajalta jatkuvana, kuin että katsastuskonttorilta kilpien kanssa määräaikaisena (jonka saa kyllä myöskin jatkuvana). Olisiko ollut kilpien hinnan päälle joskus aikanaan 50e jollekkin määräajalle.
Jos hinnat on vielä samat, niin esim. kolmille siirtokilville tulee hintaa 16x3=48e ja vakuutuksille 3x50e=150e ja noin ~200 yhteensä. Toki saahan sitä rahan takaisin noista vakuutuksista käyttämättä jääneeltä osalta, jos vaan kirjallisesti irtisanoo.
Sinulla selvästi Ruotsi taipuu sen verta hyvin (tai ainakin google translatoria osaat käyttää) että varmasti saat vakuutettua myyjän antamaan kilpensä millä saat ajaa auton Suomeen
Ja tämähän menee automatik viranomaisten välillä kun Suomessa aloittaa rekisteröintikatsastuksen.
Ainakin ennen siinä kesti aika pitkään ennen kuin virallinen tieto meni Ruotsin viranomaisille, olisiko kaverin tapauksessa jopa pari kk vaikka auton laitettiin heti verolle ja katsastettiin. Samapa tuolle muuten mutta kun myyjä soitteli kaverille useamman kerran että mikä kestää
Niin mutta onhan se halvempi ottaa vakuutus omalta edustajalta jatkuvana, kuin että katsastuskonttorilta kilpien kanssa määräaikaisena (jonka saa kyllä myöskin jatkuvana). Olisiko ollut kilpien hinnan päälle joskus aikanaan 50e jollekkin määräajalle.
Nimenomaan. Et ota mitään siirtovakuutuksia, vaan ostat vaan kolmet tarrat kolmelle VIN:lle. Ja kun olet autot tsekannut ja yhden niistä ostanut, soitat vakuutusyhtiölle ja kerrot että "Ostin nyt tällä VIN:llä auton, laitakko vakuutukset voimaan?". Ei tarvinnut vakuutella montaa autoa.
Niin mutta onhan se halvempi ottaa vakuutus omalta edustajalta jatkuvana, kuin että katsastuskonttorilta kilpien kanssa määräaikaisena (jonka saa kyllä myöskin jatkuvana). Olisiko ollut kilpien hinnan päälle joskus aikanaan 50e jollekkin määräajalle.
Siirtotarroihin on ostettavissa vakuutus samaan aikaan konttorilta hintaan 12e pv ja 7e jokaiselta lisäpäivältä. En ainakaan itse jaksaisi kikkailla enempää, siitä samalla ottaa vaikka kolmelle autolle. Ei tarvitse selitellä vakuutusyhtiölle miksi haluat vakuutuksen useampaan autoon ilman rekisterikilpiä pelkällä vinillä, sekin kun tuntuu olevan musta vaate edelleen monelle yhtiölle.
Löytyi kaverin kautta sujuvasti ruotsia kirjoittava ja puhuva henkilö. Yrittänyt soittaa parina päivänä suomalaisesta liittymästä, ei vastausta. Laitettu myös mailia, ei vastausta. Miten voi olla auton osto tuolta naapurista näin helvetin vaikeaa.
Edit: välissä löytyi jo sivu missä auto oli merkattu "såld" mutta myyjään saatiin kuitenkin avustuksella yhteys ja auto on olemassa ja myynnissä. Saapa nähdä miten käy.
Comment