Toissa pääsiäisenä kävin ostamassa 90-luvun Mersun Malmöstä liikkeestä vailla minkäännäköistä aiempaa kokemusta auton hausta Ruotsissa. Omassa tapauksessani menin katsomaan vain yhtä yksilöä eikä muita ehdokkaita edes ollut. Homma oli helppo ja meni näin:
-Ahkeraa www.bytbil.comin ja blocket.sen selailua puolisen vuotta
-Mieluinen yksilö löytyy. https://www.car.info/en-se/search-car-registry ja https://www.transportstyrelsen.se/en/road/ -palveluista auton taustojen ja omistajien tsekkaus
-Sähköpostia liikkeeseen että olisin ostamassa autoa Suomeen. Parit postin vaihdot ja tapaaminen sovittu.
-Vakuutusyhtiöön soitto että Ruotsista menossa autoa ostamaan, ja kyseiseen autoon liikennevakuutus + pikkukasko voimaan ostopäivästä lähtien
-Katsastusasemalta hakemaan tarrakilvet. Kilvethän ovat siis autokohtaiset ja jos useampaa autoa menossa kattomaan niin jokaiselle tarttee omat tarrakilvet mikäli tarkotus niillä ajella Suomeen. Myös tarkka ajoreitti ja aikataulut ilmoitettava
-Lento Kööpenhaminaan ja siitä lähijunalla Malmöön
-Aamulla liikkeeseen, auton tarkastelu ja koeajo. 1500e hinnan tinkimistä ja kaupat sovittu
-Kauppakirjan teko, myyjältä löytyi DEL2 mutta ei DEL1. Ja sekin DEL2 oli aiemman omistajan. Myyjä lupasi toimittaa tuoreet DEL1 ja DEL2 postissa, hän ei niitä enää samalle päivälle saanut pääsiäisen vuoksi
-Maksoin auton suoraan maksupäätteellä luottokortilla. Parissa osassa piti maksaa että meni maksu läpi
-Myyjä poisti autosta Ruotsin kilvet, sitten vaan tarrakilvet lasiin ja vielä vakuutusyhtiöön heidän pyynnöstään sähköposti-ilmoitus että kaupat tehty ja vakuutus voimaan
-Ajo Tukholmaan ja laivalla Suomeen, jossa sitten perinteiset verotusmenettelyt vero.fi kautta.
Eli eipä se tosiaan tuon vaikeampaa ollut. Vähän toki huolestutti kun en tuoreita DEL1 ja DEL2 saanut mukaani, mutta olin tietoinen että Suomen katsuri saa ne kyllä retu-kyselyllä tilattua. Kauppakirja oli kuitenkin kauppojen todisteena ja https://www.transportstyrelsen.se -palvelusta tarkastettu että myyjäliike oikeasti omistaa auton. Laput tulikin postissa myyjän toimesta seuraavalla viikolla.
-Ahkeraa www.bytbil.comin ja blocket.sen selailua puolisen vuotta
-Mieluinen yksilö löytyy. https://www.car.info/en-se/search-car-registry ja https://www.transportstyrelsen.se/en/road/ -palveluista auton taustojen ja omistajien tsekkaus
-Sähköpostia liikkeeseen että olisin ostamassa autoa Suomeen. Parit postin vaihdot ja tapaaminen sovittu.
-Vakuutusyhtiöön soitto että Ruotsista menossa autoa ostamaan, ja kyseiseen autoon liikennevakuutus + pikkukasko voimaan ostopäivästä lähtien
-Katsastusasemalta hakemaan tarrakilvet. Kilvethän ovat siis autokohtaiset ja jos useampaa autoa menossa kattomaan niin jokaiselle tarttee omat tarrakilvet mikäli tarkotus niillä ajella Suomeen. Myös tarkka ajoreitti ja aikataulut ilmoitettava
-Lento Kööpenhaminaan ja siitä lähijunalla Malmöön
-Aamulla liikkeeseen, auton tarkastelu ja koeajo. 1500e hinnan tinkimistä ja kaupat sovittu
-Kauppakirjan teko, myyjältä löytyi DEL2 mutta ei DEL1. Ja sekin DEL2 oli aiemman omistajan. Myyjä lupasi toimittaa tuoreet DEL1 ja DEL2 postissa, hän ei niitä enää samalle päivälle saanut pääsiäisen vuoksi
-Maksoin auton suoraan maksupäätteellä luottokortilla. Parissa osassa piti maksaa että meni maksu läpi
-Myyjä poisti autosta Ruotsin kilvet, sitten vaan tarrakilvet lasiin ja vielä vakuutusyhtiöön heidän pyynnöstään sähköposti-ilmoitus että kaupat tehty ja vakuutus voimaan
-Ajo Tukholmaan ja laivalla Suomeen, jossa sitten perinteiset verotusmenettelyt vero.fi kautta.
Eli eipä se tosiaan tuon vaikeampaa ollut. Vähän toki huolestutti kun en tuoreita DEL1 ja DEL2 saanut mukaani, mutta olin tietoinen että Suomen katsuri saa ne kyllä retu-kyselyllä tilattua. Kauppakirja oli kuitenkin kauppojen todisteena ja https://www.transportstyrelsen.se -palvelusta tarkastettu että myyjäliike oikeasti omistaa auton. Laput tulikin postissa myyjän toimesta seuraavalla viikolla.
Comment