Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton haku ruotsista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Reeperbahn
    BTCF Member
    • May 2012
    • 602
    • EFOU

    Toissa pääsiäisenä kävin ostamassa 90-luvun Mersun Malmöstä liikkeestä vailla minkäännäköistä aiempaa kokemusta auton hausta Ruotsissa. Omassa tapauksessani menin katsomaan vain yhtä yksilöä eikä muita ehdokkaita edes ollut. Homma oli helppo ja meni näin:

    -Ahkeraa www.bytbil.comin ja blocket.sen selailua puolisen vuotta
    -Mieluinen yksilö löytyy. https://www.car.info/en-se/search-car-registry ja https://www.transportstyrelsen.se/en/road/ -palveluista auton taustojen ja omistajien tsekkaus
    -Sähköpostia liikkeeseen että olisin ostamassa autoa Suomeen. Parit postin vaihdot ja tapaaminen sovittu.
    -Vakuutusyhtiöön soitto että Ruotsista menossa autoa ostamaan, ja kyseiseen autoon liikennevakuutus + pikkukasko voimaan ostopäivästä lähtien
    -Katsastusasemalta hakemaan tarrakilvet. Kilvethän ovat siis autokohtaiset ja jos useampaa autoa menossa kattomaan niin jokaiselle tarttee omat tarrakilvet mikäli tarkotus niillä ajella Suomeen. Myös tarkka ajoreitti ja aikataulut ilmoitettava
    -Lento Kööpenhaminaan ja siitä lähijunalla Malmöön
    -Aamulla liikkeeseen, auton tarkastelu ja koeajo. 1500e hinnan tinkimistä ja kaupat sovittu
    -Kauppakirjan teko, myyjältä löytyi DEL2 mutta ei DEL1. Ja sekin DEL2 oli aiemman omistajan. Myyjä lupasi toimittaa tuoreet DEL1 ja DEL2 postissa, hän ei niitä enää samalle päivälle saanut pääsiäisen vuoksi
    -Maksoin auton suoraan maksupäätteellä luottokortilla. Parissa osassa piti maksaa että meni maksu läpi
    -Myyjä poisti autosta Ruotsin kilvet, sitten vaan tarrakilvet lasiin ja vielä vakuutusyhtiöön heidän pyynnöstään sähköposti-ilmoitus että kaupat tehty ja vakuutus voimaan
    -Ajo Tukholmaan ja laivalla Suomeen, jossa sitten perinteiset verotusmenettelyt vero.fi kautta.

    Eli eipä se tosiaan tuon vaikeampaa ollut. Vähän toki huolestutti kun en tuoreita DEL1 ja DEL2 saanut mukaani, mutta olin tietoinen että Suomen katsuri saa ne kyllä retu-kyselyllä tilattua. Kauppakirja oli kuitenkin kauppojen todisteena ja https://www.transportstyrelsen.se -palvelusta tarkastettu että myyjäliike oikeasti omistaa auton. Laput tulikin postissa myyjän toimesta seuraavalla viikolla.
    -BMW M3 -09
    -MB E320 Coupe -94
    -MB E250 CGI -10
    -Husqvarna R320 -14

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7518
      • Jyväshyvä

      Nykyisin liikkeillä Ruotsissa ei tunnu olevan otteita hallussaan vaikka auto heidän nimissään olisikin, he tilaavat ne paikalliselta AKE:lta ja saattaa kestää jopa viikon tulla. Eli jos et maksa etukäteen voi ne jäädä saamatta samaan matkaan. Lisäksi siirtolupien saaminen on vaiketunut, nykyään tarvitaan verottajan luvat, useampaan autoon hakeminen samalla kertaa voi olla haastavaa... Ja rahojen siirtyminen Ruotsiin kestää sen 1-2 arkipäivää...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • Hustlerhoff
        Newbiemmer
        • Jul 2013
        • 25
        • JKL

        Eli autonko uskaltaa ostaa kunhan laatii kauppakirjan ja tarkastaa Transportstyrelsen.se -palvelusta, että liike oikeasti omistaa auton vaikka ei samantien saisikaan DEL1 ja DEL2 -liitteitä mukaan? Eli myyjän kanssa on sovittava, että ne lähetetään postilla jälkeenpäin jos niitä ei myyjällä siinä hetkessä ole. Mitenhän tuo useamman siirtoluvan ottaminen Suomesta ennakkoon, niitäkö ei välttämättä saa useampia mukaan? Pitänee varmistaa Trafilta asiaa. Mitäs sitten tehdään jos haen ja saan vaikka kolmeen vaihtoehtoon siirtolupat ja nämä autot ehtivät mennä ennen paikanpäälle pääsyä tai muuten vaan ei miellytäkään - oliko reissu sitten siinä? Fiksua lienee siis olla yhteydessä liikkeeseen ja varata auto ennen reissuun lähtöä.
        Nykyinen Mersumees.
        Ex: E60 530iA LCI ///M-Sport Spacegrau Metallic
        Ex: E46 320i Cabriolet Black Sapphire Metallic
        Hankasalmi connection, vajailla pytyillä vuodesta 2005.

        Comment

        • van cleef
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 1887
          • 01830

          Pitäisi saada auto ruotsista suomeen ja en nyt millään ehdi itse lähteä. Suosituksia?
          ...

          Comment

          • van cleef
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 1887
            • 01830

            Soitellut nyt ympäriinsä ja vaikeaa on auton haku ja itsellä menisi vähintään parin viikon päähän. Onko tosiaan näin? Se on siis maksettu jo ja on Helsingborgin kupeessa.
            ...

            Comment

            • Danukos
              Alueaktiivi
              • Feb 2011
              • 1106
              • pks

              Originally posted by van cleef View Post
              Soitellut nyt ympäriinsä ja vaikeaa on auton haku ja itsellä menisi vähintään parin viikon päähän. Onko tosiaan näin? Se on siis maksettu jo ja on Helsingborgin kupeessa.
              Laitan sulle yv.

              Edit. Vi*** tämä *uusi* foorumi on paska. Ei onnistu mitenkään yksityisviestin lähetys kun erroria puskee. Kokeiltu jo kahdella eri selaimellakin.
              Last edited by Danukos; 29-07-2024, 22:08.
              E90 325iA LCI ///M-Sport -09 Sapphire Schwartz
              Ex - E34
              ///M5 -90 Alpin Weiss II

              Comment

              • van cleef
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 1887
                • 01830

                Joo, tuli läpi kuitenkin. Mä oon huomenna yhteydessä, kiitti!
                ...

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎