Nyt menee yrityksilläkin jo kuukauden hipovia aikoja, jotka on 10 vuoden tarkastelujänteellä aivan poikkeuksellisia. Huonoinakin aikoina tulee parin viikon sisään ja jonkinlainen tavoite on muutama päivä. Siellä tuntuu olevan jatkuvasti jonkinlainen poikkeustila päällä, tällä kertaa ongelma on kuulemma tietojärjestelmäpäivityksissä.
Kiitti privasta, täytyy (perusteet hakien) liimata viestiin nro 2:
Suomi muutti leasinglainsäädäntöään 1.1.2017 alkaen EU komissiota tyydyttävällä tavalla.
"Presidentti Sauli Niinistö on vahvistanut lakimuutoksen, joka astuu voimaan 1. tammikuuta 2017. Lakimuutoksen myötä auton leasing-sopimuksella vuokraava joutuu jatkossa maksamaan autoveron ainoastaan ennalta määritellyltä vuokra-ajalta. Samantapainen malli otettiin Tanskassa käyttöön jo vuonna 2010.
Autovero jaetaan tällaisissa tapauksissa jatkossa kymmenelle vuodelle ja jyvitetään kuukausittain siten, että autovero on ensimmäisenä kuukautena kolme prosenttia, toisena ja kolmantena kaksi prosenttia ja sen jälkeen yhden prosentin jäljellä olevasta autoveron määrästä.
Toisin sanoen auton vuodeksi vuokraava maksaa autoveron kokonaissummasta vain noin 15 prosenttia ja kolmeksi vuodeksi vuokraava noin kolmanneksen."
Tarvitset merkkiliikkeen tai maahantuojan leimaaman paperin, jossa mallivuosi mainittu. Itse tulostettu varustelista bimmer.workista tai edes AIR:in tuloste ei riitä - valmistuspäivämäärä ei kerro mallivuotta.
Sen jälkeenkin tuo on vielä arpapeliä. Itse sain verotettua aiemman mallivuoden mukaan, tuttavalla vastaavin dokumentein eivät siihen suostuneet, vaan käsittelijän mukaan mallivuosi määräytyy vain ja ainoastaan käyttöönottopäivän perusteella...
Raportoin etenemisestä. Jos on mahdollista syöttää Mahtiin eri mallivuosi kuin mikä on käyttöönottopäivä ja se vaikuttaa veron määrään niin kyllä ajattelin asiaani ajaa.
Itse tulostetut laput riitti ja verottaja korjasi asian veronmaksajan hyväksi.
Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre Z3 Roadster 2.8 '98isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
Pitkästä aikaa pitäisi maahantuoda auto. Ei tällä kertaa BMW. Veikkaan että coc-laput puuttuu taas eikä katsuri saa kaivettua versiota ja varianttia, niin voiko tämän nykyään jotenkin kiertää? Voiko version ja variantin kaivaa jostain muualta, kuin tilaamalla vaatimuksenmukaisuustodistus? Ollaanko tässä asiassa menty pidemmälle?
Sitten verotuksesta, samaa autoa on myyty esim. 01/2009 ja omani on tettu käytötön 05/2009. Ottoaudon verolaskurilla veroprosentissa onkin sitten eroa. 01/2009: Autoverolaki 1292/2007. CO2-perusteinen, taulukon mukaan, ilman Elviä. 24,3%
05/2009: Autoverolaki 5/2009. CO2-perusteinen, taulukon mukaan. Elv nyt mukana taulukossa. 29.6%
Tuohan nyt oikeasti merkkaa jo rahaa. Eikö tuo nyt ole syrjivää jos mikään? Voinko vaatia käyttämään tuota pienempää prosenttia?
Pitkästä aikaa pitäisi maahantuoda auto. Ei tällä kertaa BMW. Veikkaan että coc-laput puuttuu taas eikä katsuri saa kaivettua versiota ja varianttia, niin voiko tämän nykyään jotenkin kiertää? Voiko version ja variantin kaivaa jostain muualta, kuin tilaamalla vaatimuksenmukaisuustodistus? Ollaanko tässä asiassa menty pidemmälle?
Sitten verotuksesta, samaa autoa on myyty esim. 01/2009 ja omani on tettu käytötön 05/2009. Ottoaudon verolaskurilla veroprosentissa onkin sitten eroa. 01/2009: Autoverolaki 1292/2007. CO2-perusteinen, taulukon mukaan, ilman Elviä. 24,3%
05/2009: Autoverolaki 5/2009. CO2-perusteinen, taulukon mukaan. Elv nyt mukana taulukossa. 29.6%
Tuohan nyt oikeasti merkkaa jo rahaa. Eikö tuo nyt ole syrjivää jos mikään? Voinko vaatia käyttämään tuota pienempää prosenttia?
Kyseessä 2009 Insignia.
Tuskin siinä sentään elviä on, mutta autoverolaki on muuttunut huhtikuussa. Verotuksessa käytetään aina pienintä prosenttia, joka on ollut voimassa käyttöönottopäivänä tai sen jälkeen. Jos auto on käyttöönotettu 5/2009, pienin veroprosentti on huhtikuusta voimassa ollut prosentti. Kannattaa siis etsiä auto, joka on otettu käyttään ennen huhtikuuta 2009.
Tuskin siinä sentään elviä on, mutta autoverolaki on muuttunut huhtikuussa. Verotuksessa käytetään aina pienintä prosenttia, joka on ollut voimassa käyttöönottopäivänä tai sen jälkeen. Jos auto on käyttöönotettu 5/2009, pienin veroprosentti on huhtikuusta voimassa ollut prosentti. Kannattaa siis etsiä auto, joka on otettu käyttään ennen huhtikuuta 2009.
Mielestäni asia on tulkinnanvarainen.
Käytettynä verotettavasta ajoneuvosta kannetaan veroa enintään se pienin määrä, joka samanlaisena pidettävän Suomessa jo aikaisemmin rekisteröidyn ajoneuvon arvossa on jäljellä. Käytetyn ajoneuvon kanssa samanlaisena pidettäviä ajoneuvoja on voitu verottaa useilla eri veroprosenteilla. Verohallinto selvittää aiemmat veroprosentit ja soveltaa verotuksessa näistä alinta.
Mikäli ajoneuvon tiedot löytyisivät mahdista, olisi laskenta-aineistossa (vertailuajoneuvoissa) lähes sataprosenttisella varmuudella mukana myös ennen mainitun autoverolakimuutoksen ajankohtaa verotettuja ajoneuvoja. Vaikutus verotusarvoon voi olla marginaalinen mutta veroprosentin osalta asia on eri.
Tuskin siinä sentään elviä on, mutta autoverolaki on muuttunut huhtikuussa. Verotuksessa käytetään aina pienintä prosenttia, joka on ollut voimassa käyttöönottopäivänä tai sen jälkeen. Jos auto on käyttöönotettu 5/2009, pienin veroprosentti on huhtikuusta voimassa ollut prosentti. Kannattaa siis etsiä auto, joka on otettu käyttään ennen huhtikuuta 2009.
Niin pelkäsinksin. Auto on jo ostettu ja tämä tieto silmällä pitäen harmillisesti käyttöönotettu 05/2009. Ymmärsin varmaan väärin, että 05/2009:n pienen käytettävä prosentti on huhtikuussa käytettävissä ollut prosentti, muttei se niin varmaankaan ole vaan nimenomaan tuo toukokuussa voimassa ollut.
Käytettynä verotettavasta ajoneuvosta kannetaan veroa enintään se pienin määrä, joka samanlaisena pidettävän Suomessa jo aikaisemmin rekisteröidyn ajoneuvon arvossa on jäljellä. Käytetyn ajoneuvon kanssa samanlaisena pidettäviä ajoneuvoja on voitu verottaa useilla eri veroprosenteilla. Verohallinto selvittää aiemmat veroprosentit ja soveltaa verotuksessa näistä alinta.
Mikäli ajoneuvon tiedot löytyisivät mahdista, olisi laskenta-aineistossa (vertailuajoneuvoissa) lähes sataprosenttisella varmuudella mukana myös ennen mainitun autoverolakimuutoksen ajankohtaa verotettuja ajoneuvoja. Vaikutus verotusarvoon voi olla marginaalinen mutta veroprosentin osalta asia on eri.
Tässä tapauksessa puhutaan satasista. Kokonaisvero voisi olla siis 2664e vs 2187e. Kyllä tuolle erotukselle löydän monta käyttökohtaa. Pitänee yrittää kaivaa verotuspäätöksiä. Olikos meillä olemassa muuta porttaalia kuin ottoauto, josta näkisi kätevästi valmiit veropäätökset?
Ja oliko kellään versio/variantti/coc -kysymykseen lisätietoja?
Ja oliko kellään versio/variantti/coc -kysymykseen lisätietoja?
En tiedä vastaako kysymykseen mutta:
I: Ajoneuvolle, joka on valmistettu suurina sarjoina yhdysvaltalaisia, japanilaisia, eteläkorealaisia tai kanadalaisia markkinoita varten, osoituksena vaatimusten täyttymisestä yksittäishyväksynnässä ja rekisteröintikatsastuksessa hyväksytään valmistajan tai toimivaltaisen viranomaisen selvitys siitä, että ajoneuvo täyttää mallivuotta koskevat kyseisen valtion vaatimukset tai tätä ilmaiseva hyväksymismerkintä.
(Muistaakseni japaniantuonti-threadissa on mainittu että käyttöohjekirjan-kin tieto on valmistajan selvitys siitä että ajoneuvo täyttää kyseisen (ei Suomen) valtion vaatimukset?)
Comment