Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • harriba
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 420
    • Espoo

    Originally posted by j-a View Post
    Onnittelut. Minkäslainen valitusprosessi tässä oli takana? Ei varmaankaan ihan mennyt sillä että 2013 loppuun menessä oli joku lappu sisässä ja nyt automaattisesti tuli, eli pitikö monia vastineita jne laitella?
    Juu ei ihan tullut automaattisesti Snell tuon hoiti niinkuin mun edellisenkin casen. Suosittelen.
    Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
    X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

    Comment

    • arben
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2011
      • 1123
      • suomi

      Originally posted by harriba View Post
      Sain juuri valtiolta omia rahojani takaisin €2500 + korot. Kyseessä vuonna 2010 tuotu 525ix, josta aikoinaan kusetettiin syrjivällä päästöpohjaisella laskukaavalla €10k autoveroa.

      Pitää nostaa hattua virkamiehille jotka jaksoivat tällä kertaa harata vastaan lähes 8 vuotta asiassa, joka oli päivänselvä alkaen päivästä nolla.
      Mitä muuten korot oli

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        Originally posted by Dualfun View Post

        Mutta jos et saa mittarilukeman paikkaansapitämättömyydestä mitään kovaa faktaa sillä 10h työllä, et myöskään voi tienata sitä 500e. Verottaja ei myöskään maksa yksityishenkilöille suoraa korvausta tehdystä työstä edes riidan hävittyään.
        MAHTI-hintatietopalvelun perusteella keskimääräinen ajokilometrimäärä (18800/vuosi) versus mittarilukema tuotti oman käyttöautoni TÄMÄNHETKISILLÄ arvoilla 360,00 euron veroedun. Eikä laskelmaan mennyt kuin alle viisi minuuttia. Saman verran meni aikaa kun aikoinaan tein veroilmoituksen, netissä.

        Tullimiehet kyttää silmä kovana tätä topikkia ja miten täysin laillinen verosuunnittelu tehdään joten en tietenkään ala siitä kertomaan julkisesti. Jos häviän foorumilta niin kuvasta voi ottaa osviittaa

        Comment

        • arben
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2011
          • 1123
          • suomi

          Originally posted by BeamR View Post
          Mittarilukema on aina ilmoitettava, ja uutena featurena on pakollinen kohta "mittarilukema ostohetkellä".

          Sinne voi laittaa meriselitykset mittarilukemasta, mutta tekevät päätöksen mittarilukeman perusteella, ellei toimita esim merkkarin lausuntoa todellisista kilsoista.
          Ainakaan raision autokeskus ei kerro asiakkaalle mitään tietoa historiasta,hetki sitten juuri kysyin että näkyykö tämä 70tkm huolto avaimessani mistä mulla on kuitti kädessäni..ne ei kertoneet

          Onko asia näin ettei ne saa kertoa historiasta mitään?

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            Originally posted by arben View Post
            Ainakaan raision autokeskus ei kerro asiakkaalle mitään tietoa historiasta,hetki sitten juuri kysyin että näkyykö tämä 70tkm huolto avaimessani mistä mulla on kuitti kädessäni..ne ei kertoneet

            Onko asia näin ettei ne saa kertoa historiasta mitään?
            Tietosuojalaki.

            Voivat kertoa avaintietohistoriasta että pitääkö kuvitelmat kilsoista paikkaansa, mutta eivät voi kertoa kuka on käynyt ja milloin ja/tai mitä on tehty.
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • -am-
              Bimmer Rookie
              • Aug 2005
              • 73

              Veropäätösnopeus markkina-arvonmääritysryhmällä tällä hetkellä?

              Onko joku ihan lähiaikoina saanut veropäätöstä autoonsa, johon auton arvo on pitänyt määrittää markkina-arvonmääritysryhmässä. Toisin sanoen autoa ei ole löytynyt Mahti-systeemistä.

              Itse laitoin veropäätöksen vetämään 1.12 ja 4.12 se oli jatkanut matkaansa määritysryhmään ja vielä ei päätöstä ole kuulunut.

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6759
                • PK-seutu

                Originally posted by -am- View Post
                Onko joku ihan lähiaikoina saanut veropäätöstä autoonsa, johon auton arvo on pitänyt määrittää markkina-arvonmääritysryhmässä. Toisin sanoen autoa ei ole löytynyt Mahti-systeemistä.

                Itse laitoin veropäätöksen vetämään 1.12 ja 4.12 se oli jatkanut matkaansa määritysryhmään ja vielä ei päätöstä ole kuulunut.
                Voi mennä vielä 2kk tai enemmänkin aikaa. Ei kannata hengitystä pidätellä.
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • 928 GTS
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 1559
                  • Helsinki

                  Pari päivää vaille 3kk tuntuu kestävän nykyisin ihan yleisesti.
                  -92 928 GTS
                  -98 550 Maranello

                  Comment

                  • saki
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2006
                    • 247

                    Miten vero käyttäytyy autoissa joissa arvo alkaa nousta ikääntyessä?

                    Sanotaan vaikka e36 m3 esimerkiksi. Vuosia sitten sai ihan OK kamppeen 10k€ hintaan ja nyt se maksaa vaikka 15k€ => alkaako veron osuus taas nousta vaikka se on välillä ollut selvästi alempanakin?
                    BMW i3 REX

                    Comment

                    • 928 GTS
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1559
                      • Helsinki

                      Originally posted by saki View Post
                      alkaako veron osuus taas nousta vaikka se on välillä ollut selvästi alempanakin?
                      Alkaa kunnes ikää on 25v. Sen jälkeen verotusarvo laskee yhdessä yössä jyrkästi laskukaavan muutoksen takia ja jatkaa sen jälkeen pientä laskua loputtomasti. Verojen ero yhdessä yössä 24v11kk ja 25v välillä voi olla kymmeniä tuhansia euroja. Eli n. 15-20-25v vanhat hyvin hintansa pitäneet tai sitä nostaneet autot kannattaa verottaa vasta 25v vanhana. 24v vanhana verottaessa saattaa maksaa yhden kesän ajoista helposti kymppitonnin.
                      -92 928 GTS
                      -98 550 Maranello

                      Comment

                      • zeniitti
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2011
                        • 575
                        • 127.0.0.1

                        Originally posted by -am- View Post
                        Onko joku ihan lähiaikoina saanut veropäätöstä autoonsa, johon auton arvo on pitänyt määrittää markkina-arvonmääritysryhmässä. Toisin sanoen autoa ei ole löytynyt Mahti-systeemistä.

                        Itse laitoin veropäätöksen vetämään 1.12 ja 4.12 se oli jatkanut matkaansa määritysryhmään ja vielä ei päätöstä ole kuulunut.
                        Tiedän tapauksen, että Marvosta tuli päätös parissa päivässä tässä pari viikkoa sitten. Ehkä uudet menee jonon ohi

                        Comment

                        • arben
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2011
                          • 1123
                          • suomi

                          Originally posted by saki View Post
                          Miten vero käyttäytyy autoissa joissa arvo alkaa nousta ikääntyessä?

                          Sanotaan vaikka e36 m3 esimerkiksi. Vuosia sitten sai ihan OK kamppeen 10k€ hintaan ja nyt se maksaa vaikka 15k€ => alkaako veron osuus taas nousta vaikka se on välillä ollut selvästi alempanakin?
                          Ajatellaan vaikka 1m bemaria,olet tuonut sen 2v sitten käytettynä maahan ja vietkin sen nyt pois. Nämä kyseiset autot ovat melkein jo nostaneet arvoa :think
                          Alla oleva teksti lainattu,eli verohallinto vetää tässäkin tarvittaessa välistä..koskeeko tuo sitten uuden vai käytetyn auton veron määrää.

                          Veroa ei palauteta enempää kuin sitä on ajoneuvosta maksettu. Veroa ei myöskään palauteta siltä osin kuin ajoneuvon arvo tai ajoneuvosta suoritettava vero on noussut verotuksen jälkeen tehdyn muutostyön tai varustelun takia. Jos vientipalautuksen määrä olisi pienempi kuin 500 euroa, veroa ei palauteta.

                          Comment

                          • j-a
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2005
                            • 1522
                            • PohojosPohojammaa

                            Originally posted by arben View Post
                            Ajatellaan vaikka 1m bemaria,olet tuonut sen 2v sitten käytettynä maahan ja vietkin sen nyt pois. Nämä kyseiset autot ovat melkein jo nostaneet arvoa :think
                            Alla oleva teksti lainattu,eli verohallinto vetää tässäkin tarvittaessa välistä..koskeeko tuo sitten uuden vai käytetyn auton veron määrää.

                            Veroa ei palauteta enempää kuin sitä on ajoneuvosta maksettu. Veroa ei myöskään palauteta siltä osin kuin ajoneuvon arvo tai ajoneuvosta suoritettava vero on noussut verotuksen jälkeen tehdyn muutostyön tai varustelun takia. Jos vientipalautuksen määrä olisi pienempi kuin 500 euroa, veroa ei palauteta.
                            Jep, tässä kyllä minusta on jälleen yksi selkeä osoitus siitä että verotuksen peilikuvaperiaate ei toteudu. Kansalaisen oikeustaju sanoo ettei verotus voi olla "one way street", eli näin maalaisjärjellä:
                            -Jos verottaja pitää oikeutenaan verottaa yli 10v autoja kun niitä tuodaan maahan, ei se voi pitää oikeutenaan olla palauttamatta veroa kun yli 10v autoja viedään maasta
                            -Jos verottaja pitää oikeutenaan periä veroa "markkinahinnan" perusteella myös enemmän kuin "sitä vastaavassa jo verotetussa enimmillään on jäljellä"(*), ei verottaja voi vientitilanteessa määrittää palautukselle mitään kattoa (=maksettu vero) vaan se täytyy suorittaa markkinahinnan mukaan

                            (*) Minusta, kuten joku sivu takaperin viittasinkin, autossa jäljellä olevan veron osuus ei voi missään olosuhteissa kasvaa. Esimerkkinä vaikka juurikin tuo mainittu E36 M3. Jos 5v sitten hyvän alle 200tkm ajetun sai Suomessa halvimmillaan vaikkka 7k€:llä, niin tuo on se alin hinta millä noita on myyty ja se on sitä myötä myös se mikä määrittää alimman jäljellä olleen veron määrän. Vai voiko kukaan loogisesti perustella, että kun sitä nyt on joku henkilö 5v hellinyt tallissaan ja huoltanut, ja se on edelleen alle 200tkm ajettu ja hyvä, mutta nyt maksaa 15k€, niin joku osuus tästä arvonnoususta on tullut veron osuudesta ajoneuvon hinnassa?
                            Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                            Ylimääräisenä tarjolla:

                            E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                            F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                            Comment

                            • nokonzok
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2013
                              • 826
                              • Espoo

                              Nämäkin esimerkit tuovat erinomaisesti esiin sen keskeisimmän ongelman koko järjestelmässä. Verotus ei voi perustua markkina-arvoon, jota on täysin mahdotonta yksiselitteisesti määritellä. Ja koska määrittely on mahdotonta, se johtaa väistämättä siihen, että verotus ei ole tasapuolista tai johdonmukaista.

                              Comment

                              • Dualfun
                                Moderator
                                • Jan 2003
                                • 17847
                                • PKS

                                Originally posted by j-a View Post
                                (*) Minusta, kuten joku sivu takaperin viittasinkin, autossa jäljellä olevan veron osuus ei voi missään olosuhteissa kasvaa. Esimerkkinä vaikka juurikin tuo mainittu E36 M3. Jos 5v sitten hyvän alle 200tkm ajetun sai Suomessa halvimmillaan vaikkka 7k€:llä, niin tuo on se alin hinta millä noita on myyty ja se on sitä myötä myös se mikä määrittää alimman jäljellä olleen veron määrän. Vai voiko kukaan loogisesti perustella, että kun sitä nyt on joku henkilö 5v hellinyt tallissaan ja huoltanut, ja se on edelleen alle 200tkm ajettu ja hyvä, mutta nyt maksaa 15k€, niin joku osuus tästä arvonnoususta on tullut veron osuudesta ajoneuvon hinnassa?
                                Erittäin hyviä pohdintoja.

                                Toisaalta ongelma tuossa on, että jos 5v myöhemmin joku tuo vastaavan auton, siitä joutuu maksamaan myös tässä tapauksessa enemmän veroa.

                                Ainoa yhtäläisyys on että vientipalautusta ei myönnetä kummallekaan.

                                Sitten 25v iässä yhtäkkiä veron määrä putoaa olemattomaksi yhdessä yössä. On tää melkoinen systeemi.
                                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                                E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                                ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                                ½
                                G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                                Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                                Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎