Originally posted by j-a
View Post
Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa verotusarvosta ja veroprosentista V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Mitä muuten korot oliOriginally posted by harriba View PostSain juuri valtiolta omia rahojani takaisin €2500 + korot. Kyseessä vuonna 2010 tuotu 525ix, josta aikoinaan kusetettiin syrjivällä päästöpohjaisella laskukaavalla €10k autoveroa.
Pitää nostaa hattua virkamiehille jotka jaksoivat tällä kertaa harata vastaan lähes 8 vuotta asiassa, joka oli päivänselvä alkaen päivästä nolla.
Comment
-
MAHTI-hintatietopalvelun perusteella keskimääräinen ajokilometrimäärä (18800/vuosi) versus mittarilukema tuotti oman käyttöautoni TÄMÄNHETKISILLÄ arvoilla 360,00 euron veroedun. Eikä laskelmaan mennyt kuin alle viisi minuuttia. Saman verran meni aikaa kun aikoinaan tein veroilmoituksen, netissä.Originally posted by Dualfun View Post
Mutta jos et saa mittarilukeman paikkaansapitämättömyydestä mitään kovaa faktaa sillä 10h työllä, et myöskään voi tienata sitä 500e.
Verottaja ei myöskään maksa yksityishenkilöille suoraa korvausta tehdystä työstä edes riidan hävittyään.
Tullimiehet kyttää silmä kovana tätä topikkia ja miten täysin laillinen verosuunnittelu tehdään joten en tietenkään ala siitä kertomaan julkisesti. Jos häviän foorumilta niin kuvasta voi ottaa osviittaa
Comment
-
Ainakaan raision autokeskus ei kerro asiakkaalle mitään tietoa historiasta,hetki sitten juuri kysyin että näkyykö tämä 70tkm huolto avaimessani mistä mulla on kuitti kädessäni..ne ei kertoneetOriginally posted by BeamR View PostMittarilukema on aina ilmoitettava, ja uutena featurena on pakollinen kohta "mittarilukema ostohetkellä".
Sinne voi laittaa meriselitykset mittarilukemasta, mutta tekevät päätöksen mittarilukeman perusteella, ellei toimita esim merkkarin lausuntoa todellisista kilsoista.
Onko asia näin ettei ne saa kertoa historiasta mitään?
Comment
-
Tietosuojalaki.Originally posted by arben View PostAinakaan raision autokeskus ei kerro asiakkaalle mitään tietoa historiasta,hetki sitten juuri kysyin että näkyykö tämä 70tkm huolto avaimessani mistä mulla on kuitti kädessäni..ne ei kertoneet
Onko asia näin ettei ne saa kertoa historiasta mitään?
Voivat kertoa avaintietohistoriasta että pitääkö kuvitelmat kilsoista paikkaansa, mutta eivät voi kertoa kuka on käynyt ja milloin ja/tai mitä on tehty.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
Veropäätösnopeus markkina-arvonmääritysryhmällä tällä hetkellä?
Onko joku ihan lähiaikoina saanut veropäätöstä autoonsa, johon auton arvo on pitänyt määrittää markkina-arvonmääritysryhmässä. Toisin sanoen autoa ei ole löytynyt Mahti-systeemistä.
Itse laitoin veropäätöksen vetämään 1.12 ja 4.12 se oli jatkanut matkaansa määritysryhmään ja vielä ei päätöstä ole kuulunut.
Comment
-
Voi mennä vielä 2kk tai enemmänkin aikaa. Ei kannata hengitystä pidätellä.Originally posted by -am- View PostOnko joku ihan lähiaikoina saanut veropäätöstä autoonsa, johon auton arvo on pitänyt määrittää markkina-arvonmääritysryhmässä. Toisin sanoen autoa ei ole löytynyt Mahti-systeemistä.
Itse laitoin veropäätöksen vetämään 1.12 ja 4.12 se oli jatkanut matkaansa määritysryhmään ja vielä ei päätöstä ole kuulunut.S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Miten vero käyttäytyy autoissa joissa arvo alkaa nousta ikääntyessä?
Sanotaan vaikka e36 m3 esimerkiksi. Vuosia sitten sai ihan OK kamppeen 10k€ hintaan ja nyt se maksaa vaikka 15k€ => alkaako veron osuus taas nousta vaikka se on välillä ollut selvästi alempanakin?BMW i3 REX
Comment
-
Alkaa kunnes ikää on 25v. Sen jälkeen verotusarvo laskee yhdessä yössä jyrkästi laskukaavan muutoksen takia ja jatkaa sen jälkeen pientä laskua loputtomasti. Verojen ero yhdessä yössä 24v11kk ja 25v välillä voi olla kymmeniä tuhansia euroja. Eli n. 15-20-25v vanhat hyvin hintansa pitäneet tai sitä nostaneet autot kannattaa verottaa vasta 25v vanhana. 24v vanhana verottaessa saattaa maksaa yhden kesän ajoista helposti kymppitonnin.Originally posted by saki View Postalkaako veron osuus taas nousta vaikka se on välillä ollut selvästi alempanakin?-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
Tiedän tapauksen, että Marvosta tuli päätös parissa päivässä tässä pari viikkoa sitten. Ehkä uudet menee jonon ohiOriginally posted by -am- View PostOnko joku ihan lähiaikoina saanut veropäätöstä autoonsa, johon auton arvo on pitänyt määrittää markkina-arvonmääritysryhmässä. Toisin sanoen autoa ei ole löytynyt Mahti-systeemistä.
Itse laitoin veropäätöksen vetämään 1.12 ja 4.12 se oli jatkanut matkaansa määritysryhmään ja vielä ei päätöstä ole kuulunut.
Comment
-
Ajatellaan vaikka 1m bemaria,olet tuonut sen 2v sitten käytettynä maahan ja vietkin sen nyt pois. Nämä kyseiset autot ovat melkein jo nostaneet arvoa :thinkOriginally posted by saki View PostMiten vero käyttäytyy autoissa joissa arvo alkaa nousta ikääntyessä?
Sanotaan vaikka e36 m3 esimerkiksi. Vuosia sitten sai ihan OK kamppeen 10k€ hintaan ja nyt se maksaa vaikka 15k€ => alkaako veron osuus taas nousta vaikka se on välillä ollut selvästi alempanakin?
Alla oleva teksti lainattu,eli verohallinto vetää tässäkin tarvittaessa välistä..koskeeko tuo sitten uuden vai käytetyn auton veron määrää.
Veroa ei palauteta enempää kuin sitä on ajoneuvosta maksettu. Veroa ei myöskään palauteta siltä osin kuin ajoneuvon arvo tai ajoneuvosta suoritettava vero on noussut verotuksen jälkeen tehdyn muutostyön tai varustelun takia. Jos vientipalautuksen määrä olisi pienempi kuin 500 euroa, veroa ei palauteta.
Comment
-
Jep, tässä kyllä minusta on jälleen yksi selkeä osoitus siitä että verotuksen peilikuvaperiaate ei toteudu. Kansalaisen oikeustaju sanoo ettei verotus voi olla "one way street", eli näin maalaisjärjellä:Originally posted by arben View PostAjatellaan vaikka 1m bemaria,olet tuonut sen 2v sitten käytettynä maahan ja vietkin sen nyt pois. Nämä kyseiset autot ovat melkein jo nostaneet arvoa :think
Alla oleva teksti lainattu,eli verohallinto vetää tässäkin tarvittaessa välistä..koskeeko tuo sitten uuden vai käytetyn auton veron määrää.
Veroa ei palauteta enempää kuin sitä on ajoneuvosta maksettu. Veroa ei myöskään palauteta siltä osin kuin ajoneuvon arvo tai ajoneuvosta suoritettava vero on noussut verotuksen jälkeen tehdyn muutostyön tai varustelun takia. Jos vientipalautuksen määrä olisi pienempi kuin 500 euroa, veroa ei palauteta.
-Jos verottaja pitää oikeutenaan verottaa yli 10v autoja kun niitä tuodaan maahan, ei se voi pitää oikeutenaan olla palauttamatta veroa kun yli 10v autoja viedään maasta
-Jos verottaja pitää oikeutenaan periä veroa "markkinahinnan" perusteella myös enemmän kuin "sitä vastaavassa jo verotetussa enimmillään on jäljellä"(*), ei verottaja voi vientitilanteessa määrittää palautukselle mitään kattoa (=maksettu vero) vaan se täytyy suorittaa markkinahinnan mukaan
(*) Minusta, kuten joku sivu takaperin viittasinkin, autossa jäljellä olevan veron osuus ei voi missään olosuhteissa kasvaa. Esimerkkinä vaikka juurikin tuo mainittu E36 M3. Jos 5v sitten hyvän alle 200tkm ajetun sai Suomessa halvimmillaan vaikkka 7k€:llä, niin tuo on se alin hinta millä noita on myyty ja se on sitä myötä myös se mikä määrittää alimman jäljellä olleen veron määrän. Vai voiko kukaan loogisesti perustella, että kun sitä nyt on joku henkilö 5v hellinyt tallissaan ja huoltanut, ja se on edelleen alle 200tkm ajettu ja hyvä, mutta nyt maksaa 15k€, niin joku osuus tästä arvonnoususta on tullut veron osuudesta ajoneuvon hinnassa?Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä
Ylimääräisenä tarjolla:
E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa
F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€
Comment
-
Nämäkin esimerkit tuovat erinomaisesti esiin sen keskeisimmän ongelman koko järjestelmässä. Verotus ei voi perustua markkina-arvoon, jota on täysin mahdotonta yksiselitteisesti määritellä. Ja koska määrittely on mahdotonta, se johtaa väistämättä siihen, että verotus ei ole tasapuolista tai johdonmukaista.
Comment
-
Erittäin hyviä pohdintoja.Originally posted by j-a View Post(*) Minusta, kuten joku sivu takaperin viittasinkin, autossa jäljellä olevan veron osuus ei voi missään olosuhteissa kasvaa. Esimerkkinä vaikka juurikin tuo mainittu E36 M3. Jos 5v sitten hyvän alle 200tkm ajetun sai Suomessa halvimmillaan vaikkka 7k€:llä, niin tuo on se alin hinta millä noita on myyty ja se on sitä myötä myös se mikä määrittää alimman jäljellä olleen veron määrän. Vai voiko kukaan loogisesti perustella, että kun sitä nyt on joku henkilö 5v hellinyt tallissaan ja huoltanut, ja se on edelleen alle 200tkm ajettu ja hyvä, mutta nyt maksaa 15k€, niin joku osuus tästä arvonnoususta on tullut veron osuudesta ajoneuvon hinnassa?
Toisaalta ongelma tuossa on, että jos 5v myöhemmin joku tuo vastaavan auton, siitä joutuu maksamaan myös tässä tapauksessa enemmän veroa.
Ainoa yhtäläisyys on että vientipalautusta ei myönnetä kummallekaan.
Sitten 25v iässä yhtäkkiä veron määrä putoaa olemattomaksi yhdessä yössä. On tää melkoinen systeemi.
E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
E28 ///M535i '87 zinnoberrot
E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau
E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
Muut talouden vehkeet: E19, Fendt, Muuli, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.
Comment
Comment