Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lohkolämmittimen johdon kuumeneminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1855
    • Lappeenranta, Finland

    Lohkolämmittimen johdon kuumeneminen

    Onko normaalia?

    En ole aiemmin kiinnittänyt asiaan huomiota, ilmeisesti aina on ollut jotkut käsineet kädessä. Pari aamua sitten nenään tuntui kuuman sähkölaitteen aromi auton etupäässä. Sattui olemaan paljaat näpit ja nykäsin johdon irti auton nokasta, niin johdon pää oli selkeästi melko kuuma. Sen verran kuuma ettei ihan huvikseen kehdannut sitä kädessä pidellä. Seuraavaksi aamuksi vaihdoin toisen johdon, kun sellainen oli varalla. Tällä kertaa johdon pää ei ollut kuuma, ehkä nyt kuitenkin lämmin, mutta puskurin puoleinen osa vaikutti melko lämpöiseltä. En ole aiemmin asiaa tutkinut, enkä tuota aromia havainnut, mutta onko normaalia? Mielestäni ei pitäisi lämmetä, ainakaan enempää kuin pistoke seinärasiassakaan.

    Sisälämppäri toimi normaalisti ja varmaan moottorinlämmitinkin.

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • JTP
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 506
    • Hpj

    #2
    Originally posted by 525iiäxä View Post
    Onko normaalia?

    En ole aiemmin kiinnittänyt asiaan huomiota, ilmeisesti aina on ollut jotkut käsineet kädessä. Pari aamua sitten nenään tuntui kuuman sähkölaitteen aromi auton etupäässä. Sattui olemaan paljaat näpit ja nykäsin johdon irti auton nokasta, niin johdon pää oli selkeästi melko kuuma. Sen verran kuuma ettei ihan huvikseen kehdannut sitä kädessä pidellä. Seuraavaksi aamuksi vaihdoin toisen johdon, kun sellainen oli varalla. Tällä kertaa johdon pää ei ollut kuuma, ehkä nyt kuitenkin lämmin, mutta puskurin puoleinen osa vaikutti melko lämpöiseltä. En ole aiemmin asiaa tutkinut, enkä tuota aromia havainnut, mutta onko normaalia? Mielestäni ei pitäisi lämmetä, ainakaan enempää kuin pistoke seinärasiassakaan.

    Sisälämppäri toimi normaalisti ja varmaan moottorinlämmitinkin.
    No eihän tuo normaalia ole, mutta toisaalta ei myöskään mitenkään harvinaistakaan! Lämpeneminen johtuu liitinpintojen huonosta kontaktista, (kosteus, lika tms.) jonka vuoksi pintojen välille syntyy kipinöintä / pientä valokaarta, mikä sitten lämmittää ympärillä olevan muovin.
    e90 330i lci -09
    Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
    Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

    Comment

    • Clavurion
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 9159
      • Oulu

      #3
      Kuten edellä todettu, kosketinpintojen huono kontakti (hapettuma ja/tai löystyminen) aiheuttanut kasvaneen ylimenovastuksen takia liittimen lämpenemisen. Kohtuu yleistä ikääntyessään noissa. Hienolla hiomapaperilla voi pinnit putsata.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • 525iiäxä
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1855
        • Lappeenranta, Finland

        #4
        Käypi järkeen. Eikä asiaa auta yhtään se, että töpselin läpästä on jousi hävinnyt/poikki ja yleensä se tahtoo jäädä auki, ellei varsinaisesti sitä käsin muista laittaa kiinni. No, putsataan töpselsson ja kuunnellaan auttoiko. Plus läpän jousi ostoslistalle.

        Volvo V70 2.4T -02
        E30 323i -84 (taas)

        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7453
          • Oulu

          #5
          Itse olen korjannut tilanteen uudella johdolla. Auton pistokkeessa on tosin luukku ollut aina paikoillaan.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • bmw323it
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1835
            • N/A

            #6
            No ei ole normaalia eikä turvallista, jos johto kuumenee. Johto vaihtoon.

            Johdon kuumeneminen kertoo eristeviasta.
            Nyt:
            BMW X3 xDrive30e (g01)
            BMW 335i (e90)
            BMW 323iC (e36)
            BMW 850i (e31)
            BMW 320i (e30)
            Golf GTE
            ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

            Comment

            • peto2
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2007
              • 8267
              • Järvikylä (Nakkila)

              #7
              Originally posted by bmw323it View Post

              Johdon kuumeneminen kertoo eristeviasta.
              No ei tasan varmaan kerro, tosin jos kovin pitkään ja riittävästi kuumenee niin eristevikakin sinne tulee.
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • Clavurion
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 9159
                • Oulu

                #8
                Jos olisi eristevika, niin kyllä vikavirtasuoja laukeaa samantien.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • 525iiäxä
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1855
                  • Lappeenranta, Finland

                  #9
                  Noniin, töpseliä putsattu erilaisilla aineilla ja lutkuttamalla pistoketta edes taas. Hankala niitä urospuolen tappeja on mekaanisesti millään sorkkia. Kokeillaan tällä ensiavulla. Läpän jousikin oli tallessa, mutta pois paikaltaan. Sekin tuli samalla pähkäiltyä oikealla tavalla paikoilleen. Hyvin skulaa. Seuraamme tilannetta. Johto on melkein uusi vihreä, vanhassa olikin sisuskalut hiukan kärsineen näköiset.

                  Volvo V70 2.4T -02
                  E30 323i -84 (taas)

                  Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15272
                    • Ajamisen Iloa

                    #10
                    Jos ulkoisesti näyttää hyvältä niin silloin johdossa on todennäköisesti huono kontakti liitinpäiden ja johtimien välillä siellä liittimen sisällä minkä saisi tietysti varmistettua ja korjattua siinävaiheessa kun rikkoo valetun suojakuoren ja kaapelista tulee laiton. Eli roskiin vain ja uutta tilalle, jos tilanne on sama myös uudessa niin Tukesiin yhteyttä koska nuo kaapelit ovat silloin vaarallisen huonolaatuiset eikä sellaisia saisi Suomessa myydä.
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • Convertible
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2003
                      • 2638
                      • Turku

                      #11
                      Kyllä minullakin lämpenee se autoon menevä muovipää, mutta ei johto. Tosin aika paljon siitä meneekin, kun sisätilan lämppäri on 2000w ja lohkari varmaan saman 2000w.
                      F25 X3 35d
                      E87 118i
                      E46 330ti
                      E46 M3
                      E30 M3
                      E30 M3 Convertible
                      Z3 Roadster

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by Convertible View Post
                        Kyllä minullakin lämpenee se autoon menevä muovipää, mutta ei johto. Tosin aika paljon siitä meneekin, kun sisätilan lämppäri on 2000w ja lohkari varmaan saman 2000w.
                        Normaali 16A sulake ei kestä 4kw, johtokin on muistaakseni tarkoitettu vain max 16A virroille.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • apina
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2004
                          • 274
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by Convertible View Post
                          Kyllä minullakin lämpenee se autoon menevä muovipää, mutta ei johto. Tosin aika paljon siitä meneekin, kun sisätilan lämppäri on 2000w ja lohkari varmaan saman 2000w.
                          Joo ei....Lohkolämmittimesi on huomattavasti vähemmän. 16A sulake teoriassa n.3700w
                          318iA Touring -02
                          ex 316 2.5l -87
                          ex 525tdsA Touring -95

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16500
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by apina View Post
                            Joo ei....Lohkolämmittimesi on huomattavasti vähemmän. 16A sulake teoriassa n.3700w
                            16A x 240V = 3840W joten miksipä hidas 16 ei kestäisi :think En ole sähkäri.

                            Comment

                            • bemmeri
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4180

                              #15
                              Originally posted by jr66 View Post
                              16A x 240V = 3840W joten miksipä hidas 16 ei kestäisi :think En ole sähkäri.
                              Niinpä.
                              EVERYTHING | WORKS

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎