Announcement

Collapse
No announcement yet.

Joka kymmenennellä tuontiautolla kierretty veroja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jakeluvesimies
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2010
    • 2726
    • On the road @ Laplandia

    #31
    Originally posted by unknown View Post
    Kumma juttu, että ostokuitti ei kuitenkaan kelpaa, vaikka mittarilukema on sitten "aivan varma juttu"
    On kelvannut kyllä joskus... Olen sellaisen auton kilvitettynä ostanutkin Suomesta.

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4595
      • Tampere

      #32
      Originally posted by Akitso View Post
      Kyllähän näitä näkyy vastaan tulevan. Tässä autontuontia miettiny niin tässä verotustietojen mukaan ajokilometrit 260000km. Tiedä sit missä vaiheessa on ruuvailtu.

      WBAPW51070CT95184
      Jotenkin omaan nenään on alkanut haiseen jotkut autoja tuovat yritykset. Pistää nettiautoon tietyn auto- ja vuosimallin ja katsoo kilometeikertymää. Yksityisten ja muiden liikkeiden myymät auto ovat järjestään 50-100tkm enemmän ajettuja kuin tämän liikkeen "helmet". Tuontiautoissa muutenkin mittaristo tuntuu hidastuvan käymistään kun kilsoja alkaa olemaan noin 200tkm.

      Mistäs näki katsastukseen kertyneet kilometrit?
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4595
        • Tampere

        #33
        Originally posted by Akitso View Post
        Kyllähän näitä näkyy vastaan tulevan. Tässä autontuontia miettiny niin tässä verotustietojen mukaan ajokilometrit 260000km. Tiedä sit missä vaiheessa on ruuvailtu.

        WBAPW51070CT95184
        Saksassa 2007 - 2012 vuosina autolla on tullut kokonaiset 26tkm mittariin.

        Suomessa on tainnut tulla yksi nolla liikaa verolappuihin... ja mahtaako mittari olla koskaan nähnytkään suurempia lukemia?

        Mahtaako "verosuunnittelua" olla harrastanut 200t€ vuodessa tienaava 49v silmälääkäri vai vahingossa nollien määrä mennyt sekaisin? Ainakin hän on rekisterissa suomessa ensimmäinen omistaja... Huoltohistorian mukaan ensimmäisen kerran auto on käynyt huollossa jkl:ssä 26tkm ajettuna. Huoltohistoriassa ei ole epäselvyyksiä.

        Sitten auto on myyty rahoituksella jyväskylän laakkoselta eteenpäin. Tuo on päätynyt ahvenanmaan rekisteriin muutamaksi vuodeksi. Tänä vuonna auto on taas päätynyt suomeen takaisin Autokeskukselle syyskuussa. Mahtaako autokeskukselta sitten dumpattu tuolle montako oylle?

        Täältä sai näköjään katastukseen kertyneet kilometrilukemat näkyville.
        Last edited by fraatti; 05-12-2017, 09:27.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • Dualfun
          Moderator
          • Jan 2003
          • 17836
          • PKS

          #34
          Originally posted by unknown View Post
          Kumma juttu, että ostokuitti ei kuitenkaan kelpaa, vaikka mittarilukema on sitten "aivan varma juttu"
          Lähtökohtaisesti toimitettavan faktan on oltava "kovempaa" kuin myyjän sana että lukema ei pidä paikkaansa. Jotain ulkopuolisen tahon dokumentaatiota katsastuksista, huolloista ym.

          Eniten huvittaa nämä ulkomailla myytävät 20v ikäiset autot joissa mysteerisesti on kaikissa legendaarinen ~170tkm mittarissa. Suomalainen verottaja vetää tyytyväisenä eurot välistä ja vaatii asiakkaalta sellaista dokumentaatiota mitä on vaikea toimittaa. Ei kai kukaan muu kuin verottaja usko että noin alhainen ajosuorite voisi 20v käyttöautossa pitää paikkaansa. Jokainen voi tahollaan miettiä miksi, ja millaisesta valtion busineksestä on kyse kun tätä toimintaa harjoittaa 10v putkeen. Väitän, että toiminta tehty tarkoituksellisesti, mutta juuri ja juuri niin että ei joudu housut nilkoissa kuseen.

          Pohdittavaksi: Montako veroeuroa on tullut valtion kassaan lisää ulkomailla ruuvattujen autojen vuoksi?
          Last edited by Dualfun; 05-12-2017, 09:30.
          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

          E28 ///M535i '87 zinnoberrot

          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
          ½ E36
          ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
          Muut talouden vehkeet:
          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
          Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15225
            • Ajamisen Iloa

            #35
            Originally posted by Dualfun View Post

            Pohdittavaksi: Montako veroeuroa on tullut valtion kassaan lisää ulkomailla ruuvattujen autojen vuoksi?
            +1
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • bemmeri
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4181

              #36
              Tilannetta varmaan kompensoi että osa tuontiautoja on verotettu todellista ajomäärää pienemmillä kilometreillä... Kyllä noita mittariruuvattuja aika lailla on tuotu.

              Lisäksi noita "kymmenennestä väärillä kilometreillä verotetuista" osa saattaa ollakin ihan oikeilla metreillä tai jopa vähemmillä verotettu... Liikkeet/jobbarit ketkä keinottelee verojen maksuissa, niin luonnollisesti ostetaan saksasta se ruuvattu paljon ajettu, että jää enemmän katetta (tai sitten ruuvataan vasta suomessa) ja sitten asiakkaat haukkuu tebbanan kahviringissä kaikki tuontiautot paskoiksi ja niissä vielä ohuemmat kennot kuin suomimalleissa...
              EVERYTHING | WORKS

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17836
                • PKS

                #37
                Originally posted by bemmeri View Post
                Tilannetta varmaan kompensoi että osa tuontiautoja on verotettu todellista ajomäärää pienemmillä kilometreillä... Kyllä noita mittariruuvattuja aika lailla on tuotu.
                Tarkoitin siis nimenomaan tilannetta missä tuontiauto on myyty ulkomailla pienemmillä kilsoilla kuin se todellisuudessa on ja auto on verotettu saman kilometrilukeman mukaisesti. Veikkaan että näitä tapauksia on aika paljon.

                Jos joka kymmenennellä tuontiautolla on kierretty veroja niin
                • onko 5/10 tuontiautosta maksettu liikaa veroja koska mittarilukemaa on pienennetty ulkomailla?
                • jolloin 4/10 autosta on verotettu oikein.

                Aika diippiä kamaa ja kertoo jälleen synkkää tarinaa kuinka epätasa-arvoinen koko autoverotusjärjestelmä on, kun verotusperusteena on mikään muu muuttuja kuin ostohinta ulkomailla.
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                ½ E36
                ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                Muut talouden vehkeet:
                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7518
                  • Jyväshyvä

                  #38
                  Ja tätä urbaani legendaa on sitten kerrottu jo se 15 vuotta, aina se on joku kaveri ;-)

                  Kyllähän varmasti ruuvaamista tapahtuu mutta aika harva ostaa nykypäivänä tuontiautoa jossa huoltohistoria ei ole kunnossa, ts. 100 tkm ruuvatussa joko ei ole kirjaa tai se on väärennetty...

                  Tulli on jo seurannut noita katsastuskilometrejä aika pitkään,
                  on minullekin joskus tullut noottia siitä että maanantaina katsastetussa autoissa oli 3:ssa neljäst 1 tkm pienempi mitarilukema kuin autoveroilmiotuksessa joka oli jätetty sunnutaina mutta kyse olikin siitä että autot käytettiin konttorilla torstaina juhannuksen alla ja ne menivät ympäri suomea ajoon siirtoluvilla, katsastuskonttori teki paperihommat loppuun vasta maanantaina... Ja selitys kelpasi kyllä tullin tädille. Tämä tapahtui varmaan 2015 tai 2014...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • -Markus-
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1463
                    • Ihan Savossa

                    #39
                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Tulli on jo seurannut noita katsastuskilometrejä aika pitkään,
                    on minullekin joskus tullut noottia siitä että maanantaina katsastetussa autoissa oli 3:ssa neljäst 1 tkm pienempi mitarilukema kuin autoveroilmiotuksessa joka oli jätetty sunnutaina mutta kyse olikin siitä että autot käytettiin konttorilla torstaina juhannuksen alla ja ne menivät ympäri suomea ajoon siirtoluvilla, katsastuskonttori teki paperihommat loppuun vasta maanantaina... Ja selitys kelpasi kyllä tullin tädille. Tämä tapahtui varmaan 2015 tai 2014...
                    Siellä on oltu oikeen isommankin rikollisen perässä

                    Ford Mondeo Mk3 STW
                    VW E-Golf 2015
                    BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                    Comment

                    • Juhis
                      BTCF Honorary Member
                      • Jul 2002
                      • 19175
                      • -

                      #40
                      Suurilta osin ongelman varsinainen aiheuttaja on ihmisten omassa päässä. Rahaa ei ole ostaa uutta tai oikeasti vähän ajettua uudehkoa autoa. Siksi kuvitellaan, että pikkurahalla saa vähän ajetun ja uudenveroisen auton.

                      Auton ajomäärän arvioksi suosittelen aina ajattelemaan, että dieselkäyttöisellä henkilöautolla on ajettu vuosittain 20 - 100 tkm ja bensakäyttöisellä 15 - 30 tkm, niin ei kovin pahasti mene pieleen arvioissa.

                      Kaksi vuotta vanha dieselauto = 200tkm ajettu
                      10 vuotta vanha bensa-auto = 300tkm ajettu

                      Näillä kun mennään, niin ei tule ikäviä yllätyksiä.

                      Miten tämä liittyy itse aiheeseen? Jos suomalainen ostaja ei pelkäisi ajokilometrejä kuin ruttoa, niin miksi ihmeessä kukaan olisi vaivautunut ruuvaamaan kilsoja suuntaan tai toiseen..
                      All good things come to those who wait.

                      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                      Sound Factory Bar & Nightclub

                      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                      Comment

                      • Turder
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2008
                        • 461
                        • Suomi

                        #41
                        Originally posted by Juhis View Post
                        Miten tämä liittyy itse aiheeseen? Jos suomalainen ostaja ei pelkäisi ajokilometrejä kuin ruttoa, niin miksi ihmeessä kukaan olisi vaivautunut ruuvaamaan kilsoja suuntaan tai toiseen..
                        Mittarilukema tuijottaa kuskin naamaa koko ajan ja mielensä pahoittava suomijanari ei siitä pääse irti ajatuksissaan. Edes yöllä. Sen sijaan 125tkm taulua on kivempi katella vaikka puslat on yhtä väljät, automaattiaski huoltamaton ja ruostettakin on jossain piilossa. Mutta kun ne ei näy niin kelpaa töihin ajella.

                        Jotenkin pienemmät kilsat pyöräyttää auton "paremmaksi" tai "uudemmaksi". Ehkä kallis määräaikaishuoltokin on kauempana edessä. Samat hemmot ajaa 100km bensatarjouksen perässä tai jonottavat 4h ilmaista 2euron ämpäriä. Psykologiaa sano.

                        Comment

                        • Newbie
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2012
                          • 485
                          • Pargas

                          #42
                          Oman arvioni mukaan, isoin verosäätö, tahaton tai tahallinen ( ei toki verotuksen suurten linjojen kohdalla) tapahuu kalliiden uudehkojen, alle vuodenikäisten, alle 20 tkm ajettujen autojen kohdalla. Niissä voi ola useiden kymmenien tuhansien lisävarusteet, jotka jäävät huomioimatta verotusarvoa määritettäessä, kun niitä ei ilmoiteta tai ymmärretä, (esim nahkasisustus dakota vs. individual extended voll leder, laskennallisesti sama, mutta uudessa ihan eri). Ne kilpailevat myynissä uusien autojen kanssa ja ovat usein aika houkuttelevia.
                          "When the facts change, I change my mind."

                          Comment

                          • HellFire
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2003
                            • 280
                            • Turku

                            #43
                            Originally posted by Juhis View Post
                            kaksi vuotta vanha dieselauto = 200tkm ajettu
                            Eikö tuo nyt ole turhan kova nyrkkisääntö? Onhan niitä paljon ajettuja olemassa, mutta kai se dieselien keskiarvo selvästi vähemmän on. Meinaan vaan, että vaikea on siististä parivuotiaasta saada kauppoja syntymään jos mittarissa on 50-100tkm ja oman tarjouksen tekee 200tkm mukaan.

                            Ja itse mittarilukeman merkityksestä, almanakan lisäksi mittarilukema on ainoa yleisesti saatavilla oleva numeerinen arvo, joka edes jollakin lailla kuvaa sitä missä vaiheessa elinkaarta kyseinen laitos on menossa, piti se sitten täysin paikkaansa tai ei.
                            I wanted a faster horse.

                            Comment

                            • OEM
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2014
                              • 142
                              • Pk

                              #44
                              ^ Kuulostaa kyllä aika mutkat suoriksi ajattelulta, en tiedä sitten kuinka vähemmistöä esim. itse olen, mutta tällä hetkellä kertyy omaan bensa autoon n. 6 tkm vuodessa, ja työdiisseliin kahden vuoden aikana kelattu n. 25 tkm.. :think

                              Ei kai kaikki aja Tre-Hki-Tre työmatkoja jokapäivä?
                              www.bmwharrastaja.com

                              Comment

                              • BeamR
                                BTCF Member
                                • Jul 2007
                                • 13363
                                • Espoon takametsät

                                #45
                                Originally posted by OEM View Post
                                ^ Kuulostaa kyllä aika mutkat suoriksi ajattelulta, en tiedä sitten kuinka vähemmistöä esim. itse olen, mutta tällä hetkellä kertyy omaan bensa autoon n. 6 tkm vuodessa, ja työdiisseliin kahden vuoden aikana kelattu n. 25 tkm.. :think

                                Ei kai kaikki aja Tre-Hki-Tre työmatkoja jokapäivä?
                                komppaan tätä: esim nykyisessä, edellisessä ja sitä edellisessä firmassa (eli nyt n. 10 vuoden ajan) on talon autopolitiikka ollut, että työsuhdeauto on aina diesel, riippumatta tehtävänkuvasta/kilsoista.

                                Käytännössä tarkoittaa, että suurin osa työsuhdekiisseleistä näissä firmoissa ei ylitä 80tkm/4 vuotta. jokunen on ollut siellä 100tkm tasossa, mutta sen yli ei sitten monikaan.

                                johtuen lainsäädännöstä, joka on suosinut dieseleitä viimeiset 10 vuotta, on itse asiassa paljonkin diesel-autoja, joihin ei kerry mitään taksilukemia.

                                ja sitten vielä varmuudeksi: tottakai on myös niitä, joihin tulee se 100tkm/vuosi, mutta jos kyse ei ole taksista, niin kyllä niitä on TOSI vähän suhteessa koko autokantaan.

                                ja lisätään vielä, että nykyisellä työnantajalla siirrytään hybrideihin, juuri noiden kilsojen takia.
                                F46 Gran Tourer -20
                                Boxster 2.5 -97

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎