Hytistä poistuva lämmin ilma menee ainakin e39 sedanissa akun vierestä. Minusta se on järkevää..
Uusien autojen laturit eivät välttämättä lataa kylmäajossa
Collapse
X
-
E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
-
-
Itse olen sitä mieltä,että ehjän akun toimintakunto (latauksen vastaanotto pakkailla) pysyy hyvänä riittävän tehokkaalla ylläpitolaturilla. Esim.8-10A:n ylläpitolaturi pitää akun "hereillä" sen varmasti verran,että laturista tuleva virta otetaan vastaan ilman erillistä akun lämmitintä. Sitä yp-laturia sitten on vaan käytettävä. Pienitehoisilla yp-latureilla ei pakkasilla oikein ole vastaavaa hyötyä.
Comment
-
Mitä se teho (suuri virta) auttaa kun kunnon pakkasella akku kuitenkin ottaa virtaa vain 1-2A vastaan? Pitäisi sitten olla sellainen laturi, joka nostaisi jännitettä jotta virtaa alkaisi menemään enemmän ja akku kuumenisi. Mutta auto ei (eikä lopulta akkukaan) taida pitää siitä jos sinne syötettäisiin reilusti yli 15V...Originally posted by Heguli 31 View PostItse olen sitä mieltä,että ehjän akun toimintakunto (latauksen vastaanotto pakkailla) pysyy hyvänä riittävän tehokkaalla ylläpitolaturilla. Esim.8-10A:n ylläpitolaturi pitää akun "hereillä" sen varmasti verran,että laturista tuleva virta otetaan vastaan ilman erillistä akun lämmitintä. Sitä yp-laturia sitten on vaan käytettävä. Pienitehoisilla yp-latureilla ei pakkasilla oikein ole vastaavaa hyötyä.
(olen yp-laturia käyttänyt yli 15 vuotta, ja kyllä se kuitenkin ehdoton kapine on jos paljon on pätkäajoa, mutta pitää sen realiteetit silti tunnustaa)
Comment
-
IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
Sanoppa se. Ensin kokeilin autossa lainaksi saamaani CTEK MSX 3,8 laturia. Jotenkin vaan tuntui,että akussa ei tapahtunut mitään. Ostin saman valmistajan CTEK MSX 10 laturin. Akun käytös startatessa oli muuttunut radikaalisti. Starttasi kuin palmupuun alta. Ja koska akku oli paremmin hereillä,niin lyhyempienkin ajojen aikana auto latasi akkua paremmin. No ei tästä osaltani enempää,koska aiheena oli uusien autojen lataus kylmäajossa.Originally posted by TJJ View PostMitä se teho (suuri virta) auttaa kun kunnon pakkasella akku kuitenkin ottaa virtaa vain 1-2A vastaan?
Comment
-
Kai tuota saa hyvää keskustelua käydä vaikka ohi aiheen.
Oisko voinu olla vuotovirtoja sen verta, että pikkunen ylläpitolaturi eijoo jaksanu ladata yhtään, varsinki jos menny 0,8a moodiin? Onhan se isompi laturi hyvä ku jos sattuu semmonen sauma että akulle virta maistuu nii burstaa sen samantien täyteen. Ite en pakkasessa lyijylle saanu ku päälle amppeerin maistumaan ja 8t sisällä olon jälkeen meni laturin maksimit 8,5a.
Sotkamo Connection
Comment
-
Ei, mutta se n. 1000km/h min 80km/h -maanteitä, tosin talvinopeusrajoituksilla. Sellaisia 4-5h siivuja ilman suurempia pysähtelyjä niin, että kyllä latausta olisi tullut.Originally posted by Tojopa View PostOT: Katoitko, paljonko oli keskinopeus tuolla viikolla.. :think
BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
Comment
-
Riippuu paljon millä sitä virtaa syötetään. Itse on huomannut softapäivityksien yhteydessä, että kyllä se akku ottaa tuollaisesta 60A virtalähteesä ~14.5v jännitteellä aika hyvin virtaa vaikka akku olisi kylmäkin ajon päätteeksi. Ajossa auton laturi on jo sen verran "herätellyt" akkua, että virta alkaa kelpaamaan. Toki kylmään akkuun ei aluksi heti niin hyvin virta mene pienellä älylaturilla. Ainakin Ctek ohjeissa sanotaan, että tuollainen 3.8A laturi ei ole tarkoitettu yli 75Ah (muistaakseni) akkujen lataamiseen täyteen. Onnistuu ylläpito, mutta ei täyteen lataaminen. Tämä on myös käytännössä havaittu, että menee tuollainen pienempi herkästi vikatilaa kun sillä yrittää ladata esim. 100 Ah akkua.Originally posted by Hebbu ///M3 View PostKai tuota saa hyvää keskustelua käydä vaikka ohi aiheen.
Oisko voinu olla vuotovirtoja sen verta, että pikkunen ylläpitolaturi eijoo jaksanu ladata yhtään, varsinki jos menny 0,8a moodiin? Onhan se isompi laturi hyvä ku jos sattuu semmonen sauma että akulle virta maistuu nii burstaa sen samantien täyteen. Ite en pakkasessa lyijylle saanu ku päälle amppeerin maistumaan ja 8t sisällä olon jälkeen meni laturin maksimit 8,5a.
Monessa BMW:ssä on sijoitettu niin, että ajoviima maantiellä jäähdyttää sen osan korista, minkä päällä akku on, joten akku ei kunnolla lämpene kovemmalla pakkasella ajossa.Originally posted by Petteri75 View PostEi, mutta se n. 1000km/h min 80km/h -maanteitä, tosin talvinopeusrajoituksilla. Sellaisia 4-5h siivuja ilman suurempia pysähtelyjä niin, että kyllä latausta olisi tullut.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
En puhunut nyt laturista, vaan säädettävästä virtalähteestä. Näillä kahdella on melko suuri ero. Jännitettähän pitäisi nostaa kylmälle akkulle suhteessa lämpötilaan. Älylaturit himmailee sen latauksen kanssa. Tuollaisella säädettävällä virtalähteellä pitää toki varoa keittämästä akkua. Jos äkkiä haluaa virtaa akkuun, niin enemmän sitä sinne saa sillä säädettävällä virtalähteellä.Originally posted by Hebbu ///M3 View PostOn mullaki taskuun meneviä, kannettavia, raahattavia ja pyörillä kulkevia latureita. Tai sitten niitä ei osaa käyttää...e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment

Comment