Uusien autojen laturit eivät välttämättä lataa kylmäajossa

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5352
    • Pirkkala

    #16
    Hytistä poistuva lämmin ilma menee ainakin e39 sedanissa akun vierestä. Minusta se on järkevää..
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Tojopa
      BTCF Member
      • Mar 2004
      • 1592
      • Kuopio

      #17
      Originally posted by Petteri75 View Post
      ...sen viikon aikana, kun tuli ajettua yli 1000tkm maantietä...
      OT: Katoitko, paljonko oli keskinopeus tuolla viikolla.. :think

      Comment

      • ritariässä
        BTCF Member
        • Jan 2006
        • 3740
        • Raisio

        #18
        Originally posted by Tojopa View Post
        OT: Katoitko, paljonko oli keskinopeus tuolla viikolla.. :think
        Varmaan jotain tekemistä Elon Muslakin tai mikä se nyt olikaan ja joku hyperlooppitestaus varmaankin, hihii.

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10118
          • KVLA

          #19
          Itse olen sitä mieltä,että ehjän akun toimintakunto (latauksen vastaanotto pakkailla) pysyy hyvänä riittävän tehokkaalla ylläpitolaturilla. Esim.8-10A:n ylläpitolaturi pitää akun "hereillä" sen varmasti verran,että laturista tuleva virta otetaan vastaan ilman erillistä akun lämmitintä. Sitä yp-laturia sitten on vaan käytettävä. Pienitehoisilla yp-latureilla ei pakkasilla oikein ole vastaavaa hyötyä.

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by Heguli 31 View Post
            Itse olen sitä mieltä,että ehjän akun toimintakunto (latauksen vastaanotto pakkailla) pysyy hyvänä riittävän tehokkaalla ylläpitolaturilla. Esim.8-10A:n ylläpitolaturi pitää akun "hereillä" sen varmasti verran,että laturista tuleva virta otetaan vastaan ilman erillistä akun lämmitintä. Sitä yp-laturia sitten on vaan käytettävä. Pienitehoisilla yp-latureilla ei pakkasilla oikein ole vastaavaa hyötyä.
            Mitä se teho (suuri virta) auttaa kun kunnon pakkasella akku kuitenkin ottaa virtaa vain 1-2A vastaan? Pitäisi sitten olla sellainen laturi, joka nostaisi jännitettä jotta virtaa alkaisi menemään enemmän ja akku kuumenisi. Mutta auto ei (eikä lopulta akkukaan) taida pitää siitä jos sinne syötettäisiin reilusti yli 15V...

            (olen yp-laturia käyttänyt yli 15 vuotta, ja kyllä se kuitenkin ehdoton kapine on jos paljon on pätkäajoa, mutta pitää sen realiteetit silti tunnustaa)
            E39 528iA

            Comment

            • Micce///M
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2008
              • 3552
              • Hämeenlinna

              #21
              Voikohan tuota VTT:n raporttia lukea jostain? Sinällään ihan yleisesti tiedossa olevaa tietoa, mutta on niin ylimalkainen uutinen että ei hyödytä ketään juuri millään tavalla.

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2823
                • Tampere

                #22
                Originally posted by Micce///M View Post
                Voikohan tuota VTT:n raporttia lukea jostain?
                Voi lukea, ja uutisen taustalla on peräti neljästä autosta suoritettuihin mittauksiin perustuva toimeksianto. Raportit 1, 2, 3 ja 4.
                IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10118
                  • KVLA

                  #23
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Mitä se teho (suuri virta) auttaa kun kunnon pakkasella akku kuitenkin ottaa virtaa vain 1-2A vastaan?
                  Sanoppa se. Ensin kokeilin autossa lainaksi saamaani CTEK MSX 3,8 laturia. Jotenkin vaan tuntui,että akussa ei tapahtunut mitään. Ostin saman valmistajan CTEK MSX 10 laturin. Akun käytös startatessa oli muuttunut radikaalisti. Starttasi kuin palmupuun alta. Ja koska akku oli paremmin hereillä,niin lyhyempienkin ajojen aikana auto latasi akkua paremmin. No ei tästä osaltani enempää,koska aiheena oli uusien autojen lataus kylmäajossa.

                  Comment

                  • Hebbu ///M3
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2003
                    • 1625
                    • Dallas

                    #24
                    Kai tuota saa hyvää keskustelua käydä vaikka ohi aiheen.
                    Oisko voinu olla vuotovirtoja sen verta, että pikkunen ylläpitolaturi eijoo jaksanu ladata yhtään, varsinki jos menny 0,8a moodiin? Onhan se isompi laturi hyvä ku jos sattuu semmonen sauma että akulle virta maistuu nii burstaa sen samantien täyteen. Ite en pakkasessa lyijylle saanu ku päälle amppeerin maistumaan ja 8t sisällä olon jälkeen meni laturin maksimit 8,5a.
                    Sotkamo Connection

                    Comment

                    • Petteri75
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 2571
                      • Kirkkonummi

                      #25
                      Originally posted by Tojopa View Post
                      OT: Katoitko, paljonko oli keskinopeus tuolla viikolla.. :think
                      Ei, mutta se n. 1000km/h min 80km/h -maanteitä, tosin talvinopeusrajoituksilla. Sellaisia 4-5h siivuja ilman suurempia pysähtelyjä niin, että kyllä latausta olisi tullut.
                      BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10946
                        • Joensuu

                        #26
                        Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
                        Kai tuota saa hyvää keskustelua käydä vaikka ohi aiheen.
                        Oisko voinu olla vuotovirtoja sen verta, että pikkunen ylläpitolaturi eijoo jaksanu ladata yhtään, varsinki jos menny 0,8a moodiin? Onhan se isompi laturi hyvä ku jos sattuu semmonen sauma että akulle virta maistuu nii burstaa sen samantien täyteen. Ite en pakkasessa lyijylle saanu ku päälle amppeerin maistumaan ja 8t sisällä olon jälkeen meni laturin maksimit 8,5a.
                        Riippuu paljon millä sitä virtaa syötetään. Itse on huomannut softapäivityksien yhteydessä, että kyllä se akku ottaa tuollaisesta 60A virtalähteesä ~14.5v jännitteellä aika hyvin virtaa vaikka akku olisi kylmäkin ajon päätteeksi. Ajossa auton laturi on jo sen verran "herätellyt" akkua, että virta alkaa kelpaamaan. Toki kylmään akkuun ei aluksi heti niin hyvin virta mene pienellä älylaturilla. Ainakin Ctek ohjeissa sanotaan, että tuollainen 3.8A laturi ei ole tarkoitettu yli 75Ah (muistaakseni) akkujen lataamiseen täyteen. Onnistuu ylläpito, mutta ei täyteen lataaminen. Tämä on myös käytännössä havaittu, että menee tuollainen pienempi herkästi vikatilaa kun sillä yrittää ladata esim. 100 Ah akkua.

                        Originally posted by Petteri75 View Post
                        Ei, mutta se n. 1000km/h min 80km/h -maanteitä, tosin talvinopeusrajoituksilla. Sellaisia 4-5h siivuja ilman suurempia pysähtelyjä niin, että kyllä latausta olisi tullut.
                        Monessa BMW:ssä on sijoitettu niin, että ajoviima maantiellä jäähdyttää sen osan korista, minkä päällä akku on, joten akku ei kunnolla lämpene kovemmalla pakkasella ajossa.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Micce///M
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2008
                          • 3552
                          • Hämeenlinna

                          #27
                          Originally posted by JaniLap View Post
                          Voi lukea, ja uutisen taustalla on peräti neljästä autosta suoritettuihin mittauksiin perustuva toimeksianto. Raportit 1, 2, 3 ja 4.
                          Kiitos.

                          Täytyy lukea läpi ajan kanssa.

                          Comment

                          • enins
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2009
                            • 521
                            • Rauma

                            #28
                            Äkkiseltään raportteja vilkaistuani taisikin olla kyse kaikkien tietämästä asiasta (akun virran vastaanottokyky kylmänä on huono), eikä niinkään otsikon mukaisesta laturien "ongelmasta".

                            Eli jonkin sortin 0-tutkimus tämäkin
                            Autokalusto: 320d f30

                            Comment

                            • Hebbu ///M3
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2003
                              • 1625
                              • Dallas

                              #29
                              Originally posted by HTK12 View Post
                              Riippuu paljon millä sitä virtaa syötetään.
                              On mullaki taskuun meneviä, kannettavia, raahattavia ja pyörillä kulkevia latureita. Tai sitten niitä ei osaa käyttää...
                              Sotkamo Connection

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10946
                                • Joensuu

                                #30
                                Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
                                On mullaki taskuun meneviä, kannettavia, raahattavia ja pyörillä kulkevia latureita. Tai sitten niitä ei osaa käyttää...
                                En puhunut nyt laturista, vaan säädettävästä virtalähteestä. Näillä kahdella on melko suuri ero. Jännitettähän pitäisi nostaa kylmälle akkulle suhteessa lämpötilaan. Älylaturit himmailee sen latauksen kanssa. Tuollaisella säädettävällä virtalähteellä pitää toki varoa keittämästä akkua. Jos äkkiä haluaa virtaa akkuun, niin enemmän sitä sinne saa sillä säädettävällä virtalähteellä.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X