Originally posted by HTK12
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Uusien autojen laturit eivät välttämättä lataa kylmäajossa
Collapse
X
-
Originally posted by Oodi View PostNoilla virtalähteillä saa helposti vahinkoa aikaiseksi jos autossa akku paikalleen meinaa latailla.
Latailen autoa 50A virtalähteellä 13,7v jännitteellä kun teen koodailuhommia.F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by Oodi View PostNoilla virtalähteillä saa helposti vahinkoa aikaiseksi jos autossa akku paikalleen meinaa latailla.
Toki liian korkealla jännitteellä voi jotain hajottaa aivan kuten kytkemällä akun väärin päin.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Vähän haiskahtaa siltä, että terminologiat ovat ristissä tässä keskustelussa.
Kansankielessä jännitelähdettä usein kuulee kutsuttavan virtalähteeksi vaikka kyseessä onkin periaatteeltaan aivan toisenlainen laite. Olisiko niin, että Oodi puhuu virtalähteestä muiden tarkoittaessa jännitelähdettä puhuessaan virtalähteestä, kuten usein on tapana?
Jännitelähde on laite, joka pyrkii pitämään yllä tietyn jännitteen (yksikkö voltti, V) napojensa välillä kuormituksesta riippumatta. Jos jännitelähdettä kuormitetaan, eli sitä kuormittavan kytkennän resistanssi laskee, niin jännitelähde syöttää ulos suurempaa virtaa (yksikkö ampeeri, A). Esimerkkinä paristo, akku, DC-muuntaja.
Virtalähde on laite joka pyrkii syöttämään piiriin vakiovirtaa kuormituksesta riippumatta. Jos virtalähdettä kuormittavan kytkennän resistanssi laskee, niin virtalähteen napajännite laskee. Oikeita virtalähteitä näkee lähinnä (LED)-lamppujen yhteydessä ja elektroniikka suunnittelijoiden labrapöydillä.
Laturi taas on laite, joka pyrkii lataamaan akkua akun kemian kannalta ideaalisella/hyvällä jännite/virta-syklillä.
En tiedä mitä BMW kehottaa ohjeessaan, mutta olisin yllättynyt jos se todella kehottaisi virtalähteen käyttöön; virtalähteen napajännitehän heiluu kuormituksen mukaan, ja resistanssin laskiessa jännite putoaa pitääkseen virran vakiona. Vastaavasti kytkennän resistanssin kasvaessa virtalähteen napajännite nousee, joka voi aiheuttaa vaurioita ellei sitä ole virtalähteessä rajoitettu (kuten usein taitaa olla).
Itse veikkaisin, että BMW kehottaa käyttämään jännitelähdettä, joka kykenee tuottamaan tarvittavan esim. 50A virran. Tällainen ei aiheuta autokäytössä mitään ongelmia (paitsi sulakkeettoman oikosulkukytkennän tapauksessa) Virtalähde todella voisi aiheuttaa vaurioita elektroniikkaan, koska jännite voi vaihdella käytön aikana voimakkaastikin.
Last edited by bmw323it; 27-03-2018, 10:04.Nyt:
BMW 530e (g30)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Comment
-
-
Eikö tuossa Oodin viestissä ollut kyse vain siitä, että säädettävällä virtalähteellä (kansankielinen ilmaisu...) voi nostaa jännitteen liian ylös ja auton elektroniikka kypsyy. Siis jos yrittää saada kylmän akun ottamaan virtaa akku autoon kytkettynä. Toki monissa 40-60A malleissa yläraja on 15V eikä se taida vielä hajottaa mitään.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostEikö tuossa Oodin viestissä ollut kyse vain siitä, että säädettävällä virtalähteellä (kansankielinen ilmaisu...) voi nostaa jännitteen liian ylös ja auton elektroniikka kypsyy. Siis jos yrittää saada kylmän akun ottamaan virtaa akku autoon kytkettynä. Toki monissa 40-60A malleissa yläraja on 15V eikä se taida vielä hajottaa mitään.Nyt:
BMW 530e (g30)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Comment
-
-
Originally posted by bmw323it View PostVähän haiskahtaa siltä, että terminologiat ovat ristissä tässä keskustelussa.
Kansankielessä jännitelähdettä usein kuulee kutsuttavan virtalähteeksi vaikka kyseessä onkin periaatteeltaan aivan toisenlainen laite. Olisiko niin, että Oodi puhuu virtalähteestä muiden tarkoittaessa jännitelähdettä puhuessaan virtalähteestä, kuten usein on tapana?
Jännitelähde on laite, joka pyrkii pitämään yllä tietyn jännitteen (yksikkö voltti, V) napojensa välillä kuormituksesta riippumatta. Jos jännitelähdettä kuormitetaan, eli sitä kuormittavan kytkennän resistanssi laskee, niin jännitelähde syöttää ulos suurempaa virtaa (yksikkö ampeeri, A). Esimerkkinä paristo, akku, DC-muuntaja.
Virtalähde on laite joka pyrkii syöttämään piiriin vakiovirtaa kuormituksesta riippumatta. Jos virtalähdettä kuormittavan kytkennän resistanssi laskee, niin virtalähteen napajännite laskee. Oikeita virtalähteitä näkee lähinnä (LED)-lamppujen yhteydessä ja elektroniikka suunnittelijoiden labrapöydillä.
Laturi taas on laite, joka pyrkii lataamaan akkua akun kemian kannalta ideaalisella/hyvällä jännite/virta-syklillä.
En tiedä mitä BMW kehottaa ohjeessaan, mutta olisin yllättynyt jos se todella kehottaisi virtalähteen käyttöön; virtalähteen napajännitehän heiluu kuormituksen mukaan, ja resistanssin laskiessa jännite putoaa pitääkseen virran vakiona. Vastaavasti kytkennän resistanssin kasvaessa virtalähteen napajännite nousee, joka voi aiheuttaa vaurioita ellei sitä ole virtalähteessä rajoitettu (kuten usein taitaa olla).
Itse veikkaisin, että BMW kehottaa käyttämään jännitelähdettä, joka kykenee tuottamaan tarvittavan esim. 50A virran. Tällainen ei aiheuta autokäytössä mitään ongelmia (paitsi sulakkeettoman oikosulkukytkennän tapauksessa) Virtalähde todella voisi aiheuttaa vaurioita elektroniikkaan, koska jännite voi vaihdella käytön aikana voimakkaastikin.
BMW käskee käyttämään laitetta (power supply), josta saa tasaisen jännitteen x ulos riippumatta virrasta. Kutsutaan sitä nyt vaikka teholähteeksi. IBS:llä varustetut BMW:t nostaa latausjännitteen normaalille lyijyakulle yli 15v kovemmilla pakkasilla, joten ei ne auton sähköt nyt ihan vähästä kärähdä, jos pitää järjen mukana hommassa.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by Muurahainen View PostTästä taisikin olla jossain muussakin topicissa puhetta.
Eipä tuo vanhoissakaan autoissa älyttömästi lataa jos akku on kovin kylmä.
Aivan älytön uutisartikkeli. Esitetään havainto, josta vedetään perusteettomia johtopäätöksiä. Vihjataan että asiain tila aiheuttaa ilmanmuuta ongelmia, ja tarjotaan oletettuun ongelmaan ratkaisuksi (tutkimuksen tilaaja??) tuotetta. Well played.
Mun autossa latausjärjestelmä toimii tarpeen mukaan valmistajan määrittämillä parametreillä. Ei todellakaan työnnä koko ajan 14,7 volttia järjestelmään. Ajan paljon lyhyttä matkaa. Mulla ei ole pienintäkään aikomusta hankkia lisälaturia autoon. Akku kaikenlisäksi kohtuu pieni. Kaiken päälle auto herra paratkoon sammuttaa itsensä kun pysähdytään, lataus loppuu tyystin ja kuluttajat jää päälle.
Seuraavassa jymyuutisessa varmaan VTT havaitsee että uusissa autoissa öljynpaine ja/tai öljypumpun tuotto onkin säätyvä eikä koko ajan työnnetäkkään 5:ä baria. Tai havaitsevat että ohjaustehostin ei toimikkaan vakiovoimalla kaikissa tilanteissa. Kai näihinkin "ongelmiin" on saatavana joltain firmalta tuote ratkaisuksi.Last edited by petrolhead; 27-03-2018, 18:30.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostToki tässä nyt voidaan ruveta saivartelemaan termeillä. Yleisesti kansankielessä puhutaan virtalähteestä. Vai oletko joskus ostanut esim. tietokoneeseen jännitelähteen? Samoin jos katsot jonkun kaupan sivuja, niin siellä usein puhutaan virtalähteestä ei jännitelähteestä esim: http://www.kouluelektroniikka.fi/cgi...Virtal%E4hteet.
BMW käskee käyttämään laitetta (power supply), josta saa tasaisen jännitteen x ulos riippumatta virrasta. Kutsutaan sitä nyt vaikka teholähteeksi. IBS:llä varustetut BMW:t nostaa latausjännitteen normaalille lyijyakulle yli 15v kovemmilla pakkasilla, joten ei ne auton sähköt nyt ihan vähästä kärähdä, jos pitää järjen mukana hommassa.Nyt:
BMW 530e (g30)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostToki tässä nyt voidaan ruveta saivartelemaan termeillä. Yleisesti kansankielessä puhutaan virtalähteestä. Vai oletko joskus ostanut esim. tietokoneeseen jännitelähteen? Samoin jos katsot jonkun kaupan sivuja, niin siellä usein puhutaan virtalähteestä ei jännitelähteestä esim: http://www.kouluelektroniikka.fi/cgi...Virtal%E4hteet.
BMW käskee käyttämään laitetta (power supply), josta saa tasaisen jännitteen x ulos riippumatta virrasta. Kutsutaan sitä nyt vaikka teholähteeksi. IBS:llä varustetut BMW:t nostaa latausjännitteen normaalille lyijyakulle yli 15v kovemmilla pakkasilla, joten ei ne auton sähköt nyt ihan vähästä kärähdä, jos pitää järjen mukana hommassa.
Virtalähde taitaa englanniksi olla current source.
Ja kyllä, olen ostanut ja käyttänyt sekä jännite- että virtalähteitäLast edited by bmw323it; 27-03-2018, 19:00.Nyt:
BMW 530e (g30)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Comment
-
-
Originally posted by bmw323it View PostÄlä nyt ota itseesi. Kirjoitinkin että yleensä jännitelähdettä kutsutaan virtalähteeksi. Yritin vain selventää mahdollista väärinkäsitystä sinun ja Oodin välillä kun huomasin että Oodi saattoi puhua virtalähteestä ja sinä aloit hänenkin kirjoituksistaan hermostua.
Virtalähde taitaa englanniksi olla current source.
Ja kyllä, olen ostanut ja käyttänyt sekä jännite- että virtalähteitä
En kyllä muista missään BMW dokumenteissa puhuttaneen power source:sta, siellä mainitaan power supply. Aivan kuten ATK-laitteiden dokumenteissakin (kuluttaja/yritys) puhutaan power supply:sta, ei power source:sta. Vai oletko itse nähnyt loppukäyttäjälle suunnattuja dokumentteja, joissa puhutaan power sourcesta power supply sijaan, jos nyt jätetään teollisuus huomioimatta?
Itse en vaan ymmärrä miksi näiden yleisesti käytössä olevien termien kohdalla pitää alkaa saivartelemaan.Otetaan nyt toinen esimerkki: lyijykynä. Se ei sisällä yhtään lyijyä. Silti kaikki puhuu lyijykynästä ei grafiittikynästä.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostKommentoin Oodin kirjoitukseen sitä, että BMW ohjeistaa dokumenteissaan käyttämään power supply, eli vapaasti suomennettuna virtalähdettä. Kun valmistaja näin ohjeistaa, niin ei se silloin riko auton sähköjä. Myönnetään kommentointini saattoi olla hieman kärkevää.
En kyllä muista missään BMW dokumenteissa puhuttaneen power source:sta, siellä mainitaan power supply. Aivan kuten ATK-laitteiden dokumenteissakin (kuluttaja/yritys) puhutaan power supply:sta, ei power source:sta. Vai oletko itse nähnyt loppukäyttäjälle suunnattuja dokumentteja, joissa puhutaan power sourcesta power supply sijaan, jos nyt jätetään teollisuus huomioimatta?
Itse en vaan ymmärrä miksi näiden yleisesti käytössä olevien termien kohdalla pitää alkaa saivartelemaan.Otetaan nyt toinen esimerkki: lyijykynä. Se ei sisällä yhtään lyijyä. Silti kaikki puhuu lyijykynästä ei grafiittikynästä.
Eiköhän parkkeerata tämä keskustelu?Last edited by bmw323it; 27-03-2018, 20:26.Nyt:
BMW 530e (g30)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Comment
-
-
Originally posted by bmw323it View PostNiin kai se on. Tarkoitukseni ei ollut saivarrella termeistä vaan selkeyttää teidän välillenne syntyvää kiistaa. Ja tällä foorumilla on muutenkin jännitteet, virrat, voltit ja ampeerit sekaisin, joten eipä siinä mitään, antaa olla.
Eiköhän parkkeerata tämä keskustelu?e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Mulla on E34 ctek:in muistaakseni 7a ylläpitolaturi asennettuna apukuskin penkin alle. Tolppa pihalla lataa max 2h kerrallaan. Talvisin auto starttaa kovillakin pakkasilla kuin palmun alta vaikka työmatka on vain 7km, ja muuta ajoa ei juuri tule. Ei ainakaan pidempää ajoa. Kotipaikkana Turku. Laturissa on myös talviasetus, jolla se lataa akkua suuremmalla jännitteellä, jota vaaditaan pakkasilla. Jännitettä en nyt muista, mutta vastaavasti autojen laturitkin nostaa jännitettä kylmällä. Ei kyllä hajuakaan miten autojen laturit sen tekee.
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostSä varmaan sitten tiedät jotain mitä BMW ei tiedä? BMW nimittäin kyllä käskee kytkemään auton virtalähteeseen.. Softapäivityksiä ei edes pysty tekemään ISTA+/ISTA-P:llä, jos auto ei ole kytketty virtalähteeseen (jos käytössä on ICOM eikä emulaattori).
Toki liian korkealla jännitteellä voi jotain hajottaa aivan kuten kytkemällä akun väärin päin.
Edit, ei ollut myöskään minun tarkoitus saivarrella. Oletin että tässä todella pakkoladataan akkuja virtalähteellä. Kiitos bmw323it osuit naulan kantaan.Last edited by Oodi; 03-04-2018, 00:57.
Comment
-
Comment