Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbo + automaatti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1848
    • Lappeenranta, Finland

    Turbo + automaatti

    Kaksi kysymystä turbotuksesta:

    1) Miten pykälät ovat muuttuneet, kun E36 voi nykyään luvallisesti ahtaa?

    2) Onko kukaan kokeillut automaattilootaa jälkiahdetun moottorin perään?

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5270
    • Pirkkala

    #2
    Ns. Pussitesti vaatimus poistui euro 2 päästöluokasta eli normaalilla katsastuksen päästömittauksella voi ahtaa auton. NOIN vuoteen 2000 asti. Päästöluokka on kuitenkin määräävä tekijä.

    Kyllähän automaatin voi ahtaa. Se oppii vaihtamaan kasvanutta vääntöä vastaavaasti eli todennäköisesti ihan hyvin.

    Väännön suhtdeen laatikolla on aina kipuraja mutta harvoin se nyt pienistä säikähtää jos vain on ehjä lähtötilanteessa. Laatikon voi myös ohjelmoida uusiksi riippuen tapauksesta.

    Sitten on se käytännön puoli.
    Moottorin ja laatikon ecut ovat naimisissa keskenään, käsittääkseni molemmat on autosta löydyttävä muuten ei pelaa hommat. Tämä asettaa ahtamisen kannalta haasteita jos aikoo käyttää aftermarket ecua moottorissa.

    Millään kohtuuhintaisella aftermarket systeemilä et pysty ohjaamaan laatikkoa.

    Oletuksena tässä nyt siis että kyseessä ei ole mikään 70 -luvun laatikko.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Krister
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2003
      • 227
      • PK-seutu

      #3
      Monet aftermarket ecuista voi kyllä kytkeä vakio ecun rinnalle niin että vakio ecu jää ohjaamaan automaattivaihteistoa, ilmastointia yms. Siinä tapauksessa pitää vaan pitää huoli että vakio ecu pysyy tyytyväisenä ja näkee niitä arvoja mitä pitää.

      Tuossa esim vastaava asennus Lexus IS300 mistä voi ottaa vähän osviittaa..

      Performance - Finished: Custom AEM EMS V2 Install IS300 - plug n play what? - So, about a week or two ago, I set out to install an AEM EMS 30-6100 (Supra TT) in my 2001 Lexus IS300... Needless to say, there is not a ton of info anywhere about this - little snippets here and there, a couple companies that make the plug...
      Supra MKIV 6spd lhd
      W212 E350CDI

      Ex: E39 530d

      Comment

      • 525iiäxä
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1848
        • Lappeenranta, Finland

        #4
        Originally posted by Krister View Post
        Monet aftermarket ecuista voi kyllä kytkeä vakio ecun rinnalle niin että vakio ecu jää ohjaamaan automaattivaihteistoa, ilmastointia yms. Siinä tapauksessa pitää vaan pitää huoli että vakio ecu pysyy tyytyväisenä ja näkee niitä arvoja mitä pitää.
        Tämä sama toimintamalli tuli heti mieleen. Olisihan tuo ihan mielenkiintoinen haaste ottaa vastaan. Toisella kerralla moni asia menisi vähemmällä arpomisella. Mutta, sitten jos ei mitään muuta tekemistä ole... Tai jos... :think

        Volvo V70 2.4T -02
        E30 323i -84 (taas)

        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

        Comment

        • Bansku
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2011
          • 1493
          • Savo

          #5
          Ainakaan m50 + 5hp18 setissä on laatikon ohjainlaite ihan erillään moottorinohjauksesta, lähes kaikista aftermarket ecuista saat tarvittavat tiedot liikkumaan sille laatikon ohjaimelle. Ei se taida juurikaan muuta tarvita toimiakseen kun moottorin kierrostiedon ja ehkä tyyliin tps tietoa tai muuta vastaavaa.
          Jos nyt tosiaan tuollainen 5hp18 aski kyseessä niin en jaksa uskoa että vahvistelematta sen kummemin mitään kestää. Vakio moottorin perässäkin hyvin epävarmaa sen kesto. Toki kokeilemallahan se selviää mistä antautuu, vaihtaa vaikka manuaalin romut tilalle kun invaliidi laatikko porsii

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎