Originally posted by nokonzok
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW Japanista XVIII (+ muita merkkejä)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by nokonzok View PostSulla on nyt aika väkevä uskon puute. Tehdään niin, että soitan tänään Trafiin ja selvitän tämän sun murheen. Vastineeksi joudut tarjoamaan pullakahvit Bembölen kahvituvalla.
Mutta jos joku dokumentti tulee trafilta jossa todetaan ettei ilmiselvissä tapauksissa tuota suuren sarjan todistusta tarvita, niin kyllä me otetaan ne pullakahvit vasta lounaan jälkeen
Mutta nyt kun lueskeli tuota prujua, niin siellä on muutama hyvä uudistus:
*****************************************
meluista, koskien I-tarkastusta: 2 Ei edellytetä melun mittaamista alkuperäiskunnossa olevasta autosta
Eli järki on otettu käteen tässä.
*****************************************
päästöt: koskien I-tarkastusta (tarkastuskohta 2: Kevyiden henkilö- ja hyötyajoneuvojen päästöt (Euro 5 ja 6) sekä korjaus- ja huoltotietojen saatavuus):
6 Rekisteröinti- ja muutoskatsastuksessa voidaan soveltaa auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta annetun määräyksen mukaisia pakokaasupäästöjä koskevia vaatimuksia.
Ja nyt sitten se oleellinen muutos: tuon mainitun dokumentin kohta 2.3 on nyt muutettu, siellä ei enää vaadita EURO3-tason autoilta todistusta. Ei siellä suoraan sanotakaan, että voidaan mitata konttorilla, mutta missään tapauksessa ei enää vaadita todistusta. Tulee voimaan 25.6., prujujen mukaan, eli ensi viikolla jo.
(linkki uusittuun määräykseen: https://www.trafi.fi/filebank/a/1528...uuttaminen.pdf)
Nyt on sitten mun nähdäkseni ainoa ongelmakohta tuo sama, missä mä olen jumissa, eli tuo "valmistajan tai toimivaltaisen viranomaisen selvitys siitä, että ajoneuvo täyttää mallivuotta koskevat kyseisen valtion vaatimukset tai tätä ilmaiseva hyväksymismerkintä.".
************************************
Perustelumuistiota kun lukee, niin positiivista on se, että paikkamäärä ei ole enää massoista kiinni:
Liitteen 1 kohdassa 44 sallitaan suurina sarjoina yhdysvaltalaisia, japanilaisia, eteläkorealaisia tai kanadalaisia markkinoita varten valmistetun henkilöauton rekisteröinti- ja muutoskatsastuksessa istumapaikkojen lukumääräksi se, mikä autolle on aiemmassa rekisteröintimaassa hyväksytty. Helpotuksen tarve liittyy esimerkiksi Japanista käytettynä maahantuotuun henkilöautoon, jonka tietoihin merkitty suurin sallittu massa ei mahdollista rekisteriin merkittyä, valmistajan tarkoittamaa henkilömäärää, jos laskennassa käytetään EU-säädösten mukaista kuljettajan ja matkustajien massaa. Auton suurinta sallittua massaa ei edelleenkään saa muuttaa ilman valmistajan antamaa todistusta, vaan mahdollinen vastaavaa Euroopan markkinoille tarkoitettua autoa pienempi enimmäismassa on otettava huomioon auton kuormauksessa.
***********************************
ja sitten vielä tuolta perustelumuistiostakin tuo sama juttu missä olen jumissa:
Liitteen 1 vaatimustenmukaisuuden osoittamistapaan I on lisätty täsmennys, että osoittamistapaa voi soveltaa myös muutetun ajoneuvon muuttamattomiin osiin, järjestelmiin ja erillisiin teknisiin yksiköihin. Osoittamistapa I koskee ajoneuvoa, jota on valmistettu suurina sarjoina yhdysvaltalaisia, japanilaisia, eteläkorealaisia tai kanadalaisia markkinoita varten ja sen mukaan osoituksena vaatimusten täyttymisestä yksittäishyväksynnässä ja rekisteröintikatsastuksessa hyväksytään valmistajan tai toimivaltaisen viranomaisen selvitys tai tätä ilmaiseva hyväksymismerkintä mallivuotta koskevien kyseisen valtion vaatimusten täyttymisestä.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View Postjos nyt sattuu hothatchit kiinnostamaan, niin oikein siisti 500 Abarth kovalla askilla ja 39tkm ajettuna.
Comment
-
-
Originally posted by jakeluvesimies View PostEikös nyt BeamR kannata tehdä se mitä täällä on neuvottu muillekin, että konttori vaihtoon?
Kävikö tämä nyt tutulla konttorilla missä mutkin olet kilvittänyt?
Ja kun se prujuvaatimus on nyt tuon auton papereissa, niin konttorin vaihtaminen ei tässä kohtaa auta.
Ideaalitilanteessa trafi antaisi jonkun järkeistyksen tuohon, mutta nyt näyttää kohtuullisen hyvältä, että valmistajan edustajalta saisi sen lausunnonkin.
Kyllä tää jotenkin nyt ratkeaa, mutta muiden autontuojien kannalta olisi parempi jos se ratkeaisi trafin kautta.F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View Poston, uskon puute on melko kolossaalista luokkaa
Mutta jos joku dokumentti tulee trafilta jossa todetaan ettei ilmiselvissä tapauksissa tuota suuren sarjan todistusta tarvita, niin kyllä me otetaan ne pullakahvit vasta lounaan jälkeen
-Ensinnäkin uskon, että perusongelma tässä tapauksessa on "rikkinäinen puhelin". Katsuri on hieman epävarma --> soittaa Trafiin --> viskaali lukee pykälän ääneen puhelimessa --> katsuri on sitä mieltä, että Trafi käskee ja vaatii. Näinhän se ei ole, vaan katsuri tekee itsenäisen päätöksen ja tarvittaessa Trafista kerrotaan mitä pykälissä sanotaan.
-Suuria sarjoja ei määritellä yhtään missään, mutta johtoa voi e contrario piensarjan määritelmästä. Nyt tulee ulkomuistista, mutta piensarjan maakohtainen (EU) maksimiensirekisteröintimäärä on 100 kpl / vuosi tai 1000 kpl koko unionin alueella. Näitä pienemmätkin sarjat voivat olla "suuria sarjoja", jos niille on normaalit tyypihyväksynnät, mutta tätä suuremmat sarjat ovat direktiivin näkökulmasta väistämättä "suuria sarjoja".
-Määräyksen tarkoitus on ollut vähentää tarpeettomien todistusten vaatimista ja pykälää siten lukea tästä tarkoituksesta lähtien. Ilmiselvissä tapauksissa todistusta ei Trafinkaan mielestä edellytetä. Joissain huomattavasti eksoottisimmissa laitteissa tilanne ei välttämättä ole itsestään selvä ja niissä tapauksissa voi olla perusteltua pyytää lisäselvitystä. Kysymyksessä on kuitenkin poikkeus pääsäännöstä.
-Päästöjen osalta Japanin luokitukset näkyvät yleensä sekä autosta että Export Certificatesta, mutta vähintään kuitenkin jälkimmäisestä.
-Asia ei ole noussut miksikään yleisemmäksi ongelmaksi, joten mitään tarkempaa määräystä ei ole tulossa näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa.
-Trafi ei tee yksittäisessä katsastustapauksessa minkäänlaista päätöstä suuntaan taikka toiseen, vaan ratkaisut tekee aina katsastaja. Trafi ottaa kantaa vasta siinä vaiheessa, jos katsastuspäätöksestä tehdään oikaisuvaatimus.
Summa summarum: katsastaja on tässä tapauksessa tehnyt hätävarjelun liioitteluksi katsotun ratkaisun. Jos hän ei sitä suostu järkiperusteilla muuttamaan niin ainoa vaihtoehto on vaihtaa konttoria tai tehdä päätöksestä oikaisuvaatimus.
Näitä vastaavia katsastuksia on tehty jo jonkin aikaa, eikä tämä todella ole mikään yleinen vaatimus.
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View PostEn nyt kyllä luovuta tämän kanssa. Mä olen pyrkinyt saamaan trafilta sitä tulkitsijaa kiinni, mutta on lomalla. Ja noi trafin ohjeistukset on sellaiset, että ne ei suoranaisesti anna tulkinnanvaraa. Konttori on sama kuin aina ennenkin.
Ja kun se prujuvaatimus on nyt tuon auton papereissa, niin konttorin vaihtaminen ei tässä kohtaa auta.
Ideaalitilanteessa trafi antaisi jonkun järkeistyksen tuohon, mutta nyt näyttää kohtuullisen hyvältä, että valmistajan edustajalta saisi sen lausunnonkin.
Kyllä tää jotenkin nyt ratkeaa, mutta muiden autontuojien kannalta olisi parempi jos se ratkeaisi trafin kautta.
On toi jännää että samallakin konttorila vodaan noin toimia...
Comment
-
-
Originally posted by BeamR View PostJa nyt se kolahti mailiin!
Ja seuraavaksi kohti katsastuskonttoria ja kesää
Comment
-
-
Tätä vois kokeillakin; takavalot ja vermolevikkeet kuikkaan ja kartsalle.
Kommenteissa mainitaan bilstein, uritetut levyt, acs 18" sun muuta.
Vikalistassa likainen sisustus + reikä ja naarmut etupuskimessa.
Kuitenkin kokonaisuutena kopaltaan hyväkuntoinen 530.
F46 Gran Tourer -20
Boxster 2.5 -97
Comment
-
Comment