Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW Japanista XVIII (+ muita merkkejä)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeamR
    BTCF Member
    • Jul 2007
    • 13363
    • Espoon takametsät

    Originally posted by nokonzok View Post
    1.7. alkaen ei enää tarvitse.
    Perustuen mihin määräykseen?
    F46 Gran Tourer -20
    Boxster 2.5 -97

    Comment

    • Attekun
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2013
      • 1407
      • Saarijärvi

      Originally posted by BeamR View Post
      Perustuen mihin määräykseen?
      Just siihen mistä pari sivua sitten keskusteltiin?

      Kaikki I-luokan ajoneuvot ilman todistuksia.
      Toyota Alphard MS
      Peugeot e-2008
      ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

      Comment

      • nokonzok
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2013
        • 826
        • Espoo

        Originally posted by BeamR View Post
        Perustuen mihin määräykseen?
        Sulla on nyt aika väkevä uskon puute. Tehdään niin, että soitan tänään Trafiin ja selvitän tämän sun murheen. Vastineeksi joudut tarjoamaan pullakahvit Bembölen kahvituvalla.

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          Originally posted by nokonzok View Post
          Sulla on nyt aika väkevä uskon puute. Tehdään niin, että soitan tänään Trafiin ja selvitän tämän sun murheen. Vastineeksi joudut tarjoamaan pullakahvit Bembölen kahvituvalla.
          on, uskon puute on melko kolossaalista luokkaa
          Mutta jos joku dokumentti tulee trafilta jossa todetaan ettei ilmiselvissä tapauksissa tuota suuren sarjan todistusta tarvita, niin kyllä me otetaan ne pullakahvit vasta lounaan jälkeen

          Mutta nyt kun lueskeli tuota prujua, niin siellä on muutama hyvä uudistus:

          *****************************************

          meluista, koskien I-tarkastusta: 2 Ei edellytetä melun mittaamista alkuperäiskunnossa olevasta autosta
          Eli järki on otettu käteen tässä.

          *****************************************

          päästöt: koskien I-tarkastusta (tarkastuskohta 2: Kevyiden henkilö- ja hyötyajoneuvojen päästöt (Euro 5 ja 6) sekä korjaus- ja huoltotietojen saatavuus):
          6 Rekisteröinti- ja muutoskatsastuksessa voidaan soveltaa auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta annetun määräyksen mukaisia pakokaasupäästöjä koskevia vaatimuksia.

          Ja nyt sitten se oleellinen muutos: tuon mainitun dokumentin kohta 2.3 on nyt muutettu, siellä ei enää vaadita EURO3-tason autoilta todistusta. Ei siellä suoraan sanotakaan, että voidaan mitata konttorilla, mutta missään tapauksessa ei enää vaadita todistusta. Tulee voimaan 25.6., prujujen mukaan, eli ensi viikolla jo.
          (linkki uusittuun määräykseen: https://www.trafi.fi/filebank/a/1528...uuttaminen.pdf)


          Nyt on sitten mun nähdäkseni ainoa ongelmakohta tuo sama, missä mä olen jumissa, eli tuo "valmistajan tai toimivaltaisen viranomaisen selvitys siitä, että ajoneuvo täyttää mallivuotta koskevat kyseisen valtion vaatimukset tai tätä ilmaiseva hyväksymismerkintä.".

          ************************************
          Perustelumuistiota kun lukee, niin positiivista on se, että paikkamäärä ei ole enää massoista kiinni:

          Liitteen 1 kohdassa 44 sallitaan suurina sarjoina yhdysvaltalaisia, japanilaisia, eteläkorealaisia tai kanadalaisia markkinoita varten valmistetun henkilöauton rekisteröinti- ja muutoskatsastuksessa istumapaikkojen lukumääräksi se, mikä autolle on aiemmassa rekisteröintimaassa hyväksytty. Helpotuksen tarve liittyy esimerkiksi Japanista käytettynä maahantuotuun henkilöautoon, jonka tietoihin merkitty suurin sallittu massa ei mahdollista rekisteriin merkittyä, valmistajan tarkoittamaa henkilömäärää, jos laskennassa käytetään EU-säädösten mukaista kuljettajan ja matkustajien massaa. Auton suurinta sallittua massaa ei edelleenkään saa muuttaa ilman valmistajan antamaa todistusta, vaan mahdollinen vastaavaa Euroopan markkinoille tarkoitettua autoa pienempi enimmäismassa on otettava huomioon auton kuormauksessa.

          ***********************************

          ja sitten vielä tuolta perustelumuistiostakin tuo sama juttu missä olen jumissa:
          Liitteen 1 vaatimustenmukaisuuden osoittamistapaan I on lisätty täsmennys, että osoittamistapaa voi soveltaa myös muutetun ajoneuvon muuttamattomiin osiin, järjestelmiin ja erillisiin teknisiin yksiköihin. Osoittamistapa I koskee ajoneuvoa, jota on valmistettu suurina sarjoina yhdysvaltalaisia, japanilaisia, eteläkorealaisia tai kanadalaisia markkinoita varten ja sen mukaan osoituksena vaatimusten täyttymisestä yksittäishyväksynnässä ja rekisteröintikatsastuksessa hyväksytään valmistajan tai toimivaltaisen viranomaisen selvitys tai tätä ilmaiseva hyväksymismerkintä mallivuotta koskevien kyseisen valtion vaatimusten täyttymisestä.
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            siistin oloinen 1502. 4/B, jota voi pitää ihan hyvänä suorituksena tämän ikäiselle.




            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • Zoui
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 6350
              • Tampere

              On kyl heas korras, ei ole tuning ilmastointia tai discohifejä edes ruuvattu kiinni, mitäs tuossa on pielessä? Joku saippualaatikko tietäjä voisi sylkäistä pihalle, onko verhoilu genuine bmw tai vaihdekepin kumitutteroinen vaihdettu väärän vuotiseen?
              Elämä on pihakivestä.

              Comment

              • BeamR
                BTCF Member
                • Jul 2007
                • 13363
                • Espoon takametsät

                jos nyt sattuu hothatchit kiinnostamaan, niin oikein siisti 500 Abarth kovalla askilla ja 39tkm ajettuna.




                F46 Gran Tourer -20
                Boxster 2.5 -97

                Comment

                • Susiraja
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2004
                  • 361
                  • Helsinki

                  Originally posted by BeamR View Post
                  jos nyt sattuu hothatchit kiinnostamaan, niin oikein siisti 500 Abarth kovalla askilla ja 39tkm ajettuna.
                  Italiassa pyörii paljon noita. On livenä harvinaisen pornot äänet putkistossa. Hieno laite. Sääli kun ei oikein kaksovisena perhekäyttöön sovellu.
                  www.finnishcodriver.blogspot.fi

                  Comment

                  • jakeluvesimies
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2010
                    • 2726
                    • On the road @ Laplandia

                    Eikös nyt BeamR kannata tehdä se mitä täällä on neuvottu muillekin, että konttori vaihtoon?

                    Kävikö tämä nyt tutulla konttorilla missä mutkin olet kilvittänyt?

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      Originally posted by jakeluvesimies View Post
                      Eikös nyt BeamR kannata tehdä se mitä täällä on neuvottu muillekin, että konttori vaihtoon?

                      Kävikö tämä nyt tutulla konttorilla missä mutkin olet kilvittänyt?
                      En nyt kyllä luovuta tämän kanssa. Mä olen pyrkinyt saamaan trafilta sitä tulkitsijaa kiinni, mutta on lomalla. Ja noi trafin ohjeistukset on sellaiset, että ne ei suoranaisesti anna tulkinnanvaraa. Konttori on sama kuin aina ennenkin.
                      Ja kun se prujuvaatimus on nyt tuon auton papereissa, niin konttorin vaihtaminen ei tässä kohtaa auta.

                      Ideaalitilanteessa trafi antaisi jonkun järkeistyksen tuohon, mutta nyt näyttää kohtuullisen hyvältä, että valmistajan edustajalta saisi sen lausunnonkin.

                      Kyllä tää jotenkin nyt ratkeaa, mutta muiden autontuojien kannalta olisi parempi jos se ratkeaisi trafin kautta.
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • nokonzok
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2013
                        • 826
                        • Espoo

                        Originally posted by BeamR View Post
                        on, uskon puute on melko kolossaalista luokkaa
                        Mutta jos joku dokumentti tulee trafilta jossa todetaan ettei ilmiselvissä tapauksissa tuota suuren sarjan todistusta tarvita, niin kyllä me otetaan ne pullakahvit vasta lounaan jälkeen
                        Mitään dokumenttia et saa, etkä koskaan tule saamaan, mutta oma uskoni kyllä vahvistui kun Trafiin olin yhteyksissä.

                        -Ensinnäkin uskon, että perusongelma tässä tapauksessa on "rikkinäinen puhelin". Katsuri on hieman epävarma --> soittaa Trafiin --> viskaali lukee pykälän ääneen puhelimessa --> katsuri on sitä mieltä, että Trafi käskee ja vaatii. Näinhän se ei ole, vaan katsuri tekee itsenäisen päätöksen ja tarvittaessa Trafista kerrotaan mitä pykälissä sanotaan.

                        -Suuria sarjoja ei määritellä yhtään missään, mutta johtoa voi e contrario piensarjan määritelmästä. Nyt tulee ulkomuistista, mutta piensarjan maakohtainen (EU) maksimiensirekisteröintimäärä on 100 kpl / vuosi tai 1000 kpl koko unionin alueella. Näitä pienemmätkin sarjat voivat olla "suuria sarjoja", jos niille on normaalit tyypihyväksynnät, mutta tätä suuremmat sarjat ovat direktiivin näkökulmasta väistämättä "suuria sarjoja".

                        -Määräyksen tarkoitus on ollut vähentää tarpeettomien todistusten vaatimista ja pykälää siten lukea tästä tarkoituksesta lähtien. Ilmiselvissä tapauksissa todistusta ei Trafinkaan mielestä edellytetä. Joissain huomattavasti eksoottisimmissa laitteissa tilanne ei välttämättä ole itsestään selvä ja niissä tapauksissa voi olla perusteltua pyytää lisäselvitystä. Kysymyksessä on kuitenkin poikkeus pääsäännöstä.

                        -Päästöjen osalta Japanin luokitukset näkyvät yleensä sekä autosta että Export Certificatesta, mutta vähintään kuitenkin jälkimmäisestä.

                        -Asia ei ole noussut miksikään yleisemmäksi ongelmaksi, joten mitään tarkempaa määräystä ei ole tulossa näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa.

                        -Trafi ei tee yksittäisessä katsastustapauksessa minkäänlaista päätöstä suuntaan taikka toiseen, vaan ratkaisut tekee aina katsastaja. Trafi ottaa kantaa vasta siinä vaiheessa, jos katsastuspäätöksestä tehdään oikaisuvaatimus.

                        Summa summarum: katsastaja on tässä tapauksessa tehnyt hätävarjelun liioitteluksi katsotun ratkaisun. Jos hän ei sitä suostu järkiperusteilla muuttamaan niin ainoa vaihtoehto on vaihtaa konttoria tai tehdä päätöksestä oikaisuvaatimus.

                        Näitä vastaavia katsastuksia on tehty jo jonkin aikaa, eikä tämä todella ole mikään yleinen vaatimus.

                        Comment

                        • jakeluvesimies
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2010
                          • 2726
                          • On the road @ Laplandia

                          Originally posted by BeamR View Post
                          En nyt kyllä luovuta tämän kanssa. Mä olen pyrkinyt saamaan trafilta sitä tulkitsijaa kiinni, mutta on lomalla. Ja noi trafin ohjeistukset on sellaiset, että ne ei suoranaisesti anna tulkinnanvaraa. Konttori on sama kuin aina ennenkin.
                          Ja kun se prujuvaatimus on nyt tuon auton papereissa, niin konttorin vaihtaminen ei tässä kohtaa auta.

                          Ideaalitilanteessa trafi antaisi jonkun järkeistyksen tuohon, mutta nyt näyttää kohtuullisen hyvältä, että valmistajan edustajalta saisi sen lausunnonkin.

                          Kyllä tää jotenkin nyt ratkeaa, mutta muiden autontuojien kannalta olisi parempi jos se ratkeaisi trafin kautta.
                          Asiaa

                          On toi jännää että samallakin konttorila vodaan noin toimia...

                          Comment

                          • BeamR
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 13363
                            • Espoon takametsät

                            Originally posted by BeamR View Post
                            nyt näyttää kohtuullisen hyvältä, että valmistajan edustajalta saisi sen lausunnonkin.
                            .
                            Ja nyt se kolahti mailiin!

                            Ja seuraavaksi kohti katsastuskonttoria ja kesää
                            F46 Gran Tourer -20
                            Boxster 2.5 -97

                            Comment

                            • nokonzok
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2013
                              • 826
                              • Espoo

                              Originally posted by BeamR View Post
                              Ja nyt se kolahti mailiin!

                              Ja seuraavaksi kohti katsastuskonttoria ja kesää
                              Tee oikaisuvaatimus, koska pieleen tuo meni. Varsinkin jos siitä aiheutui ylimääräisiä kuluja. Se kannattaa tehdä myös sen takia, että Trafi joutuu ottamaan asiaan kantaa diaarinumerolla ja toisaalta sen takia, ettei tällaiset väärät menettelytavat juurru katsastusketjun käytännöksi. Bonuksena saatat saada seuraavan katsastuksen ilmaiseksi.

                              Comment

                              • BeamR
                                BTCF Member
                                • Jul 2007
                                • 13363
                                • Espoon takametsät

                                Tätä vois kokeillakin; takavalot ja vermolevikkeet kuikkaan ja kartsalle.

                                Kommenteissa mainitaan bilstein, uritetut levyt, acs 18" sun muuta.

                                Vikalistassa likainen sisustus + reikä ja naarmut etupuskimessa.

                                Kuitenkin kokonaisuutena kopaltaan hyväkuntoinen 530.






                                F46 Gran Tourer -20
                                Boxster 2.5 -97

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎