Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oy BMW Suomi Ab:n arveluttava toimintamalli varaosatakuuseen liittyen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Valfrid
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2010
    • 214
    • Kinnula

    Oy BMW Suomi Ab:n arveluttava toimintamalli varaosatakuuseen liittyen

    Koetan liittää tänne pari kirjoitustani Facebookista. Ensimmäisen kirjoitin 9.6. ja toisen 12.6. tänä vuonna:

    Ajattelin tässä hieman avautua BMW Suomi- nimisen konsernin tavasta toimia asiakkaitaan kohtaan tämän päivän Suomessa. Ostin autooni alkuperäisen BMW-akun tammikussa 2016, Akulla kahden vuoden takuu. Autoon ei ole tehty mitään ylimääräisiä sähkö ym. virityksiä. Viime vuoden marraskuussa alkoi näihin päiviin saakka lähes keskeytyksettä jatkunut virranloppumisepisodi joka alkaa suoraan sanottuna jo hieman vituttamaan. Soitin marraskuussa maahantuonnin aaiakaspalveluun? jossa naishenkilö kehotti minua viemään autoni auktorisoituun BMW-liikkeeseen mittauksia varten. No, lähin sellainen liike kun on kotoani 125 km päässä Kokkolassa, ja olisi vaatinut minulta ottaa päivä vapaaksi töistä, niin jätin asian sikseen ja latailin autoa jatkuvasti /otin muilta apuvirtaa käynnistystä varten. Keväällä viimein kävin BMW- liikkeessä mittauttamassa akun ,ja minulle kerrottiin sen olevan ihan ok kunnossaa, ja samalla autoon vaihdettiin virtalukon pohja ja radion virtarele. Nämä kun olivat epäiltyjen listalla virran syöjinä. No, kolme viikkoa menikin hienosti kunnes taas sama homma. Saman tien sain käytetyn akun lainaan eräältä tutulta, koska näin minun käskettiin toimia. Omassa akussani nimittäin SAATTAA OLLA SISÄINEN VIKA JOTA EI NÄE AKKUTESTERILLÄ!!! Laina-akku oli kuukauden käytössä ja auto toimi moitteettomasti. Nyt kun laitoin taas sen alkuperäisen akun paikoilleen, alkoivat ongelmat jälleen. Ja mikä hulluinta, BMW Suomi ei aio antaa uutta akkua takuuseen, vaikka soitin heille asiasta jo marraskuussa 2017!!! Ja sitäpaitsi mitä olisi edes auttanut vaikka olisin saman tien käynyt silloin mittauttamassa akun. Akkutestin tulos olisi ollut silti ok, koska mahdollista sisäistä vikaa sillä ei näe!!! Ja tällaisia todennäköisiä ja käytännön testeillä todennettuja vikoja BMW Suomi ei suostu korvaamaan ... No, kuuleman mukaan he ovat ulkoistaneet varaosien takuukäsittelyt jollekin ulkopuoliselle yritykselle! Nyt kysynkin, missä on tällaisen premium-merkkiä edustavan maahantuontikonsernin etiikka ja käytännön järki sekä hyvä tahto? Veikkaanpa että jossain siellä minne ei päivä paista. Olen ollut ko. merkille lojaali 26 vuotta ja käyttänyt vain alkuperäisosia ja tarvikkeita, ja käyttänyt vain ja ainoastaan valtuutetun merkkiliikkeen huolto -ja korjauspalveluja. Ja kaiken tämän uskollisuuden tuloksena he viitsivät pompottaa minua tällaisen noin 150 euron hintaisen akun kanssa. Kauanko tällaisella yrityskulttuurilla on vielä maassamme tilausta?
    530xdA LCI '07
    ALPINA B10 V8 '01
    M 535i '80
    520i facelift '76
    520i '75
    K1200S '08
    Valmet 361 D '64
  • jakeluvesimies
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2010
    • 2726
    • On the road @ Laplandia

    #2
    Takuu päättynyt tammikuussa 2018. Sun ois pitänyt hoidattaa siihen mennessä.

    Comment

    • Valfrid
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2010
      • 214
      • Kinnula

      #3
      Originally posted by jakeluvesimies View Post
      Takuu päättynyt tammikuussa 2018. Sun ois pitänyt hoidattaa siihen mennessä.
      Paha olisi ollut hoitaa kun akkutesteri ei näytä sisäistä vikaa ja ainoa asia johon takuukäsittely reagoi, on testerin tulostama lappu. Akkuja ei myöskään lähetetä mihinkään paremmin tutkittavaksi jos vikaa ei löydy testerillä. Ei vaikka huollon puolelta kerrotaan että akussa on todennäköisesti sisäinen vika jota ei pystytä mittalaittein analysoimaan.
      530xdA LCI '07
      ALPINA B10 V8 '01
      M 535i '80
      520i facelift '76
      520i '75
      K1200S '08
      Valmet 361 D '64

      Comment

      • sonikk
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 1664
        • Kerava

        #4
        - Valmistaja määrittää takuuehdot, ei maahantuoja
        - Takuukäsittely hoituu jälleenmyyjäverkoston kautta, ei ole maahantuonnin toimarin tehtävä vastailla reklamaatioihin
        - Tottakai se vika täytyy olla jotenkin osoitettavissa, montakohan miljoonaa ehjää osaa BMW AG korvaisi vuosittain jos niitä voisi mielivaltaisesti palautella?

        Comment

        • jakeluvesimies
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2010
          • 2726
          • On the road @ Laplandia

          #5
          Biltemalta saa akkuja 4 vuoden takuulla - Et pety kahteen vuoteen

          Comment

          • BeamR
            BTCF Member
            • Jul 2007
            • 13363
            • Espoon takametsät

            #6
            Eli ainoa kontakti BMW:lle takuuajan puitteissa oli puhelinsoitto? Ja nyt sen puhelinsoiton perusteella pitäisi BMW:n hyväksyä se, että asiakas haluaa akun vaihdettavan uuteen?

            BMW:lle on annettu mahdollisuus akun testaamiseen vasta neljä-viisi kuukautta takuuajan päättymisen jälkeen? Jolloin akku on todettu ehjäksi, sellaisella sivukommentilla että teoriassa on mahdollista että akussa on jokin mystinen sisäinen vika joka ei testaamalla näy (olisiko muuten jotain tarkempaa kuvausta tällaisesta viasta, olisin hyvin kiinnostunut kuulemaan lisää)?
            F46 Gran Tourer -20
            Boxster 2.5 -97

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2667
              • Tampere

              #7
              Asian etenemistä voisi hieman värittäen verrata tilanteeseen, jossa auton moottorista alkaisi kuulua kummallista kolinaa ja omistaja soittaisi maahantuojan puhelinpalveluun josta neuvotaan ottamaan yhteyttä jälleenmyyjään. Pari vuotta kuluisi ja sitten moottori laukeaisi ajossa. Sitten omistaja soittaisi kiukkuisena BMW huoltoon että "tämä on satavarmana takuujuttu kun olin jo kaksi vuotta sitten yhteydessä maahantuojaan!" Mutta autoa ei ole merkkiliike tutkinut missään välissä, vaan vasta rikkoontuneena.

              Tulkintani on että artisti maksaa ja facebookissa itkeminen ei sitä akkua korvaa tai vaihda uuteen.

              Onko se "akkutesterillä näkymätön vika" BMW:n edustajan toteama vai kuka sellaisen diagnoosin on antanut? Nihkeys saattaa johtua takuuajan päättymisestä, mutta onko BMW:n edustajan suunnalta kommentoitu takuuaikaan liittyen, tai onko se tullut mitenkään esille? Takuuehdoissa tai valmistajan käytäntönä takuuvaihdoille saattaa olla edellytys todeta vika valmistajan edustajan toimesta, mikä voi vaikeuttaa asiointia jos tuotteen virheen arviointi on vain asiakkaan sanan varassa. Arvelen että pyrkimyksenä voi myös olla vähentää epäselvien takuuvaihtojen mahdollisuutta.
              Last edited by JaniLap; 19-06-2018, 11:12.
              B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • Valfrid
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2010
                • 214
                • Kinnula

                #8
                Originally posted by JaniLap View Post
                Asian etenemistä voisi hieman värittäen verrata tilanteeseen, jossa auton moottorista alkaisi kuulua kummallista kolinaa ja omistaja soittaisi maahantuojan puhelinpalveluun josta neuvotaan ottamaan yhteyttä jälleenmyyjään. Pari vuotta kuluisi ja sitten moottori laukeaisi ajossa. Sitten omistaja soittaisi kiukkuisena BMW huoltoon että "tämä on satavarmana takuujuttu kun olin jo kaksi vuotta sitten yhteydessä maahantuojaan!" Mutta autoa ei ole merkkiliike tutkinut missään välissä, vaan vasta rikkoontuneena.

                Tulkintani on että artisti maksaa ja facebookissa itkeminen ei sitä akkua korvaa tai vaihda uuteen.

                Onko se "akkutesterillä näkymätön vika" BMW:n edustajan toteama vai kuka sellaisen diagnoosin on antanut? Nihkeys saattaa johtua takuuajan päättymisestä, mutta onko BMW:n edustajan suunnalta kommentoitu takuuaikaan liittyen, tai onko se tullut mitenkään esille? Takuuehdoissa tai valmistajan käytäntönä takuuvaihdoille saattaa olla edellytys todeta vika valmistajan edustajan toimesta, mikä voi vaikeuttaa asiointia jos tuotteen virheen arviointi on vain asiakkaan sanan varassa. Arvelen että pyrkimyksenä voi myös olla vähentää epäselvien takuuvaihtojen mahdollisuutta.
                KustCar Kokkola, eli siis AUKTORISOITU BMW Service toimipiste teki akkutestin. Ja heidän kauttaan tehtiin myös Good Will-takuuanomus. Että kyllä tässä ainakin huolto -ja jälkimarkkinoinnin puolelta ollaan tehty kaikki oikein asiakkaan (minun) puolelta.
                530xdA LCI '07
                ALPINA B10 V8 '01
                M 535i '80
                520i facelift '76
                520i '75
                K1200S '08
                Valmet 361 D '64

                Comment

                • JaniLap
                  BTCF Member
                  • Sep 2012
                  • 2667
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Valfrid View Post
                  KustCar Kokkola, eli siis AUKTORISOITU BMW Service toimipiste teki akkutestin. Ja heidän kauttaan tehtiin myös Good Will-takuuanomus. Että kyllä tässä ainakin huolto -ja jälkimarkkinoinnin puolelta ollaan tehty kaikki oikein asiakkaan (minun) puolelta.
                  Kommentoitiinko takuuaikaa tai vian luonnetta millään tavalla BMW:n osalta, vaikkei takuuajan päättyminen poistakaan myyjän virhevastuuta? Seuraava porras lienee sitten kuluttajaviranomainen, mikäli asiaa haluaa viedä eteenpäin?
                  B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                  BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                  Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                  Tampere

                  Comment

                  • Valfrid
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2010
                    • 214
                    • Kinnula

                    #10
                    Originally posted by JaniLap View Post
                    Kommentoitiinko takuuaikaa tai vian luonnetta millään tavalla BMW:n osalta, vaikkei takuuajan päättyminen poistakaan myyjän virhevastuuta? Seuraava porras lienee sitten kuluttajaviranomainen, mikäli asiaa haluaa viedä eteenpäin?
                    Takuukäsittelyn yksiselitteinen vastaus KustCarille oli, että valitettavasti takuuaika mennyt umpeen eivätkä he korvaa mitään. Niin, ja akku on kapasiteetiltaan 70Ah ja Exiden BMW:lle tekemä. Italiassa näköjään valmistettu mutta hei, eikös siellä olekin onnistuttu aina hyvin ajoneuvojen sähkökomponentteihin liittyvissä asioissa?😅
                    530xdA LCI '07
                    ALPINA B10 V8 '01
                    M 535i '80
                    520i facelift '76
                    520i '75
                    K1200S '08
                    Valmet 361 D '64

                    Comment

                    • [Snowboarder]
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2008
                      • 2184
                      • Karstula

                      #11
                      En kyllä nää mitään järkeä miksi sen pitäs korvatakaan. Kuitenkin noin paljon reilusti ylitetty takuu aika,ennenkun viety edes tutkittavaksi. Se että olisi viety takuu ajan puitteissa tutkittavaksi ja vaikka sillä hetkellä ei olisi "todettu" vialliseksi,mutta myöhemmin kuitenkin sama vika niin voisi olla jotain mahdollisuuksiakin saada takuuseen..
                      Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                      Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

                      Comment

                      • jakeluvesimies
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2010
                        • 2726
                        • On the road @ Laplandia

                        #12
                        Tulee mieleen yksi tapaus takuukäsittelyajoiltani.

                        Annettiin muuan koneeseen 4 kpl turboahtimia 12kk varaosatakuun puitteissa. Näin oli oikein, sillä alkuperäinen ostopäivä merkitsee. Taakuuseen annettu uusi osa ei jatka takuuta.

                        Comment

                        • _nixu_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 8972
                          • Kellokoski

                          #13
                          Olisit mennyt viipymättä näyttämään akkua kun oireet alkoi, ei noita voi etänä tutkia ja hyvittää. 2v takuu ei tarkoita sitä että ajetaan viallisella autolla päivää vaille kaksi vuotta ja sitten mennä vaatimaan korjausta takuuseen. Tai tässä tapauksessa puoli vuotta yli takuun päättymisen.
                          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                          Comment

                          • Valfrid
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2010
                            • 214
                            • Kinnula

                            #14
                            Originally posted by jakeluvesimies View Post
                            Tulee mieleen yksi tapaus takuukäsittelyajoiltani.

                            Annettiin muuan koneeseen 4 kpl turboahtimia 12kk varaosatakuun puitteissa. Näin oli oikein, sillä alkuperäinen ostopäivä merkitsee. Taakuuseen annettu uusi osa ei jatka takuuta.
                            Jotenkin arvasin tämän että olet ollut vastaavissa hommissa..😊
                            530xdA LCI '07
                            ALPINA B10 V8 '01
                            M 535i '80
                            520i facelift '76
                            520i '75
                            K1200S '08
                            Valmet 361 D '64

                            Comment

                            • Valfrid
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2010
                              • 214
                              • Kinnula

                              #15
                              Originally posted by _nixu_ View Post
                              Olisit mennyt viipymättä näyttämään akkua kun oireet alkoi, ei noita voi etänä tutkia ja hyvittää. 2v takuu ei tarkoita sitä että ajetaan viallisella autolla päivää vaille kaksi vuotta ja sitten mennä vaatimaan korjausta takuuseen. Tai tässä tapauksessa puoli vuotta yli takuun päättymisen.
                              Akkuongelma alkoi marraskuussa 2017 ja huhtikuussa 2018 kävin mittauttamassa akun. Ja Kust Carilla sanottiin nimenomaan tästä sisäisestä viasta, en minä sitä ole keksinyt. Ja takuukäsittely antaa vihreää valoa VAIN AKKUTESTIN vikaa osoittavan tuloksen perusteella! Eli, ei olisi auttanut vaikka olisin käynyt jo marraskuussa 2017 teettämässä tämän mittauksen. Ymmärrän kyllä että menin myöhässä tutkituttamaan autoni, ei siinä mitään. Mutta tulos olisi ollut sama takuuajan puitteissakin, se minua ihmetyttää. Ja olen varma että vielä muutama vuosi sitten, jolloin takuukäsittelyitä ei ollut ulkoistettu mihinkään BMW Suomelta, olisi asia saanut toisenlaisen lopun. Aikana jolloin BMW Suomella oli vielä teknistä neuvontaakin omasta takaa.
                              530xdA LCI '07
                              ALPINA B10 V8 '01
                              M 535i '80
                              520i facelift '76
                              520i '75
                              K1200S '08
                              Valmet 361 D '64

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎