On tämä X7 kyllä kerrassaan hirveä. Muotoilu muutenkin on mennyt jo 2010-luvun alusta saakka pappamaiseen suuntaan, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta (mm. F30...F32, F13). Tarvittaisiin rohkeita, yksinkertaisia linjoja. Jonkun olisi taas aika tehdä Banglet.
On tämä X7 kyllä kerrassaan hirveä. Muotoilu muutenkin on mennyt jo 2010-luvun alusta saakka pappamaiseen suuntaan, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta (mm. F30...F32, F13). Tarvittaisiin rohkeita, yksinkertaisia linjoja. Jonkun olisi taas aika tehdä Banglet.
Tuntuu vähän että menee tarkoitus koko sanalta munuainen...
2020 luvulla varmaan tunnetaan jo nimellä "kalteri" :think
X7 muistuttaa tavallaan Hummer h2:sen ja Lada Nivan sekoitukselta.
E36 ///M3 evolution cabriolet E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap) E91 330D Käyttis Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut Koodit/koodaukset PORI
___________________________ EX E92 335D LCI 405hp/801nm EX E46 330D Touring EX 4x E36, 1x E34, 1x E30
Nooh, kuten todettua, kyllä tuohon keulaan (ja perään) itseni lisäksi muutkin köyhät ehtii tottua ennen kuin hankintalistoille tulee... Mutta tuo kylkilinja tuossa ylläolevassa kuvassa näyttää kyllä aika vaisulta?
Vaikka Bangle joutaa takaisin pehmustettuun, pyöreään huoneeseen, niin tuosta X7:stä voi oikeasti pitää vain ameriikkalainen...aika kauhean keulan kaveriksi on saatu aikaan mitäänsanomaton kylkilinja ja alla vielä laitettu ihan liian pienent pyörät.
Yllä postatut kuvat uusien autojen kojelaudoista tiivistävät nykysuunnittelun ongelman. Ergonomia uhrataan näyttävyydelle. Kun monet auton hallinnan kannalta tärkeät toiminnot on sijoitettu jonkun joystickin taakse tai kosketusnäytön ikoneihin, joutuu kuljettaja aina irrottamaan katseensa tiestä. Ei hyvä, vaan suorastaan hölmöä. Näköjään kaikki valmistajat vain kilpaa apinoivat tässä toisiaan, yrittäen erottua lähinnä näytön koolla tai resoluutiolla, tai ties millä sovelluksilla.
Ei kuljettaja tarvitse näitä hemmetin infotainment-hässäköitä. Ajaessa katsotaan liikennettä, tietä ja hoidetaan hallintalaitteiden käyttö liikemuistilla, oli sitten rukkaset kädessä tai ei. Vipu, painokytkin tai vastaava tuntuu sormissa ja sen käyttö pitää ääntä. Tiedät, että se mitä yritit tehdä tuli myös tehdyksi. Jos muut autossa olijat kaipaavat viihdettä matkan ajaksi, miksi se pitää suoda heille ajoergonomia uhraten?
Se valmistaja joka tuo takaisin vanhan liiton suunnittelun kojelautaan tulee varmasti saamaan seuraajia.
Yllä postatut kuvat uusien autojen kojelaudoista tiivistävät nykysuunnittelun ongelman. Ergonomia uhrataan näyttävyydelle. Kun monet auton hallinnan kannalta tärkeät toiminnot on sijoitettu jonkun joystickin taakse tai kosketusnäytön ikoneihin, joutuu kuljettaja aina irrottamaan katseensa tiestä. Ei hyvä, vaan suorastaan hölmöä. Näköjään kaikki valmistajat vain kilpaa apinoivat tässä toisiaan, yrittäen erottua lähinnä näytön koolla tai resoluutiolla, tai ties millä sovelluksilla.
Ei kuljettaja tarvitse näitä hemmetin infotainment-hässäköitä. Ajaessa katsotaan liikennettä, tietä ja hoidetaan hallintalaitteiden käyttö liikemuistilla, oli sitten rukkaset kädessä tai ei. Vipu, painokytkin tai vastaava tuntuu sormissa ja sen käyttö pitää ääntä. Tiedät, että se mitä yritit tehdä tuli myös tehdyksi. Jos muut autossa olijat kaipaavat viihdettä matkan ajaksi, miksi se pitää suoda heille ajoergonomia uhraten?
Aamen tälle. Toki itse en pidä ihan kaikkea näyttöä / infotainmentia tarpeettomana, ja näytöllekin tarpeensa on, mutta on suoranaista idiotismia sijoittaa esimerkiksi penkinlämmittimien katkaisijat tuohon kosketusnäyttöön. Volvo S90:ssä tuohon ihanuuteen sain tutustua, oli perseestä, ja niin on varmasti noissa audissa ja volkkarissakin.
Nyt tässä aikuisiällä kun on mersuihinkin tutustunut, niin olen tykästynyt tuohon että nuo penkin säätimet on tuossa ovessa. Ne löytyy sieltä selkeästi, myös äkkinäiselle, eikä tarvi ihmetellä ja haroa sieltä penkin ja oven välistä käsikopelolla niinkuin bemarissa. G30 M5:ssä tosin oli hierontatoiminto mersua fiksummin napilla ovessa, eikä comandin kautta säädettävänä kuten ainakin 10v takaisissa mersuissa on. Liekö jo nykyään fiksummin sekin, en tiedä. Mutta nykyisin kun mersuihinkin (ainakin E ja C) saa kunnollisella reisituella varustetut sporttipenkit, alkaa ohjaamoergonomian johtoasema kokonaisuudessaan olemaan aika kirkkaasti tähdellisellä puolella.
Juurikin nämäBanglen 6 & 7-sarjalaiset näyttää hirveiltä, mutta 3 ja 5-sarjalaiset erittäin ajattomilta. G30 oli kyllä pettymys, mutta ehkä sekin muuntautuu ajan kuluessa hyvännäköiseksi.
Audit nyt ei edes paini samassa sarjassa Mersun ja Bemarin kanssa.
Mersu on onnistunut 2010> tekemään kyllä erittäin hyvän näköisiä autoja niin sisältä kuin ulkoa, paljon hienompia kun BMW.
On tämä X7 kyllä kerrassaan hirveä. Muotoilu muutenkin on mennyt jo 2010-luvun alusta saakka pappamaiseen suuntaan, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta (mm. F30...F32, F13). Tarvittaisiin rohkeita, yksinkertaisia linjoja. Jonkun olisi taas aika tehdä Banglet.
Comment