Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bangle takaisin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jii_Koo
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2013
    • 785
    • Jkl

    #46
    Originally posted by Patd View Post
    G30 oli kyllä pettymys, mutta ehkä sekin muuntautuu ajan kuluessa hyvännäköiseksi.
    Siinähän se ongelma (harrastajan kannalta) onkin, kun tuskin muuntautuu. Muotoilu ei ole G30:ssä samalla tavalla ajatonta, kuin e60:ssä.
    Ja joojoo, ei sekään ajatonta ole, mutta kestää aikaa paremmin.

    Originally posted by hietase View Post
    Yllä postatut kuvat uusien autojen kojelaudoista tiivistävät nykysuunnittelun ongelman. Ergonomia uhrataan näyttävyydelle.
    Kosketusnäyttö ja jollain opiskelijaporukalla näyttötyönä teetetty käyttis on halvempi toteuttaa, kuin yksikään fyysinen nappula. Sitten se myydään hienona ja näyttävänä. 90% ostajista on tyytyväisiä, kun heillä on 2" isompi telkkari kojetaulussa, kuin naapurilla ja autovalmistaja on tyytyväinen kun sai tuotteelleen paremman katteen.
    Surullistahan tuo on...
    '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

    Comment

    • Vesa
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2010
      • 363
      • Oulu

      #47
      Originally posted by hietase View Post
      Yllä postatut kuvat uusien autojen kojelaudoista tiivistävät nykysuunnittelun ongelman. Ergonomia uhrataan näyttävyydelle. Kun monet auton hallinnan kannalta tärkeät toiminnot on sijoitettu jonkun joystickin taakse tai kosketusnäytön ikoneihin, joutuu kuljettaja aina irrottamaan katseensa tiestä. Ei hyvä, vaan suorastaan hölmöä. Näköjään kaikki valmistajat vain kilpaa apinoivat tässä toisiaan, yrittäen erottua lähinnä näytön koolla tai resoluutiolla, tai ties millä sovelluksilla.

      Ei kuljettaja tarvitse näitä hemmetin infotainment-hässäköitä. Ajaessa katsotaan liikennettä, tietä ja hoidetaan hallintalaitteiden käyttö liikemuistilla, oli sitten rukkaset kädessä tai ei. Vipu, painokytkin tai vastaava tuntuu sormissa ja sen käyttö pitää ääntä. Tiedät, että se mitä yritit tehdä tuli myös tehdyksi. Jos muut autossa olijat kaipaavat viihdettä matkan ajaksi, miksi se pitää suoda heille ajoergonomia uhraten?

      Se valmistaja joka tuo takaisin vanhan liiton suunnittelun kojelautaan tulee varmasti saamaan seuraajia.
      Keskittäisin kaikki olennaiset auton varusteisiin liittyvät säädöt rattiin ja HUD:n kautta näkyviin valikoihin. Tällöin kuljettajalla on katse eteenpäin, tielle.
      Nykyiset:
      BMW F11 535DA xDrive -15
      Toyota Yaris Hybrid -20

      Exiä noin 60 kpl...

      Comment

      • Tuonela
        BTCF Member
        • Sep 2004
        • 368
        • Tampere

        #48
        Uusi Z4? Ei kyllä näytä hyvältä mistään kulmasta... Keula kuin Kia Stingeristä, pikkuisen rumempana. Mittasuhteet jotenkin erikoiset. Supra on kyllä paljon tyylikkäämpi, eipä tälläistä päivää uskonut näkevänsä...



        Kyllä, Bangle takaisin.

        Comment

        • kama
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2002
          • 1264
          • Savonmua

          #49
          Originally posted by Tuonela View Post
          Uusi Z4? Ei kyllä näytä hyvältä mistään kulmasta... Keula kuin Kia Stingeristä, pikkuisen rumempana. Mittasuhteet jotenkin erikoiset. Supra on kyllä paljon tyylikkäämpi, eipä tälläistä päivää uskonut näkevänsä...



          Kyllä, Bangle takaisin.
          Itse kyllä pidän tästä uuden z4:n muotoilusta. Minun mielestä tämä on paluu takaisin Banglen linjaan vs. E89. E89:stä en ole koskaan pitänyt, koska kovakatto ei sovi roadsterin alkup. henkeen ja muutenkin e89 näyttää liikenteessä erehdyttävästi mersun slk:lta.
          Uusi z4 vaan on pilattu vaihteistolla. Ainoastaan automaattilaatikko saatavilla ja ainakaan viikon käytöttökokemuksella f33 430i ko. tekniiikalla ei herättänyt minkäänlaisia omistamishaluja.
          Last edited by kama; 24-08-2018, 21:01.
          E24 - M88/3 N/A
          E85 - M54 Supercharged
          G26 - M50 Supercharged
          IG:kamamikko

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2639
            • Tampere

            #50
            Originally posted by Jii_Koo View Post
            Kosketusnäyttö ja jollain opiskelijaporukalla näyttötyönä teetetty käyttis on halvempi toteuttaa, kuin yksikään fyysinen nappula. Sitten se myydään hienona ja näyttävänä. 90% ostajista on tyytyväisiä, kun heillä on 2" isompi telkkari kojetaulussa, kuin naapurilla ja autovalmistaja on tyytyväinen kun sai tuotteelleen paremman katteen.
            Surullistahan tuo on...
            Autojen hallintalaitteet ovat aikansa lapsia. Tablettinäyttöihin vähitellen tottuneelle kuluttajalle hipaisunäppäinten ja muussa viihde-elektroniikassa käytössä olevien käyttöliittymien vieminen autoihin viestittää hänelle, että valitsemansa auto seuraa aikaansa - tosin liikenneturvallisuudesta tinkien kun huomio keskittyy enemmän muualle kuin ajotapahtumiin.

            Lentokoneiden ohjaamot eivät varmasti ole useimmille yhtä tuttuja kuin autojen. Airbusin vuoden 2018 hinnastossa A350-mallin keskihinta on noin 281 miljoonaa USD, joten siihen luulisi saavan ohjaamoonkin vähintään yhden tabletin kojelaudalle? Mikäli olette vähänkään seuranneet lentokoneiden hallintalaitteiden kehitystä, ette ole voinut välttyä huomaamasta ettei tekniikan kehittymisestä huolimatta hallintalaitteiden ulkomuoto ja käytettävyys ole muuttunut paljoakaan kuluneen 10-15 vuoden aikana. Manuaalipuolella lentäminen edellyttää juurikin hyvin perinteisten kytkimien, painonappien jne. käyttöä ja keskeisimmät lentotiedot ovat koko ajan näkyvillä ja lentotapahtuman eteneminen ja siihen nopea puuttuminen on mahdollista kun hallintalaitteiden toiminta on selkeää, yksinkertaista ja niiden toimintavarmuus on pyritty takaamaan mahdollisimman pitkälle.
            B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • mikae34
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 4983
              • Forssa

              #51
              Tällaiset cockpitit takaisin! On helvetin rasittavaa mennä jonkun valikon kautta säätämään esimerkiksi sitä mihin haluaa puhallusta enemmän.
              Last edited by mikae34; 08-10-2018, 18:00.
              Auto on liikkumaväline.

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15212
                • Ajamisen Iloa

                #52
                Originally posted by hietase View Post
                Yllä postatut kuvat uusien autojen kojelaudoista tiivistävät nykysuunnittelun ongelman. Ergonomia uhrataan näyttävyydelle. Kun monet auton hallinnan kannalta tärkeät toiminnot on sijoitettu jonkun joystickin taakse tai kosketusnäytön ikoneihin, joutuu kuljettaja aina irrottamaan katseensa tiestä. Ei hyvä, vaan suorastaan hölmöä. Näköjään kaikki valmistajat vain kilpaa apinoivat tässä toisiaan, yrittäen erottua lähinnä näytön koolla tai resoluutiolla, tai ties millä sovelluksilla.

                Ei kuljettaja tarvitse näitä hemmetin infotainment-hässäköitä. Ajaessa katsotaan liikennettä, tietä ja hoidetaan hallintalaitteiden käyttö liikemuistilla, oli sitten rukkaset kädessä tai ei. Vipu, painokytkin tai vastaava tuntuu sormissa ja sen käyttö pitää ääntä. Tiedät, että se mitä yritit tehdä tuli myös tehdyksi. Jos muut autossa olijat kaipaavat viihdettä matkan ajaksi, miksi se pitää suoda heille ajoergonomia uhraten?

                Se valmistaja joka tuo takaisin vanhan liiton suunnittelun kojelautaan tulee varmasti saamaan seuraajia.
                Täysin samaa mieltä tästä, esim V90 volvossa todella ärsyttävää kun sisä lämpötilan joutuu käydä räpläämässä näytöltä eikä sitä voi enää pyöräyttää normaalista säätimesta eriasentoon. Tottakai ihan joka muukin toiminto sen saman näytön hiplailun takana. Itse ainakin ajelen autolla että ei tarvis hetkeen tuijottaa ruutua, ja tuollainen taktiili haptinen fiilis mikä on hyvässä kytkimessä, potikassa yms tuottaa nautintoa vs kosketusnäytön näpyttely, ja tosiaan rukkaset kädessä ei pahemmin noita kosketella, tietysti ratti lämpiää nopeasti joten kauaa ei tarvitse rukkasilla ajaa mutta silti.

                Omaan silmään ainakin kaikkein järkyttävin auto ikinä on Tesla, siihen on joku 79€ BenQ näyttö ruuvattu kiinni ja pelaa sitten sen tietokoneen kanssa siinä ajaessa.
                Last edited by Remotion; 25-08-2018, 16:55.
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • jannes
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2005
                  • 124
                  • Koria

                  #53
                  No kyllä. Lämpötilasäätimetkin on menneet nykyään monessa autossa ihan paskaksi, käyttökokemukseltaan ehdottomasti parhaiten toimii minusta se ihan iänkaikkisen vanha pyöriteltävä potikka, eipä tarvitse paljon katsettaan tiestä irrotella.

                  Vähän jotenkin mitäänsanomaton ja persoonaton sekasikiö tuo uusi Z4. Tuossa edellä jo Kia mainittiinkin ja minullekin tulee kieltämättä mieleen jokin idänihme. Tuskin tulee olemaan mikään muotoilun klassikko mutta varmaan taas kerran näyttää livenä paremmalta.

                  Comment

                  • tabasco
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2007
                    • 851
                    • fin

                    #54
                    Originally posted by Remotion View Post
                    Täysin samaa mieltä tästä, esim V90 volvossa todella ärsyttävää kun sisä lämpötilan joutuu käydä räpläämässä näytöltä eikä sitä voi enää pyöräyttää normaalista säätimesta eriasentoon.

                    Olen samaa mieltä siitä, että hyväksi havaittua ja toimivaa ratkaisua ei pitäisi monimutkaistaa. Mutta taas toisaalta, kun automaatti-ilmastointi toimii oikein, ei sitä lämpötilaa käytännössä juuri koskaan edes tarvitse säätää.

                    Comment

                    • Vesa
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 363
                      • Oulu

                      #55
                      Uusi X5

                      Kylläpä saa ylistystä uusi X5. Ks. esim. Carwow-video.

                      Muotoilu ulkokuoren osalta ei ole mielestäni erityisen onnistunut mutta kojetauluhan on ihan ok:

                      Nykyiset:
                      BMW F11 535DA xDrive -15
                      Toyota Yaris Hybrid -20

                      Exiä noin 60 kpl...

                      Comment

                      • mikae34
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 4983
                        • Forssa

                        #56
                        Oli Banglen autoista sitten mitä mieltä tahansa niin se on kyllä pakko sanoa, että nuo mallit eivät kyllä ole juuri ikääntynyt. Mielestäni esimerkiksi e60 näyttää ulkoisesti tänä päivänä uudemmalta mallilta mitä f10, jos ei tietäisi. F10 on enemmän ulkoisesti e39:n seuraaja kuin e60.




                        Vai mitä mieltä muut??
                        Auto on liikkumaväline.

                        Comment

                        • Vesa
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 363
                          • Oulu

                          #57
                          Originally posted by mikae34 View Post
                          Oli Banglen autoista sitten mitä mieltä tahansa niin se on kyllä pakko sanoa, että nuo mallit eivät kyllä ole juuri ikääntynyt. Mielestäni esimerkiksi e60 näyttää ulkoisesti tänä päivänä uudemmalta mallilta mitä f10, jos ei tietäisi. F10 on enemmän ulkoisesti e39:n seuraaja kuin e60.




                          Vai mitä mieltä muut??
                          E60 on kyllä edelleen hämmentävän upea korimallina, edellyttäen, että on m-sport, sopiva madallus ja oikeat vanteet alla. Nykyisissä uusissa Bemun malleissa on kulmia ja särmiä liikaa. Monesti yksinkertainen on kaunista ja kestää aikaa.
                          Nykyiset:
                          BMW F11 535DA xDrive -15
                          Toyota Yaris Hybrid -20

                          Exiä noin 60 kpl...

                          Comment

                          • hietase
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2012
                            • 525
                            • Espoo

                            #58
                            Originally posted by mikae34 View Post
                            Oli Banglen autoista sitten mitä mieltä tahansa niin se on kyllä pakko sanoa, että nuo mallit eivät kyllä ole juuri ikääntynyt. Mielestäni esimerkiksi e60 näyttää ulkoisesti tänä päivänä uudemmalta mallilta mitä f10, jos ei tietäisi. F10 on enemmän ulkoisesti e39:n seuraaja kuin e60.




                            Vai mitä mieltä muut??
                            Juurikin näin. Myönnän, että joskus kun e6X julkaistiin, muotoilu oli itselleni liikaa. Konservatiivinen kun olen, muutos e39:iin oli liian suuri. Tässä parin viime vuoden aikana olen tullut juurikin esittämääsi päätelmään, e6X on selkeästi paremmin aikaa kestävä, kuin seuraajansa. Se näyttää itse asiassa hyvältä, varsinkin touringina. Sisustus ei tosin ole mielestäni e39:n tasolla.

                            Sopusuhtaisin ja kaunein 500-sarjalainen on kuitenkin e34 sedan. Se on iätön.

                            Comment

                            • mikae34
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 4983
                              • Forssa

                              #59
                              Originally posted by hietase View Post
                              Juurikin näin. Myönnän, että joskus kun e6X julkaistiin, muotoilu oli itselleni liikaa. Konservatiivinen kun olen, muutos e39:iin oli liian suuri. Tässä parin viime vuoden aikana olen tullut juurikin esittämääsi päätelmään, e6X on selkeästi paremmin aikaa kestävä, kuin seuraajansa. Se näyttää itse asiassa hyvältä, varsinkin touringina. Sisustus ei tosin ole mielestäni e39:n tasolla.

                              Sopusuhtaisin ja kaunein 500-sarjalainen on kuitenkin e34 sedan. Se on iätön.
                              Olen samaa mieltä kanssasi. e60 sisustus ei ole yhtä laadukas ja premium henkinen kuin e39:ssä. Sama homma myös tuon e63:n kanssa, jää laatuvaikutelmassa selvästi e39:lle. Myös äänieristys on huonontunut häiritsevän paljon.

                              E34 on jäänyt lähtemättömästi myös minun mieleen. Johan se nimimerkistäkin käy ilmi. Siinä on upea korimalli, varsinkin tällaisena!
                              Auto on liikkumaväline.

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17474
                                • Turku

                                #60
                                En kyllä ole samaa mieltä, että E60 olisi uudemmannäköinen kuin F10.
                                Näillä mennään:
                                - BMW E81 118i since 2017
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎