ja miten kokonaispaino / paikkaluku? Export certificaatissa kokonaispaino 1900kg ja omapaino 1680kg. Suomen kilvissä olevan kokonaispaino 2050kg.
Voiko siihen tarraan nyt laittaa tuon 2050kg mikä on muissakin, vai laskeeko paikkaluku jos laittaa certificaatissa olevan 1900kg ?
Mitään lappuja ei välttämättä enää tarvi. Paikkalukukin on täysimääräinen painosta huolimatta, mutta Japanin painoja käytettäessä kuljettajan täytyy pitää huoli, ettei kantavuus ylity. Eli siis japsipainoilla vaan ja pienemmät verot, kiitos.
Mitään lappuja ei välttämättä enää tarvi. Paikkalukukin on täysimääräinen painosta huolimatta, mutta Japanin painoja käytettäessä kuljettajan täytyy pitää huoli, ettei kantavuus ylity. Eli siis japsipainoilla vaan ja pienemmät verot, kiitos.
Mitä toi välttämättä sana tarkoittaa, katsastajan mielivaltaa vai kokemattomuutta?Onko jossain Trafin sivuilla mustaa valkoisella?
G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Se tarkoittaa sitä, että halutessaan painoista voi esittää dokumentin. Välttämätöntä se ei ole.
Mustaa valkoisella löytyy ihan Tragicomin sivuilta, mutta se ei toki ennenkään ole mielivaltaa estänyt.
Kysäisin määräaikaiskatsastuksessa pari viikkoa sitten hyväksi havaitulta ja ajan tasalla tähän asti olleelta konttorilta että tarviiko nykyään jotain todistuksia 2006-vuotiseen hommata rekisteröintiä varten. Tuumasi että päästöistä tarvitsee todistuksen. Oliko hän siis tippunut ajan tasalta, tarviiko tuota oikeasti?
Kysäisin määräaikaiskatsastuksessa pari viikkoa sitten hyväksi havaitulta ja ajan tasalla tähän asti olleelta konttorilta että tarviiko nykyään jotain todistuksia 2006-vuotiseen hommata rekisteröintiä varten. Tuumasi että päästöistä tarvitsee todistuksen. Oliko hän siis tippunut ajan tasalta, tarviiko tuota oikeasti?
Tämä onkin mielenkiintoinen kysymys. Nokonzok varmasti osannee vastata tähän asiantuntevammin, mutta voin reflektoida tätä aiemmin mainitsemani japsi Toyotan tapauksen kautta.
Päästöjen suhteen tyyppihyväksynnäksi käy kohta I-51, jossa sanotaan että: "Ei koske diesel-moottorilla varustettua ajoneuvoa. Jos ajoneuvoon sovelletaan asetusta (EU) N:o 183/2011, yksittäishyväksynnän tai katsastuksen suorittajan laatima CO2-laskelma katsotaan riittäväksi. Jos OBD-järjestelmään ei
saada yhteyttä, on se merkittävä ajoneuvon rekisteritietoihin."
Sitä en tiedä mikä tuo CO2-laskelma on ja miten se tehdään. Itse I-luokka taas on määritelty seuraavasti: "Ajoneuvolle, joka on valmistettu suurina sarjoina yhdysvaltalaisia, japanilaisia, eteläkorealaisia tai kanadalaisia markkinoita varten, osoituksena vaatimusten täyttymisestä yksittäishyväksynnässä ja rekisteröintikatsastuksessa hyväksytään valmistajan tai toimivaltaisen viranomaisen selvitys siitä, että ajoneuvo täyttää mallivuotta koskevat kyseisen valtion vaatimukset tai tätä ilmaiseva hyväksymismerkintä. Osoittamistapaa voi soveltaa myös muutetun
ajoneuvon muuttamattomiin osiin, järjestelmiin ja erillisiin teknisiin yksiköihin. "
Kaverini törmäsi sellaiseen ongelmaan, että kyseisiin kohtiin vedoten katsuri olisi halunnut "valmistajan tai toimivaltaisen viranomaisen selvityksen siitä että ajoneuvo täyttää mallivuotta koskevat päästövaatimukset". Eli tavallaan todistuksen siitä ettei tarvitse todistusta, mikä toki on kyseisen määräyksen hengen vastainen. Osoitustavaksi ei riittänyt aiemmin keskustelussa mainittu tyyppikilpi ja siinä oleva koodi, joka ilmaisee päästöluokan. Lopulta kyllä sitten soittivat konttorilta että olkoot niiden päästöjen suhteen ja leima tuli. Eli riippunee konttorista ja katsurista. Jos tuota Trafin määräystä tulkitsee täysin kirjaimellisesti niin jokin "todistus/merkintä" tarvitaan että määräykset täyttyy ja on näköjään sitten katsurista kiinni, että mikä heille riittää.
Toyota Alphard MS
Peugeot e-2008
ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316
Kysäisin määräaikaiskatsastuksessa pari viikkoa sitten hyväksi havaitulta ja ajan tasalla tähän asti olleelta konttorilta että tarviiko nykyään jotain todistuksia 2006-vuotiseen hommata rekisteröintiä varten. Tuumasi että päästöistä tarvitsee todistuksen. Oliko hän siis tippunut ajan tasalta, tarviiko tuota oikeasti?
On tippunut ajan tasalta, päästöistä ei todistusta tarvita.
Originally posted by Attekun
Sitä en tiedä mikä tuo CO2-laskelma on ja miten se tehdään.
CARB-hyväksyttyjen autojen osalta on direktiivissä laskukaava, jolla voidaan laskea CO2-arvo painon sijasta. Käytetään vain niihin, eli ei koska japsituonteja.
Originally posted by Attekun
Kaverini törmäsi sellaiseen ongelmaan, että kyseisiin kohtiin vedoten katsuri olisi halunnut "valmistajan tai toimivaltaisen viranomaisen selvityksen siitä että ajoneuvo täyttää mallivuotta koskevat päästövaatimukset". Eli tavallaan todistuksen siitä ettei tarvitse todistusta, mikä toki on kyseisen määräyksen hengen vastainen. Osoitustavaksi ei riittänyt aiemmin keskustelussa mainittu tyyppikilpi ja siinä oleva koodi, joka ilmaisee päästöluokan. Lopulta kyllä sitten soittivat konttorilta että olkoot niiden päästöjen suhteen ja leima tuli. Eli riippunee konttorista ja katsurista. Jos tuota Trafin määräystä tulkitsee täysin kirjaimellisesti niin jokin "todistus/merkintä" tarvitaan että määräykset täyttyy ja on näköjään sitten katsurista kiinni, että mikä heille riittää.
Tämä on yllättävänkin tavallinen ongelma. Olin eilen taas pitkästä aikaa Tragicomiin yhteyksissä ja puhuttiin muun ohella juuri tästä. Olivat sitä mieltä itsekin, että katsastajien koulutuksessa on aika paljon parantamisen varaa. Tämä todistuksen vaatiminen siitä, että todistusta ei tarvita on hyvä esimerkki siitä, että kokonaisuuksien ymmärtämisessä on parantamisen varaa.
Päästöjen osalta tyyppikilven koodi on kyllä niin tyhjentävä selvitys päästötasosta, että siinä ei mitään epäselvää pitäisi olla. Siitä on olemassa joku muinainen Trafin (vai oliko peräti AKE:n) ohje, jossa asia selvitetään.
Comment