Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tulevaisuuden klassikkoautot sijoitusmielessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thmas
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2008
    • 531
    • HEL

    Tulevaisuuden klassikkoautot sijoitusmielessä

    Onko monella foorumilaisella jo omistuksessa tai vasta ajatuksissa hankkia vielä toistaiseksi edullinen 1990-2000 -luvun auto, jonka arvon kuvittelee nousevan tulevaisuudessa mutta vielä nousu ei ole lähtenyt kunnolla käyntiin?

    Tarkoitan siis efektiä, jonka esim. hyväkuntoiset E30 BMW:t ja ilmajäähdytteiset 911 Porschet jne ovat jo kokeneet ja nousu senkun tuntuu jatkuvan.

    Tiedustelen, koska omistukseeni päättyi puoliksi vahingossa alle 150 tkm ajettu mk1 Audi TT 1.8tq 225hv lähes täysin orkkiskuntoisena. Hieman ehkä yllätykseksi ko. mallille ennakoidaan ulkomaisissa artikkeleissa arvonnousua tulevaisuudessa vaikka valmistusmäärä onkin ollut iso. Perusteluina mainitaan vähäinen määrä alkuperäiskuntoisia ja vähän ajettuja yksilöitä, osittain myös aikanaan huomiota herättänyt muotoilu.

    Jos pitäisi arvata, veikkaisin arvonnousua myös esim. vähän ajetuille W124 Mersuille, mk2 Golf Gti:lle ja BMW Z3 coupelle, näistäkin osa tuntuu olevan jo noususuhdanteessa.

    Ajatuksia? Mikäs sen parempaa olisi kuin harrastaa ja ”tienatakin” vähän samalla.
    Audi e-tron 55

    Exiä:
    1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.
  • juha77
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 749
    • Vaasa

    #2
    Oma E36 touring tuskin on keräilyklassikko koskaan, mutta itseä ehkä arvelluttaisi mitä nykyinen sähkösuuntaus tekee arvolle ja haluttavuudelle sitten joskus tulevaisuudessa.
    e90 330ia
    E36 328i touring
    Ex:
    e46 330i touring facelift
    e46 318ci facelift
    e36 320i cab M-Sport
    e36 325i coupe
    e30 318i

    Comment

    • bemmeri
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4181

      #3
      Vaikea uskoa että "kansanmalleista" tulisi enää haluttavia keräilykappaleita jossa arvo nousee, kuten nyt on nähty joillakin mallisarjoilla. Erikoismallit ja museoissa olevat autot asia erikseen, myös tulevaisuudessa.

      Koko ajan mennään siihen suuntaan että polttomoottorit on nou nou. Kulttuuri muuttuu ja esim. viimeisen kymmenen vuoden aikana huomannut nuorien käytöksestä että autoilu ei enää ole se juttu niin monelle kuin se oli aikoinaan. Tämä suuntaus tulee vain kiihtymään. Vanhat "automiehet" pussihousuutuu ja lopulta niitäkään ei enää kiinnosta se rupunen e30, tai satalankun reuhka.
      Meneekö kymmenen vai kolmekymmentä vuotta, kun ei meinaa saada polttoainetta edes rahalla joka paikasta, kuten nyt on totuttu. Ja toinen juttu, saako edes niillä vanhoilla autoilla ajaa missään ihmisten ilmoilla tulevaisuudessa.

      Jos autot kiinnostaa, niin kyllä niillä kannattaa ajaa vielä kun se on mahdollista ja taloudellisesti suht järkevää. Kalliita pihakoristeita voi olla suurin osa "klassikkoautoista" jonkun ajan perästä...


      Sähköautot (tai vety, tms) tulee olemaan vain väline siirtyä paikasta toiseen. Seuraavan sukupolven malleilla et voi ajaa ylinopeutta, kaahailla tai edes nautiskella mutkapätkistä. Auto saattaa ajaa täysin itekseen, tai ainakin korjata kuskin "virheitä" niin paljon, että ajamisen hauskuutta voi hakea vain videopeleistä. Volvo aloittaa jo huippunopeuden rajoittamisen, oli 180km/h ja muita estoja suunnitteilla. Kehitys kehittyy.
      Last edited by bemmeri; 07-03-2019, 17:33.
      EVERYTHING | WORKS

      Comment

      • mikae34
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 4983
        • Forssa

        #4
        Originally posted by bemmeri View Post
        Vaikea uskoa että "kansanmalleista" tulisi enää haluttavia keräilykappaleita jossa arvo nousee, kuten nyt on nähty joillakin mallisarjoilla. Erikoismallit ja museoissa olevat autot asia erikseen, myös tulevaisuudessa.

        Koko ajan mennään siihen suuntaan että polttomoottorit on nou nou. Kulttuuri muuttuu ja esim. viimeisen kymmenen vuoden aikana huomannut nuorien käytöksestä että autoilu ei enää ole se juttu niin monelle kuin se oli aikoinaan. Vanhat "automiehet" pussihousuutuu ja lopulta niitäkään ei enää kiinnosta se rupunen e30, tai satalankun reuhka.
        Meneekö kymmenen vai kolmekymmentä vuotta, kun ei meinaa saada polttoainetta edes rahalla joka paikasta, kuten nyt on totuttu. Ja toinen juttu, saako edes niillä vanhoilla autoilla ajaa missään ihmisten ilmoilla tulevaisuudessa.

        Jos autot kiinnostaa, niin kyllä niillä kannattaa ajaa vielä kun se on mahdollista ja taloudellisesti suht järkevää. Kalliita pihakoristeita voi olla suurin osa "klassikkoautoista" jonkun ajan perästä...
        Samat mietteet. Tuossa oli hieman keskustelua nettiauto topikissakin samaisesta asiasta. En itsekään jaksa uskoa, että nykyautoista tulisi enää koskaan muodostumaan varsinaisia ison rahan klassikkoja. Enemmän epäilen niistä muodostuvan ongelmajätettä pidemmällä aikavälillä.

        Ehkä jotkin oikeasti superharvinaiset autot säilyttävät arvonsa superrikkaiden vitriineissä koristeina mutta siinä kaikki.
        Auto on liikkumaväline.

        Comment

        • juha77
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 749
          • Vaasa

          #5
          Originally posted by mikae34 View Post
          Samat mietteet. Tuossa oli hieman keskustelua nettiauto topikissakin samaisesta asiasta. En itsekään jaksa uskoa, että nykyautoista tulisi enää koskaan muodostumaan varsinaisia ison rahan klassikkoja. Enemmän epäilen niistä muodostuvan ongelmajätettä pidemmällä aikavälillä.

          Ehkä jotkin oikeasti superharvinaiset autot säilyttävät arvonsa superrikkaiden vitriineissä koristeina mutta siinä kaikki.
          Näinpä, äkkiä lihoiksi jos ei rahaa liiaksi tileillä Mutta ehkä näihin sitten joskus asennellaan sähkömoottorit
          e90 330ia
          E36 328i touring
          Ex:
          e46 330i touring facelift
          e46 318ci facelift
          e36 320i cab M-Sport
          e36 325i coupe
          e30 318i

          Comment

          • Thmas
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2008
            • 531
            • HEL

            #6
            Tässä aiheeseen liittyvä Autobildin juttu, 50 prosentuaalisesti eniten arvoaan kasvattanutta automallia 2008-2018.
            Audi e-tron 55

            Exiä:
            1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

            Comment

            • Remotion
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 15212
              • Ajamisen Iloa

              #7
              Olen täysin erimieltä kuin 2 edeltäjää. Polttomoottoriauto ei todellakaan ole käsitelty sillä meillä on jo tavat valmistaa bensaa, dieseliä ja alkoholia (luonnollisesti) täysin muista metodeista kuin puristamalla niitä vanhoista dinosauruksista. Mitä enemmän ylipainoiset, tunnottomat ja hiljaa suhisevat sähköautot lisääntyvät, sitä eksoottisemmalta alkavat tuntua kohtalaisilla saundeilla varustetulla vaparimoottorilla, hydraulisella ohjauksella ja klassisella ajotuntumalla varustetut autot.

              Vaikka punatukkaiset huutajat kovasti yrittää muotittaa kaikista ihmisistä jotain sukupuolettomia olioita, niin emme me ihmiset oikeasti muutu. Kyllä ainakin suurinta osaa miehistä tulee kiinnostamaan vauhdin hurma, auton kontrollointi ja makeat saundit siinä missä menneisyydessä ja nykyäänkin. Tottakai rinnalle tulee sähköautot voimalla ja varmaan valitettavasti autonomiset systeemitkin mutta toivon kovasti että tämä neomarxismi ei ota sellaista valtaa että kunnon autot kiellettäisiin. Tätä vartenhan me voimme äänestää ja pitää omia puoliamme porukalla!

              Uskon että sähköautoilua tullaan verottamaan rankasti silloin kun 30% porukasta omistaa sähköauton joka hillitsee muutosta ellei siihen pakoteta. Olisi erittäin hyödyllistä maapallon tulevaisuudelle että esim kaikki ei ajaisi isolla litium akulla vaan alkuaineiden ja päästöjen kirjo olisi hajautettu jolloin kuormitus ei ole niin rankkaa yhdeltä kantilta.

              Itse ajan autolla joka on jo nyt tulevaisuuden klassikko varmuudella, mutta sillä ei ole mitään väliä koska en koskaan ajattele myydä ja rahastaa asialla. Silloin olisin ostanut S54 M Coupen kun coupeja oli myynnissä 10v putkeen vähän reilulla 20k€ ja nyt hinnat on tuplautuneet - triplautuneet, ja ollut ajamatta autolla ainoastaan säilyttänyt sitä seuraavalle.
              Mutta kuinka paljon siistimpää on ajaa sillä omalla unelma-autolla joka kesä.

              ps. Kannattaa lähteä avoimin mielin noihin nuorison cruising tapahtumiin niin kyllä se nuoriakin kiinnostaa edelleen autoilu. Ehkä tälläinen mielikuva voi syntyä jos ei käy tapahtumissa ja perustaa mielipiteen punavihreiden hallussa pitämän valtamedian aivopesuun. Tosin se on myönnettävä ettei nuoriso enää ole kiinnostunut hiomaan ajotaitoja ja haastamaan itseään vauhdin kanssa mikä tuntuu todella surulliselta.
              Jos ihminen menettää uskon omiin kykyihin ohjastaa autoa ja luovuttaa sen robotille niin minusta kaikki on silloin menetetty, siinä ei edes käyttövoimalla ole mitään väliä enää.
              Last edited by Remotion; 07-03-2019, 18:07.
              Z3 coupé individual

              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

              Comment

              • OVi
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2016
                • 514
                • Oulu

                #8
                Sukupolvi toisensa jälkeen on ollut sitä mieltä, että näistä nykyautoista ei tule koskaan keräilyklassikoita.

                Ennen sotia syntyneet tiesivät varmasti, että kanttiautot ovat ainoita klassikoita.

                Sotien jälkeen syntyneet tiesivät, että 123 Mersu on ainoa klassikko ja 124 Mersusta ei koskaan tule sellaista.

                Nykyään ollaan sitä mieltä, että...
                Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                Comment

                • bemmeri
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4181

                  #9
                  Autojen arvonkehitystä en lähtisi suhteuttamaan siihen, miten aikaisemmin on käynyt. Viimeiset sata vuotta autoilijoilla on ollut kivaa, tekniikka on kehittynyt tasaista tahtia. Mutta kaikki kiva loppuu aikanaan.
                  Näkisin että liikkumisen tekniikka kehittyy seuraavan 20 vuoden aikana enemmän, kuin viimeisen 100 vuoden aikana. Polttoainetta varmasti saadaan niin kauan kuin tällä foorumilla kirjoittelijat sitä tulee tarvitsemaan, mutta en usko että saan vapaasti liikkua polttomoottorisella autolla.
                  En tiedä tarkkaa syytä miksi tietyillä mallisarjoilla on arvo noussut, esim. vaikkapa nuo mainitut mersut. Mutta en usko että olen kovin väärässä, jos sanon että syynä on nostalgisuus. Nostalgia kyllä alkaa karisemaan kun kohteet on ongelmajätettä suurimmassa osassa maapalloa...



                  Originally posted by Remotion View Post
                  ps. Kannattaa lähteä avoimin mielin noihin nuorison cruising tapahtumiin niin kyllä se nuoriakin kiinnostaa edelleen autoilu. Ehkä tälläinen mielikuva voi syntyä jos ei käy tapahtumissa ja perustaa mielipiteen punavihreiden hallussa pitämän valtamedian aivopesuun. Tosin se on myönnettävä ettei nuoriso enää ole kiinnostunut hiomaan ajotaitoja ja haastamaan itseään vauhdin kanssa mikä tuntuu todella surulliselta.

                  Kyllä, niitä nuoria on vielä paljon joita se vielä kiinnostaa, niin he järkkää/osallistuu tapahtumiin/miitteihin, yms., ja tuntuvatkin olevan paljon yhteisöllisempiä kuin ennen. Mutta suuressa massassa on muutos tapahtunut ja muuttuu koko ajan. Syy voi olla juurikin tämä vihervassarivouhkaaminen joka asian saralla.
                  Vois kärjistetysti verrata vaikka metsästykseen ja kalastukseen, 50/60-luvulla(?) varmasti kalastettiin ja metsästettiin suurimmaksi osaksi elannon ja osaksi tottumuksen vuoksi. Hiljalleen näidenkin lajien "harrastus" on hiipunut ja melkeimpä tämä vihervassariporukka lynkkaa jonkun jos facessa esittelee saalistaan. Ennen vanhaan olisi kehuttu komeaa kaatoa/nostoa.

                  Uskon että autoilu nykymuodossa kiinnostaa vielä kymmenien vuosien päästä osaa miehistä ja miksipä ei naisista. Mutta tämä porukka tulee olemaan pieni vähemmistö ja ikäväksi tämä vihervasemmisto tulee hankaloittamaan meidän harrastusta monella keinolla. Niin kauan itse harrastan kun kiinnostaa ja rahalla siitä selviää.
                  EVERYTHING | WORKS

                  Comment

                  • Thmas
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2008
                    • 531
                    • HEL

                    #10
                    Voihan tässä käydä samaan tyyliin kuin vinyylilevyillä, "kukaan" ei enää vinyylejä kuuntele mutta silti niitä aktiivisesti keräillään musiikkipiireissä ja harvinaisuuksista maksetaan isojakin summia.

                    Mutta jos päätetään että tulevaisuudessakin klassikoita on ja niiden arvot lähtee nousuun, niin mitkä on ne halutut 1990-2000 -lukujen autot joille niin käy?
                    Audi e-tron 55

                    Exiä:
                    1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                    Comment

                    • Remotion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 15212
                      • Ajamisen Iloa

                      #11
                      Vihervassari- ja kaikki lgbt-hössötys ei ole kestävällä pohjalla. Kommunismi tappoi yli satamiljoonaa ihmistä ja luku on edelleen kasvussa, homma ei yksinkertaisesti toimi, ainoat jäljellä olevat kommunistiset valtiot ovat Venetzuela ja Pohjois-Korea. Kummassakin menee huonommin kuin missään muualla. Kuubakin nosti jo kädet pystyyn ja käytännössä luovutti. 60-luvulla hippiaate oli ylimmillään ja kaikki veti toisiaan perseeseen ja rouski LSD:tä posket lommolla, sekään ei ollut kestävällä pohjalla ja loppui. Uskon että nykyinen "kielletään kaikki" ja "pahoitetaan mieli kaikesta" homma loppuu aika pian.

                      Tekniikka tulee toki kehittymään yhäkiihtyvällä tahdilla, autot muuttuivat JO kuluneen 20v aikana enemmän kuin edellisen sadan vuoden. Mutta samaa ois voinut sanoa myös sitä edeltävästä aikakaudesta mahdollisesti? Silti jenkkiautoharrastajia on kesällä malmin kentällä tai ydinkeskustassa tuhat joka kuukauden ensimmäinen perjantai.

                      Sähköautoilun todellisia kuluja ja päästöjä ei tiedä vielä kukaan. Saatetaan todeta 25v päästä että ne ovat ekologisesti kestämättömiä.


                      Mutta itse aiheeseen uskon että todella moni bemari tulee olemaan tulevaisuuden klassikko. Tietysti eräät tulevat nousemaan muiden ohi ja arvo olemaan 10-50x.
                      Z3 coupé individual

                      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                      Comment

                      • mikae34
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 4983
                        • Forssa

                        #12
                        Aihetta sivutaan tämän illan A-talkissa. Kannattaa ehkä katsoa.
                        Auto on liikkumaväline.

                        Comment

                        • touring39
                          BTCF Member
                          • May 2005
                          • 3901
                          • Kaarina

                          #13
                          18v teinin isänä voin todeta, että pojan n. 100 kaverin tai tutun parista ei löydy ketään muuta, joka olisi autoista kiinnostunut sillä intensiteetillä, joka mulla ja pojalla on. Suuri osa ei hommaa edes ajokorttia.
                          Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                          Ex:
                          e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                          Comment

                          • mikae34
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 4983
                            • Forssa

                            #14
                            Originally posted by touring39 View Post
                            18v teinin isänä voin todeta, että pojan n. 100 kaverin tai tutun parista ei löydy ketään muuta, joka olisi autoista kiinnostunut sillä intensiteetillä, joka mulla ja pojalla on. Suuri osa ei hommaa edes ajokorttia.
                            Näin se menee. Uudet asiat kiinnostaa, ei autot. Ja autottomuuteenhan, tarkemmin yksityisautottomuuteen, maailma tähtää ja se alkaa näkyä ihan jo taajamasuunnitteluissa ja pysäköintipolitiikassa.
                            Auto on liikkumaväline.

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              #15
                              Originally posted by touring39 View Post
                              18v teinin isänä voin todeta, että pojan n. 100 kaverin tai tutun parista ei löydy ketään muuta, joka olisi autoista kiinnostunut sillä intensiteetillä, joka mulla ja pojalla on. Suuri osa ei hommaa edes ajokorttia.
                              Sama. Omatkaan lapseni eivät ole innoissan korttia hankkineet eikä autot kiinnosta heitä eikä kavereitaan. Maailmaan on tullut niin paljon hauskempia asioita joita nykynuoret fanittaa, joku auton roplaaminen ja omistaminen ei ole tulevien ja nuoren sukupolvien juttu enää.

                              Omassa ikäluokassa nuorena ei ollut oikein hirveästi juttuja, kaverit laskettiin yhden maks kahden käden sormilla ja näitä nähtiin lähes päivittäin urheilun ja olemisen merkeissä, nykynuorilla on 11biljoonaa kaveria ja näkevät kaikkia reaaliajassa kännykästä ja voivat peukuttaa toisiaan, ei tartte tavata lätkäkentällä.

                              -Maailma muuttuu-
                              Last edited by BMW525Xda; 07-03-2019, 20:13.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎