Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tulevaisuuden klassikkoautot sijoitusmielessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15221
    • Ajamisen Iloa

    #16
    Originally posted by mikae34 View Post
    Näin se menee. Uudet asiat kiinnostaa, ei autot. Ja autottomuuteenhan, tarkemmin yksityisautottomuuteen, maailma tähtää ja se alkaa näkyä ihan jo taajamasuunnitteluissa ja pysäköintipolitiikassa.
    Pelkästään suppea ja opressiivinen sosialistinen osa maailmasta näkee autoilun demonina ja pyrkii sitä estämään. Muualla näin ei kuitenkaan ole. Esimerkiksi Kiinassa autoilu koetaan tulevaisuutena. Kiinassa ei ollut yhtään moottoritietä vuonna 1987. Nyt niitä on maassa 136000 kilometria. Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kiinan_moottoritieverkko

    Kiina yksistään 1,4miljardilla asukkaalla edustaa jo kuudesosaa kaikista ihmisistä. Joten tämä ei ole mikään merkityksetön suuntaus.
    Kiinassa on muunmuassa nyt ensimmäinen massiivinen moottoritie minkä tienpinta on aurinkokennoista tehty. Eli samalla kun se toimii tienä niin se toimii myös voimalaitoksena.

    Suomessa ja muissa nihilistisissä nurkkauksissa vaan ei voida pitää silmiä auki tälläisille mahdollisuuksille, pääasia että yksilön vapaus liikkumiseen ja mielipiteisiin otetaan pois.
    Last edited by Remotion; 07-03-2019, 21:45.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • MPV
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 1192
      • Muhos

      #17
      Originally posted by Thmas View Post
      Voihan tässä käydä samaan tyyliin kuin vinyylilevyillä, "kukaan" ei enää vinyylejä kuuntele mutta silti niitä aktiivisesti keräillään musiikkipiireissä ja harvinaisuuksista maksetaan isojakin summia.
      Miten kävi hevoselle, kun traktori korvasi sen työvälineenä ja auto liikkumisvälineenä? Edelleen hevosia harrastetaan, eikä ne ole kuolleet sukupuuttoon.

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        #18
        pääasia että yksilön vapaus liikkumiseen ja mielipiteisiin otetaan pois.
        Yksilön vapaus ei ole koskaan ollut kenkään valtaa pitävän etu. Massasta tulisi ikävän hankalaa hallita jos kaikki olisivat velattomia (aineellisesti ja henkisesti) ja voisivat hyvin. Nehän tekis, mitä niitä huvittaa ja eihän se nyt käy Samalla kun kiina on ollut edelläkävijä teiden rakentamisessa, se on kyllä kylvänyt ne niin täyteen kameraa, että ei ole pelkoa siitä suuremmasta vapaudesta siellä tiellä. Sakottavat mm. hellyydenosoituksista ja masturboinnista ajon aikana ja valvovat tätä kameroilla (tai ainakin jotain tän suuntaista muistan kuulleeni taannoisessa Gran tourissa).

        Comment

        • schwarze
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 2017
          • Kangasala

          #19
          Originally posted by Juppe View Post
          Yksilön vapaus ei ole koskaan ollut kenkään valtaa pitävän etu. Massasta tulisi ikävän hankalaa hallita jos kaikki olisivat velattomia (aineellisesti ja henkisesti) ja voisivat hyvin. Nehän tekis, mitä niitä huvittaa ja eihän se nyt käy Samalla kun kiina on ollut edelläkävijä teiden rakentamisessa, se on kyllä kylvänyt ne niin täyteen kameraa, että ei ole pelkoa siitä suuremmasta vapaudesta siellä tiellä. Sakottavat mm. hellyydenosoituksista ja masturboinnista ajon aikana ja valvovat tätä kameroilla (tai ainakin jotain tän suuntaista muistan kuulleeni taannoisessa Gran tourissa).
          Komppaan
          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            #20
            Originally posted by Juppe View Post
            Yksilön vapaus ei ole koskaan ollut kenkään valtaa pitävän etu. Massasta tulisi ikävän hankalaa hallita jos kaikki olisivat velattomia (aineellisesti ja henkisesti) ja voisivat hyvin. Nehän tekis, mitä niitä huvittaa ja eihän se nyt käy Samalla kun kiina on ollut edelläkävijä teiden rakentamisessa, se on kyllä kylvänyt ne niin täyteen kameraa, että ei ole pelkoa siitä suuremmasta vapaudesta siellä tiellä. Sakottavat mm. hellyydenosoituksista ja masturboinnista ajon aikana ja valvovat tätä kameroilla (tai ainakin jotain tän suuntaista muistan kuulleeni taannoisessa Gran tourissa).

            Tästä nyt on jo jokunen vuosi kun Shanghaissa kävin, mutta silloin jo kameroita oli ihan joka kulmalla kaupunkialueella ja ne välkkyi kuin strobot, kuvaavat jatkuvasti liikennettä. Varmaan melkoinen keskus missä seuraavat liikennettä. Tietävät jatkuvasti missä menee mikäkin auto.
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • protoni
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2008
              • 1361
              • Tampere

              #21
              Eikös ne lähinnä kilpiä seuraile, kun siellä on aika tarkkaa millä alueilla ja minä päivinä milläkin kilvellä saa ajella.

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16412
                • Asikkala

                #22
                Originally posted by Thmas View Post
                Tässä aiheeseen liittyvä Autobildin juttu, 50 prosentuaalisesti eniten arvoaan kasvattanutta automallia 2008-2018.
                VW Derby ??

                Comment

                • Silmaauki
                  BTCF Member
                  • Jan 2015
                  • 1777
                  • Turku

                  #23
                  Originally posted by Thmas View Post
                  Voihan tässä käydä samaan tyyliin kuin vinyylilevyillä, "kukaan" ei enää vinyylejä kuuntele mutta silti niitä aktiivisesti keräillään musiikkipiireissä ja harvinaisuuksista maksetaan isojakin summia.
                  Vanha totuus on ettei kannattais kommentoida semmoista mistä ei itse tiedä mitään.

                  Mulla on pari tuhatta vinyyliä ja niitä kuunnellaan. Tunnen monia muitakin jotka kuuntelee niitä. En tunne ketään joka vain keräilisi niitä mutta ei kuuntele.
                  E93 335i Aarre, Montego blue
                  E90 318i talvipulkka

                  Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                  Comment

                  • hencca89
                    BTCF Member
                    • Sep 2011
                    • 619
                    • ikaalinen

                    #24
                    Kyllä me tulevaisuudessa sähköistetään vanhoja klassikoita. Isä meinas ostaa vanhan kuplan joka oli muutettu täyssähköksi.
                    Itseä etoo sähköautot. Räkänen öljynen huonosti käyvä veekasi on se mikä saa ihokarvat pystyyn

                    Nyt ootellaan asfalttia ja sitä kun käynnistää ässäkoneen ekaa kertaa. Pelkkä ajatuskin saa perhoset vattaan ja hymyn huulille. Sitä ei sähköllä tapahdu

                    Edit. Jos tulevaisuudes polttoaine loppuu nii sit pistetää ämmä vitriiniin ja perjantaisin juodaa kaljaa ja katellaan sitä
                    Last edited by hencca89; 08-03-2019, 14:37.
                    BMW E91 320
                    MB W108 280SE
                    SUZUKI GSX-R
                    BMW K100 "cafe"

                    Comment

                    • PJS69
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2011
                      • 255
                      • Porvoo

                      #25
                      Originally posted by hencca89 View Post
                      Edit. Jos tulevaisuudes polttoaine loppuu nii sit pistetää ämmä vitriiniin ja perjantaisin juodaa kaljaa ja katellaan sitä
                      Tuo kirjoitus on kuin omasta päästäni tai suustani möläytettynä...olen jo aikoja sitten itse päättänyt, että jotain tuon suuntaista toteuttaisin, jos elämäni aikana bensa loppuisi pumpuilta ostettavaksi. Olen vaan jo itsekin sen verran "fossiili" kapistus, että taidan olla kuopattuna ja mullalla peiteltynä, ennen kuin käytännön tasolla noin tulee tapahtumaan...

                      Comment

                      • Turder
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2008
                        • 460
                        • Suomi

                        #26
                        Monet klassikot tai kalliit vanhukset on kalliita siksi, koska niitä tehtiin aikoinaan melko vähän ja uusia et saa. Lisäksi näitä hamuavat ne, joille ne pelit oli nuoruuden ja ajokortti-iän kovimpia vehkeitä. Nyt keski-ikäisenä on rahaa panostaa niihin ja fiilistellä nuoruutta.


                        Nykyisistä autoista tulee jos tällä hetkellä n. 15-20v ikäiset eli 2000-luvun alussa syntyneet tuntevat sellaista intohimoa nykyvehkeisiin, että niistä voisi maksaa 20v päästä jotain. Ehkä ekat sähköautot (eli nykyiset) voi olla niitä, tai vaikka isot dieselit, tai... Onhan jengi vieläkin ihan innoissaan 8-bittisestä Nintendosta ja Amigasta, vaikka parempiakin koneita on tehty.


                        Kysyntä ja tarjonta sen hinnan määrää. Jotta hinta olisi kova, on tarjontaa oltava vähän. Eli niitä on tehty aikoinaan vähän tai kaikki muut yksilöt on romutettu, ruostuneet jne. poistuneet saatavilta.

                        Comment

                        • 928 GTS
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 1559
                          • Helsinki

                          #27
                          E63 ja E64 6v manuaali lootalla ja km/h mittaristolla. Ei montaa autoa Kanadaan myyty joten hakekaa talteen ennen kun loppuvat kokonaan. Toisena Mitsu 3000 GT VR4 Spyder. Minimaalinen valmistusmäärä takaa tuon klassikko statuksen. Eli on suunnattava Atlantin taakse jos haluaa tulevan klassikon jotenkin järkevään hintaan ostaa tänään talteen.

                          On kyllä totta, että nuorisoa ei auton enää kiinnosta niin kuin ennen. Tällä voi olla mielenkiintoisia vaikutuksia. Mitä tapahtuu ennen toista isoa sotaa tehdyille autoille joita nyt harrastaa jo toinen jalka haudassa oleva porukka? Autoja ei ole aivan älyttömästi joten ehkä ne saadaan vielä perikunnilta jonnein dumpattua.

                          Entä sitten jenkkipellit -50, -60 ja -70-luvuilta? Niidenkin harrastajien suuri enemmistö alkaa olla hyvässä keski-iässä. Vaikka ihmiset elää nykyisin pidempään on 20-30 vuoden kuluttua monta Hemi replika Moparia jne tarjolla perikunnilla. Jonnekin nuokin pitäisi dumpata.

                          Sitten kun tullaan -80, -90 jne lukujen kalustoon ollaan pitkällä aikavälillä vielä suuremmissa ongelmissa. Eihän ne perkeleet edes ruostu niin kun ennen. Niille riittää vielä toistaiseksi kysyntää koska -70 ja -80-luvuilla syntyneillä alkaa olla talous kunnossa harrastusvälineiden ostoon. Tässä vaan ongelmana on, että tämän porukan pitäisi kerätä talteen myös noiden kahden edellisen ryhmän perintökalleudet.

                          Mutta tätäkin pahempi riesa on nykyiset suuret valmistusmäärät. Esim. M-Bemmejä, AMG-Mesejä, Porscheja, Ferrareita, Lamboja jne on valmistettu -80-luvulta alkaen aivan tolkuttoman paljon enemmän kun ennen tuota aikaa. Esim. Ferrareita on tehty yhteensä vuoden 1947 jälkeen n. 200 tuhatta kpl ja niistä on tällä hetkellä alle 20v vanhoja melkein 3/4 kokonaismäärästä. Mitä kaikilla yli 17 tuhannella 360 Modenalla tehdään kun niiden nykyiset omistajat joko pystyy ostamaan 458:n tai vanhuuttaan poistuu kokonaan markkinoilta? Täällä on varmaan monta joille 360 kelpaa heti kun vaan budjetti antaa myöden. Mutta minne sitten ne kaikki M3:t jne myydään kun 360 vie sen ainoan lämpimän tallipaikan?

                          No M3:t menee sille porukalle jolla nyt on 325 tms. mutta jossain tulee raja vastaan ettei kaikelle harrastusautoksi laskettavalle kalustolle yksinkertaisesti vaan löydy ottajia. Hyvä kun ilmaiseksi kelpaa koska säilyttäminen maksaa. Kun tuohon lisätään se, että vähintään 98% ihmisistä haluaa aina niin uuden auton kun budjetti antaa myöden tai ainakaan ei halua mitään mistä on enemmän riesaa kun jostain uudemmasta niin tässä tullaan vielä hukkumaan harrastekalustoon. Jotkut on ehdottaneet pelastukseksi entisiä itäblokin maita, Venäjää ja Kiinaa jne. Noissa vaan on ongelmana se ettei vanhusten omistamiskulttuuri ole ainakaan vielä juurtunut niihin. Auton pitää olla niin uusi kun mahdollista.

                          Vuosikymmenien mittakaavassa yhtälö ei vaan toimi. Kaikelle 25+ ikäiselle kalustolle jota ei voi enää käyttää käyttöautona ei yksinkertaisesti tule olemaan ottajia. Ei edes sille vähän eksoottisemmalle kalustolle.
                          -92 928 GTS
                          -98 550 Maranello

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15221
                            • Ajamisen Iloa

                            #28
                            Originally posted by Juppe View Post
                            Yksilön vapaus ei ole koskaan ollut kenkään valtaa pitävän etu. Massasta tulisi ikävän hankalaa hallita jos kaikki olisivat velattomia (aineellisesti ja henkisesti) ja voisivat hyvin. Nehän tekis, mitä niitä huvittaa ja eihän se nyt käy Samalla kun kiina on ollut edelläkävijä teiden rakentamisessa, se on kyllä kylvänyt ne niin täyteen kameraa, että ei ole pelkoa siitä suuremmasta vapaudesta siellä tiellä. Sakottavat mm. hellyydenosoituksista ja masturboinnista ajon aikana ja valvovat tätä kameroilla (tai ainakin jotain tän suuntaista muistan kuulleeni taannoisessa Gran tourissa).
                            Se on totta, jälleen esimerkki sosialismista jota siellä harrastetaan. Porkkanan mukana tulee keppiä aina, samahan se on suomessa paitsi erona että nopeusrajoituksia on laskettu kauttaaltaan lähes joka tiellä, teitä ei enää pidetä kunnossa ja uusia ei rakenneta esim. Kehä 2 jatko espoossa Kehä 3 asti torpattiin vihreiden toimesta valtuuskunnassa sillä jos ruuhkia purkava puuttuva linkki rakennetaan niin sittenhän autoilu lisääntyy. Tämä oli perustelu. Sairasta koska päästöthän pienenisivät ja kaikkien elämänlaatu parantuisi kun se ei menisi ruuhkassa istumiseen.

                            Jännä homma muuten tuo vety. Vedyn ja ilman palamistuote on puhdas vesi. Ei hiilidioksidia, ei hiilimonoksidia yms. Bemarilla oli toimivat autot jo 90-luvun lopussa liikenteessä. Miksi näistä luovuttiin?


                            Vinyylilevyjen myynti on muuten korkeimmillaan 30vuoteen. Mutta myöskin streamaus ylittää yhteenlasketun vinyyli, cd ja tiedostona myytävien kappaleiden oston. Itse haluan omistaa omat kappaleeni ja ostan ne digifileinä.
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • GameOver
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3026
                              • Sjundeå

                              #29
                              Originally posted by Remotion View Post

                              Jännä homma muuten tuo vety. Vedyn ja ilman palamistuote on puhdas vesi. Ei hiilidioksidia, ei hiilimonoksidia yms. Bemarilla oli toimivat autot jo 90-luvun lopussa liikenteessä. Miksi näistä luovuttiin?
                              Vetyautohan kulkee eteenpäin sähkömoottorilla... Just sillä joka "vie kaiken fiiliksen"

                              Mutta perimmäisenä varmaan on vedyn tuottamisen + vedestä sähkön tuottamisen energiatehokkuus.
                              1 litra vettä sisältää 0.111kg vetyä. Tämän erottelemiseksi tarvitaan 5.6kWh energiaa (elektrolyysi).
                              0.111kg vetyä sisältää 3.7kWh energiaa ja polttokennon jälkeen käytössä on 1.8kWh sähkömoottorille.

                              Eli saadakseen 1.8kWh, täytyy kuluttaa 5.6kWh (+polttokennon häviö)
                              Ei siinä, on se silti energiatehokkaampaa kun bensan polttaminen, jalostamisesta puhumattakaan. Mutta kaukana järkevästä.

                              Norjassa vetyasematoimija lakkautti koko homman kannattamattomana hiljattain. Ei saanut markkinaosuutta akkusähköautoilta. Ei se silti sitä tarkoita etteikö vety voisi joskus tulevaisuudessa olla suuremmassakin mittakaavassa. Toistaiseksi vielä autot on kalliita ja infra puutteellista (tiedän, juuri ne argumentit joilla patteriautoja on arvosteltu)


                              Itse klassikkoautoasia on kiehtovaa miettiä. Mulla olis himo saada joku päivä talliin Porsche 928 GTS manuaalina. Vaan hintoja kun seuraa niin ostojuna on jo aikaa sitten karannut. Tai sitten se on vaan tämä oma "likviditeettikapeikko" joka jarruttaa.
                              -22 Lexus ES300h
                              -08 Subaru Impreza

                              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                              Comment

                              • Juppe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 4541
                                • TURKU

                                #30
                                Mulla ei oo kyllä klassikoiden sähköistystä vastaan yhtään mitään. Päinvastoin. Vaikka nepa ei ole vielä edes valmis, olen jo mietiskellyt, miten iso ja kallis homma tuollaisen sähköistäminen olisi. Tässäkin olis yks hyvä esimerkki. Mun mielestä ihan törkeän siisti laite.



                                tästä puhumattakaan...
                                The year is 2077. You leave your ultra-high-rise via a personal shuttle which silently speeds off, taking you directly to your underground parking space. Really, it’s more of a storage unit than a garage; you’re one of the few remaining who still know how to drive a car, let alone actually own one. With the …


                                928:n kommenttiin sen verran, että eipä tullut e46 M3:sta koskaan halpaa lippispäiden autoa ja kaikesta ennustelusta huolimatta 996 porsaiden tai modenoiden hinnat eivät ole vielä tähän päivään mennessä laskeutuneet ennustetulle "jokaisen hankittavissa" tasolle vaan ovat jo noususuunnassa. E36 käväisi aika alhaalla, mutta nyt nekin ovat jo karkaamassa hyvää vauhtia ylöspäin. Boxsterista taisi tulla oikeasti nepan kaltainen halpisporsche, niitä saa ainakin suht edullisesti. Nepankin hinnat toki nousevat, mutta itse en kyllä moista ostaisi sijoitukseen. Niillä nousseilla hinnoilla Suomesta löytyy ehkä yhden käden verran ostajia. Auto muuttuu sijoitukseksi siinä kohtaa, kun se on voitolla myyty, ei silloin kun se on myytävänä.
                                Last edited by Juppe; 08-03-2019, 18:14.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎