Announcement

Collapse
No announcement yet.

Painonhallinta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bullitt
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 2786
    • Turku

    Painonhallinta

    Onko joku muu löytänyt autostaan vastaavia romurautaklönttejä? Kai näillä on jotain tekemistä sen paljon puhutun 50/50 painonjakauman kanssa. Tuo kevyempi pökäle on E82 takapuskuripalkin sisältä irrotettu, ja kun olin sen sieltä löytänyt, niin piti kaivaa varastosta aikanaan E30 avosta irrotettu toisessa kuvassa oleva yli 20 kilon puntti, ja oikein punnita molemmat.

    Tuntuu ihan älyttömältä, kun markkinamiehet kehuskelee kuinka paljon on taas uutta mallia tehdessä käytetty suurlujuusteräksiä, alumiinia ja ties mitä komposiittimateriaaleja ja sitten pultataan tämmönen helvetinmoinen rautaklöntti autoon kiinni.

    Vanhoja autojahan nämä jo on, mutta sitä tässä nyt kyselenkin, että onko joku löytänyt uudemmista malleista samanlaisia älyttömyyksiä?
    Attached Files


  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    #2
    F34 taka-akselissa myös roikkuu metalli klöntti kumien varassa..kumit petti ja perhana mikä kolina alko..en punninnu, uus menee kyllä paikalleen, vaimentanee taka-akselin värinöitä..
    Sähköposti.
    IG: janzki_

    Comment

    • JJT
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6693
      • .......

      #3
      E30 avossa tuon tehtävä on korin värinöiden vaimennus.
      E36 avoissa värinänvaimentimena toimii akku.
      Mitä varten lie uudemmissa sitten käytetty.
      Myyn:
      M10/20/52 E30-E36 osia

      Comment

      • Bullitt
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 2786
        • Turku

        #4
        Tuo E30 takaluukusta kaivettu puntti on kumien varassa, eli saattaa sillä joku tällainen tarkoitus ollakin. Autoon vaihdettiin M50-moottori, ja sillä on nyt ajettu 7 vuotta ilman tuota hirveää punttia, eikä ole kyllä tullut mieleen asennella takaisin. Auto on myyty jo seuraavalle ja olen uudelle omistajalle tuota punttia muutaman kerran tarjonnut, mutta ei ole kelvannut.

        Niitä pienempiä pyöreitä kumivaimennettuja värinänvaimentimia olen nähnyt alustan osissa ja pakoputkissa. Nehän painaa ehkä kilon, jos sitäkään, niin niitä en ole jaksanut sen enempää ihmetellä. E46:sta sellaisia nyppäsin pois 2 vai peräti 3 kpl, ja vaikka kuinka korva höröllään ajelee, niin ei huomaa mitään eroa.

        Tuo puskuripalkin takana oleva noin 11 kilon pökäle oli suoraan palkissa kiinni kahdella isolla pultilla, eli se ei kyllä mitään värinöitä vaimenna. Kun saan auton ajoon, niin en sitä kyllä takaisin pistä.

        E31, eli kasin takapuskurissa olen nähnyt samanlaisen, mutta siitä mulla ei ole kuvia. Kumma juttu, kun auto painaa ilmankin melkein 2 tonnia, niin sitten pitää tämmönen puntti sinne vielä pultata.


        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5857
          • Joccis City

          #5
          Originally posted by JJT View Post
          E30 avossa tuon tehtävä on korin värinöiden vaimennus.
          E36 avoissa värinänvaimentimena toimii akku.
          Mitä varten lie uudemmissa sitten käytetty.
          e30 M3:ssa akku on ton päällä. Eli sekin hassua miks siinä pitää silti olla se akun lisäksi.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • Throttle
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2010
            • 793
            • -

            #6
            Painojakauma, värinöiden vaimentaminen.
            Veikkaisin että painolla on haettu tietty ajoneuvon käytös esim ääritilanteissa.
            Ei niitä sinne ole huvikseen laitettu.

            Tehtaan insinöörit kuitenkin ovat satoja ellei tuhansia tunteja käyttänyt tuon pohtimiseen.

            Comment

            • Haju69
              Administrator
              • Nov 2005
              • 16327
              • Leppävirta

              #7
              Itse huomasin e30 cabriossa tuon painon puuttuessa että se toi omituisia värinöitä ja tutinoita ajoon. Joten laitoin sen takaisin.
              LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
              E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
              B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

              Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
              Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
              Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #8
                Originally posted by Throttle View Post
                Tehtaan insinöörit kuitenkin ovat satoja ellei tuhansia tunteja käyttänyt tuon pohtimiseen.
                Ei ole ihme että autojen suunnitteluun menee rahaa miljardi / mallisarja.
                Kannattaisko niitten kysästä täältä foorumilta neuvoa niin säästyisi rahat muuhun

                Comment

                • kimmon
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 1461
                  • Tuusulantien päässä...

                  #9
                  Originally posted by Throttle View Post
                  Painojakauma, värinöiden vaimentaminen.
                  Veikkaisin että painolla on haettu tietty ajoneuvon käytös esim ääritilanteissa.
                  Ei niitä sinne ole huvikseen laitettu.

                  Tehtaan insinöörit kuitenkin ovat satoja ellei tuhansia tunteja käyttänyt tuon pohtimiseen.
                  Väitän pikemminkin, että eivät ole käyttäneet. Sitten proto/testivaiheessa on huomattu, että "ei prkl, tää tarttee sellaisen parin kympin punnuksen tuonne konttiin"... Noi näyttää just siltä, että se on "nippuside"patentti ongelmaan
                  Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

                  Comment

                  • Throttle
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2010
                    • 793
                    • -

                    #10
                    Originally posted by kimmon View Post
                    Väitän pikemminkin, että eivät ole käyttäneet. Sitten proto/testivaiheessa on huomattu, että "ei prkl, tää tarttee sellaisen parin kympin punnuksen tuonne konttiin"... Noi näyttää just siltä, että se on "nippuside"patentti ongelmaan
                    Millainen olisi sitten ''ei-nippuside'' ratkaisu?

                    Comment

                    • Wespa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2016
                      • 1818
                      • Karjaa

                      #11
                      Originally posted by Throttle View Post
                      Millainen olisi sitten ''ei-nippuside'' ratkaisu?
                      Transakseli?
                      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                      Porsche 944 -86 (DE)
                      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                      Comment

                      • BMW
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 3822
                        • California

                        #12
                        Originally posted by Throttle View Post
                        Millainen olisi sitten ''ei-nippuside'' ratkaisu?
                        Tämä. Joskus toimivin ratkaisu ei ole kaunein tai teknisin. Omaan E82 saa punnus jäädä. Luotan tässä asiassa BMW ratkaisuun.
                        P
                        R
                        N
                        D

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          #13
                          Originally posted by BMW View Post
                          Tämä. Joskus toimivin ratkaisu ei ole kaunein tai teknisin. Omaan E82 saa punnus jäädä. Luotan tässä asiassa BMW ratkaisuun.
                          Samoin, luotan myös jakoketjuihin ja läppien akseleihin, ennenkaikkea egr laitteisiin

                          Comment

                          • BMW
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 3822
                            • California

                            #14
                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Samoin, luotan myös jakoketjuihin ja läppien akseleihin, ennenkaikkea egr laitteisiin
                            Se on pelkästään hyvä asia, että tyyppiviat tunnistetaan ja korjataan asianmukaisesti.

                            Kun taas osan, jonka käyttötarkoitusta ei varmuudella tunne ja joka mahdollisesti vaikuttaa ajokäyttäytymiseen, kannattaa mun mielestä jättää autoon kiinni jo turvallisuuden vuoksi.
                            P
                            R
                            N
                            D

                            Comment

                            • Dualfun
                              Moderator
                              • Jan 2003
                              • 17825
                              • PKS

                              #15
                              Originally posted by JJT View Post
                              E36 avoissa värinänvaimentimena toimii akku.
                              Totta, opin saman juuri eilen. Akun alla oleva alusta on vaimennettu -

                              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                              E30 325i Touring
                              ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                              E28
                              ///M535i '87 zinnoberrot
                              ½ E46 316ti Compact
                              ///M-Sport '04 imolarot2
                              ½ E36
                              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                              Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎