Announcement

Collapse
No announcement yet.

Manuaalivaihteiston irroitus/asennus ilman nosturia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aku1979
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2015
    • 1152
    • Helsinki

    Manuaalivaihteiston irroitus/asennus ilman nosturia

    Eli manuaaliaskin sain ihan ok irroitettua auton levätessä pukkien varassa ,mutta sain tänään huomata ettei käsissä ole tarpeeksi jerkkua takaisinlaittoon. Löytyisikö teiltä joku hyvä niksipirkka esim. tunkin modaamiseksi vaihteistonostimeksi? Mietin saisiko tämän Bilteman härpäkkeen kiinnitettyä tunkkiin...tai sitten voisi yrittää ihan itse askarrella paskarrella vähän vastaavanlaisen.
  • MikkoÄr
    BTCF Member
    • Aug 2007
    • 170
    • Nokia

    #2
    Bilteman vaihteistonostinhärpäke menee ainakin Bahcon hallitunkin nostotallan reikään, kun sopivan akselipätkän laittaa väliin.

    Edit. Jotain puupalikkaa, tunkkia ja itseä siellä laatikon alla käyttäen on myös joskus ennen nosturia tullut väännettyä lootia paikalleen kaikkiin paskoihin.
    Last edited by MikkoÄr; 24-08-2019, 22:26.
    2ZR-FXE

    Comment

    • aku1979
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2015
      • 1152
      • Helsinki

      #3
      Nonni...näin arvelinkin. Eiköhän se sillä mennä kun löytyy vielä bahcon tunkkikin. Onhan tuo melko kallis kilistin tietty kun miettii tulevia käyttökertoja. Onko adapterilla ollut muita käyttökohteita vai ainoastaan loota?

      Näköjään unohdin laittaa linkin härpäkkeeseen https://www.biltema.fi/autoilu---mp/...ike-2000021707

      Comment

      • Hcet
        BTCF Member
        • Oct 2018
        • 124
        • Tampere

        #4
        Jos kaverin saat avuksi niin onnistuu mukavasti ihan tunkin kanssa. Jos yksin koettaa niin tarvitsisi saada tunkki aika tarkkaan laatikon keskelle niin että on tasapainossa.
        Helppo ja halpa on myös vääntää raudasta sopiva kannatin tunkkiin kiinnitettäväksi.

        Comment

        • MPV
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 1192
          • Muhos

          #5
          Originally posted by Hcet View Post
          Helppo ja halpa on myös vääntää raudasta sopiva kannatin tunkkiin kiinnitettäväksi.
          Itekin oon tehnyt jopa huonekaluputksesta hitsaamalla vaihteistoon sopivan kannattimen, jonka voi laittaa siihen tunkkiin nostotallan tilalle.

          Comment

          • Matts
            Newbiemmer
            • Apr 2019
            • 12
            • Nummela

            #6
            Apukäsillä menee varmasti tunkillakin mutta hankalaa ja ahdasta siellä tietenkin on.

            Jos jollakin kovaa tarvetta niin minulla on harrastetalli nosturilla (190 cm) vapaana Nummelassa pientä päivä/tuntikorvausta vastaan. Omaa autoa siellä pääasiassa laittelen. Työkaluja on melkein joka lähtöön, 30 tn prässi, vaihteistonostin ym.

            Comment

            • welderi
              Bimmer Rookie
              • Jul 2006
              • 32

              #7
              Lainaat joltakin pientä korvausta vastaan tai teet itse

              Tuollaista bilteman myymää kiinalaista häkkyrää myydään saksassa 2x eur.

              Comment

              • aku1979
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2015
                • 1152
                • Helsinki

                #8
                Ehdin jo hakea ylihintaisen kiinahäkkyrän. On se ainakin melkoisen jämäkkää tavaraa...painaa ku synti. Vielä pitäis taiteilla tunkkiin kiinni jotenkin.

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5148
                  • Kuopio

                  #9
                  Laatikko kyllä menee paikalleen hallitunkilla ilman mitään virittelyjä kun nostaa sen siihen päälle noin tasapainopisteestään.
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • aku1979
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2015
                    • 1152
                    • Helsinki

                    #10
                    Toisilla menee 😆

                    Comment

                    • poke
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 3083

                      #11
                      Jos auto on pukeilla eikä nosturilla, niin itse oon lootat laitellu siten, että mennyt auton alle selälleen ja ottanut laatikon päälleni ja nostellut siitä paikoilleen. pää kytkinkopan kohdalla. jos painava loota niin pala vaneria vatsan/rintakehän päälle niin ei loota paina kipeästi
                      sit jos on asennuskaveri, niin vaihdekepin reiästä voi narulla kannatella laatikkoa takapäästä apuna.

                      Mun mielestä tunkit yms on vaan tiellä. eri asia jos auto on nosturilla ja sit kunnon vaihteistonostin.
                      Last edited by poke; 26-08-2019, 06:03.
                      Kulkineet/projektit:

                      640D F06
                      530iA E39
                      635 CSi E24
                      518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                      Comment

                      • aku1979
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2015
                        • 1152
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by poke View Post
                        Jos auto on pukeilla eikä nosturilla, niin itse oon lootat laitellu siten, että mennyt auton alle selälleen ja ottanut laatikon päälleni ja nostellut siitä paikoilleen. pää kytkinkopan kohdalla. jos painava loota niin pala vaneria vatsan/rintakehän päälle niin ei loota paina kipeästi
                        sit jos on asennuskaveri, niin vaihdekepin reiästä voi narulla kannatella laatikkoa takapäästä apuna.

                        Mun mielestä tunkit yms on vaan tiellä. eri asia jos auto on nosturilla ja sit kunnon vaihteistonostin.
                        Juu totta...loppui vähän puhti kesken, mutta jos olis kunnossa niin varmaan saisi ilman tunkkia parhaiten...ja olis se mennyt loppujen lopuksi myös allekirjoittaneella. Nyt kuitenkin paskartelin tuon Biltema häkkyrän tunkkiin ja nostelin paikalleen. Ei se nyt ihan mennyt ku elokuvissa, mutta paikallaan on.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎