Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sähköautojen ja hybridien latausinfra ja latausasemat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M_Power
    Moderator
    • Jul 2003
    • 2758
    • Espoo, HML

    Sähköautojen ja hybridien latausinfra ja latausasemat

    Keskustelua ja suosituksia latausvaihtoehdoista kiinteistöön tai taloyhtiöön.

    Sähkö- ja hybridiautojen määrä BMW harrastajien keskuudessa on mallistojen uusiutuessa kasvamassa.

    Samaan aikaan monissa taloyhtiöissä tulee paikkakohtaisten lataustolppien mahdollisuus. Infra investointi on ensimmäisenä huomioitava asia.
    Valtio myöntää ainakin 2020 investointitukea autopaikkojen latausvalmiuden rakentamiseen.


    Erilaisista latausasemista tuntuu olevan tarjontaa lukuisilta brändeiltä.
    Webasto https://webastolataus.fi/ , ABB, Schneider Electric jne. kaikilla on omat mallistonsa.
    Taloyhtiöt vaativat yleensä vähintään sähkömittarin sisältävän mallin tai palveluntarjoajan käytön.

    Lisäksi vaihtoehtona on paketteja erilaisilla palvelumalleilla esim.



    Mitä olette valinneet, mihin tarpeeseen ja miksi?
    BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
    BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

    Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
    Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
    Team vier Zylinder!
  • PNM2
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2015
    • 1070
    • Espoo

    #2
    Meillä on nyt just alkamassa parkkipaikan remontti ja samalla asennamme muutaman latauspaikan. Parkkiksella on 24 paikkaa, joihin kaikkiin vedetään kaapelointi latausasemaa varten mutta vain neljälle autolle asennetaan ekassa vaiheessa latausasema (kaksi autoa per asema), koska tarvitsijoita ei ole enempää. Perus lämmityspönttöjä voi sitten muutaman tunnin työllä vaihtaa latausasemiin tarpeen ilmaantuessa.

    Taloyhtiön tämänhetkinen sähköliittymä kestää 15 auton 3,6 kWh -latauksen eli varaa on vielä. Lähinnä olen miettinyt, että onko tuo yhden vaiheen 3,6 kWh -maksimi kuinka riittävä tulevaisuuteen. Laitteeksi olisi tulossa Garon laite, josta saamme kontaktien kautta alennuksia ja muuten parkkisremppa kaapelointeineen menee kaupungin laskuun, koska teimme maavaihtoja kaupungin rakentaessa muuta infraa. Meille on näillä näkymin tulosa palveluna 3€/kk tarjottava etähallittava latausasema, jonka vaihtoehtona on käydä itse tökkimässä piuhaa aina tarvittaessa.
    i4 M50
    ex: G30 530e xDrive M-Sport
    ex: F11 525d xDrive
    ex: F11 520d
    ex: E91 318i

    Comment

    • M_Power
      Moderator
      • Jul 2003
      • 2758
      • Espoo, HML

      #3
      Pari kohdetta kanssa suunnitteilla hybridin latausvalmiuteen.

      --

      Ensimmäinen kohde on omakotitalo. Tähän riittäisi yksinkertainen ja luotettava latausasema. Mielellään tunnetulta isolta valmistajalta.
      Sähkömittari ei ole välttämätön. Esim. tuo Webasto Pure vaikuttaa hyvältä.
      Asennus suoraan teknisen tilan viereen seinään. Kohde noin 10 vuoden ikäinen eli pitäisi olla helppo asennus.
      Mitä olette maksaneet asennuksista?

      --

      Toinen kohde on taloyhtiön autohalli, jossa kaikki paikat ovat osakepohjaisia eli yhteislatausta ei tule.
      Suunnitelmana on rakentaa latausasemien asennusvalmius kaikille paikoille sähkökiskolla ja hakea tähän valtion tuki.
      Taloyhtiö on noin 10 vuotta vanha ja autohallissa 35 paikkaa. Kapasiteettia sähköjärjestelmästä riittää ilman muutoksia 3-vaihe lataukseen noin puolille tai 1-vaihe lataukseen kaikille paikoille.

      Kukin osakas vastaa infran hinnan kattavasta liityntämaksusta sähkökiskoon ja sähkönkulutuksen mittaavan latausaseman hankinnasta.
      Sähkömittarin sisältävää latausasemaa ei Webastolta löydy. Garonilla näytti olevan.
      Sen verran vähän tulee ajoa, että palvelumallilla ja kk-sopimuksilla laskutettavat vaihtoehdot eivät ole itselle sopivia.
      Millaisia volyymialennuksia olette saaneet useamman latausaman hankinnasta asennettuna?
      Last edited by M_Power; 18-05-2020, 11:50.
      BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
      BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

      Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
      Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
      Team vier Zylinder!

      Comment

      • Juspa
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1223
        • Pori

        #4
        Originally posted by M_Power View Post

        Suunnitelmana on rakentaa latausasemien asennusvalmius kaikille paikoille sähkökiskolla ja hakea tähän valtion tuki.
        Taloyhtiö on noin 10 vuotta vanha ja autohallissa 35 paikkaa. Kapasiteettia sähköjärjestelmästä riittää ilman muutoksia 3-vaihe lataukseen noin puolille tai 1-vaihe lataukseen kaikille paikoille.
        Valmiudet ehdottomasti 3-vaihejärjestelmällä joka paikalle. Taustajärjestelmä vastaa kyllä siitä, paljonko kullekin annetaan tilanteen mukaan, jotta etukojeen mitoitusta ei ylitetä.
        E70 M-Sport AlpinWeiß 3

        Ex.
        F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
        E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
        E90 320d -05 Schwartz 2
        E36 328i touring -97 Diamantschwartz
        E36 352i -91 Diamantschwartz

        Comment

        • M_Power
          Moderator
          • Jul 2003
          • 2758
          • Espoo, HML

          #5
          Päivitetään tänne valittu järjestelmä taloyhtiökäyttöön.

          Canalis virtakiskot
          Syöttökotelot
          Virranottimet kalustettuna (MID, VVS, johtosuojat)
          4G kommunikaatioyksikkö
          Kuormanhallinta järjestelmä ja ohjelmisto
          Erillinen latauskeskus sähköjärjestelmään
          Schneider Electric EVLink Smart 22kW latausasemat, RFID tagillä toimiva
          Palveluntarjoajan hoitama laskutus, 3.5€ / kk

          Kustannukset ARAn tuen jälkeen noin 1700€ / paikka.
          Last edited by M_Power; 26-11-2020, 22:37.
          BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
          BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

          Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
          Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
          Team vier Zylinder!

          Comment

          • jokes911
            Bimmer Fanatic
            • May 2008
            • 875
            • Espoo

            #6
            Kohtuu hinta. Paljos se Aran avustus olikaan ja monta autopaikkaa tuli?
            2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
            2022 X3 Charged Edition Msport
            1999 Honda CBR 900 SC33
            2009 Husqvarna SMR 510
            2017 KTM EXCF 350

            Comment

            • M_Power
              Moderator
              • Jul 2003
              • 2758
              • Espoo, HML

              #7
              Originally posted by jokes911 View Post
              Kohtuu hinta. Paljos se Aran avustus olikaan ja monta autopaikkaa tuli?
              Latausasemavalmius tulee 31 paikalle, kisko 35 paikalle ja latausasemat vain halukkaille.
              Pelkkä infra tuosta kokonaishinnasta noin puolet. Se menee kaikilla maksuun. Tuo kokonaishinta, jos haluaa myös latausaseman omalle paikalle.

              ARA tuki on normaalisti 45%. Tänä vuonna vähintään 11kW järjestelmälle korotettuna 55%.
              Last edited by M_Power; 28-11-2020, 11:05.
              BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
              BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

              Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
              Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
              Team vier Zylinder!

              Comment

              • jokes911
                Bimmer Fanatic
                • May 2008
                • 875
                • Espoo

                #8
                ok, eli alle tonni jos ei ota latauslaitetta. Tuo kannattaa jo pelkästään jälleenmyyntiarvon takia, lähivuosina tullaan näkemään paljon porua yhtiöistä missä ei voi ladata.
                2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                2022 X3 Charged Edition Msport
                1999 Honda CBR 900 SC33
                2009 Husqvarna SMR 510
                2017 KTM EXCF 350

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6709
                  • PK-seutu

                  #9
                  Originally posted by M_Power View Post
                  Päivitetään tänne valittu järjestelmä taloyhtiökäyttöön.

                  Canalis virtakiskot
                  Syöttökotelot
                  Virranottimet kalustettuna (MID, VVS, johtosuojat)
                  4G kommunikaatioyksikkö
                  Kuormanhallinta järjestelmä ja ohjelmisto
                  Erillinen latauskeskus sähköjärjestelmään
                  Schneider Electric EVLink Smart 22kW latausasemat, RFID tagillä toimiva
                  Palveluntarjoajan hoitama laskutus, 3.5€ / kk

                  Kustannukset ARAn tuen jälkeen noin 1700€ / paikka.
                  Palveluntarjoaja laskuttaa varmaan kuitenkin tuon 3,5€/kk jokaisesta tolpasta? Paljonko tulee kWh:lle hintaa loppukäyttäjälle? Taloyhtiön neuvottelema kuluttajahintaa edullisempi suoraan käytön mukaan? Vai ottaako a) taloyhtiö tai b) palveluntarjoaja myös tuosta katetta?
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • M_Power
                    Moderator
                    • Jul 2003
                    • 2758
                    • Espoo, HML

                    #10
                    Originally posted by pyroz View Post
                    Palveluntarjoaja laskuttaa varmaan kuitenkin tuon 3,5€/kk jokaisesta tolpasta? Paljonko tulee kWh:lle hintaa loppukäyttäjälle? Taloyhtiön neuvottelema kuluttajahintaa edullisempi suoraan käytön mukaan? Vai ottaako a) taloyhtiö tai b) palveluntarjoaja myös tuosta katetta?
                    Toki laskuttavat tuon 3,5€ / kk jokaisesta käytössä olevasta latausasemasta.
                    Sopimus irtisanottavissa eli vaihtoehtona, että taloyhtiö hoitaa laskutuksen kulujen mukaan itse tai vaihtaa toiseen palveluntarjoajaan.

                    Taloyhtiön neuvottelema kuluttajahintaa edullisempi sähkön hinta käytössä ja vaihtoehto b eli palveluntarjoaja ottaa 10% välistä.
                    Taloyhtiö ei voi ottaa välistä, kun silloin syntyisi ALV velvotteista liiketoimintaa.

                    Maksaa se siis jotain, jos tuon laskutuksen haluaa ulkoistaa. Palvelua on kuitenkin helppo käyttää, kun RFID tagin taakse tulee palveluntarjoajalle käyttäjäkohtaisesti luottokortti ja maksut menevät automaattisesti.

                    Aika monta huonompaa mallia oli tarjolla.
                    Last edited by M_Power; 28-11-2020, 18:38.
                    BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                    BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                    Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                    Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                    Team vier Zylinder!

                    Comment

                    • M_Power
                      Moderator
                      • Jul 2003
                      • 2758
                      • Espoo, HML

                      #11
                      Originally posted by jokes911 View Post
                      ok, eli alle tonni jos ei ota latauslaitetta. Tuo kannattaa jo pelkästään jälleenmyyntiarvon takia, lähivuosina tullaan näkemään paljon porua yhtiöistä missä ei voi ladata.
                      Jep, latausmahdollisuudella on todettu olevan yhteys taloyhtiön asuntojen arvoon. Aika monessa vanhemmassa taloyhtiössä joutuu uusimaan koko tulevan virransyötön, mikäli latausasemia halutaan useita. Jossain nuo autot on jatkossa ladattava. Laajamittainen kadunvarsilataus ei ole ihan lähellä.
                      BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                      BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                      Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                      Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                      Team vier Zylinder!

                      Comment

                      • amisqo
                        BTCF Member
                        • Apr 2011
                        • 1612
                        • Vantaa

                        #12
                        Herätellään vähäsen...

                        Meillä nyt viikon päästä yhtiökokousta aiheesta, kun menin tuon 530e:n hommaamaan.

                        Tällä hetkellä ei ole yhtiössä tarvetta kun ton lataukseen. Tuskin on kovin nopeasti tulossa muuta tarvetta kun ei kukaan ole asioita esille ennen minua ottanut.

                        Ei varmaan minun auton tai edes muutaman hybridin kohdalla ole muuta kustannustehokasta vaihtoehtoa kuin esim satmaticin tolppaan tuleva 10A latausrasia mikä ajaa asiansa tommosen hyrbidin lataukseen vallan mainiosti...

                        En oikein näe mitään syytä miksi lähteä maksamaan operaattoripohjaisesta systeemistä missä laitetaan puol parkkipaikkaa "valmiuteen" jollain pika-asennus putkilaipalla ja kuormanhallinnalla uusimatta kaapelointia jos ainut tarvitsija on minä, tai hyvällä tsägällä minä ja joku naapuri. Siinä tulee yhtiölle kuitekin pohjakulut "latausvalmiuteen" saattamisesta ja sen jälkeen vielä käytäjälle kuukausimaksut ja muut veloitukset.

                        Mielipiteitä/ehdotuksia miten on toimittu?

                        Oma vastaehdotukseni taitaa olla se latausrasia asennettuna noin 500€ kustannus ja pitäisi hyvin riittää vanhan tolpan syötöt siihen sen kummempia muuttamatta.
                        G30 530e iPerfomance M-sport -18
                        Ex: F30 330D M-sport -15
                        Ex: E90 330D M-sport -06
                        Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
                        Ex: e30 320i -89
                        Ex: e30 318iS -90

                        Comment

                        • JH.
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2007
                          • 781
                          • PKS

                          #13
                          Meillä on tehty just tuolleen kevyesti. Eli yhtiökokouksessa sallittiin jokaisen sähköauton latauksen haluavan muuttaa omalla kustannuksellaan lämmitystolppa tai autotallin pistorasia 1-vaihe max 16A latausasemaksi. Samalla pakollista asentaa kulutusmittari. Poismuuttaessa sitoutuu palauttamaan ennalleen jos seuraava asukas ei halua lunastaa latauspistettä. Homman pohjille tehtiin sähköverkon kuntokartoitus, jossa tuo todettiin onnistuvan siihen asti, että yhtiössä on XX kpl sähköautoja.

                          Hallitus hyväksyy latauslaitteen tyypin toimenpideluvan yhteydessä. Sähkön laskutus kerran vuodessa jälkilaskutuksella.

                          Tuolla saatiin homma nopeasti käyntiin. 2v sitten yhtiössä ei ollut yhtään ladattavaa autoa, nyt onkin jo 5 ja lisää tulossa. Yhteensä 19 paikkaa. Tähän mennessä kaikki on kokeneet hidaslatauksen riittävän oikein mainiosti. Alustavasti on keskusteltu, että jos jossain vaiheessa halutaan lisää tehoja niin siitä tehdään sitten erillinen projekti, mutta toistaiseksi kukaan ei ole sitä halunnut.
                          MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                          Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                          BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                          Käyttis i4 eDrive40
                          Kesällä E36 M3
                          Radalla E36 325i track day tool

                          Comment

                          • amisqo
                            BTCF Member
                            • Apr 2011
                            • 1612
                            • Vantaa

                            #14
                            Meillä on vaan yhtiössä semmonen tilanne, että tolpat on yhtiön mitä osakas/asukas vuokraa. Yksi tolppa palvelee kahta asukkia.

                            Tuntuu hölmöltä, että maksan siinä samalla naapurille digikellon ja systeemit jos omakustanteisesti alan rasiaa vaihtamaan. Ja samalla tulee lisökulut ddr aikasen rasian takaisinlaitosta jos joskus muuttaa.

                            https://verkkokauppa.slo.fi/3452803

                            Tuollaista rasiaa olisin ehdottamssa ja toi olisi siitäkin hyvä, että jos saisi taloyhriön hommaamaan tommosia esim 2 ne olisi kytkimellä vaihettavissa joko lataus tai kellon perässä toimivaksi tarpeen mukaan. Silloin ei tarvitsisi repiä tolppaa mukaan kun muuttaa, vaan tolppa pysyy taloyhtiön omistuksessa. 2 tommosella saatais 0-4 autoa jo latinkiin.

                            Laskutusperiaate olisi toki kwh kulutuksen mukaan latausvalinnalla ja kellon perässä mennään perus vuokralla.
                            G30 530e iPerfomance M-sport -18
                            Ex: F30 330D M-sport -15
                            Ex: E90 330D M-sport -06
                            Ex: e46 325Ci M-Sport II -03
                            Ex: e30 320i -89
                            Ex: e30 318iS -90

                            Comment

                            • isolohko
                              BTCF Member
                              • May 2004
                              • 900
                              • Kymenlaakso

                              #15
                              Tuo 1-vaihe 16A anttaakos se jo 3,7kWh ja 12A 3kWh noin suurin piirtein, jolla yön yli saa täyssähköönkin aika mukavasti kiloWatteja. 2kWh tosiaan hybridille ok varmaan hyvinkin.

                              e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎