M54:n ja S38:n öljynkulutuksia joskus ääneen pohtiessani isäukko naureskellen rauhoitteli että "sitten vasta kannattaa huolestua jos näyttää että öljyn määrä lisääntyy" :think
Vaggineiden ohjekirjassa lukee että öljyn kulutus on normaalia polttomoottorille jos se on alle 1L/1000km.
N53-koneen suuren öljynkulutuksen syytä kannattaa alkaa etsimään huohottimesta, kuten petrolhead jo vinkkasikin.
Paksumman öljyn käyttäminen ei välttämättä vähennä öljynkulutusta, sillä männän öljyrenkaiden pintapaine (kaavauskyky) on suunniteltu tietyn viskositeetin öljylle. Tätä paksumpaa öljyä jää suunniteltua enemmän sylinterin seinälle ja voi aiheuttaa esim. puristusrenkaiden jumiutumista (kartoittumista).
Olen jo pitkään ostanut moottoriölpät ebay:stä (yleensä reifenexpress24). Castrol Edge Professional bemun luokituksella on saanut tosiaan 8 - 11 €/l kotiin tuotuna.
Olen myös viimeiset 5 vuotta ostanut castrollit ebaystä, mutta ei ole tullut ajateksi edes että näitähän on helppo väärentää. Toki viimeksi tullut kaadettua tätä noihin käyttis Vaggilaisiin ja taitaa ne sitä kirnuta jo uutenakin.
Harrasteet: E21 315 -82, Land Cruiser RJ70 -89,
Käyttis: Skoda Octavia RS TDI ja Passat Tdi -01
Paikallises ad varaosaliikkeessä sanottii kerran että siitä tunnistaa feikki castrollin kun castrol nimi puuttuu korkista ja sinetistä, se castrol lukee siinä silleen että puolet kirjaimista on korkinpuolella ja puolet sinetissä.
OT: Kun tässä on tullut mainituksi N53 ja erityisesti N52, niin pitää tuon N52:n kulutustaipumuksista antaa oma kokemus. Se ei vienyt öljyä oikeastaan yhtään ensimmäisen 15 tkm / 1 v aikana, eli sen vanhan liiton vaihtovälillä. Siitä eteenpäin öljyä alkoi melkein kuin vivusta kääntämällä kulua "paljon". Ilmeisesti ominaisuudet tippuivat sen verran, että alkoi mahtua jostain ohi. Siihen ei auttanut vaikka öljyä olisi lisännyt tarvittaessa yhteensä jopa yli vaihtomäärän verran, vaan se jatkui samaa tahtia. Kun sitten vaihtoi öljyt ja suodattimen, niin kulutus loppui saman tien taas tuon 15 tkm / 1 v ajaksi.
E92 335iA -08
---
ex E34 540iA -93
ex E90 325iA -05
ex E39 530iA -00
ex Toyota Avensis
ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)
Ei kai tuo N53 mikään öljysyöppö yleisesti ole? Edellinen malli (325 N52) useasti syö öljyä merkittävästi 10tkm vaihtovälillä, mutta N53 ei kai tästä samasta kärsi?
Itsellä ei ainakaan tarvetta lisätä lainkaan 10tkm välillä öljyä. N52:et kaikki tuntemani yksilöt ovat pyytäneet vähintään 1,5l vaihtovälillä ja onhan noita useamman litran pyytäviäkin ilmeisesti paljon liikenteessä.
Pari-kolme vuotta takaperin kun auton hankin, tuo öljynkulutus oli minulle yllätys. Googlailin tosi paljon ja lopputulemana minulle jäi käsitys, että on ihan normaalia, että N53 koneessa joutuu lisäämään öljyä. Itse asiassa olet ensimmäinen joka sanoo että ei tarvitse lisätä kymppitonnissa öljyä. Itselläni menee litra per 3500km. Tällä kulutuksella on jo hieman merkitystä minkä hintaista öljyä koneeseen kaataa.
Paikallises ad varaosaliikkeessä sanottii kerran että siitä tunnistaa feikki castrollin kun castrol nimi puuttuu korkista ja sinetistä, se castrol lukee siinä silleen että puolet kirjaimista on korkinpuolella ja puolet sinetissä.
Juuri väärennösten vuoksi olen lopettanut itse Castrolin suosimisen miltei 20v jälkeen, sitä kun ei saa Suomesta oikein järkihintaan mistään, eikä esim Edge M 5W-30 ollenkaan.
Nykyään käytän Teboil öljyjä, jotka on jalostettu Haminassa ja en jaksa uskoa että lyhyestä jakeluketkusta johtuen olisi niin altis moiselle toiminnalle.
Teboililta löytyy hyvä portfolio laadukkaasti jalostettuja öljyjä erilaisiin käyttötarkoituksiin, esim.
5W-30 Carat III joka sopii hienosti N-moottoreihin (LL04)
5W-40 Gold S joka sopii vanhoihin perus harrasteisiin lyhyillä vaihtoväleillä (LL98)
10W-60 Diamond Extreme joka on monessa yhteydessä todettu olevan hyvin vastaavaa sinkkipitoisuudeltaan kuin vanha kunnon Castrol TWS mitä ei enää saa (Edge Supercarit eivät ole). S-moottoriin ainoa oikea öljy.
Kaikkia näitä tuotteita saa ihan kumisaapaskansan kaupasta, Tokmannista.
Kysymys kuuluukin: Voiko öljyssä olla noin hillittömät katteet, että sitä myydään lähes puoleen hintaan? Jos joku kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei yleensä ole totta. Öljy on semmoinen tuote, jonka kuvittelisin olevan helppo väärentää: Hankitaan purkit sopivilla etiketeillä ja purkituskone. Mistä minä pystyn sanomaan onko tölkissä oikeaa castrol edgeä vai jotain kuraa?
Ostaisitko sinä saksasta 8€/litra castrolia? 20€ toimituskulujenkin jälkeen on halpaa kun ostaa hieman enemmän.
Lähtökohtaisesti: Kyllä öljyssä on parhaimmillaan niin hillittömät katteet, että sitä voidaan myydä myös 8€ litrahintaan. Toki siinä kohtaa se myytäisiin luultavasti tynnyristä tai bulkkisäiliöstä.
Ja kuten aiemmin on kirjoiteltu, kyllä noita öljyjä myös väärennetään. Niin pienissä purkeissa, kuin isommissa määrissäkin. Se on pienelle autokorjaamollekin aika houkutteleva paikka ostaa pilkkahintaan se tynnyri. Nimimerkillä: "aikoinaan pienillä korjaamoilla öljytynnyreiden koodeja kuvannut"
-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment