Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • siffo
    Newbiemmer
    • May 2018
    • 26
    • Sipoo

    En ihan ymmärrä miksi hankintatuen saaminen olisi kriteerinä auton hankinnalle. Jonkun hintarajan vielä voi ymmärtää, mutta mielestäni autoja kannattaisi vertailla vain hinnan perusteella.
    Esim. jos vertailee 52k€ vs 49k€ autoja niin hankintatuki huomioonottaen se on 52k€ vs 47k€. Jos omasta mielestä saa paremmin rahalle vastinetta kalliimmasta autosta niin en kyllä hirttäytyisi siihen että jää hankintatuki "saamatta".

    Comment

    • ritariässä
      BTCF Member
      • Jan 2006
      • 3595
      • Raisio

      Monella voi limittiraja osamaksuissa kaatua tähän, 5000€ nousu kun tekee korosta riippuen minimissään sen +70€/kk lisää. Tuskin näitä kaikki käteisellä ostaa.


      Tai jos tappiin venytetyllä loppuerällä korjaa, sitten tekee minimissään +45€/kk
      Last edited by ritariässä; 15-07-2022, 10:36.
      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

      Comment

      • ///Jone
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2009
        • 1281
        • HKI

        Originally posted by siffo View Post
        En ihan ymmärrä miksi hankintatuen saaminen olisi kriteerinä auton hankinnalle. Jonkun hintarajan vielä voi ymmärtää, mutta mielestäni autoja kannattaisi vertailla vain hinnan perusteella.
        Esim. jos vertailee 52k€ vs 49k€ autoja niin hankintatuki huomioonottaen se on 52k€ vs 47k€. Jos omasta mielestä saa paremmin rahalle vastinetta kalliimmasta autosta niin en kyllä hirttäytyisi siihen että jää hankintatuki "saamatta".

        Se on varmaan näkökulmasta kiinni. Vertailu itsekin teen esimerkiksi Model 3:n juuri noin, laskien kokonaishintaa.

        Lisäksi teen vertailua arvioiden arvonalenemaa seuraavien vuosien aikana. Painoarvoa tälle en osaa sanoa, jonkinlainen. Jos arvo tippuu 10 % vuodessa, niin 50k€ autossa se on 2-vuoden aikana 10k€. Tästä arvonalenamasta voi nähdä hankintatuen kattava 2k€, eli 20 prosenttia. Tuo 2k€ on oman ajatteluni kannalta täysin ilmaista rahaa auton käytönajalle ja iso summa, bruttona saa siihen tienata 3-4k€ - riippuen veroista.
        ______________________
        Nykyinen:
        Model 3

        BMW:t vuodesta 2009:
        i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

        Comment

        • Kräki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2018
          • 1090
          • Espoo

          Sähkärin hankinnassa tosiaan kannattaa eniten panostaa rangeen,jos vähänkin enemmän ajoa tulee.
          En oikeen voisi kuvitellakkaan hommaavani ton jälkeen yhtään vähempää toimintamatkaa omaavaa vekotinta.
          Aikalailla saa olla piuhassa tämäkin vehje. Tosin jos kotilataus ja akku aamuisin täynnä,niin se on passeli. Tätä ominaisuutta en ole vielä päässyt koittamaan.

          Eilen laitoin latausmasiinan toimittajalle viestiä,että miltä näyttää asennuksen suhteen,niin jonossa olen. Ilmeisesti heillä hommia ihan riittävästi

          Comment

          • ///Jone
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2009
            • 1281
            • HKI

            Originally posted by Kräki View Post
            Sähkärin hankinnassa tosiaan kannattaa eniten panostaa rangeen,jos vähänkin enemmän ajoa tulee.

            Ja rangen lisäksi, pitkillä matkoillaa kun akku kertaalleen tyhjenee määrääväksi asettuu latauksen keskinopeus (ei piikkiteho) ja kulutus.


            Model 3 SR on komea piikki, taitaa olla 170kwh, mutta keskinopeus jää 10-80 % jonnekin 100 tai vähän alle. Moni saksalaismerkki tasaisemmalla käyrällä lataa sen takia nopeammin tuollaisen 30min, joka tarkoittaa about 10-80%. Piikkilukemasta saa lähinnä hyvää markkinointimatskua ja postauksen someen.
            ______________________
            Nykyinen:
            Model 3

            BMW:t vuodesta 2009:
            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

            Comment

            • TeemuM
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 233
              • Turku

              Itsellä on latausväli n. viikko, kun ajot on aika lyhyitä vaikka autolla päivittäin ajetaankin. Onko akun kannalta parempi ladata sitten kerran viikossa täyteen (->80%), kuin että antaa olla joka yö piuhan päässä latautumassa sitä päivän aikana kadonnutta 10-20%, vai onko mitään merkitystä?

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6745
                • PK-seutu

                Originally posted by TeemuM View Post
                Itsellä on latausväli n. viikko, kun ajot on aika lyhyitä vaikka autolla päivittäin ajetaankin. Onko akun kannalta parempi ladata sitten kerran viikossa täyteen (->80%), kuin että antaa olla joka yö piuhan päässä latautumassa sitä päivän aikana kadonnutta 10-20%, vai onko mitään merkitystä?
                Vanhemmat Teslat ja Leaffit ovat herkempiä tuolle käsittääkseni. Ainakin BMW i3 saa vetää täyteen joka päivä huoletta. Joidenkin autojen manuaaleissa valmistaja suosittelee ettei lataa täyteen normi oloissa esim. Porsche Taycan taitaa olla 85% suositus. Ymmärtää sen toisaalta, mutta toisaalta onko mielekästä jättää 15% rangesta pois kohtuu kalliista autosta?

                Täyteen vaan jos sillä joka päivä ajetaankin. Eri asia sitten pidemmät seisonta-ajat.
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • GameOver
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3026
                  • Sjundeå

                  Leafeista en pysty sen enempää sanomaan, kun itsellä olleet autot oli aina uusia. Mutta täyteen tuli ladattua aina.

                  Mustangin kanssa riittäis rouvan työmatkoilla se, että latais kahden viikon välein täyteen. Yleensä tulee ladattua 1-2krt/viikko. Jos on edullista yöllä.
                  Last edited by GameOver; 15-07-2022, 13:46.
                  -22 Lexus ES300h
                  -07 Subaru Outback

                  ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                  Comment

                  • OVi
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2016
                    • 514
                    • Oulu

                    Originally posted by ///Jone View Post
                    Tuleeko kenelläkän mieleen vaihtoehtoista sähköautoa Polestar 2 standart rangeen, jossa olisi samat ominaisuudet ja hinta:

                    - akun lämmitys / lataa talvella kuten kesällä
                    - tehokas ja luotettava lämmityslaite
                    - 10-80% keskilatausteho min. 100kwh
                    - vetokykyä 1500kg ja saa katolle telineet
                    - alle 8s 0-100kmh
                    - akku yli 60kwh tai range maantiellä kesällä 350km
                    - saa valtion hankintatuen 2k€
                    - ei pintakovaa alustaa
                    Ioniq 5 menee täysin perusmallina juuri ja juuri tuen piiriin.

                    -mukava alusta, ei töki edes hydropneumaattiseen jousitukseen tottuneelle
                    -todella hiljainen auto
                    -2023 mallehin tulossa akun lämmitys
                    -77 kWh akku, 10-80 % latausaika 18 min kunhan satut oikealle laturille
                    -vetokyky 1600 kg, kattotelineistä en osaa sanoa
                    -0-100 km/h 7,3 s

                    Laitoin juuri omani tilaukseen Premium varusteltuna muutamalla lisäyksellä.
                    Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                    Comment

                    • larsen
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2020
                      • 73
                      • Tampere

                      Originally posted by TeemuM View Post
                      Itsellä on latausväli n. viikko, kun ajot on aika lyhyitä vaikka autolla päivittäin ajetaankin. Onko akun kannalta parempi ladata sitten kerran viikossa täyteen (->80%), kuin että antaa olla joka yö piuhan päässä latautumassa sitä päivän aikana kadonnutta 10-20%, vai onko mitään merkitystä?
                      Joose Luukkanen on julkaissut paljon kokemuksiaan ja tietämystään Teslasta. Täällä hän sanoo "Akun kestoikää pidennetään mm. sillä, ettei akkua koskaan ladata täyteen asti, ja toisaalta sitä ei myöskään päästetä tyhjäksi".


                      Lisäksi "Täytän akun vasta juuri ennen lähtöä, jotta auto odottelisi 100% ladattuna mahdollisimman lyhyen ajan, sillä akun säilyttäminen täydessä varauksessa lyhentää sen elinikää".

                      F36 420ix
                      Ex. E39

                      -- menneiltä vuosilta --
                      Porsche Boxster, Mazda MX-5, Cadillac Seville STS, Chrysler Vision, Mitsubishi Eclipse, Pontiac Trans Am, Ford Thunderbird, Subaru XT, Toyota Celica Supra, Ford Capri
                      pari mannelavettia ja muita bulkkikulkineita

                      Comment

                      • ///Jone
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2009
                        • 1281
                        • HKI

                        Originally posted by OVi View Post
                        Ioniq 5 menee täysin perusmallina juuri ja juuri tuen piiriin.

                        -mukava alusta, ei töki edes hydropneumaattiseen jousitukseen tottuneelle
                        -todella hiljainen auto
                        -2023 mallehin tulossa akun lämmitys
                        -77 kWh akku, 10-80 % latausaika 18 min kunhan satut oikealle laturille
                        -vetokyky 1600 kg, kattotelineistä en osaa sanoa
                        -0-100 km/h 7,3 s

                        Laitoin juuri omani tilaukseen Premium varusteltuna muutamalla lisäyksellä.
                        Ioniq hyvä, vielä kovemmat speksit. 2023 tulee ilmeisesti myös akun lämmitys.
                        ______________________
                        Nykyinen:
                        Model 3

                        BMW:t vuodesta 2009:
                        i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                        Comment

                        • Skunkki^
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 688
                          • Espoo

                          Onko täällä kokemuksia e-Nirosta, vuosikymmenen vaihteen malleista?

                          Saattaisi saada siitä ensipurasun sähkövimpaimiin, reilusti edukkaammin kuin Tesla ja BMW. Nykyinen konsernin tuote palvelee kyllä kehonkuljettimena varsin erinomaisesti. Autoksihan noista Korealaisista ei ole
                          KIA Optima PHEV

                          Exät:
                          520i e28 -- 316 e30 -- 530i M60 e34 -- 318iS e30 -- 732i e23 -- 318iS e36 -- 525i e34 -- 530d Touring e39 -- 320i b25 Touring e30 -- 318i e46 -- 530d Touring e39 -- 330i e91 -- 525i e28

                          Comment

                          • GameOver
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 3026
                            • Sjundeå

                            Ajaa mainiosti asiansa, mitä oon ymmärtänyt. Joku Ihan Suomen päälaella asuva hahmo vaihtoi I-Pacen moiseen e-Niroon (korona kuritti yritystoimintaa) ja ajelee sillä kuitenkin tyytyväisenä Utsjoelta Paraisille silloin tällöin. Stoppaa kyllä siis yöksi Ouluun.
                            Joka tapauksessa, veikkaan moisen olevan varsin asiallinen kehonliikutin.

                            Asiasta toiseen. Vähän ihmetytti muutama homma iso omenan parkkihallissa. Sieltä löytyi myös 50kW DC-latureita, joiden kaapeli oli sen verran lyhyt, ettei se ylety tuohon vasempaan etulokasuojaan, ellei autoa pysäköi poikittain 2-3 ruutuun. Sinänsä jäi kaipaamaan Leafin latausluukun sijaintia.

                            Lisäksi, aikoinaan ei juuri kukaan käyttänyt niitä vähiä asiointilatureita. Nykyään täyttyvät aika nopeesti ne parkkiruudut, joissa saa auton piuhaan. Toki kaksi kymmenestä (joku Pösön 3008 plugari ja 330e) oli näitä, jotka jaksoi laittaa johdon kiinni muttei kuitenkaan käynnistäneet itse latausta. Mun elämää se ei vaikuttanut, koska kaikki latauspaikat oli vielä tyhjiä siinä kohtaa, kun itse saavuin, mutta täyttyi muutamassa minuutissa (taisin osua tosi sopivaan aikaan).
                            -22 Lexus ES300h
                            -07 Subaru Outback

                            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                            Comment

                            • Joba
                              BTCF Member
                              • Sep 2007
                              • 556

                              Originally posted by pyroz View Post
                              Vanhemmat Teslat ja Leaffit ovat herkempiä tuolle käsittääkseni. Ainakin BMW i3 saa vetää täyteen joka päivä huoletta. Joidenkin autojen manuaaleissa valmistaja suosittelee ettei lataa täyteen normi oloissa esim. Porsche Taycan taitaa olla 85% suositus. Ymmärtää sen toisaalta, mutta toisaalta onko mielekästä jättää 15% rangesta pois kohtuu kalliista autosta?

                              Täyteen vaan jos sillä joka päivä ajetaankin. Eri asia sitten pidemmät seisonta-ajat.
                              Leafit ei niinkään tuolle ole herkkiä mutta niissä on mittaus ”pikalatauksen” määrille. Ja kymmenen ”pikalatauksen” jälkeen alkaa rajoittamaan ”pikalatausta” hitaammaksi ettei akku kärsi siitä. Muutaman hitaamman latauksen jälkeen laskuri nollautuu ja alkaa lataamaan taas täydellä teholla.
                              Näin ZE0 ja ZE1 Leafit, oli pikku - tai isoakkuinen.
                              Siihen liittyen huolloissa pitäisi tulla niin sanottu akkutesti-todistus mukana joka kertoo tähdillä latauksesta ja akun kunnosta.

                              Teslan vetareista sen verran että muutama vuosi sitten vetarin tumpit ei ollut karkaistuja säästösyistä niin siksi niitä menee. Toki se oikeasti raju vääntö ja pienehköt osat vaikuttaa kestoon.

                              Comment

                              • GameOver
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3026
                                • Sjundeå

                                Originally posted by Joba View Post
                                Leafit ei niinkään tuolle ole herkkiä mutta niissä on mittaus ”pikalatauksen” määrille. Ja kymmenen ”pikalatauksen” jälkeen alkaa rajoittamaan ”pikalatausta” hitaammaksi ettei akku kärsi siitä. Muutaman hitaamman latauksen jälkeen laskuri nollautuu ja alkaa lataamaan taas täydellä teholla.
                                Näin ZE0 ja ZE1 Leafit, oli pikku - tai isoakkuinen.
                                Siihen liittyen huolloissa pitäisi tulla niin sanottu akkutesti-todistus mukana joka kertoo tähdillä latauksesta ja akun kunnosta.
                                Mistä moinen ajatus on tullut? Pikalatauskerrat kyllä pystytään kollaamaan autosta ulos, mutta ei sillä ole lataustehoon ollut vaikutusta. 40kWh mallia vaivasi joskus toistuvien pikalatausten johdosta lämmenneen akun myötä hidastunut pikalatausteho (suojattiin ylikuumenemiselta). Softapäivityksellä sitäkin saatiin oikaistua.
                                -22 Lexus ES300h
                                -07 Subaru Outback

                                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎